- Hirdetés -

Mindent az online vásárlásról

|

Köteles-e a webáruház egy elírás miatt túl alacsonyan árazott terméket ezen az áron eladni? Mire érvényes az elállási jog? Mennyire biztonságos az online vásárlás? A Bónusz Brigád jogásza válaszol.

Pár nappal ezelőtt a Bónusz Brigádon feltűnt egy gluténmentes lisztkeverék tizedáron – a szemfüles vevők rögtön kiszúrták a hibát és vitték is a hírét a célcsoportnak számító facebook-csoportokban, így a hiba kijavítása előtt 104 vásárló örülhetett összesen 499 darab potom áron szerzett termékének. Vajon megtehette volna a webáruház, hogy nem adja oda ezen az áron a megvásárolt termékeket? Dr. Tiborcz Attila, a Bónusz Brigád jogásza elmondja az online vásárlással kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat.

2017-ben a magyar online kiskereskedelem nettó forgalma már elérte az 545 milliárd forintot, 2018 első félévében pedig a forgalom megközelítette a 180 milliárd forintot, ami csaknem 25 milliárd forinttal (17%-kal) több, mint 2017 hasonló időszakában. 10 évvel ezelőtt még ennek tizede volt az éves online forgalom – vajon ez a rengeteg ember, akik ennyi terméket és szolgáltatást vásárolnak napi szinten online, ismeri a jogait, melyekkel vevőként élhet? És tisztában van a kötelességeivel?

Már nem a vevők száma nő jelentősen, hanem a kosárba tett dolgok értéke

Az utóbbi években folyamatosan emelkedik az átlagos vásárlási érték: 2018 nyarán már átlépte a 11 ezer forintot. Ezt a Bónusz Brigád saját adatai is alátámasztják: míg 2011-ben az átlagos kosárérték 8 ezer forint volt, addig 2018-ban már közel 12 ezer forint. A GKI Digital adatai szerint egy főre jutó éves online rendelésszám jelenleg 12 online vásárlás/év, az éves átlagos költés pedig megközelíti a 130 ezer forintot. A nálunk online vásárlásban előttünk járó cseh piacon, egy vásárlóra vetítve meghaladja a 230 ezer forintnak megfelelő cseh koronát, és persze a rendelésszám is magasabb a magyar átlagnál.

Mivel szélesíteni a hazai online vásárlói kört már igen nehéz a piaci korlátok miatt, az e-kereskedők ezért a vásárlók megtartására törekednek, valamint arra, hogy növekedjen ennek az online vásárlói kör vásárlási intenzitása – ez derült ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös felméréséből. Vásárlókat megtartani akkor lehet, ha foglalkozunk velük: ha azt érzik, hogy kéréseik nyitott fülekre találnak, az áru esetleges visszaküldése gördülékenyen zajlik, ha a webshop jól elérhető.

Miről köteles tájékoztatni a webáruház?

Hétvégi bevásárlás? Élménybónusz szülinapra? Gyereknek mackónadrág? Vannak jól bevált helyeink, ahol már nem nézegetjük a webáruház megbízhatóságát, nem olvasunk kommenteket az adott helyről, hiszen akár több százszor is rendeltünk már az oldaltól.

Kérdés persze, hogy ettől még tisztában vagyunk-e jogainkkal és kötelességeinkkel, hiszen így tudunk sikerrel reklamálni, vásárlástól elállni. Először is tudnunk kell, mik azok a dolgok, melyekről minden webáruháznak pontos tájékoztatást kell nyújtania: az alapadatok (termék/szolgáltatás lényeges tulajdonságai, szavatossága és ára, a szállítás költsége és módja, eladó adatai, a vállalt határidő) mellett az elállási és felmondási jog gyakorlásának határidejéről és egyéb feltételeiről is tájékoztatást kell nyújtania. Például arról, hogy ha úgy döntünk, visszaküldjük a terméket, akkor a visszaküldés költségét a fogyasztónak kell viselnie – ezt sokan nem tudják és csodálkoznak, amikor egy 1000 forintos terméket 1000 forintért vissza is tudnak küldeni a webáruház részére.

Muszáj megtartanom, ha mégse tetszik?

Akár kifizette, akár nem, akár átvette, akár nem, a fogyasztó/vásárló az elállás jogát az átvétel napjától (szolgáltatás esetén a szerződés megkötésének napjától) számított tizennégy napon belül gyakorolhatja. Azaz, ha kicsi a farmer, benéztük az alkatrészt, mástól is megkaptuk a könyvet, akkor van két hetünk arra, hogy visszaküldjük. A Bónusz Brigád ráadásul ennél is jobban bízik a vásárlóiban, a törvény által megszabott 14 nap helyett 21 napig állhatunk el a legnagyobb kedvezményes oldalon a vásárlástól.

Fontos tudni, hogy vannak olyan termékek, szolgáltatások melyek vásárlásától nem lehet elállni: ilyenek az egyedi, kérésre gyártott termékek, a romlandó vagy minőségét rövid ideig megőrző termékek, az olyan termékek, melyek higiéniai okokból nem küldhetők vissza, csomagolásából kibontott számítógépes szoftver, hírlap, folyóirat és időszaki lap.

Az eladó kötelezettsége pedig arra irányul, hogy haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzéstől számított tizennégy napon belül visszatérítse a fogyasztónak a teljes összeget ugyanazzal a fizetési móddal, ahogy a vevő fizetett. Ilyenkor a fogyasztó kizárólag a termék visszaküldésének közvetlen költségét viseli, kivéve, ha a vállalkozás vállalta e költség viselését, mert egyes akciókban ilyen vevőcsalogató módszerekkel is lehet találkozni.

