Már az idén számít adóbevételre a Google-től és a Facebooktól Deutsch Tamás, a Digitális Jólét Programért felelős miniszterelnöki biztos. A BrandManiának nyilatkozva beszélt arról is, hogy magyar javaslat alapján születhet meg az uniós megoldás a globális internetes cégek adóztatására.
– Nagyon sokan használják a Facebookot és a Google-t Magyarországon is, viszont ez a két nagy nemzetközi cég bár itt van a piacon, de nem fizetnek adót. Jöhet változás ebben?
– Ez komoly probléma Magyarországon, Komoly probléma sajnos Európa-szerte. Mi érdekeltek vagyunk abban, hogy legyen közös európai megoldás. Eddig ennek a körvonalai nem igen látszódtak, de most talán van előrelépés. Elsősorban azért – és ezt ne dicsekvésnek tekintsük, mert van mire büszkének lennünk – mert Magyarország megfogalmazott egy olyan javaslatot, amit ha közös európai döntéssé tudunk változtatni, akkor az véget vethet annak, hogy ez a két nagy internetes globális vállalkozás ki tudja vonni magát Európa-szerte minden országban az adófizetési kötelezettség alól. De mi Magyarországon is tettünk lépéseket annak érdekében, hogy ne jelenthessen az versenyelőnyt a Google-nek vagy a Facebooknak, hogy nem csupán a technológiájuk nagyon korszerű, hanem az is, hogy ügyeskedéssel, adóoptimizálással – ezt ki-ki vérmérséklete szerint eldöntheti – sehol Európában nem fizetnek adót. A reklámadó módosításával olyan lehetőség adódott a magyar adóhatóság számára, hogy bevonja a közteherviselésbe a magyarországi teljesítményük alapján a Facebookot és a Google-t, vagy más hozzájuk hasonló globális internetes vállalatokat. Szerintem ebben a tekintetben fogunk eredményeket elérni.
– Mikor?
– Már ebben az esztendőben. 2017 január elsején lépett hatályba a törvénymódosítás, és végre van eszköze az adóhatóságnak, hogy adót vessen ki, és beszedje azt. 2017-ben meg fog jelenni Magyarországon a Facebook és a Google adófizetőként. A közös európai javaslat tekintetében pedig magáévá tette a V4 országok együttműködése a magyar javaslatot és az észt soros elnökség alatt az Ecofin, a tagországok pénzügyminisztereinek értekezlete a napirendjére tűzte azt a lehetséges megoldást, amit ha közös európai döntéssé, jogszabállyá tudunk alakítani, az egész Európának lehetőséget ad rá, hogy behajtsa az adót ezektől a cégektől
– A távközlési cégek is fontos szerepet játszanak a digitalizációban. Annak érdekében, hogy még többet fektethessenek be, elképzelhető a távközlési adó megszűnése?
– Az adócsökkentés gyakorlatát képviseljük. Az internethasználat áfája 2017-ben 27 százalékról 18 százalékra csökkent. 2018 január elsejével 5 százalékra csökken, ennek gazdasági előnyeit a távközlési cégek tudják élvezni, hiszen bővülhet a piac, olcsóbbá vált az internet előfizetés, több ember számára nyílik lehetőség. Csökkentettük a közműadót, a legmodernebb vonalas infrastruktúra beruházásoknál az így létesült infrastruktúra után már nem kell közműadót fizetni. Ismert az a javaslatuk, hogy üdvözölnék a távközlési adó egyszeri, vagy fokozatos kivezetésére vonatkozó javaslatot. Erről folyamatosan tárgyalunk, de 2017-ben, 2018-ban nem születik ilyen adócsökkentő döntés.
A Deutsch Tamással készült interjút, amiben szó lesz többek között a Digitális Jólét Programról, illetve a hazai digitális piac fejlődéséről októberben láthatja majd teljes egészében a BrandManiában.