
A VML kilencedik Future Shopper („A jövő vásárlója”) kutatása több mint 25 ezer fogyasztó bevonásával készült, és rávilágít arra, hogy a vásárlói szokások soha nem látott sebességgel változnak. A vásárlók egyszerre keresik az online vásárlás kényelmét és a valós, kézzelfogható márkaélményeket, miközben egyre inkább belép az életükbe a mesterséges intelligencia.
Értékes betekintést nyújthat a márkáknak a VML Future Shopper 2025 („A jövő vásárlója”) riportja. A szintén idén közölt Future 100 trendriportot követően, ez a jelentés a vásárlói szokásokat térképezi fel különös tekintettel a digitális vásárlási élményre és a mesterséges intelligencia adta lehetőségekre. A jelentés szerint ugyanis a márkáknak prioritásként kell kezelniük az emberközpontú élményeket, és orvosolniuk kell a fogyasztók jelenlegi digitális kínálattal kapcsolatos frusztrációit. A mesterséges intelligencia népszerűsége és viszonylag magas használati aránya azt jósolja, a következő években alapjaiban fognak megváltozni a vásárlási szokások.
Ez befolyásolja igazán a vásárlókat
A riport többek közt kitér arra, a vásárlók miként alkalmazzák a mesterséges intelligenciát a vásárlásaik során. A fogyasztók 68 százaléka használta már a ChatGPT-t, hogy döntést hozzon a termékválasztás kapcsán, mi több, a megkérdezettek 52 százaléka akár magát a vásárlási folyamatot is kiadná egy saját AI Agentnek. A közösségi média szintén meghatározó szerepet játszik a vásárlói döntéshozatalban, habár korántsem olyan mértékben, mint egy évvel ezelőtt. Ennek a befolyása közel 20 százalékkal csökkent az elmúlt évhez képest, annak ellenére, hogy a fiatalabb generációk továbbra is elsősorban a TikTokon és az Instagramon keresztül jutnak el a megvásárolni kívánt termékekhez.
A hirdetési lehetőségeket illetően, a fogyasztók több mint fele szerint a személyre szabott ajánlatok segítik az új termékek felfedezését és megismerését annak ellenére is, hogy véleményük szerint a márkák nem megfelelően végzik a targetálási folyamatokat. De nemcsak ennek kapcsán érte kritika a vállalatokat. A megkérdezettek fele szerint a márkáknak csak részleges elképzeléseik vannak arról, hogy valójában mit várnak az e-kereskedelmi felületekről a potenciális ügyfelek.
Kényelem mindenek felett
A vásárlók a digitális tér adta lehetőségeken túl a vásárlási folyamat gyorsaságát és a kényelmet helyezik előtérbe. A vásárlók 32 százaléka két órán belüli szállítást vár, 40% pedig nem is rendel, ha nincs elérhető aznapi vagy ütemezett szállítás. A felhasználók 45 százaléka idegessé válik, ha a tranzakció befejezéséhez billentyűzetre vagy egérre van szükség. Így nem véletlen, hogy a vásárlók nagy része mobilon szerzi be a kiszemelt termékeket annak gördülékenysége miatt. Azonban annak ellenére, hogy a vásárlók a kényelmet és a gyorsaságot részesítik előnyben a vásárlásaik során, a megkérdezettek 62 százaléka azokat a márkákat preferálja, akiknek nemcsak digitális, de fizikai jelenléte is van. Ez ad lehetőséget a vállalkozással való valós kapcsolódásra.
Megkerülhetetlen tényezők
A Future Shopper riport kitér a ma már nem megkerülhető fenntarthatósági és politikai tényezőkre is. A klímaváltozás ellenére, a vásárlóknak csak a fele változtatott a vásárlási szokásain fenntarthatósági okokra hivatkozva. A döntő többség még mindig az árat, a gyors szállítást és a termék elérhetőségét helyezi előtérbe a zöld megoldások helyett. Egyes piacokon pedig a bizonytalan gazdasági helyzet miatt a vásárlóknak a 60 százaléka nehezebben szánja rá magát a magasabb összegű tételek beszerzésére.
„A mai kockázatkerülő piacon minden vásárlás megfontolt döntés. A fogyasztók nem csupán termékeket keresnek, hanem megnyugtatást is – az árról, a sebességről, a bizalomról. A Future Shopper 2025 egyértelművé teszi, hogy a kereskedelmi siker most már azon múlik, hogy kézzelfogható értéket nyújtsunk a vásárlás minden szakaszában, a termék felfedezésétől a szállításig. A VML-nél ezeket a fogyasztói igényeket olyan stratégiákká alakítjuk, amelyek hatékonyabb márkaélményt eredményeznek” – mondja Balog Tamás, a VML magyarországi vezérigazgatója.
„A Future Shopper 2025 üzenete világos: a piaci előnyt azok a márkák szerzik meg, amelyek egyszerre tudják kezelni a gyorsaság, az árérzékenység, az AI-alapú perszonalizáció és az élményközpontú vásárlás kihívásait” – teszi hozzá Simon Illés, a VML magyarországi üzletfejlesztési igazgató.