Tavaly az egy évvel korábbinál 7 százalékkal több, 3 millió hazai fogyasztó vásárolt online a GKI Digital felmérése szerint. Az egy főre jutó vásárlások száma történelmi csúcson, meghaladta az évi 11 alkalmat. A hazai e-kereskedelmi piac egyik meghatározó szereplőjénél, az eMAG-nál is kiugróan jó üzleti évet zártak, a kosárérték például több mint ötödével bővült.
Ha az eMAG áprilistól március végéig tartó pénzügyi évét vesszük alapul, a 2017-18-as évről elmondható, hogy átlagon felül nőtt a látogatások száma és a forgalom is. A bővülésben több tényező együttes hatása érvényesült: nőtt az átlagos kosárérték (22 százalékkal 23 500 forintra), a látogatók száma (37 százalékkal), a vásárlók száma (21 százalékkal) és a rendelések száma is (16 százalékkal) – derül ki a cég közleményéből.
A vásárlások számának növekedésében kiemelkedően jó hónap volt a július, az egy évvel korábbiakhoz képest 49 százalékkal több vásárló rendelt az eMAG webáruházából. A húzóhónapnak számító novemberben azonban csak 7 százalékkal sikerült több vásárlót bevonzani, ennek ellenére abszolútértékben még így is ez a hónap vonzotta a legtöbb vásárlót.
Mint az online kiskereskedelem egészét tekintve, az eMAG esetében is Budapest illetve Pest megye a forgalom motorja, bár a webáruház esetében valamelyest enyhébb a régió túlsúlya. Az online vásárlók közép-magyarországi koncentrációja azt jelenti, hogy összességében innen érkezik a rendelések 43 százaléka, az itt élő vásárlók generálják a forgalom több mint felét. Az eMAG esetében azonban a 2017-18-as pénzügyi évben a rendelések 32 százaléka, a forgalom 35 százaléka érkezett a régióból.
Átlagos kosárérték szempontjából is nagy különbségekkel találkozhatunk földrajzi megoszlás szerint, ha a teljes hazai online kiskereskedelmet vizsgáljuk: a közép-magyarországi kosárértékek átlagosan 51 százalékkal magasabbak mint a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei összegnél. Ehhez képest az eMAG webáruházában csak 23 százalék a különbség a legmagasabb (Pest megyei vásárlók) és a legalacsonyabb (Békés megyei) kosárértékek között.
Az eMAG bevételeinek jelentős részét továbbra is három termékkategória együttes értékesítése képezi: a TV, a nagy háztartási gépek és fehéráruk, valamint a mobiltelefonok. Ezek együttesen a webáruház forgalmának 55 százalékát adta a márciusban lezárt pénzügyi évben.
A legkomolyabb növekedést a cipő, a női ruházati termékek, a gumiabroncs és felni, a táska és kiegészítők, valamint a férfi ruházati termékek kategóriái érték el. Az ide tartozó termékekből az egy évvel korábbinál két és félszer több fogyott.
A vásárlók több mint kétszer annyit költöttek építőanyagra és autóalkatrészre, mint egy évvel korábban, de kétharmadával többet költöttek játékokra és számítógépes kiegészítőkre.