Átvételkor ki lehet-e próbálni a terméket?

Sokan belekukkantanának a dobozba fizetés előtt, ám a futár erre nem szokott lehetőséget adni: ő csak akkor adja át a csomagot, ha már fizettünk érte – persze egyes webáruházak már bizonyos plusz költségért ezt is lehetővé teszik vevőiknek. „Általánosságban elmondható, hogy a webshop hátránya éppen az, hogy a megvásárolt terméket nem lehet kipróbálni. Ezért létezik a 14 napos elállási jogosultság. Az, hogy átvételkor van-e lehetőség a csomag ellenőrzésére, kibontására, megvizsgálására a futárszolgálat és a vállalkozás általános szerződési feltételeitől, a futárszolgálat és a vállalkozás közötti jogviszonytól függ” – mondja Tiborcz Attila, a Bónusz Brigád jogásza.

Repülőjegy 100, pulcsi 200, Szafi lisztkeverék 89 forintért

És akkor lássuk a címben felvetett problémát: ha a boltban 200 forintot írtak a márkás kávé alá, ami valójában 2000 forint lenne, akkor az üzlet köteles a kiírt áron odaadni a terméket – ezzel a jogával sok ember tisztában is van és rendszeresen él is vele. De vajon ugyanez a szabály vonatkozik az online vásárlásokra is? Többször megesett, hogy valamiféle technikai hiba vagy épp egy elírás miatt hihetetlenül alacsony áron sikerül a kosárba tenni egy-egy terméket vagy szolgáltatás. Vajon köteles a webáruház üzemeltetője ezen az áron odaadni áruját?

„Abban az esetben, ha valamely hibának vagy elírásnak köszönhetően alacsonyabb áron tud a vásárló megszerezni egyes terméket/szolgáltatást, úgy a webáruház köteles ezen az áron odaadni az áruját, ugyanis, ha az ár tájékoztatás valótlan információt tartalmaz, az megtévesztő kereskedelmi gyakorlatnak minősül és jogsértés valósul meg” – mondja Tiborcz Attila, a Bónusz Brigád jogásza.

Pár nappal ezelőtt ez a hiba a Bónusz Brigádon is megtörtént: 104 szemfüles vevő csaphatott le 890 forint helyett 89 forintért a Szafi népszerű gluténmentes lisztkeverékére. Az élményeket kínáló oldal természetesen jogszerűen járt el és nem hagyta, hogy csalódjanak vevői: akik voltak olyan gyorsak és a hiba elhárítása előtt ezen az áron tudtak vásárolni, ők megkapták a terméket ezen a hihetetlenül alacsony áron.

Kockázatos-e az online vásárlás?

A Bónusz Brigád jogásza szerint természetesen van kockázata az online vásárlásnak, hiszen a terméket nem lehet előre kipróbálni (megtekinteni, megtapintani, ízlelni, megvizsgálni), a valóságban eltérő lehet a termék valamely tulajdonsága az online felületen látottaktól. Internetes csalás, személyes adatokkal való visszaélés kockázata is fennáll, valamint elképzelhető, hogy a webshop elérhetetlenné válik, megszűnik, garancia érvényesítése nehézzé vagy lehetetlenné válik.

Persze ezek a kockázatok csökkenthetők azzal, ha megbízható, igényes, komoly hátérrel rendelkező felületről, vállalkozástól vásárolunk és értékeléseket olvasgatunk az adott webáruházról és annak panaszkezelési gyakorlatáról, valamint erősen átnézzük az eladó oldalát. Fontos a megbízható futárszolgálat és az, hogy a fizetésre használt oldal rendelkezzen tanúsítvánnyal, valamint valóban tudjunk élni az elállási jogunkkal, ha nem vagyunk megelégedve a termékkel vagy egyszerűen meggondoljuk magunkat – sajnos ez utóbbi gyakran csak a már lezajlott vásárlás után derül ki.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Komolyabban veszik a cégek a generációváltást

Az utóbbi évek felmérései azt mutatták, hogy ugyan foglalkoznak a magyar, magántulajdonú vállalkozások a generációváltás témájával, nem a téma fontosságának megfelelő súllyal teszik azt. Azonban a legfrissebb kutatás alapján a trend fordulni látszik. Egyre...

Kiderült, mi hajtja a zöldhiteleket

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a teljes zöld vállalati és önkormányzati hitelállomány 2020 végi 69 milliárd forintról több mint kilencszeresére nőtt, elérve a 633,45 milliárd forintot 2024 közepére. A bank a vállalati szegmensben...

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Átalakul az ingatlanpiac: egyre nehezebb eladni az ilyen házakat

A szülők legyenek annyira közel, hogy tudjanak segíteni, de velük egy fedél alatt élni nem szeretnének a fiatalok - összegzi tapasztalatait Bognár Katalin a GDN Ingatlanhálózat - GARDEN City irodájának vezetője. A fővárosban és...

Komolyabban veszik a cégek a generációváltást

Az utóbbi évek felmérései azt mutatták, hogy ugyan foglalkoznak a magyar, magántulajdonú vállalkozások a generációváltás témájával, nem a téma fontosságának megfelelő súllyal teszik azt. Azonban a legfrissebb kutatás alapján a trend fordulni látszik. Egyre...

Kiderült, mi hajtja a zöldhiteleket

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a teljes zöld vállalati és önkormányzati hitelállomány 2020 végi 69 milliárd forintról több mint kilencszeresére nőtt, elérve a 633,45 milliárd forintot 2024 közepére. A bank a vállalati szegmensben...

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...