- Hirdetés -

A prémium és a kézműves a nyerő a csokiimádóknál

|

Magyarországon egyre inkább a prémium minőségű és kézműves csokoládékat részesítik előnyben, feljövőben vannak az étcsokoládék, ízvilágban pedig a sós karamella az új trend, megfosztva trónjától a csilis csokit. A Marketing&Media magazin összeállításából kiderül az is, hogy mennyire kísérletezőkedvűek a magyarok, ha csokoládéról van szó.

A Magyar Édességgyártók Szövetségének (MÉSZ) felmérése alapján a magyarok nem nevezhetők édesszájúaknak. Európában az egy főre eső csokoládéfogyasztás évi 7 kg, a svájciak és a németek 10-11 kg csokit esznek évente, míg idehaza az évi csokoládéfogyasztás 3,3 kg körül van. A szövetség hosszú évek munkájának és tudatos kommunikációjának köszönhetően a bevonómasszából készült csokik eltűntek a kereskedelemből.

„A valódi csokoládéból készült figurák értékbeni részesedése 2006-ban még alig haladta meg az 50 százalékot, ma viszont már 93 százalékos részesedéssel büszkélkedhetnek például a szezonális figurák esetében. Eljutottunk oda, hogy ma már meg sem kell kérdeznie a vásárlónak, hogy valódi csokoládéból készült-e a polcsorokon található termék” – nyilatkozta Sánta Sándor, a MÉSZ elnöke.

Kutatásokból kiderült, hogy bár a magyar fogyasztók nagyon szeretik az innovációkat és az újdonságokat, mégis a régi, megszokott termékeket vásárolják. Ez a kicsit ellentmondásos tendencia a csokoládé- és édességpiac nagy részére jellemző. Az utóbbi években egyre kedveltebb az étcsoki, ami a táblás és a desszertcsokoládé, illetve a szaloncukor forgalmánál is észrevehető. Emellett a karamelles ízeket is egyre inkább keresik a vásárlók minden termékkategóriában.

A Spar eladási számai is alátámasztják ezeket az adatokat. Maczelka Márk kommunikációs vezető szerint: „Lassan, de biztosan nő az étcsokoládé részaránya, míg a fehér csokoládé forgalma nagyon elenyésző, emellett a táblás csokik kiugróan nagyot fejlődtek az elmúlt időszakban.” A kommunikációs igazgató úgy véli, a vásárlók egyre inkább nyitnak a minőség felé. „Éves szinten több mint 20 milliárd forint a csokoládéból származó árbevételünk, ezért hisszük, hogy megéri külön is odafi gyelni erre a területre” – tette hozzá.

A Tesco csokikínálatában szereplő 20–650 grammos termékekből kb. 38 millió darabot értékesít az áruházlánc. Az értékesítés egész évben jelentős, de az ünnepekkor kétszeres forgalomnövekedés várható. Hevesi Nóra kommunikációs igazgató elmondta, ők is azt tapasztalják, hogy az étcsokoládé egyre keresettebb, míg a fehér csokoládénál visszaesés látható. „Az ízkombinációkat tekintve megfigyelhető, hogy a gyártók igazodnak a trendekhez, amiket a vásárlóink óvatos érdeklődéssel fogadnak. Tapasztalataink szerint kevésbé kísérletezők az újdonságokkal, inkább az édesebb ízeket kedvelik, a savanykásabbakat jellemzően kerülik. A legnépszerűbb fajta a táblás csoki, ebből fogy a legtöbb” – fűzte hozzá.

Csokoládészezon

„A Magyar Édességgyártók Szövetsége megbízásából készült kutatás szerint a hazai fogyasztók 86 százaléka tervez szaloncukrot vásárolni” – nyilatkozta Sánta Sándor. Az ízek közötti versenyben a megkérdőjelezhetetlen elsőség a zselés szaloncukoré, amelyet a vásárlók közel kétharmada választott a kedvenc ízének. Dobogós lett a kókusz és karamella, de sokan szeretik a drágább, például a marcipános és a mogyorókrémes változatot is. Az elmúlt évtizedekben fokozatosan a legkevésbé népszerűek közé csúszott a valamikor szinte egyeduralkodó fondant (cukortöltelékes) konzumszaloncukor, a szaloncukrok őse. Közben egyre nagyobb teret nyernek a minőségi csokoládéval és töltelékkel készített, magasabb kategóriájú termékek. Maczelka Márk is megerősítette, hogy a Spar áruházláncban a zselés szaloncukor az örök kedvenc, a keresett márkák pedig a Milka, a Stühmer és a Bonbonetti.

A Tesco áruházakban már merészebb ízeket is kipróbálnak a vásárlók. „A hagyományos zselés és marcipános ízek mellett a nyitottabbak kipróbálják az epres, a kókuszos, a robbanócukros, a málnás, a mézes-narancsos, a tojáslikőrös és a szilvás-diós ízesítésű szaloncukrokat is” – mondta Hevesi Nóra, aki hozzátette azt is, hogy az ünnepekre az idén is rengeteg szezonális termékkel készülnek: csak csokimikulásból 60-féle termék van a kínálatban.

Hódít a kézművesség

„A komoly háttérrel rendelkező nagyvállalatok térnyerése ellenére növekszik a manufaktúrás édesipari vállalkozások száma, ami abszolút pozitív tendencia” – mutatott rá Sánta Sándor, a MÉSZ elnöke. Szamos László cukrászmester, a Szamos második generációs képviselője szerint a kézművesség nagyon fontos fogalom: „Azt jelenti, hogy az ember a gondolatát átülteti a kezébe, és azt valósítja meg, vagyis a tudása szerinti legszebbet és legjobbat alkotja. A gépi munkában nincs érzelem, ott programok vannak.” Habár a Szamos nagy cégnek számít, még mindig jelentős emberi munkát alkalmaz a készítésben. Az egyre bővülő édességipari szortiment mellett a Szamosnak sikerült ismert névvé, védjeggyé válnia, és megőriznie vezető pozícióját. Ehhez elengedhetetlen a megújulás, alkalmazkodni kell a piachoz, a kereslethez és meg kell felelni az új ízléseknek, trendeknek, viszont fontos, hogy a vállalkozás értéktartó legyen.

Izgalmas íztrendek

Csomor Tamás, a Bonbonier társtulajdonosa elmondta, hogy az egyes ízkombinációknak is megvan a maguk szezonalitása, és minden idényben megvannak a közkedvelt változatok. „Az utóbbi két évben a sós karamella a reneszánszát éli, 4-5 évvel ezelőtt pedig a csilis csokoládé volt a menő a piacon. Tavasszal a gyümölcsös, könnyedebb ízek kerülnek előtérbe, majd nyáron a fagylalt, ősszel, a hűvös idő beköszöntével inkább a klasszikusabb, cukrosabb, nehezebb ízek felé fordulnak a fogyasztók, ilyenkor a tömény étcsokik dominálnak” – tette hozzá a Bonbonier társtulajdonosa. A törzsvásárlók után érdeklődve érdekes tényekre derült fény: a csokigyártók tapasztalatai alapján a férfi ak sokkal többet tudnak a csokoládékról és az ízekről, valamint többet is vásárolnak, mint a nők.

Szilágyi Katalin

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...