Sok helyen a teljes cég otthonról dolgozik, és már látszanak ennek a megoldásnak az előnyei, valamint hátrányai is. A Marketing&Media magazin összeállításában ügynökségeket és médiacégeket is kérdeztünk a kényszerű home office-szal kapcsolatos első tapasztalataikról.
Március 16-tól zárták be az iskolákat, így sokan ekkortól álltak át teljesen az otthoni munkavégzésre, hiszen a gyerekekkel valakinek otthon kellett maradni. Voltak persze olyan cégek is, amelyek gyorsabb váltásra kényszerültek. Március 12-én koronavírusos beteget találtak a Víziváros Office Center egyik bérlőjénél, ahol többek között a Havas Village irodái is működnek. „Emiatt az iparágban az elsők között voltunk, akik a teljes cégre vonatkozóan azonnal kihirdettük az otthoni munkavégzést. Mire a kollégák hazaértek az irodából, az egész vállalat átállt home office-ra, vagyis kis túlzással ez a folyamat nálunk körülbelül fél órát vett igénybe” – idézi fel Faludi Péter, a Havas Media ügyvezető igazgatója az otthoni munkavégzés indulását.
Amilyen sebtében jött a koronavírus-járvány, az ügynökségeknek és a médiacégeknek is olyan gyorsan kellett megoldaniuk az otthoni munkavégzést. Bár a megkérdezetteknek voltak már ezzel kapcsolatos tapasztalataik, arra azért senki nem számított, hogy a komplett céget át kell állítani távmunkára.
A Havas Mediánál a home office hosszú évek óta az ügynökség Jól-Lét programjának a része, így most jól jött a korábbi tapasztalat, valamint az ehhez szükséges IT-s infrastruktúra. Szintén minden munkatárs otthonról dolgozik az OMG Hungarynél. „Néhány divízióban, mint például a pénzügy vagy az IT, időnként bemennek a kollégák egy-egy feladatot elvégezni, de alapvetően teljesen átálltunk” – teszi hozzá Szabó Edina, az OMG Hungary ügyvezető igazgatója, aki elmondta azt is, hogy náluk már több éve a HR-stratégia elemét képezi a home office.
Az Atmediánál eddig nem volt gyakorlat az otthoni munkavégzés, de azért eseti jelleggel lehetőséget biztosítottak rá. Mint Rozsnyai Szilvia HR-igazgatótól megtudtuk, a jelenlegi helyzetben náluk mindenki távmunkában dolgozhat, ettől függetlenül néhány munkatársuk a saját döntése alapján továbbra is bejár az irodába, valamint működik a recepciójuk is.
A TV2 Csoportnál eddig szintén eseti jelleggel volt lehetőség home office-ra azokban a munkakörökben, amelyek kevésbé igénylik a személyes irodai jelenlétet. „A járványhelyzet miatt a dolgozóink közel felének biztosítottunk lehetőséget az otthoni munkavégzésre, a kollégák körülbelül harmada pedig nap mint nap él is vele” – mondta Vilma Pavlova humánfejlesztési és működési igazgató.
A Ringier Axel Springernél (RAS) a koronavírus-járvány előtti időkben vegyes volt a gyakorlat. A munkatársak döntő többsége mindennap bejárt az irodaházba, de akadtak kivételek. A rejtvénylapok szerkesztősége például alapvetően otthonról dolgozott eddig is, csak hetente egyszerkétszer gyűltek össze az irodában. A tévéújságokat készítő csapat pedig eleve két városban, Budapesten, illetve Békéscsabán működik, és évek óta távolról tartják a kapcsolatot. A járványhelyzet miatt azonban a RAS március közepén gyakorlatilag teljesen átállt home officera. „A mintegy 300 kollégánkból ma már naponta csak hárman-négyen tartózkodnak bent az irodaépületben, hogy ellássák az üzemeltetési teendőket, a portaszolgálatot, heti kétszer a bejövő posta ügyintézését” – tudtuk meg Kovács Tibortól, a kiadó ügyvezető igazgatójától.
Nagy kérdés, hogy milyen tapasztalatokat szűrnek le a koronavírus elvonulta utáni időszakra nézve a cégek a kényszerű otthoni munkavégzésből. Hinora Ferenc, a Positive ügyvezetője szerint a home office-t mostantól el kell fogadnia minden cégnek, és a működésüket is ehhez szükséges igazítani. A Positive-nél jelenleg a teljes csapat otthonról dolgozik, de távlatilag biztosan nem mondanak le a hagyományos munkavégzésről.
A Havas Media ügyvezetője azok közé tartozik, akik szerint jelentős változásokat indított el a mostani helyzet. Szerinte az új norma a home office lesz minden olyan cégnél, ahol ezt a munka jellege megengedi. Faludi Péter szerint az előnyei mellett azért látszik az is, hogy ez a rendszer a vezetőkre pluszterhet ró, legalábbis a bevezetési fázisban, hogy átlássák, felmérjék és kitalálják, hogyan szervezzék át a csoportjuk életét.
Szabó Edina tapasztalatai szerint a home office terén a korlátok, illetve a kihívások elsősorban a munkaszervezés, a kommunikáció és a csapatszellem fenntartása, kezelése terén látszanak. Ezenfelül nehézséget okozhat a különböző szerepek otthoni összehangolása is. Az OMG Hungary ügyvezetője ugyanakkor számos előnyét is látja a jelenlegi helyzetnek. Ezek közé sorolja, hogy a hosszabb elmélyülést igénylő feladatokat kevesebb megzavarással tudják elvégezni, koncentráltabb a figyelem. Segítőkészebbek a munkatársak a crossdivizionális csapatok esetén is: mindenki tudja, hogy ez egy különösen nehéz helyzet, és nagy szükség van az együttműködésre.
Heszler Róbert
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami elérhető a Digitalstandon is.