- Hirdetés -

Meghódítja a divatipart a mesterséges intelligencia

|

Az emberek onnantól kezdve, hogy elkezdtek ruhákat vásárolni, vágyakoznak arra, hogy kifejezzék saját egyéniségüket, ehhez pedig kiváló eszköz a divat. A divatipar az egyik legnagyobb a világon, 2018-ban kb. 3 trillió dollárra becsülték az értékét, ami a globális GDP 2 százalékát teszi ki. A hagyományos divat-kiskereskedelmet, valamint az e-commerce nagy részét a ruházati és a divatcikkek eladása táplálja.

Olyannyira jövedelmező ez az iparág, hogy az Amazon 2010-ben 1 milliárd dollárért vásárolta meg a Zappos cipőüzletet, de például a Walmart, a Target, valamint más gigavállalatok is beléptek a divatkereskedelembe saját márkák alapításával vagy egyéb partnerek bevonásával. Napjainkban pedig a mesterséges intelligencia az, ami nagymértékben alakítja az ipart az értéklánc minden elemében; a tervezéstől és gyártástól kezdve a logisztikán át a marketingig és az értékesítésig, ezzel tovább duzzasztva az amúgy is kiélezett versenyt. De ezek az egyedi technológiai innovációk segítik vagy gátolják vajon a fenntartható fejlődést a divatipar kapcsán?

Természetszerű, hogy a ruházati márkák folyamatosan keresnek új módszereket arra, hogy minél egyszerűbb, látványosabb módon prezentálják termékeiket a vásárlóknak, és hogy minél nagyobb keresletet generáljanak maguk köré. Itt jön képbe a mesterséges intelligencia, amelynek célja, hogy maximalizálja a vásárlási élményt, és az intelligens automatizálás révén javítsa az értékesítési rendszerek, folyamatok hatékonyságát. Sokan még ma is úgy gondolunk a mesterséges intelligenciára, mint egy jövőben realizálódó, megfoghatatlan fejlesztésre, amit csak komoly szakemberek használnak komoly célokra, például a számítástechnikában vagy az űrkutatásban. De a helyzet az, hogy a mesterséges intelligencia ma már a mi nappalinkból is elérhető, még ha nem is mindig tudjuk, hogy most épp azzal van dolgunk egy új cipő vagy ruha online megvásárlása közben. De azáltal, hogy az MI technológia megkönnyíti, árnyalja a divathoz való hozzáférést, a tudatos vásárlást segíti elő, vagy épp ellenkezőleg, ahhoz járul hozzá, hogy még több divatcikket vásároljunk, így még inkább terheljük a környezetünket? A kérdés jogos, a válaszhoz azonban előbb nézzük meg – a teljesség igénye nélkül –, hogy hogyan is van jelen napjainkban a mesterséges intelligencia a legismertebb e-commerce oldalakon.

Termékajánlás vizuális hasonlóság alapján

Biztosan sokunkkal előfordult már, hogy egy webshopban való böngészés alkalmával, adott terméket nézegetve rá kellett ébrednünk: nincs a méretünkben, vagy néhány részlet, esetleg a szín nem az igazi. Az intelligens algoritmusok és az úgynevezett számítógépes látás révén az egyes webáruházak azonban képesek arra, hogy az eredetileg megtekintett termékhez hasonlókat ajánljanak számunkra.

Ez a beépített eszköz már a legtöbb webshopban elérhető. Segítségével a vásárlókat további böngészésre bírja, egyúttal segít a tökéletes darab megtalálásában. Az ilyen típusú ajánlások előnye, hogy a legtöbb mesterséges intelligencia megoldással ellentétben nem támaszkodnak viselkedésbeli vagy vevői adatokra, mivel a vizsgált elem vizuális hasonlóságaira összpontosítanak elsősorban.

Termékajánlás magatartás alapján

A digitális fordulattal és az e-kereskedelem megjelenésével a kiskereskedők célja az volt, hogy minél inkább személyre szabják a szolgáltatásaikat és hatékonyan kielégítsék vevőik igényeit. Az MI-alapú ajánlómotorok így hamar nagy népszerűségre tettek szert. Lényegük, hogy egyénre szabott termékjavaslatokat nyújtanak, de itt már ez a felhasználói magatartási adatok alapján történik.

