A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége szerint a közelmúltban a Ryanair által Pozsonyban felejtett utasoknak jár a kártalanítás, hacsak a cég nem bizonyítja, hogy ténylegesen rendkívüli körülmények merültek fel.
Az Európai Bíróság már évek óta kimondta kötelező érvényű ítéletében, hogy a három órát meghaladó késést szenvedő utasokat a járattörléssel érintett utasokhoz hasonlóan kártalanítás illeti meg. Járatkésésnek a fenti esetben csak azt lehetett volna tekinteni, ha a repülőgép elérte volna végül végső úti célját, azonban ez egyáltalán nem történt meg.
A fogyasztóvédelmi szövetség szerint az eredetitől eltérő célállomás miatt ezért a fogyasztókat megilleti mindazon jog, amelyek egyébként egy törölt járat utasait megilletik.
Mik is ezek?
1.Ha egy járatot törölnek, akkor az utasok választhatnak aközött, hogy:
– a jegyek árát számukra visszatérítik az utazás meg nem tett szakaszára, vagy pedig a már megtett szakaszra vagy szakaszokra is, ha a repülőút a fogyasztó eredeti utazási tervével kapcsolatban már nem szolgál semmilyen célt, vagy
– a jegyek átfoglalását számukra biztosítják összehasonlítható szállítási feltételek mellett a végső célállomásra, a lehető legkorábbi időpontra, vagy
– egy későbbi, olyan időpontra foglalják át a jegyeket, amely a fogyasztónak is megfelel.
Ezek közül az utolsó kettő fel sem merülhetett, és a pozsonyi úti célnak semmi köze Budapesthez, ezért a teljes jegyárat meg kell téríteni a fogyasztóknak.
2. Emellett jár(t volna) járattörléskor az ingyenes étkezés, frissítő, továbbá két telefonhívás, faxüzenet vagy e-mail küldés lehetőségének biztosítása. Azok az utasok, akik nem kaptak ellátást vagy ha ugyan kaptak, de az nem volt elegendő a beváltásra az általában drága reptéri büfékben, és emiatt saját költségre vásároltak étkezést, frissítőt, visszakérhetik ezek árát.
Nagyon fontos, hogy megőrizzék a fogyasztók azokat a bizonylatokat, amelyeket a vásárláskor kaptak, hiszen ezzel tudják bizonyítani a költségek felmerültét.
3. Továbbá a kártalanításhoz való jog is megilleti a fogyasztókat, amely a repülőút távolságától függően 250-600 eurónak megfelelő összeg. Ez utóbbi kötelezettsége alól csak akkor mentesülhet a légitársaság, ha bizonyítani tudja, hogy a járat törlését olyan rendkívüli körülmények okozták, amelyeket minden ésszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni. Fontos, hogy nem elég erre csak említés szinten hivatkozni, ezt bizonyítani is kell.
4. Sokan autóbusszal vagy taxival jutottak végül haza Budapestre. Mivel káruk keletkezett és a Ryanair nem szállította őket vissza, ezért a hazautazás költségét is meg kell téríteni, amelyekre ismét akkor van mód, ha a fogyasztó megőrzi azt a számlát-nyugtát, amely igazolja a költségek felmerülését.
A szövetség a fentiek fényében azt javasolja a fogyasztóknak, hogy minél hamarabb nyújtsák be a Ryanairnél kárigényüket és ahhoz ne mulasszák el mellékelni a kárt igazoló bizonylatokat. Amennyiben a panaszuknak nem tesznek eleget, akkor pedig indítsanak ingyenes békéltető testületi eljárást az ügyben.