- Hirdetés -

Tombol a retroláz

|

Újra fellendült a múltidéző termékek iránti kereslet. A fogyasztók a szocialista rendszer stílusát kedvelik a legjobban, lehetőséget kínálva a kor emblematikus márkáinak feltámasztására vagy a tradicionális brandek folyamatos megújulására és értékük növelésére.

Sosem volt markánsabb időszaka a múltba tekintésnek, a retroirányzatok kimagasló népszerűségnek örvendenek – derül ki a Tó-retró blog Nagy Retró Kutatásából. A 2400 válaszadó 90 százaléka vásárolt egy éven belül 25 évnél régebbi tárgyat vagy olyan terméket, amely a boltokban most is kapható, de megjelenésében a retrovonalat képviseli. Az irányzat tekintetében a szocialista időszak stílusa van fölényben, míg az amerikai vagy éppen az olasz retró jóval kevésbé népszerű. Ami azonban nagyon meglepő, hogy az arányok szinte ugyanezek voltak a 24 év alatti válaszadók esetében is, noha ők már jóval a rendszerváltás után születtek.

„Az én felfogásom szerint az a retró, amivel elsődleges márkatapasztalataim vannak, amihez kötődik egy nosz talgia, egy hangulat vagy egy életérzés” – mutat rá Berkes Péter marketing- és reklámszakértő. Szerinte a 30-as, 40-es generációnak a 80-as évek a retró, Magyarországon ez konszenzusos alapon a szocializmus márkavilága. Egy mai 22 évesnek értelemszerűen már nem mond semmit életérzésben ez az irányzat, hiszen neki a 2012-ben kereskedelmi forgalomba bocsátott Nokia 3210-es telefon is retró. „Időnként mindenki rajong érte, majd újra kevésbé. A retró stílus hullámokban tér vissza, a szocialista rendszerhez, a hiánygazdasághoz való visszanyúlást jelenti, amikor nagyon kevés márka volt a termékkategóriákban” – véli Papp-Váry Árpád, a Budapesti Metropolitan Egyetem dékánja.

Egy márka feltámadása

A retró stílus a ruházat, a divat-, a szépség- és az autóipar szegmensét érinti leginkább. A fogyasztók a múltat megidéző termékek esetén akár 10-20 százalékkal magasabb árat is hajlandók fizetni más hasonló árucikkekhez képest, így nem csoda, hogy vannak sikeres és kevésbé sikeres próbálkozások a 80-as évek ikonikus márkáinak feltámasztására. Néhány évvel ezelőtt például fiatal tervezők és kreatívok összefogtak, hogy feltámasszák a Senior és a Méta márkát, amelyek a retró, a street és az underground stílus szerelmeseinek kedveznek leginkább, de a két márka termékein felnövő idősebb generációnak is nosztalgikussá teszik a szabadidő-kollekciókat. A régi formákat és szabásvonalakat részben megőrizve, de már a mai követelményeknek megfelelve élesztette újjá a márkákat a tervezőcsapat.

Az autóiparban a Volkswagennek 2011-ben volt egy próbálkozása arra, hogy viszszahozza a Beetle-t. „Törekedtek arra, hogy esztétikailag úgy nézzen ki az autó, mint korábban, de a 21. századi kor követelményének megfelelő műszaki felszereltséggel. Nem lett sikersztori. Vannak ilyen bukták a retrovilágban: egy életérzést akarnak meglovagolni, ám ez nem mindig párosul sikerrel” – mond példát a sikertelen próbálkozásokra Berkes Péter. Sikersztoriként a 40-es években született Tisza cipőt említhetjük, amely a rendszerváltás után, a 90-es években megerősödött cipőimport hatására kénytelen volt leállítani a tradicionális tornacipők gyártását. A brand 2004-ben támadt fel, amikor a Clash Kft. felvásárolta a Tisza védjegyet, és elindult a kutatómunka, megtalálták a jellegzetes modelleket, amelyek a mai és az egykori Tisza márka ikonikus darabjai lettek, de újrapozicionálták a terméket és a célközönségüket is.

A reklámszakértő szerint annak is köszönhető a népszerűségük, hogy nem spórolták meg a kommunikációs és marketingköltségeket. „Nem lehet úgy feltámasztani egy brandet, hogy az csak a régmúlt hangulatára és a nosztalgiára építkezzen. A retromárkákat is ugyanúgy kell bevezetni a piacra, mint egy mai modern kereskedelmi brandet, célcsoporttal és kommunikációs csatornákkal.” A Tisza például az underground vonalról építkezett: együtteseknek adott cipőket, az influencer kampányuk pedig meghozta a kívánt eredményt. A Weak cipőmárkának is sikerült újra bekerülnie a köztudatba, viszont olyan tinédzsereket céloz meg, akik nem is ismerhették a márkát, így az teljesen új számukra. „Nem érdemes egy brandnek történelmi gyökerekre hivatkozni, ha új célcsoportban és kommunikációban gondolkodik” – mutat rá Berkes Péter. Az utóbbi években újjáélesztett márkákat jó minőségű, egyedi termékként pozicionálják, inkább kevesebbet gyártanak belőlük, és az Adidas vagy a Nike árkategóriáiban kínálják – a Tisza is a retróra, a magyar vonalra és az egyediségre épít.

Szilágyi Katalin

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...