- Hirdetés -

A szerkesztőségeket is beveszi az MI

|

Az elmúlt év során a technológiai szektor újabb és újabb meglepetésekkel halmozott el minket. A kiterjesztett és a virtuális valóság terén végbemenő innovációk megváltoztatták a hírekhez és a hírek készítéséhez való hozzáállásunkat. Egyre nagyobb az érdeklődés a folyamatosan fejlődő mesterséges intelligencia, a blokklánc- és a chatbot-technológiák iránt is.

A mesterséges intelligencia (MI) „intelligens” algoritmusokat jelent, amelyek komplex feladatok ellátására képesek. A „legintelligensebb” MI-technológiák képesek tanulni saját tapasztalataikból, így az idő elteltével egyre jobb és kifinomultabb teljesítményt nyújtanak. Robert Safian, a Fast Company szerkesztője szerint az MI világszerte nemcsak az üzleti szolgáltatásokra lesz kihatással, hanem az emberek mindennapi életére is. A Reuters Institute hírszolgáltatókkal foglalkozó Digital Leaders című felmérése szerint a hírszektor 35 százaléka már most is alkalmaz valamilyen típusú mesterséges intelligenciát, amelyet a hírszolgáltatás több területén is használnak, a hirdetésektől a salesen és a marketingen át a fogyasztóakvizícióig és a szerkesztőségekig.

Szelektált cikkek

A mesterséges intelligenciát felhasználják terjesztési eszközként is, ez esetben a felhasználóknak felkínált cikkeket algoritmusok szelektálják. A The Times és a The Sunday Times egy olyan eszközön dolgozik, amely felismeri az egyéni olvasók preferenciáit és szokásait, ezek alapján pedig a nekik megfelelő időben és formátumban szolgáltatja a tartalmat. A The Washington Post tavaly bemutatott Heliograf nevű eszköze részletes, értelmező cikkek generálását teszi lehetővé azáltal, hogy szerkesztők által létrehozott sablonok segítségével állít össze cikkeket.

A brit Association Press pedig az Urbs Media segítségével havonta 30 ezer helyi hírt tervez előállítani egy Radar (Reporters and Data and Robots, azaz riporterek, adatok és robotok) nevű projekt keretein belül. A hírügynökség 2014 óta használ algoritmusokat bevételi jelentések automatikus létrehozására. „A becslések szerint ez mintegy 20 százalékkal csökkentette az újságírók terhelését” – állítja jelentésében Francesco Marconi, aki korábban az Associated Press stratégiai vezetője és MI-vezetője volt, jelenleg kutatási és fejlesztői vezető a The Wall Street Journalnál. „A médiaszervezetek már most látják az eredményeket: többek között több és nagyobb diverzitású tartalmat lehet előállítani, ráadául gyorsabban és pontosabban” – tette hozzá Marconi.

Ez már csak azért is fontos, mert az újságíróknak minden egyes nap nagy menynyiségű információval és adattal kell foglalkozniuk. Marconi szerint a mesterséges intelligencia „lehetővé teszi a rendelkezésre álló adatok analizálását, azaz hogy az újságírók trendeket azonosítsanak, egyszerre több forrásból tájékozódjanak, valamint olyan dolgokat is észrevegyenek, amit egyébként nem látnának; hogy adatot és beszédet írott szöveggé konvertáljanak, írott szöveget pedig audióvá és videóvá; hogy jobb rálátásuk legyen a véleményekre és a hozzáállásokra; illetve hogy képekben egyes tárgyakat, arcokat, szöveget vagy színeket keressenek.”

Az idén a Reuters bejelentette, hogy egy Lynx Insights nevű, belsőleg használt eszközön dolgozik, amely a cég újságíróit segíti „trendek, anomáliák, kulcsfontosságú tényezők azonosításával, amelyek alapján javaslatokat ad új témák kutatásához” – írja a hírügynökség weboldalán Reginald Chua ügyvezető igazgató. – „Hiszünk abban, hogy a szerkesztőségi automatizáció jövője nem az, hogy gépekkel íratunk cikkeket, hanem hogy a gépeket adatbányászatra és -elemzésre használjuk, így segítve az újságírók munkáját.”

Blokklánc technológia

A blokklánc egy decentralizált, digitális „főkönyv”, amely kriptovalutával végzett tranzakciókat tartalmaz. A blokklánc lehetővé teszi az ilyen tranzakciók hitelesítését egy központi szervezet, például egy bank közbeiktatása nélkül, azaz megváltoztathatatlan és szinte tökéletesen befolyásolhatatlan. Ehhez a világszerte alkalmazható technológiához több millió számítógépnek van hozzáférése, így alapvetően nyilvános.

„A blokklánc-technológia biztonságos és hiteles láncok létrehozására alkalmas, ily módon megoldást kínál az olyan problémákra, amelyekkel az újságírás – mint egy egyre inkább a független technológiák felé forduló, szegmentált szektor – jelenleg szembenéz” – mondja Emily Bell, a Tow Center for Digital Journalism vezetője.

