Óriási mennyiségű műanyaghulladék keletkezik a világban évről-évre és egyelőre az újrahasznosítás messze nem tart ott, mint amire szükség lenne. A BrandMania legújabb adásából kiderül, hogy milyen változást hozhat ebben, ha itthon bevezetik a visszaváltási vagy betétdíjat ezeknél a csomagolóanyagoknál is.
Évente nagyjából 350 millió tnnan műanyagot gyártunk vilgászerte, ennek fele egyszer használatos. 35-40 ezer tonna PET-palack, ha megfelelően gyűjtjük vissza, nem szemét képzódik, ha nem újra csomagolóanyag.
1950 óta több mint 8 milliárd tonna műanyagot gyártottak le a világban, ebből 500 millió tonna került az óceánokba, ami 50 Gellért-hegynek felel. Évente nagyjából 350 millió tonna műanyagot gyártunk világszinten, aminek a fele egyszer használatos. A BrandMania stábja ezúttal annak járt utána, hogy az itthon tervezett új szabályozás, a visszaváltási vagy betétdíj hogyan változtathat a helyzeten.
Egész Európának és Magyarországon is fontos, hogy megállítsuk a szemét képződést – mutatott rá Balogh Levente, a Szentkirályi Magyarország Kft. tulajdonosa, elnöke. Megemlítette azt is, hogy a holdingon keresztül már több országban bevezették a hatékony visszaváltási rendszert, ami arra ösztönzi fogyasztókat, hogy összegyűjtsék PET palackokat visszaváltásra. Szlovákiában például tavaly decemberben született döntés arról, hogy 2022-től bevezetik a betétdíjat, aminek értéke 10 eurocent körül lesz, és a Szentkirályi tulajdonosa arra számít, hogy itthon is hasonló mértékű lehet majd ez a díj.
Pantl Péter, a Hell Energy nemzetközi kommunikációs és marketing igazgatója bízik benne, hogy a skandináv példákat követi majd a hazai szabályozás, vagyis anyagminőség és kiszerelés méret alapján is megkülönböztetik majd a műanyaghulladékot a visszagyűjtés során. Hozzátette azt is, hogy nagyon komoly edukációra van szükség, ha sikerrel akarunk működtetni egy ilyen rendszert.
A BrandMania stábjának nyilatkozva a várható piaci hatások kapcsán dr. Bikfalvi Istvánné, a Magyar Ásványvíz Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség titkára jelezte, hogy átmenetileg ugyan egy kis visszaesés elképzelhető, de rendeződni fog a helyzet, mert csak egyszer okkoz többletköltséget fogyasztónak az új szabályozás, amikor először megveszi a betétdíjas palackot. Mikor legközelebb elmegy vásárolni, visszakapja az árát. Közölte azt is, hogy a szervezet tagjaik vállalták, hogy 2025-ig 30, 2030-ig 50 százalékban újrahasznosított PET granulátumot használnak új palackok gyártására.
Simon Gergely, környezetkémikus, a Greenpeace munkatrása szerint Magyarországon nagyon alacsony az újrahasznosítás aránya, ezért mindenképpen előrelépés egy ezt erősítő szabályozás bevezetése. Azokban az országokban, ahol van betétdíj, 20-30 százalék helyett akár 80-90 százalék is lehet újrahasznosítás mértéke.
A BrandMania legújabb adásának második részében pedig az azonnali fizetés kerül terítékre, ami legalábbis a netezők körében nagyon pozitív fogadtatásra talált. A műsorból kiderül, hogy a bankoknak milyen kihívásokat tartogatott az átállás, hogyan reagálnak a fogyasztók és hogyan hat például a kereskedelemre a változás.
A BrandMania legújabb adása elérhető az RTL Moston, ide kattintva.