Az alkalmazások világa

Egy alkalmazáson belül megvalósulhat az ideális kapcsolattartás a márka és vásárló között: költséghatékonyan és személyre szabottan. Ezzel pedig előnyt szerezhetünk a figyelemért és az elköteleződésért zajló versenyben. 

Az elmúlt évtizedben gyökeresen átalakultak a hazai internethasználati szokások: míg 2014-ben az asztali számítógépek domináltak, 2024-re már tízből nyolc magyar mobiltelefonról is internetezik (NMHH kutatás, 2025). Ez a váltás egyértelműen magával hozta az alkalmazáshasználat exponenciális növekedését is, ami jelentős hatással van a monetizációs lehetőségek bővüléséhez és a bevételek növekedéséhez.

A folyamatosan bővülő alkalmazás használat szervesen kapcsolódik a monetizációs potenciál növekedéséhez és a bevételek dinamikus emelkedéséhez. Globális szinten is jelentős a növekedés: tavaly az App Store és Google Play áruházakban a felhasználói költések elérték a 150 milliárd dollárt, ami 12,5%-os éves növekedést jelent (State of Mobile kutatás, 2024). Fontos kiemelni, hogy ez a összeg kizárólag az appon belüli vásárlásokat tükrözi, és nem tartalmazza a nagy online kereskedők (mint például a Temu vagy az Amazon) alkalmazásain keresztül történő tranzakciókat, így a mobil ökoszisztéma teljes pénzforgalma valójában még ennél is jelentősebb.
A piaci verseny az applikációk szektorában is a felhasználók figyelméért és elköteleződéséért zajlik. E két tényező tudatos építése alapvető a sikeres applikáció fenntartásához.

Mi is az az alkalmazásmarketing?

Az applikáció marketing elsődleges célja a releváns felhasználóbázis kiépítése. Egy kiváló applikáció sem ér semmit, ha nem találja meg a közönségét. A felhasználószerzés új felhasználók bevonzását, megtartását, az apphasználat növelését és a vásárlási szándék ösztönzését foglalja magában. Ez a folyamat számos csatornán keresztül valósul meg, mint az organikus keresés, fizetett hirdetések, közösségi média kampányok, vagy influencer együttműködések. A sikerhez mélyreható piaci ismeret és célzott letöltés célú kampányok szükségesek.

Egy alkalmazás sikere nagymértékben függ az áruházbeli megjelenésétől. Ha a felhasználó 2-3 másodperc alatt nem találja meg az appot, nagy valószínűséggel továbbáll, mielőtt felfedezhetné annak előnyeit. Az appletöltések lemorzsolódási rátája átlagosan 50%, ami rendkívül magas arány, még akkor is, ha valaki tudatosan keresi az alkalmazást egy hirdetés vagy ajánlás alapján. Ez az arány azonban jelentősen javítható. Az app marketing második pillére az ASO (App Store Optimalizáció), amelynek célja az appok felfedezhetőségének, láthatóságának és letöltési arányának növelése. Kulcsfontosságú elemei közé tartoznak a releváns kulcsszavak, a vonzó cím és leírás, valamint a minőségi ikonok és képernyőfotók. Mindezek hozzájárulnak a felhasználói élmény fokozásához, ezáltal növelve a letöltések számát.

Túl az app letöltéseken: megtartás és monetizáció

Az applikációk sikere nem merül ki a letöltésekben; ez csupán a belépő az appok univerzumába. Elengedhetetlen felmérni, mi javítja a felhasználói élményt és milyen hibák befolyásolják negatívan az app használatát, ezzel gátolva a visszatérést. A megfelelő analitika, valamint a hiperpeszonalizált és automatizált push üzenetküldő rendszerek stratégiai alapú használata kritikus fontosságú.

Az analitika segíti az alkalmazáson belül a felhasználói utak megértését, míg az automatizálás lehetővé teszi az ismétlődő feladatok hatékony kezelését. Kicsit konkrétabban: amennyiben tudjuk, mit szeret egy felhasználó az alkalmazáson belül, vagy hol morzsolódik le, személyre szabott push üzenetekkel növelhetjük a visszatérési motivációt. Végső soron az appon belül is üzleti eredményeket és sales célokat érünk el. A személyre szabott kommunikációnak két célja van: kerüljük el, hogy zavaró, irreleváns push üzenetekkel bombázzuk a felhasználót, ehelyett a megfelelő pushokkal motiváljuk a “minőségi” visszatérésre. Ha a felhasználó gyakrabban és célirányosan tér vissza, az – az apptól függően – több taxirendelést, több csomagfeladást vagy nagyobb kosárértéket eredményezhet egy webshopban.

Gondoljunk csak bele, mekkora összegeket költünk el remarketing kampányokra a visszatérés, elköteleződés növelésére, a push üzenettel mindezt költséghatékonyan tudjuk megvalósítani. Az alkalmazásokban ráadásul extra bevételeket is generálhatunk, ennek három alapvető módja van, melynek kiválasztása az alkalmazás stratégiai irányától függ.

Az alkalmazáson belüli hirdetések (In-App Advertising) a leginkább hozzáférhető monetizációs módszer az ingyenes alkalmazások számára. Gyors bevételt biztosítanak, egyszerű az integrációjuk, és a programozott platformokon keresztül globális kereslet érhető el.
Emellett az alkalmazáson belüli vásárlások (In-App Purchases) a mobiljátékok fő bevételi forrása, de a hatékonyságot növelő, szabadidős és kreativitást segítő alkalmazásokban is ezek a monetizáció motorjai. A kulcs a felhasználók megfelelő motiválása a vásárlásra.
Míg az előfizetések (Subscriptions) az alkotói szabadság, a kreativitás és a digitális jólét növekedésével az előfizetéses modell egyre népszerűbbé vált. Ez a megoldás stabil, havi vagy féléves-éves rendszeres bevételt biztosít és ideális azoknak az alkalmazásoknak, amelyek folyamatos értéket és/vagy izgalmas tartalmat nyújtanak felhasználóiknak.

A piac turbulens, ugyanakkor kecsegtető bevételi lehetőségeket kínál, ami sok szereplőt vonz. Gyakorlatilag bármilyen szolgáltatás vagy termék monetizálható applikáción keresztül: léteznek taxirendelő appok, híroldalakhoz kapcsolódó alkalmazások, telekommunikációs appok, de étel vagy élelmiszer mentést, csomagküldést vagy akár meditálást segítő alkalmazások is.

Holisztikus látásmód és tanulás

Az alkalmazás marketing tehát egy rendkívül összetett terület, amely a felhasználószerzéstől a megtartáson át az app teljes életciklusának menedzsmentjéig terjed. Emellett nem árt ha már az app fejlesztésekor is figyelembe vesszük a későbbi sales és marketing, vagy egyéb üzleti célokat.
A sikeres applikáció marketing stratégia kulcsszerepet játszik a végső sikerben, és folyamatos figyelmet, valamint finomhangolást és optimalizálást igényel a változó piaci környezetben. Bár az app marketing nem "űrtudomány", a tapasztalatok azt mutatják, hogy folyamatos alkalmazkodást igényel. Amikor a globális platformok módosítanak az algoritmusokon, vagy az Apple új operációs rendszert ad ki, gyorsan kell adaptálódni a változásokhoz. Ezért elengedhetetlen a holisztikus látásmód, a folyamatos képzés és a partnerekkel való közös fejlődés.

 

Szerzők:

Szuhai Viktor, Planet of the apps, tulajdonos, marketing vezető

Szilágyi Szabolcs, kereskedelmi vezető