A blokkláncok használata két vagy három téren lehet hatással a hírmédiaszektorra: egyrészt befolyásolhatja a tartalom elosztását azzal, hogy biztonságos és decentralizált módon kapcsolja össze a tartalom felhasználóit annak előállítóival, másrészt befolyásolhatja a tartalom monetizációját, valamint új bevételi forrásokat teremthet, harmadrészt, mivel a blokkláncot szinte lehetetlen megváltoztatni, ez megakadályozza az archívumok törlését vagy a külső cenzúrát. Az új bevételi források teremtése terén a blokklánc olyan mikrofizetési megoldást kínálhat, amely megoldja a szektor jelenlegi gazdasági problémáit. Jó példa erre a Civil, amely peer-topeer tranzakciókat tesz lehetővé. Ez nem más, mint egy blokkláncon alapuló újságírói piactér, amelybe az Ethereum fejlesztője, a ConcenSys ötmillió dolláros befektetéssel szállt be. „A Civil arra használja a blokkláncot, hogy egy decentralizált piacteret építsen ki, amelyben újságírók és olvasók közösen finanszírozhatják olyan témák feltárását, amelyek érdeklik őket” – mondja Ricardo Bilton, a Nieman Lab munkatársa. A Civil egyik alapítója, Daniel Sieberg szerint startupjának a célja a szerkesztőségek és az olvasók közötti közvetlen kapcsolat megteremtése. „Úgy gondoljuk, hogy a blokklánc-technológia egyes aspektusai megváltoztathatják a kapcsolatot az újságírók és a közönségük között, olyan szintű bizalmat és átláthatóságot eredményezve, amelyre még nem volt példa” – fűzte hozzá.

Chatbotok

A chatbotok lehetővé teszik, hogy a felhasználók híreket keressenek, az időjárásról érdeklődjenek vagy akár virágokat vásároljanak. Margot, a Lidl chatbotja borokat javasol felhasználóinak, míg Hazel, a HGTV chatbotja divatos lakásdekorációs ötletekkel szolgál. Vannak chatbotok, amelyekkel kifizethetjük a parkolójegyünket vagy vacsoraötleteket küldhetünk a párunknak, sőt van, amelyik még a barátainkkal is beszél helyettünk. A Reply nevű pedig úgy próbálja megkönnyíteni internetes társasági életünket, hogy elolvassa a nekünk szóló közösségimédia-üzeneteket, és chatelési szokásaink alapján automatikus válaszokat javasol.

Az eMarketer szerint 2019-ben a világ népességének egynegyede használ majd valamiféle üzenetküldő alkalmazást, például WeChat, WhatsApp, Messenger, Kik, Telegram vagy Line. Jelenleg legalább 2,5 milliárd embernek van minimum egy üzenetküldő alkalmazása, a legnépszerűbb közülük a Facebook Messenger és a WhatsApp. A Gartner Research azt jósolja, hogy 2020-ra egy vásárló egy szolgáltatással kapcsolatos kérdéseinek 85 százalékára kaphat majd választ anélkül, hogy emberi ügyintézővel kellene beszélnie. Az elmúlt évben világszerte több médiacég kísérletezett chatbotokkal, többek közt a The Washington Post, a The Guardian és a The Texas Tribune. Ausztráliában a nemzeti médiaszolgáltató vállalat (Australian Broadcasting Corporation) 2016-ban indította el Facebook Messenger chatbotját, amelyet a Chatfuellel közösen fejlesztettek ki. A bot mindennap híreket és riasztásokat küld felhasználóinak. Az első hónapban több mint 70 ezren regisztráltak a szolgáltatásra. „A legjobb visszajelzéseket olyan emberektől kaptuk, akik nemcsak jópofának vagy ügyesnek találták a szolgáltatást, hanem hasznosnak is” – mondta a Backstorynak Lincoln Archer, az ABC mobilrészlegének helyettes szerkesztője. – „Azt mondták, időt takarítottak meg velünk, gyorsabban jutottak hírekhez, és beszédtémát is szolgáltattunk nekik.”

A chatbotokat a 2017-es amerikai elnökválasztáson is jelentős mértékben használták. Tavaly márciusban a The Texas Tribune a GroundSource munkatársával, Andrew Haegdzsel közösen kifejlesztett egy Paige nevű chatbotot, amely hírekkel szolgált az olvasóinak a texasi jogalkotási ciklusról, valamint megpróbált új felhasználókat is megszólítani. A Paige célja az, hogy a texasiak könnyebben követhessék a politikai fejleményeket az államban, de ettől még több, mint egy egyszerű mobilos hírszolgáltató, hiszen a chatbot alkotóinak célja az új közönség megszólítása, valamint a meglévők véleményének megismerése volt.

Baross Gábor

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...