Készülékcsere a környezet védelmében

A Magyar Telekom 2023 októberében indította el a Recommerce Grouppal közös szolgáltatását, amely során felújított készülékeket értékesítenek, ezzel is támogatva a körforgásos gazdaságot.

A környezettudatosság és a kedvezőbb ár is szerepet játszhat abban, hogy Magyarországon egyre többen szeretnének felújított telefonokat vásárolni. Jelenleg már van ugyanis egy nagyon tudatos réteg, amely kifejezetten a környezetvédelmi szempontokat szem előtt tartva keresi ezeket az eszközöket, hiszen egyetlen ilyen mobil átlagosan legalább 50 kg szén-dioxid-egységgel csökkenti a karbonlábnyomunkat egy újjal szemben, amelynek a kibocsátása 85–100 kg között mozog.

Ráadásul készülékenként átlagosan 154 kg, a mobil előállításához szükséges nyersanyag-megtakarítás is elérhető. „Természetesen nem elhanyagolható méretű az az ügyfélkör, amely számára az ár is fontos szerepet játszik abban, hogy inkább felújított készüléket választ, hiszen egy ilyen mobiltelefon átlagosan 20 százalékkal olcsóbban vásárolható meg, mint újonnan. Emellett annak is nagy jelentősége lehet, hogy egyre ismertebbek hazánkban azok a megbízható, felújított eszközöket forgalmazó szolgáltatók, amelyektől nyugodt szívvel vásárolnak az ügyfelek, hiszen tudják, hogy az ismerőstől vagy ismeretlentől vett használt készülékekkel ellentétben minőségi teszteken, esetleg esztétikai és technológiai javításokon esnek át a forgalomba kerülés előtt ezek a felújított mobilok. Ráadásul szükség esetén két év készülékszavatosság is érvényesíthető” – mondta el kérdésünkre Kreisz Norbert, a Magyar Telekom termékekért felelős vezetője.

Mobil a fiókban

A cég kutatása szerint hazánkban háztartásonként átlagosan 1,7 darab, összesen pedig 2,7 millió használaton kívüli mobilkészüléket tárolhatunk otthon. A felmérésükben résztvevők 58 százaléka állította, hogy a fiók mélyén, a polcokon vagy egyéb helyeken elfekvő régi mobilokat tartaléknak tartotta meg.

Tizennyolc százalékuk azért nem vált meg ezektől az új készülékek beszerzését követően sem, mert számára fontos adatok, fényképek vannak a régin, 17 százalék pedig nem szeretné a szemétbe dobni, és nem tudja, mit kezdjen vele. A fogyasztói attitűdöket vizsgáló kutatásuk eredményei szerint a Magyar Telekom ügyfeleinek az 58 százaléka minden külön motiváció nélkül is leadná a már nem használt készülékét. Ehhez mindössze arra van szükség, hogy tudomást szerezzenek arról, hogy hol és hogyan lehet leadni ezeket az eszközöket – és hogy tudatosuljon számukra, hogy az, ahogyan leadhatják ezeket, kényelmes, gyors, egyszerű, a mindennapi rutinjukba is beilleszthető.

Tizenkilenc százalékuk valamilyen pluszmotivációért cserébe adná le a fiók vagy a polcok alján porosodó készülékét, ilyen lehet az árkedvezmény egy következő eszköz megvásárlásakor, egy készülékek utáni adományozás egy civil szervezetnek vagy valamilyen fenntarthatósági akció. A válaszadók 23 százaléka azonban egyáltalán nem szeretne megválni ezektől a készülékektől – közéjük elsősorban a 60 év felettiek és az átlagnál alacsonyabb jövedelmű válaszadók tartoznak.

„Pedig az lenne az ideális, ha az embereknek mindig maximum egy tartalék készülékük lenne otthon, és amikor újra telefont cserélnek, akkor a fiókba kerülő helyett az addig tartalékként eltett régebbi kikerüljön onnan: akár értékesítenék azt az ügyfelek, akár újrahasznosítanák, hiszen otthon tárolva ezek értéke folyamatosan csökken” – tette hozzá Polgár-Podonyi Krisztina, a Magyar Telekom fenntarthatósági menedzsere.

Várják a telefonokat

Azok a mobilok, amik már nagyon régiek, és a használt készülékek eladására szolgáló platformokon sem értékesíthetők, a Magyar Telekom minden üzletében leadhatók: az erre a célra kihelyezett gyűjtőládákba lehet dobni, vagy az üzletben dolgozó kollégáknak is oda lehet adni őket. „Egy okostelefon a periódusos rendszer 63 különböző elemét tartalmazza, amelyek 90 százaléka újrahasznosítható. Egy átlagos mobil gyártásához mintegy 268 kg nyersanyagot használnak fel, és az előállítás, a szállítás, a használat, valamint újrahasznosítás során egy készülék élettartama alatt kb. 85 kg-mal egyenértékű a szén-dioxid-kibocsátás. A mobilokban felhasznált műanyagot, üveget, fémeket (réz, alumínium), nemesfémeket (például arany, ezüst, platina, palládium) és ritkaföldfémeket (például kobalt, lítium) Magyarországon, illetve Európában is ki tudják nyerni” – mondta el a Magyar Telekom fenntarthatósági menedzsere.

