A két legnézettebb kereskedelmi csatorna közül az egyik nézettségét jobban, a másikét kevésbé tépázta meg a világbajnokság.
A labdarúgó-világbajnokság egy hónapja a köztévén kívüli televíziós piac szereplőinek nem nagy öröm. Az amúgy magas nézettséget csak egy-egy vonzó sportközvetítés kapcsán időszakosan elérő M4 Sport ugyanis ilyenkor főműsoridőben és teljes napon is piacvezetővé lép elő, alaposan felborítva a megszokott nézettségi status quót.
Főleg az RTL Klubnak és a TV2-nek okozhat fejtörést ez az időszak, hiszen náluk lehet leginkább látványos a foci miatt elvándorló nézők száma. A szerencséjük az, hogy június vége és július eleje azért kereskedelmi szempontból nem az éves csúcsidőszak, hogy finoman fogalmazzunk. Négy év múlva más lesz a helyzet, hiszen a katari labdarúgó-világbajnokságot november 21. és december 18. között rendezik, ezzel majd alaposan keresztbe verve az őszi tévés szezon végét.
Megnéztük, hogy a sportközvetítések által már részben érintett 24. hét, valamint az elmúlt két hét milyen hatással volt az év többi részében piacvezetőnek számító páros közönségarányára. (Kiemelve jelöltük a VB által már érintett heteket).
26. hét / 25. hét / 24. hét / 23. hét / 22.hét (heti főműsoridős share, 18-49 évesek)
RTL Klub – 10,2% / 9,9% / 11,8% / 12,3% / 12,3%
TV2 – 5,3% / 5,3% / 6,7% / 10,2% / 11,8%
26. hét / 25. hét / 24. hét / 23. hét / 22.hét (heti teljes napos share, 18-49 évesek)
RTL Klub – 7,7% 7,2% / 8,6% / 9,2% / 8,7%
TV2 – 5,5% / 5,5% / 6,1% / 8,3/ 8,8%
Szemmel látható, hogy mindkét időszakban és mindkét csatornánál hozott némi törést a világbajnokság, de érdemes ezt számszerűsíteni is. A 18-49 éveseknél a három, meccsek által érintett hét főműsoridős share-átlaga az RTL Klub esetében 10,6 százalékot, a TV2-nél 5,7 százalékot tett ki. Ezt összevetve az utolsó focimentes héttel (23. hét), az RTL Klub esetében 1,7 százalékpontos, a TV2-nél 4,5 százalékpontos csökkenést látni. Másképp számolva: az RTL Klubnál a csökkenés 14 százalékos, a TV2-nél pedig 44 százalékos.
A teljes napon részben hasonló, részben más a helyzet. A három focis héten az RTL Klub átlagos közönségaránya 7,8 százalék, ami 1,4 százalékpontos, illetve 15 százalékos csökkenés az utolsó futball nélküli héttel összevetve. Tehát az RTL Klub a főműsoridőben és teljes napon nagyjából hasonló veszteséget szenvedett el.
Teljes napon a TV2 a három hét átlagában 5,7 százalékos közönségarányt produkált, ami 2,2 százalékpontos, illetve 26 százalékos csökkentést jelent a 23. héthez viszonyítva. Magyarán náluk teljes napon nem volt akkora a veszteség, mint főműsoridőben, de minkét időszakban jóval többet buktak, mint az RTL Klub.
Összességében – a címben feltett kérdésre válaszolva – az RTL Klub jött ki eddig jobban a labdarúgó-világbajnokságból, alapvetően nem is vesztettek sokat. Persze ehhez hozzátartozik, hogy az RTL Klub nyári műsorkínálata pár évvel ezelőtt még nem is számított volna nyárinak. A Híradó után három saját gyártást (Fókusz, Barátok közt, Éjjel-nappal Budapest) tartanak műsoron, ami szerdánként kiegészül egy negyedikkel (Keresem a családom).
Ezzel párhuzamosan viszont a TV2 megpróbálja spórolósan kihúzni a nyári szezont. A Tények után nem adnak új tartalmat. A hegyi doktor – Újra rendel című sorozat ugyan a TV2-n újnak számít, de a Duna Tv-n már régóta fut. A Pénzt vagy éveketből és az Ezek megőrültekből pedig ismétlést sugároznak.
Adatok forrása: RTL, r-time / Nielsen Közönségmérés
Megjegyzés: a 18-49 évesekre és a teljes lakosságra vonatkozó adatok magukban foglalják az időeltolásos tévézést is.
Főműsoridő alatt a 19:00 és a 23:00 közötti időszakot értjük.