Szinte minden vásárlásról a nők döntenek

A B2W – Business to Woman legfrissebb, 2025-ös reprezentatív kutatása szerint a nők befolyása tovább nőtt: míg 2022-ben a vásárlások 85%-ában volt meghatározó szerepük, idén ez az arány már elérte a 89%-ot. A piackutatás eredményeit a Magyar Marketing Szövetség Női Marketing Tagozatának eseményén hozták nyilvánosságra. Annak ellenére, hogy tízből kilenc alkalommal egy nő dönt arról, mit választ a család, mit vesznek meg vagy melyik márkát támogatják, a legtöbb márka kommunikációja még mindig túlzottan maszkulin, vagy leegyszerűsítő sztereotípiákra épül.

A B2W által mért 89%-os magyar arány meghaladja mind a fejlett és mind a fejlődő országok 85,7%-os átlagát. Ez azt mutatja, hogy Magyarországon a női vásárlók különösen erős döntéshozói szerepet töltenek be – ami stratégiai kihívás a márkáknak, és lehetőség azoknak, akik megértik a női logika működését.

„Ez nem pusztán nemi kérdés, hanem piaci realitás: ha a vásárlók 89%-a nő, akkor minden termék és kommunikáció női döntési logikán megy át. 65% inkább a személyes vásárlást preferálja, míg 35% weboldalon, applikációkban költ szívesebben” – mondta Pálfi Éva női marketing szakértő, a Magyar Marketing Szövetség Női Marketing Tagozatának elnöke, a B2W alapítója.

Generációs különbségek a női vásárlási szokásokban

Különböző generációk – élethelyzetükből adódóan is – másképp bíznak meg a márkákban, másképp is döntenek. A fiatal felnőttek vásárlásait leginkább az impulzus és az élmény hajtja – számukra nemcsak a termék számít, hanem az, hogy mit élnek át közben, és hogyan kapcsolódhatnak általa a környezetükhöz és a közösségükhöz.

A 40 feletti nők már jóval tudatosabb vásárlók – érett döntéshozók, akik nemcsak saját igényeikre figyelnek, hanem családjuk jólétéért és a hosszú távú biztonságért is felelősséget vállalnak.

Van azonban egy közös, erős vezérfonal, ami minden női generációt összeköt: a biztonság iránti vágy. A nők ösztönösen a hiteles, megbízható márkákat keresik, amelyekben valóban bízhatnak – de ha egyszer csalódnak, az a bizalom végleg elveszett, és nem térnek vissza.

„A női fogyasztók nem egyformák, de közös bennük, hogy kapcsolatot keresnek a márkával. Aki nem érti a generációk közti különbséget, az nemcsak eladásokat, hanem jövőbeli lojalitást is veszít” – fogalmazott Pálfi Éva.

Nem szeretnék az ezeréves generációs elnyomást”

Sokan félreértelmezik az erős nő fogalmát, azt gondolják, hogy a nők vágynak férfias szerepekre, pedig a helyzet egészen más. Az egyedülállók 68%-a nő, sokan egyedül nevelnek gyermeket, így a mindennapok kihívásaira saját maguknak kell megoldást találni mind a munkában, mind pedig a magánéletben. A nők elsősorban nők, és csak másodsorban fogyasztók, tehát a régi metafora, a „ki hordja otthon a nadrágot?” már árnyaltabb képet mutat. A nők igenis vágynak a gyengédségre, a társas kapcsolatokra.

„A 21. századi nő egyszerre vezet háztartást, nevel gyermeket, épít karriert, képzi magát, rengeteg dolgot csinál egyszerre, így alig marad ideje saját magára. Félévente változnak vágyai, lehetőségei, folyamatos átalakulásban vannak. A nők nem férfiak, nem is érzik jól magukat férfias szerepekben. A mai fiataloknak pedig elege van már a siránkozásból, nem szeretnék az ezeréves generációs elnyomást magukon viselni, hiszen minden lehetőségük megvan ahhoz, hogy elérjék céljaikat” – tette hozzá Pálfi Éva.

A B2W 2015 óta végez minden évben kifejezetten a magyar női célcsoportra fókuszáló piackutatásokat, amiket megoszt a szakmával – a Magyar Marketing Szövetség Női Marketing Tagozat eseményein, a Metropolitan Egyetem Mesterképzésén –, továbbá cégvezetőkkel, nagyvállalati döntéshozókkal és a médiával. Cél, hogy a nők sokkal tudatosabb vásárlók legyenek, a márkák pedig felelősen és hatékonyan kommunikáljanak feléjük. Ez egy hatalmas társadalmi szerepvállalás, amelynek legjelentősebb eseménye a 2025. november 19-i, ezerfős B2W Fesztivál.

A B2W 2025-ös reprezentatív kutatása 6270 fő bevonásával készült, 18–65 év közötti magyar fogyasztók körében. A vizsgálat a női döntéshozói szerep, vásárlási motivációk és márkahűség alakulását mérte 2022 és 2025 között, generációs bontásban is.