Inkább bankhitelből vásárolnak autót a magyarok

A hitelkamatok csökkenésének köszönhetően ismét egyre több lakossági ügyfél nem lízingel, hanem bankhitelből vesz autót. Mindez azt jelenti, hogy az autófinanszírozáson belül a klasszikus hitel részaránya évtizedes magasságba, 30 százalékra emelkedett – miközben 2022-ben a lízingfinanszírozás még 89 százalékot tett ki.

Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint 2024-ben a finanszírozók összesen 160 milliárd forint értékű finanszírozási szerződést kötöttek lakossági ügyfelekkel, ami 36 százalékos növekedést jelent a 2023-as adatokhoz képest.

Ezen belül ugyanakkor a valóban lakossági ügyfelekkel kötött lízingszerződések összege csak 20 százalékkal 112 milliárd forintra emelkedett a Magyar Lízingszövetség adatai szerint, miközben a bankok gépjárművásárlási célú hiteleinek összege közel megduplázódott 2023-hoz képest, 24 milliárd forintról 48 milliárd forintra nőtt tavaly a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint.

Mindez azt jelenti, hogy az autófinanszírozáson belül a klasszikus hitel részaránya évtizedes magasságba, 30 százalékra emelkedett – miközben 2022-ben a lízingfinanszírozás még 89 százalékot tett ki.

A BiztosDöntés.hu szakértője szerint jó eséllyel a hitelből vett autók aránya messze 50 százalék felett van, hiszen nagyon sok fogyasztó személyi hitelből vagy épp Babaváróból vásárol gépjárművet, sőt a január óta elérhető munkáshitel esetében is a gépjárművásárlás számít az egyik legnépszerűbb hitelcélnak. Ugyanakkor ezt pontosan felmérni lehetetlenség, így viszont a bankok által az MNB-nek dedikáltan autóhitelként jelentett tételekkel számolva kell láttatni a trendeket.

A lízing az újautó, a hitel a használt finanszírozásban tör előre

Ebből pedig Gergely Péter szerint egyértelműen az látszik, hogy az autóhitel a használt gépjárművek piacának terméke, miközben a lízing inkább az új autó finanszírozáskor kerül elő. Ezt támasztja alá a szakértő szerint a szerződésekben szereplő átlagösszeg is: miközben a lízing esetében az átlagos finanszírozási összeg folyamatosan nőtt 2019 és 2023 között (6 millió forintról 9,7 millió forintra), addig az autóhitelek átlagos összege 2021–2024 között 4–5 millió forint körüli értéken stabilizálódott.

Az autóhitel előretörését a szakértő az emberek emlékeiben még élő gazdasági nehézségekkel is magyarázza: az inflációs sokkból kikerülő lakosság első körben visszafogottan költekezik, s ezért inkább a használt autók felé fordul – ebben az elmúlt hónapokban komoly mértékben megemelkedett újautó-árak is közrejátszottak.

Tavaly rekordszámú, 909 000 használt gépjármű adásvételt regisztráltak a magyar piacon, ami 10,2 százalékos bővülést jelent, s bár az új autó értékesítés 13 százalékos növekedéssel 121,6 ezerre nőtt, ezen új gépjárművek nagy része céges flottákba és nem lakossági ügyfelekhez került – figyelmeztetett Gergely Péter.

Messze van még a 2019-es csúcs

A piac ugyanakkor még messze nem a régi – emlékeztet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője arra, hogy a bankok és a lízingcégek 2019-ben közel kétszer annyi, 53,4 ezer szerződést kötöttek lakossági ügyfeleikkel, mint a tavalyi 27,5 ezer kontraktus. A növekedést ugyanakkor egyértelműen az autóárak emelkedése húzza, amit jól mutat az is, hogy a kihelyezett kölcsönösszeg a 2019-es 237,6 milliárd forintos csúcstól tavaly csak harmadával volt elmaradva.

Visszavághat a lízing

Gergely Péter szerint ugyanakkor a jövőben ismét teret nyerhet a lízing. Szerinte a jövőbeli fejlődés kulcsa a kamatszint alakulása, a gazdasági stabilitás és az újautó-piac helyzete lesz. Ha ezek kedvezően alakulnak, újra növekedhet a lízing szerepe, de persze ott a fő terület továbbra is inkább a nagyobb értékű, illetve céges, flottavásárlásoké lesz. Ebben viszont bőven van még üzleti lehetőség: aligha véletlen, hogy a Cofidis épp a tavasz végén akar megjelenni a piacon, mint hangsúlyos lízingfinanszírozó. Ugyanakkor a kamatcsökkentés és például a munkáshitel megjelenése miatt a hitelek legyőzése a lízingpiacon kemény falatnak ígérkezik.