Hozzátette, hogy a Mohunak eljuttatott készülékeket egy szegedi cégnél szerelik szét megváltozott munkaképességű emberek, majd az alkatrészeket anyagáramonként darálják vagy olvasztják be. Így az anyagában való újrahasznosítás által kerülnek vissza a körforgásba.

A Magyar Telekom kutatása alapján a jelenleg használt mobilok átlagéletkora 2,8 év, ami lassú csökkenés az öt évvel ezelőtti átlagos, 3,1 éve használatban lévő eszközökhöz képest. Ezek kisebb része, 11 százaléka került használt vagy felújított állapotban a jelenlegi tulajdonosához. Új készüléket a megkérdezettek 56 százaléka továbbra is személyesen, az üzletben, a mobilszolgáltatójától vásárolja. Emellett kismértékben, de nő az online vett eszközök aránya, legyen az a mobilszolgáltató webshopja (7 százalék) vagy más online bolt (11 százalék).

A válaszadók 37 százaléka a következő telefonját is biztosan a saját mobilszolgáltatójától, 9 százalék máshonnan fogja beszerezni, 48 százalék számára pedig mindkét megoldás elképzelhető. A Magyar Telekom MSD kutatásából kiderült, hogy a készülékcserét a válaszadók 43,5 százalékánál a régi teljes elavulása, míg 9,5 százalékánál az új technológiák iránti igény indokolja. Emellett 25 százalékuk nem önszántából vásárolt új mobilt, hanem ajándékba kapott egyet, 22 százalékuk pedig azért vett újat, mert a régi elromlott vagy elveszett.

Felújítás alatt

A Magyar Telekom webshopjában tavaly értékesített mobiloknak már a 10 százaléka felújított volt. Ezek közül az iPhone 12, 13 és 14 bizonyult a legnépszerűbbnek, ez a három típus adta az értékesített mobiltelefonok 44 százalékát. „Az első év tapasztalatai azt mutatják, hogy az ügyfelek értékelik a megbízható forrásból származó, A+ prémium besorolású készülékeket. A Magyar Telekomnál nemcsak a teljesen felújított készülékek adnak újszerű élményt, de a vásárlás folyamata is, hiszen ezek a mobilok ugyanúgy elérhetők a Telekom webshopján keresztül, mint az újak. A felújított készülékek értékesítésében a legkiemelkedőbb hónap a tavaly június volt, ekkor közel 32 százalékkal adtunk el több mobilt, mint egy átlagos hónapban. Bízunk benne, hogy az edukációs kampányaink hatására egyre többen vállalkoznak majd arra, hogy akár külön motiváció nélkül is összegyűjtsék és leadják nálunk vagy az általunk támogatott Jane Goodall Intézet Passzold vissza, Tesó! programjában a nem használható készülékeket. Csak tavaly 5 tonna elektronikai hulladékot gyűjtöttünk vissza az ügyfeleinktől, de a kutatásaink szerint jelenleg is legalább 2,7 millió mobil lapul használaton kívül a háztartásokban – fűzte hozzá Polgár-Podonyi Krisztina.

A cégnél azon dolgoznak, hogy minél szélesebb körben legyen ismert az a Recommerce-szel közös felületük, ahol a még használható telefonokat, tableteket és játékkonzolokat értékesíteni lehet – ezzel az ügyfelek is jól járhatnak, hiszen nem várják meg, hogy ezek a fiókok mélyén elveszítsék az értéküket, hanem monetizálhatják azokat még akkor, amikor azok a használatot követően a legmagasabb értéket képviselik.

Népszerű a felújított telefon

A Magyar Telekom partnere, a Recommerce Csoport és a Kantar által készített reprezentatív európai kutatás alapján az európai vásárlók fele venne felújított okostelefonokat, és az egy évvel ezelőtti adatokhoz képest Franciaország és Belgium kivételével minden vizsgált államban nőtt a vásárlási hajlandóság. Leginkább Svájcban és Romániában (63-63 százalék), Spanyolországban (62), illetve Németországban (61). Magyarországon a megkérdezettek 41 százaléka venne felújított készüléket.

A felmérésből kiderült az is, hogy az európai vásárlók 30 százaléka vett már felújított mobiltelefont, országokra lebontva Hollandia (38 százalék), Franciaország, Spanyolország (35-35) és Svájc (34) található az élmezőnyben. Magyarországon egy év alatt 22-ről 25 százalékra nőtt ugyanezen vásárlók aránya.