Egyre többen halmoznak fel hazánkban fizikai zenei adathordozókat, vagyis lemezeket. Míg a CD-k eladását tartósan gyengítette a streaming szolgáltatók megjelenése, az értékesített bakelitlemezek száma egyre nő.
Az elmúlt öt évben hat és félszeresére nőtt hazánkban a bakelit lemezeladás a MAHASZ (Magyar Hangfelvétel-kiadók Szövetsége) adatai szerint. A MediaMarkt tapasztalatai alapján napjaink bélyeggyűjtése lehet az analóg – vagyis vinyl, ún. bakelit – lemezgyűjtés. A digitális lemez, vagyis a CD sokkal kompaktabb és olcsóbb is a bakelitnél, mégis utóbbi éli reneszánszát mostanában. Míg a zenei streaming szolgáltatók (iMusic, Spotify stb.) megjelenésével a CD eladások évről évre csökkennek (pont ugyanazt a tendenciát mutatva, mint anno, több tíz évvel ezelőtt a bakelit/vinyl a CD-k megjelenésekor), a bakelitek újra népszerűek.
Herczeg László, a MediaMarkt beszerzője szerint az elmúlt években a zenerajongóknak a zene „kézzelfoghatósága, fizikális valója” kezdett el hiányozni, amire a vinyl, a nagyméretű bakelitkorong lehetőséget biztosít. „Tapasztalataink szerint az átlag vinyl-vásárló hetente 1-2 lemezt szerez be. A legelszántabbak 20-30 új darabbal töltik fel havonta a kollekciójukat, és a rajongók köre folyamatosan bővül, egyre többen kezdték el gyűjteni a lemezeket. Érdekes jelenség, ugyanis az analóg lemezek ára akár a CD-k árának két-háromszorosa is lehet” – mondta el Herczeg László, a MediaMarkt beszerzője.
Ám a fizikai formátumon kívül a szakértő szerint más kulcsfontosságú érvek is meghúzódnak a háttérben, hiszen e kitételnek a CD is megfelel. Ami miatt érdemes minden zenerajongónak (újra) beszereznie egy vinyl lejátszót, az a hangminőség. Sokan csupán városi legendaként kezelik ezt a tényt, ám a vinyl tényleg sokkal jobb minőségben játssza le a zenéket, mint a CD. Ha vigyáznak a felületére, akkor tíz, húsz, vagy akár harminc év után is.
A bakelitvásárlás melletti döntő szempont még annak eszmei értéke is. A retró, mint trend a lemezvásárlások piacán is tényező lett. „Áruházainkban sok esetben találkozunk olyan vásárlókkal, akik nem rendelkeznek lemezlejátszóval, csupán a gyűjtés élvezete miatt veszik a ma már kuriózumnak számító analóg lemezeket” – fűzte hozzá Herczeg László.
Növekvő érdeklődést figyelt meg a K-Pop, vagyis koreai popzene iránt a szakértő, igaz, ezekhez a tartalmakhoz csak digitális lemezeken lehet hozzájutni. Az 5-8 ezer forintos CD-k nagyon fogynak, tizenévesek vásárolják jellemzően. Herczeg szerint őket valószínűleg ugyanaz motiválja, mint a bakelitgyűjtőket: a kézzelfoghatóság és fizikai kötődés nagy szerepet játszik a rajongói szubkultúra életében.