Optimista várakozások szerint az önvezető autók már 5 éven belül beléphetnek a carsharing szolgáltatások területére, de pesszimistább számítások szerint is 2030-ra elérjük, hogy az Európában autóval megtett kilométerek 40 százalékát önvezető megoldások adják majd. A változás gyökeresen alakítja át mindazt, amit a városok használatáról gondoltunk, és erre az autómegosztó szolgáltatásoknak idejében fel kell készülniük.
EASCY. Erre az öt betűre koncentrál az autóipar összes szereplője: a PwC 2018-as tanulmánya szerint a városi mobilitás egyre inkább elektromos (electrified), önvezető (autonomous), megosztott (shared), összekapcsolt (connected) és évente továbbfejlesztett (yearly updated) lesz.
Az egyik legfontosabb változás a mobilitási piacon, hogy az elmúlt években maguk az autógyártó cégek lettek az önvezető és elektromos fejlesztések legnagyobb mozgatói. A világ 20 legnagyobb kutatási-fejlesztési büdzséjéből ötöt már nagy autógyárak birtokolnak, de robbanásszerű fejlődésnek kedvez a szabályozói környezet változása és a felhasználók igénye a fenntartható, rugalmas mobilitási megoldásokra is.
Michaletzky Bálint, a GreenGo elektromos autómegosztó szolgáltatás ügyvezetője szerint a közösségi autózás következő szintlépése éppen az önvezető megoldások miatt következik be hamarosan.
Michaletzky hangsúlyozza, hajlamosak vagyunk az önvezető autók legnagyobb előnyeként kiemelni, hogy a járművek ismerik az utat és helyettünk vezetnek majd, de ennél sokkal fontosabb lehet, hogy pontosan rá tudnak kapcsolódni a folyton változó városi organizmusra, „tudva” a dolgukat: a nem túl távoli jövőben a kívülről vezérelt autók összehangoltan működhetnek, és a begyűjtött adatok segítségével igazodnak majd a forgalmi helyzetekhez, a felhasználói igénybe vételhez, de akár a városi áramszükséglethez is.
Hogyan érinti mindez a közösségi autós és egyéb személyszállító szolgáltatásokat? A GreenGo első embere szerint a flottaszervezésről és általában az autózásról alkotott fogalmainkat teljesen át kell alakítani. „Az önvezető autók először a B2B szegmenst forgatják majd fel, vagyis minden szolgáltatást, mely nagyobb tömegeket költségérzékenyen mozgat (taxi, logisztika, carsharing). Mindegyik megoldás on-demand (igény szerinti), automatikusan szerveződő szolgáltatás lesz, amit most talán egy sofőr nélküli taxizásként tudunk elképzelni. Ezek között továbbra is az árszint, minőség, gyorsaság és a biztonság tehet különbséget.” Michaletzky nem tart attól, hogy egy önvezető carsharing megoldás elveszi a vezetés élményét, szerinte sokak számára most sem kikapcsolódás a piros lámpák közötti mozgás.
„Autómegosztó szolgáltatóként a GreenGo úgy készülhet fel erre a robbanásra, hogy minél több belső folyamatot – autómozgatás, töltés, ügyfélkezelés – teszünk adat alapúvá, hosszú távon pedig az elektromobilitásban és a mesterséges intelligencia által vezérelt megoldásokban hiszünk” – teszi hozzá az ügyvezető.