Összefogtak a magyar kiadók

Összefogtak az IAB Hungary Médiaszekciójába tartozó magyar kiadó vállalatok és kereskedőházak, és felállítottak egy listát digitális lapjaik prémiumnak minősített hirdetési felületeiről és megoldásairól. A hirdetők és az ügynökségek számára ez azt jelenti, hogy mostantól az open programmatic piactereken nem érik el a nagyobb magyar kiadók hirdetési felületeinek jelentős részét. Ezeken a prémium felületeken ugyanis már csak hagyományos display vásárlás útján vagy közvetlen velük kötött private dealek formájában lehet automatizált módon hirdetéssel megjelenni.

A programmatic hirdetési megoldásokra az egyszerűbb kezelhetőség, tervezhetőség és költséghatékonyság miatt egyre nagyobb az igény. A hazai kiadók azonban egyre gyakrabban szembesülnek azzal a problémával, hogy az open programmatic piactereken keresztül olyan hirdetők is meg tudnak jelenni prémium felületeken, amelyek üzenetük tartalma vagy a relevancia hiánya miatt nem illenek a minőségi tartalmakba. Az elmúlt években ezért egyre több hazai kiadó zárta ki vagy kötötte feltételhez egyes oldalain a nyílt piactéren történő hirdetésvásárlás lehetőségét a nagyobb, kiemelt közösségi- vagy sportesemények időtartamára.

Az IAB Hungary Médiaszekciója azonban az összefogás, az együttes érdekérvényesítés jelentőségére hívja fel a figyelmet, és indítja el IAB Prémium hirdetési felületek projektjét. Ennek értelmében 2025 októberétől a szakmai csoporthoz csatlakozott hazai kiadók és kereskedőházak közösen, a korábbinál több felületükre kiterjesztve vállalják, hogy azokon csak hagyományos display vásárláson keresztül vagy közvetlen velük kötött private dealek formájában lehet automatizált módon hirdetéssel megjelenni. Ezek a felületek és megoldások IAB Premium minősítést kapnak, és egy közös listán összegyűjtve találhatók a Médiaszekció aloldalán.

Az IAB Prémium minősítés bevezetésével a magyar kiadók, sales house-ok célja, hogy felhívják a figyelmet a márkák számára biztonságos, szerkesztett tartalmi környezetben megjelenő, releváns olvasói közönséget elérő, kiemelt hirdetési helyek és megoldások jelentőségére a magyar weboldalakon, ahol nincs open programmatic zaj.

„A célunk az, hogy a hirdetők a büdzsék azon részét is a hazai kiadók prémium felületein költsék el, amelyeket eddig nem magyar piaci szereplőkhöz vittek. Alapvetően ez egy win-win helyzet: ugyanúgy érdeke a hirdetőknek és az ügynökségeknek, mint a kiadóknak – ebből mindenki profitál. Ez az első olyan digitális iparági összefogás a hirdetők, ügynökségek és kiadók részéről, amelyhez a keretet az IAB Hungary adja, de hasznát a teljes digitális médiapiac tapasztalhatja” – fogalmazott Kékesi Zsuzsa, a projekt előkészítésében jelentős szerepet vállaló digitális szakember, aki 2025 márciusáig hat éven át vezette a Médiaszekciót, miközben azért dolgozott, hogy valódi párbeszéd alakulhasson ki a hazai kiadók között, amelyek közös álláspontot képviselve, együttes erővel képesek formálni a digitális piacot.

„Fontos lépés, hogy ez a közös piaci elköteleződés megszületett, és az egyes szereplők nem sajnálták rá az időt, az energiát és a felületeket sem. Így várhatóan a private dealek felkerülnek arra a polcra, ahol a helyük lenne. Az IAB Médiaszekció elkötelezett az utókövetésben is, vizsgálni és szükség esetén finomhangolni fogjuk a projektet, hogy hozza az elvárt hatást azon a bizonyos polcon” – tette hozzá Magyarfalvi Éva, az IAB Hungary Médiaszekciójának idén tavasszal megválasztott vezetője, majd kiemelte: a projekthez nem IAB-tagcégek csatlakozását is várják.

IAB Prémium

Az együttműködés értelmében a kezdeményezéshez csatlakozott hazai kiadók és kereskedőházak első körben 2025. december 31-ig vállalják, hogy az általuk felkínált és IAB Prémium minősítéssel ellátott oldalaikon valódi tartalmi környezetben kínálnak minőségi hirdetési felületeket és megoldásokat. Ezen felületeiken csak hagyományos display vásárláson keresztül vagy közvetlen velük kötött private dealek formájában lehet automatizált módon hirdetéssel megjelenni.

A kiemelt felületeket tartalmazó lista folyamatosan frissül, az együttműködés tagjai 2026 januárjától féléves időtartamokra vonatkozóan tesznek majd vállalásokat. A jelenleg tíz vállalat prémium hirdetési felületeit, hirdetési megoldásait tartalmazó lista az IAB Hungary Médiaszekció aloldalán érhető el. Az IAB Prémium projektben résztvevő kiadók és kereskedőházak képviselői az iab.hu szakmai blogjában beszéltek arról, hogy miért csatlakoztak a kezdeményezéshez és mely felületeiket, megjelenéseiket érinti ez a minősítés.