A Nordstromhoz hasonló cégek már integráltak ilyen motorokat, és leginkább más felhasználók viselkedésén alapuló ajánlásokat nyújtanak, például „mások ezeket nézték meg” vagy „ez neked is tetszeni fog” felütéssel. Ilyen ajánlásokkal egyébként a médiaiparban, az internetes magazinokon vagy akár a Netflixen is találkozhatunk. Kombinálható vizuális egyezés alapján történő ajánlással is, amelyek termékadatokon alapulnak.

Virtuális asszisztensek és chatbotok

A mesterséges intelligencia divatiparra gyakorolt hatásának egyik leginkább kutatott területe a chatbotok vagy virtuális asszisztensek világa. Ezek révén „szóba elegyedhetünk” az adott webáruházzal; így olyan érzésünk lehet, mintha valaki éjjel-nappal ott ülne és várná, hogy segíthessen az egyéni preferenciánkhoz leginkább illő termékek kiválogatásában. Ez azért nem pontosan így van.

A chatbotok, virtuális asszisztensek adatokkal vannak felruházva, és folyamatosan monitorozzák a viselkedésünket, interakcióinkat. Az adatok gazdagítása javítja az algoritmusok működését, így még relevánsabb ajánlásokat tud nyújtani a rendszer, ami természetesen hozzájárul a bevételek növekedéséhez.

Az ASOS-nak például sikerült 300%-kal növelni az eladásait a chatbot használatával, a szolgáltatás pedig egyre elterjedtebbé válik a divatiparban is.

Vizuális keresés

Idén nyáron az Amazon jelentős összeget fektetett a képalapú keresés fejlesztésébe. A „StyleSnap” lényege, hogy a vásárlók feltölthetik a kedvenc ruhadarabjaikat ábrázoló képet, a rendszer pedig a képen látható ruhához leginkább hasonlító termékeket ajánlja fel számukra.

Az olyan hatalmas kínálattal rendelkező divatkeresők, mint például a GLAMI, szintén fontosnak tartják a vásárlási folyamatok egyszerűsítését; nem kell többé vadászni az egyes kategóriákban és kulcsszavakat sem szükséges használni: a mesterséges intelligenciával fejlesztett rendszer a vizuális keresés segítségével támogatja a vevőket. A felhasználók csak feltöltik a korábban a netről lementett képeket, a rendszer pedig biztosítja a képen látható termékhez leginkább hasonlító alternatívákat.

A vásárlók mobileszközökön és táblagépeken is használhatják a képes keresést. A GLAMI vizuális keresés szolgáltatásának legnagyobb előnye, hogy a funkció nem korlátozódik egyetlen üzletre, hanem a divatkeresőn fellelhető mind az egymillió terméket érinti.

Virtuális személyi stylist

Ugyanaz a ruhadarab általában eltérően illeszkedik a különböző testtípusokhoz – ez pedig talán az online vásárlás egyik legnagyobb kihívása. Az USA-ban a kiskereskedők 20-40%-os visszatérítést könyvelnek el a netes értékesítés során, ennek elsőszámú oka pedig az, hogy a megrendelt termék nem jó méretben.

Erre nyújt megoldást például a Stitch Fix virtuális személyi stylistja. A mesterséges intelligencia használatával ezek az eszközök megtanulják, hogy mik a legmegfelelőbb variációk az egyes vásárlóknak testtípusuk és egyedi stílusuk szerint. A vevőknek csak annyi a dolga, hogy kitöltik a profiljukat. Ezután a rendszer a számukra legjobbnak vélt termékeket ajánlja fel, majd a hús-vér stylist választja ki a végső, ajánlott termékeket. Minél több adatot gyűjt a virtuális személyi stylist a különféle testtípusokról és arról, hogy az ügyfelek mit tartanak meg és mit küldenek vissza, annál pontosabbak lesznek ezek az ajánlások.

Összefoglalva, és reagálva a fentebb feltett kérdésre, hogy a mesterséges intelligencia vívmányai használnak vagy ártanak-e a környezetnek, ezt pontosan nehéz megállapítani. Noha minden új termék vásárlása hozzájárul a környezetszennyezéshez, a virtuális döntéstámogató megoldások segíthetnek egy tudatosabb vásárlási morált kiépíteni. Általuk talán lecsökkenthető a feleslegesen megvásárolt divatcikk és a visszaküldések száma, ami hosszabb távon egy fenntarthatóbb fogyasztás irányába vezet.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...