A magyar lakosság 65 százaléka rendelkezik okostelefonnal a legfrissebb ‘Connected Consumer Study’ szerint. Az eszköz elterjedésével gyökerestül megváltoztak az internetezési szokásaink, hiszen menet közben már egyre gyakrabban vásárolunk is. Ez komoly kihívást jelent a vállalkozások számára is: ha meg akarnak felelni a felhasználói elvárásoknak, gyors és zökkenőmentes mobilélményt kell biztosítaniuk.
A Google megbízásából a Kantar TNS, 2017-ben is elkészítette a Connected Consumer Study-t, amely internet- és mobilhasználati szokásokat mért fel. A tanulmány elkészítéséhez összesen 79 000 embert kérdeztek meg 63 országból , ami több mint 2 millió percnyi interjú anyag feldolgozását jelentette. A felmérés rávilágít a globális trendekre, ugyanakkor olyan regionális és helyi különbségeket is megmutat, amelyek jelentős hatással vannak a vállalkozásokra.
Annak ellenére, hogy az okostelefonok 20 éve kerültek a piacra, 2017-re olyannyira elterjedtek, hogy a felmérésben szereplő mind a 63 országban meghaladta az 50 százalékot a mobilról internetezők aránya.
A tanulmány szerint globális szinten átlagosan az emberek 76 százaléka mobil eszközről megy fel a világhálóra. Az egyes országok között jelentős különbség látható: míg Szaúd-Arábiában 96 százalékos , Ukrajnában 51 százalék , Magyarországon 67 százalékos volt ez az arány. Emellett a 63 országból 62-ben mondták azt a megkérdezettek, hogy ha internetezni szeretnének, akkor gyakrabban fordulnak a mobiltelefonjukhoz, mint az asztali számitógépükhoz.
Magyarország a mobilhasználat terén
Magyarországon 2017-ben a helyi lakosság 81 százaléka használja az internetet magáncélra. Ez néhány százalékkal magasabb, mint a 77 százalékos globális átlag. Az adatokból az is látható, hogy a magyarországi internethasználók 89 százaléka napi szinten megy fel a világhálóra.
Az eszközök terén is történt változás. Egymás után jelennek meg az okoseszközök. A tavalyi év folyamán a magyar lakosságnak átlagosan 2.5 csatlakoztatott eszköze volt.
Az okostelefonok tekintetében is jelentős volt a növekedés. Míg 2013-ban a helyi lakosságnak mindössze 34,3 százaléka rendelkezett okostelefonnal, addig ez 2017-ben már 65 százalékos volt.
A számok azt mutatják, hogy a legkülönbözőbb korosztályok hasonlóan nagy arányban veszik igénybe a világhálót. Az internezetők 45 százalékát teszi ki a 45 év feletti korosztály. Valamint szintén érdekes megemlíteni, hogy az 55 év feletti internetezők 43 százaléka mobilkészülékről megy fel a világhálóra.
Mit jelent mindez a vállalkozások számára?
A mobilnet gyökerestül megváltoztatta az internetezési szokásainkat. Magyarországon 2017-ben az internezetők 51 százaléka keresett információt, 43 százaléka nézett online videót és 19 százaléka vásárolt online legalább olyan gyarkan okostelefonról, mint asztali számitógépról, vagy tablettről. A 2013-as adatokhoz képest óriási növekedés dokumentálható. 4 évvel korábban a keresések esetében ez az arány 15 százaléka , az online videók esetében ez 10 százalék , és az onine vásárlás esetében ez mindössze 4 százalék volt, vagyis a vásárlások esetében 475 százalékos növekedésről beszélhetünk.
“A mobilinternetezés türelmetlenné tette a felhasználókat, ha útközben vannak és a buszmenetrendet keresik, vagy a közeli bolt nyitvatartási idejét szeretnék leellenőrizni, minden másodperc számít. Egy nemrég készített felmérés szerint a mobilról érkező látogatások 53 százaléka megszakad, mert az adott oldal 3 másodpercnél lassabban töltődik be. Sőt, minden második mobilnetező 2 másodperces oldalbetöltést várna el , valamint a megkérdezettek 46 százaléka azt mondta, hogy a mobilon való internetezés a során lassú oldalbetöltés a legbosszantóbb.” – mondta Asabiny Miléva, a Google kiemelt ügynökségekért felelős managere.
“Napjainkban a mobilos internetezés egyre nagyobb szerepet kap. A Cityfood ügyfeleinek is 23 százaléka már mobil eszközről látogatja a weboldalukat, és amióta megújult és mobil barát lett, már 10 százalék feletti a mobilon rendelők aránya. De arról sem szabad elfeledkeznünk, hogy a mobilböngészés gyakran csak az első állomás egy értékesítési folyamatban, mely végül egy desktop vásárlásban végződik, így nem csak a mobil rendelések miatt érdemes mobilara optimalizálni a weboldalunkat. A Cityfood esetében a rendelések 9.35 százaléka ment végbe úgy, hogy mobil eszközről is látogatta a weboldalt, de nem azon rendelt” – mondta Ormándlaki Balázs, a Drive Online Marketing, online marketing stratégiai tervezője.
2017 novemberében a Google felmérte, hogy hogyan teljesítenek mobil eszközön az európai weboldalak. 21 országban és összesen 10 különböző szetkorban nézték meg, hogy a mobil hirdetésekről az érkezési oldal teljes betöltése hány másodperc alatt történik meg. Magyarország átlagos oldalbetöltési sebesség terén kismértékben ugyan, de elmarad a 9,124 másodperces európai átlagtól, hazánkban ugyanis 9.4 másodpercre nyúlik átlagosan egy mobilsite betöltése. A vizsgált országok közül Németország és Románia teljesített a legjobban, a 8,1 másodperces átlagos betöltési idővel.
A szektorok tekintetében hazánkban az üzleti és ipari oldalak teljesítettek a legjobban az átlagos 6,9 másodperces betöltési idővel, míg a technológia területén ez átlagosan csak 12 másodperc volt.
A mobiltelefonok és az internet széleskörű elterjedésével egyre inkább kiéleződik a verseny a vásárlókért. Azok a vállalkozások lesznek sikeresek a jövőben, akik figyelembe veszik a mai fogyasztói igényeket és ennek megfelelően alakítják stratégiájukat. Egy gyors és mobilra optimalizált weboldal kiemelkedően fontos.
Tanácsok a vállalkozások számára és a Test My Site eszköz:
A weboldal gyorsasága a Test My Site eszközzel egyszerűen leellenőrizhető. Az ingyenes eszköz felméri, hogy hány másodpercig tart az adott oldal teljes betöltése mobil eszközön keresztül, valamint, hogy hány látogatót veszít el az adott oldal az esetleges lassú betöltés miatt. Ezen kívül azt is megmondja, hogy a weboldal szektorában hogyan teljesítek a versenytársak.