- Hirdetés -

Átalakulhat a versenyjog

|

Teljesen átalakulhat a versenyjog alkalmazása is a COVID-19 vírus miatt kihirdetett veszélyhelyzet miatt, ami rendkívüli jogrend bevezetését teszi lehetővé – hívja fel a figyelmet dr. Horváth András, a Baker McKenzie budapesti irodájának versenyjogi szakértője. A cégek ugyanakkor nem dönthetnek önkényesen.

Norvégiában két légitársaság együttműködése három hónapra mentességet kap a versenyjogi szabályok alól, hogy a légiközlekedés – mint társadalmi szempontból kritikus szolgáltatás – minimumszintjét továbbra is biztosítani lehessen. Az Egyesült Királyságban az élelmiszerkereskedők igényelnék, hogy az ellátás biztosítása érdekében mentesítsék őket a versenyjogi szabályok alól. Ez csak két példa arra, hogy a válsághelyzetben is általában érvényes versenyjog hogyan alakulhat át most a járvány idején.

Ebben a helyzetben egyeztethetik lépéseiket a versenytársak?

Az úgynevezett válságkartell – amikor versenytársak hangolják össze piaci reakciójukat a válságra – általában tiltott. A vállalkozások hozhatnak a válságra tekintettel saját intézkedéseket, de nem korlátozhatják a versenyt iparáguk problémáinak megoldása érdekében. Így például a kézfertőtlenítőt értékesítő cégek dönthetnek úgy, hogy korlátozzák, mennyi termék kerül a polcra, de ezt nem hangolhatják össze a versenytársakkal. A vakcinák fejlesztésével vagy egészségügyi termékek ellátásával kapcsolatos együttműködések valószínűleg nem esnének a tilalom alá, de a versenyhatóságok a közegészségügyi okokra hivatkozást nem minden esetben fogadják el védekezésként.

A versenytársak lobbizhatnak közösen az állami szerveknél megfelelő iparági intézkedések és rendkívüli szabályok bevezetése érdekében. Ugyanakkor ilyen esetben is ügyelniük kell arra, hogy érzékeny kereskedelmi információkat ne osszanak meg egymással. Megoldás lehet, ha egy szakmai érdekképviseleti szervezet közvetítésével egyeztetnek erről.

A versenytársak állam által szervezett – vagy javasolt – együttműködése nem mentesít a versenyjogi felelősség alól. Jó példa erre a Magyar Nemzeti Bank által javasolt, majd a kormány által elrendelt hiteltörlesztési moratórium bevezetése. Amennyiben ennek egy bank önállóan és egyoldalúan eleget tesz, nem követ el versenyjogsértést, de ha a bankok egyeztetnek a moratórium végrehajtásáról és részletkérdéseiről, az már a versenyjogba ütközhet.

Ugyanígy, ha egy vállalkozás a honvédelmi irányító csoport útmutatásai alapján koordinálja termelési vagy értékesítési tevékenységét versenytársával, akkor magatartása nem ütközne versenyjogba. Emellett – ahogy Franciaországban történt – az egyes termékek hatósági árazásának bevezetése kizárja az árak összehangolásának kockázatát.

Erőfölénnyel visszaélés a jelentős áremelés?

A járvány idején bizonyos termékek – például a kézfertőtlenítő, a szájmaszk vagy az élelmiszerek ára hirtelen jelentősen emelkedik. Ez nem minősül minden esetben tiltottnak, a túlzottan magas, kizsákmányoló árazás csak erőfölényes helyzetben lévő vállalkozások számára tilos. Versenyjogi szempontból nem csak nagy multinacionális cégek lehetnek erőfölényben, hanem akár helyi kisvállalkozások is, akik nélkülözhetetlen termékeket vagy szolgáltatásokat kínálnak. Természetesen az indokolt áremelés még erőfölényes cégek esetében sem jogellenes. A jelenlegi helyzetben a szállítások indokolatlan megtagadása viszont visszaélés lenne; Lengyelországban már indult vizsgálat, amikor a szolgáltató megtagadta a szállítást kórházaknak, és a termékeket szabadáras piaci csatornákon kívánta értékesíteni.

Hogyan próbálják a járvány alatt megtéveszteni a fogyasztókat?

A vállalkozások a veszélyhelyzet során végzett hirdetési tevékenységükkel sem téveszthetik meg a fogyasztókat – mint az a szolgáltató, aki ellen nemrég eljárás is indult, mert koronavírus ellen kínált autófertőtlenítést. Emellett nem tüntethetnek fel fogyasztóknak egyébként is járó szolgáltatásokat olyanként, mintha azokat a járványra tekintettel nyújtanák, és nem hirdethetnek kedvezményes árként járvány előtt is érvényes árat.

A GVH különösen tiltja, hogy a cég megalapozatlanul hirdesse termékét védő, megelőző vagy gyógyító hatásúnak. A vállalkozásoknak gondoskodniuk kell arról, hogy az általuk használt véleményvezér (influenszer) is betartsa a szabályokat. Emellett a hirdetést közzétevők is kötelesek tartózkodni a tisztességtelen reklámok megjelenítésétől. A kiskereskedelmi cégeknek jelen helyzetben különösen ügyelniük kell arra, hogy a hirdetett termékekből megfelelő mennyiség legyen készleten.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...