
Radikálisan átalakultak a hazai sportolási szokások: berobbant az outdoor, egyre többen keresik tudatosan az online világtól távoli, természethez közeli, közösségi mozgásélményeket – derül ki az idén 35 éves Mountex, az első és legnagyobb hazai alapítású, outdoor áruházlánc adataiból. Az utóbbi évtizedek feltörekvő sztárja egyértelműen a mászás lett, és a túrázás is megerősödött a legkedveltebb szabadtéri mozgásformák között, miközben továbbra is sokan futnak, kerékpároznak az egészségesebb mindennapokért.
A szabadban végzett mozgás nemcsak extra energiával tölt fel, de az egyik leghatékonyabb módja a stressz levezetésének és a szellemi felfrissülésnek, miközben csökkenti az online képernyőidőnket és hozzásegít, hogy valódi, offline társasági élményeket gyűjtsünk. A kültéri sportok magyarországi térnyerése jól illeszkedik a nemzetközi trendekhez, ahol szintén az aktív kikapcsolódás, a mentális feltöltődés és a szabadság élménye kerül egyre inkább előtérbe.
Megállíthatatlan lendületben a szabadtéri élménysportok
A szabadtéri sportok legtöbbjének, amilyen a futás, túrázás, kerékpározás, hegymászás, valamint a különböző vízi és téli sportok, Magyarországon régre visszanyúló hagyománya van. Az elmúlt évtizedben azonban a szabadban végzett mozgásformák népszerűsége ugrásszerűen megnőtt, aminek a pandémia további extra lendületet adott és jelentősen átrajzolta a trendeket – derül ki az idén 35 éves, outdoor sportfelszerelésekkel foglalkozó, hazai tulajdonú áruházlánc, a Mountex adataiból.
33-szor a Mount Everestre: 10-szeres növekedés a mászósportban
A ’90-es években több kültéri sport, különösen a sziklamászás inkább rétegsportnak számított, amit lelkes természetjárók és sziklamászók szűk tábora űzött. Ekkoriban indult a Mountex története, amely mára országosan 8 áruházat és saját webshopot is magában foglaló, piacvezető hálózattá fejlődött.
Magyarország első, outdoor termékeket kínáló áruházláncának eladási adatai szerint a legtöbb szabadtéri sport, például a vízi sportok, a kerékpározás és a futás népszerűsége is érzékelhetően növekedett az utóbbi időben.
A mászás azonban robbanásszerű emelkedést mutat az elmúlt évtizedben. A különböző mászócipők, mászónadrágok, kötelek és egyéb, a kültéri és beltéri mászáshoz kapcsolódó felszerelések aránya a Mountex teljes forgalmán belül 2015 óta közel megtízszereződött. Csak mászókötélből közel 300 kilométernyit vásároltak a magyarok tíz év alatt a Mountex országos hálózatában – ezzel a hosszúsággal akár 33-szor fel lehetne érni a Mount Everest csúcsáig.
700% ugrás egyes túrakellékek iránti keresletben
A túrakellékek közül a hátizsákok, táskák iránti kereslet is látványosan megugrott az elmúlt tíz év során: a vásárlások több mint 700%-os növekedése tapasztalható mindezek forgalmában a Mountex statisztikái szerint. Ez nagyrészt a túrázás növekvő népszerűségének, valamint annak is köszönhető, hogy a társadalmi-gazdasági változásokkal a belföldi és külföldi szabadidős utazások egyre többek számára váltak nemcsak vonzóvá, de elérhetővé is Magyarországon.
Falra mászunk a közös kalandokért
A Mountex szakértői szerint a mászás beltéren végezhető formái, a köteles mászás és boulderezés az utóbbi néhány évben egyedülálló népszerűségre tettek szert a fiatalok, különösen a Z-generáció körében, sőt a sportmászás olimpiai sportággá is vált.
A falmászás hihetetlen hazai sikerét a globális trendek mellett annak is köszönheti, hogy Magyarország első boulder terme, a Mountex Boulder, majd az egyre szaporodó további mászótermek sokak számára tették elérhetővé városi környezetben is ezt a különleges mozgásformát.
„A boulder titkai közé tartozik, hogy fizikai és mentális kihívást egyaránt tartogat, emellett egyéni és közösségi sikerélményt is kínál a hobbisportolóknak. Nem véletlen, hogy 2002-es megnyitás óta a Mountex Bouldert közel félmillió alkalommal keresték fel a közös kalandra vágyó rajongók” – mondta el Sárközy Mihály, a Mountex ügyvezetője.











