Ahogy Magyarországon, úgy Európa-szerte mindenütt megtorpant a használtautó-piac a koronavírus társadalmi és gazdasági következményei miatt, azonban a piacelemzések azt mutatják, hogy a gépjárművek maradványértéke – bármely lefutású válság esetén – stabil marad. Bár számos kényszereladó jelenhet meg a piacon, amely átmenetileg kedvezőbb árat is eredményezhet egyedi esetekben, az újautógyártás átmeneti felfüggesztése miatt sokan fordulhatnak a korlátozások után a már piacon lévő autók irányába, ez pedig összességében bebetonozhatja a másodkézből származó gépkocsik értékét.
Nyolc esztendőn keresztül tartó, folyamatos emelkedés érhet véget a használtautó-piacon az egész világot átszelő koronavírus miatt, ugyanis a jelenlegi gazdasági folyamatok mellett a használtautók iránt is visszaesett a kereslet. Mint ismert, 2012 óta évről évre több használtautó cserélt gazdát hazánkban, 2019-ben pedig már a 800 ezres határt is átlépte a piac, és januártól december végéig összesen 810.920 gépkocsi került új tulajdonoshoz. Ugyan az első két hónap is erősen indult 2020-ban, ez a tendencia egyik pillanatról a másikra megváltozott, s ugyan a Das WeltAuto országos hálózatában továbbra sem állt meg az élet, jelentősen csökkent az értékesítések száma.
Elemzések alapján ezen a területen – a korlátozások feloldása után – gyorsan helyre állhat azonban a rend, bár megközelítőleg 2-3 hónap múlva lehet pontos tájékoztatást adni a jövőképről. A piac alakulását ugyanis jelentősen befolyásolja, hogy meddig tartanak a kijárási korlátozások, mennyire hatékonyak a költségvetési és gazdaságpolitikai intézkedések, és az is meghatározó tényező, hogyan tudják kiszolgálni az európai autógyárak a vásárlói igényeket.
A tapasztalat az, hogy a vevők jellemzően elhalasztották a vásárlást, most alapvetően a kényszereladások mozgatják a piacot, így egy-két autó jócskán áron alul találhat új gazdára. Amennyiben nem húzódnak el sokáig a korlátozások, és V-alakú válságról beszélhetünk, akkor rövid időn belül – akár már a harmadik-, negyedik negyedévben visszatérhetnek a piacon megszokott értékesítés számok. Persze akadnak borúlátóbb elképzelések is, például U- vagy L-alakú válság esetén hosszabb ideig tarthat, amíg rendeződik a helyzet, de ezek a használtautó-piacra már az újautó piacról áttérő vásárlók miatt kisebb hatással lesznek.
A válság lefutásának forgatókönyveitől függetlenül a fiatal használtautók értéke várhatóan általánosságban nem csökken, bár országonként eltérő lehet az árak alakulása. Az Egyesült Királyságban akár már az év végére helyre állhat a rend, és várhatóan Németországban is gyorsan rendeződik a gazdaság. Ugyan a franciák, az olaszok és a spanyolok nehezebben lábalhatnak ki a krízisből, a használtautó-piacot náluk is kevésbé érinti majd a recesszió, és az esetükben is legfeljebb 5 százalék körüli, átmeneti maradványérték-csökkenéssel lehet számolni, állapítja meg elemzésében az Euro Tax nemzetközi használtautó értékelő hálózat legutóbbi elemzése.
„Túl korai lenne már most messzemenő következtetéseket levonni, ugyanis még nem lehet tudni a veszélyhelyzet időtartamát. A korlátozások bevezetése óta a hálózatunkhoz tartozó kereskedők a korábbi eladásaik harminc-negyven százalékát tudják teljesíteni. Az árakban nem tapasztalható a piacon komoly mozgás” – mondja Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója. – „További bizakodásra ad okot, hogy a bő tíz évvel ezelőtti, kétezernyolc-kétezerkilences válság idején sem esett a fiatal, nulla-hat év közötti használtautók értéke, így várhatóan erre a szegmensre ezúttal sem lesz ár szempontjából általánosságban jelentős hatással egy gazdasági krízis. A kényszereladók miatt persze egy-két autó jócskán áron alul találhat új gazdára, de amint a korlátozások csökkennek, ismét erőre fog kapni a használtautó forgalom. A gyengélkedő forint-árfolyam miatt a külföldi kereskedők ismét megjelentek, és várhatóan elviszik a hosszabb állásidejű autókat.”