
A magyar 18-29 éves korosztály 35 százaléka szívesen csökkentené online jelenlétét, hogy feltöltődjön vagy több időt töltsön szeretteivel – derül ki a Finlandia vodka friss kutatásából. Bár a Z generáció tagjai digitális bennszülöttként nőttek fel, egyre inkább felismerik: a valódi kapcsolódás az offline térben tud kiteljesedni igazán. A felmérés fiatal válaszadóinak 34 százaléka szerint az egyik legnagyobb örömforrást a családdal és barátokkal töltött idő jelenti, ami egyértelműen jelzi a személyes kapcsolatok felértékelődését. A Finlandia vodka új globális marketingkampánya pontosan ezekre a változásokra reagál: a valódi pillanatok és az önfeledt élmények ünneplésére ösztönöz.
A modern élet túlterheltségére és az „elfoglaltság kultuszára” adott válaszként a Z generáció tagjai tudatosabban keresik és ünneplik azokat a pillanatokat, amelyek valódi örömöt nyújtanak számukra. Egyre többen vágynak arra, hogy saját időt és teret teremtsenek maguknak, ahol önfeledten élhetik meg az élményeket. Ez a felismerés inspirálta a Finlandia vodka prémium italmárka új globális kampányát, amely az „It’s Sooooooooo Fine” szlogennel a könnyed, felszabadító pillanatok jelentőségére, egyben az ital egyedi karakterére irányítja a figyelmet – egy olyan vodkára, amit a finn „Éjféli Nap” tett selymessé és könnyű lecsengésűvé.
A márka most a magyarországi fiatal felnőtteket szeretné megszólítani, reagálva arra a kulturális változásra, amely egyre inkább a tudatosabb, értékvezérelt alkoholfogyasztás irányába mutat. A Finlandia vodka megbízásából készült hazai reprezentatív kutatás1 szerint a Z generáció egyszerre aktív résztvevője az online térnek, ugyanakkor egyre többen érzékelik annak lelki terheit is, és tudatosan keresik a lehetőségeket az offline élmények megélésére.
Online jelenlét kontra offline élmény
Bár a magyar fiatalok többsége napi szinten használja az online platformokat, egyre többen ismerik fel a digitális túlterheltség jeleit: a kutatás alapján minden harmadik válaszadónak szüksége lenne digitális detoxra. Ennek ellenére 10 százalékuk bevallotta, hogy nem tud igazán ellazulni, ha nincs folyamatosan online. Az érzés hátterében gyakran a FOMO, azaz a kimaradástól való félelem áll, amely a 18-29 évesek több mint felét érinti. Ez a kettősség belső feszültséget okoz: a megkérdezettek 34 százaléka szorongana, ha 24 órára le kellene tennie a telefonját, ugyanakkor közel negyedük nyitott lenne arra, hogy kipróbálja, 10 százalékuk pedig már most is rendszeresen tart mobilmentes időszakokat. Biztató jel, hogy a Z generáció 22 százaléka tudatosan igyekszik offline szokásokat beépíteni a mindennapjaiba.
Túlélés helyett megélés
A kutatás szerint a Z generáció számára a feltöltődést leginkább olyan tevékenységek jelentik, mint a zenehallgatás és az olvasás (35%), a sorozat- vagy filmnézés, valamint a közös társasági programok (34-34%). Bár a megkérdezettek 43 százaléka már tudatosan igyekszik időt szánni a személyes kapcsolódásokra, a mindennapi „pörgés” sokaknak továbbra is kihívást jelent: minden negyedik fiatal nehezen tud lassítani, 17 százalékuk pedig úgy érzi, csupán „túlélni” próbálja a napokat. A jelenlét megélésének egyik legnagyobb akadálya a mentális kimerültség: a válaszadók 29 százaléka említette fő okként, míg 23 százalékuk arról számolt be, hogy gondolatai folyamatosan más feladatok körül forognak, így nehezen tudnak igazán jelen lenni.
Őszinte pillanatok, felszabadító érzések
A kutatásból jól látszik, hogy a fiatal felnőttek körében egyre erősebben van jelen az igény a mélyebb kapcsolódásra és a tudatosabb jelenlétre. Bár a Z generáció 31 százaléka hetente, 16 százaléka pedig naponta találkozik a barátaival, a mindennapi teendők sokszor mégis megnehezítik a személyes kapcsolódást. Ahogy Buda Christina pszichológus fogalmaz: „A digitális túlterheltség és a folyamatos elérhetőség mentális kimerültséget okozhat, különösen a fiatal felnőttek körében.” Hozzáteszi: már néhány apró szokás bevezetése is segíthet a kimerültség csökkentésében. „Az első lépés a tudatosság: érdemes figyelni a reakcióinkra, az energiaszintünkre, valamint arra, hogyan változik a hangulatunk vagy a koncentrációnk a nap során, majd fokozatosan bevezetni olyan szokásokat, amelyek támogatják az offline jelenlétet. Ilyen lehet például egy közös vacsora telefonok nélkül, vagy egy esti séta zene és közösségi média nélkül, amikor csak a gondolatainkra figyelünk.”
A fiatalok körében tapasztalható változás egy globális trend része: az offline kapcsolódás és a közösen megélt pillanatok keresése újraértelmezi, mit is jelent valójában jól lenni. Ez a szemlélet köszön vissza a Finlandia márka megközelítésében is. Az „It’s Sooooooooo Fine” kampány az örömteli élményekre és a valódi kapcsolódások fontosságára hívja fel a figyelmet – arra, hogy milyen sokat jelentenek azok a pillanatok, amelyeket őszintén, egymásra hangolódva élünk meg.
A márka globális és helyi sikere is alátámasztja ezt a filozófiát: a Finlandia vodka a világ tíz legjelentősebb Standard+ vodkamárkája közé tartozik. Magyarországon a márka az összesen 5,87 milliárd forint értéket képviselő prémium vodka piacon van jelen, ahol vezető szerepet tölt be.