- Hirdetés -

Vihar utáni nyár – így alakult a reklámpiac

|

A koronavírus-járvány alaposan rányomta a bélyegét a tavaszi reklámköltésekre. A friss adatok alapján a június is eléggé viharvert volt, viszont júliusban már kezdett visszatérni az élet a reklámpiacra.

Vérzivataros – ez a kifejezés jellemezte legjobban a Kantar Media áprilisi és májusi reklámköltési adatait, ezeket a hónapokat a koronavírus már teljes egészében érintette. Ahogy a Marketing&Media magazin előző számában beszámolt róla, főleg a májusi adatsorok mutattak egészen döbbenetes zuhanást. Akkorra már a lassabban ébredő hirdetők is reagáltak a koronavírus-járványra, viszont a kijárási korlátozások enyhítése a költési adatokban még nem látszott.

Olyannyira nem, hogy a tíz legjelentősebb hirdetői szektorból kilencnél visszaeső költést mért a Kantar Media az előző év májusához viszonyítva. Hatalmas, 64 százalékos csökkenést mutattak a távközlési szektor adatai, de még a gyógyszeripar is 12 százalékos mínuszban volt. Márpedig az emelkedő listaárak miatt a mérésben egy valójában stagnáló reklámköltés is növekedésnek látszódhat. Magyarán, ha a felmérés költéscsökkenést mutat, akkor ott valójában a jelzettnél is nagyobb büdzsévágások lehettek.

Héthavi mínusz

Már rendelkezésre állnak az év első hét hónapjának költési adatai. Ez alapján a tíz legnagyobb hirdetői szektorból három esetén látni növekvő költést 2019 hasonló időszakához viszonyítva. Ezek közé tartozik a gyógyszeripari szektor tíz százalékot meghaladó bővüléssel, a szolgáltatás szegmens 23 százalékos növekedéssel, valamint a háztartási cikkek, hatszázaléknyi erősödéssel.

Ebből a hármasból a háztartási cikk eléggé kicsi, például az élelmiszerszektor költésének a harmadát-negyedét tudja felmutatni, és könnyen lehet, hogy ez a kis növekedés is valójában stagnálás. A szolgáltatás szektor bővülése mögött pedig az állami hirdetők erősödő jelenléte áll. Az idén a hazai hirdetési piacon nagyot emelkedhet az állami költés aránya, ami részben a költésük valós növeléséből, részben a piaci hirdetők zsugorodásából következik. Az állami kampányok során hagyományosan nagy hangsúlyt kapnak a napilapok és a közterületi eszközök. Márpedig a koronavírusos válság miatt ezek a visszaesésben jobban érintett médiafelületek közé tartoznak, így létfontosságú számukra az állami költés.

A gyógyszeripar már eddig is messze a legjelentősebb hirdetői kategóriának számított a Kantar Media mérése szerint. Még egy ilyen válsághelyzetben is a kevés növekv ő szektor közé tartoznak, ez pedig azt jelenti, hogy a dominanciájuk tovább erősödhet. Amikor pörög a gazdaság, akkor azért nőnek, de amikor válság van, a többségüknek az is kedvez, valamint távlatilag nézve, a hazai demográfiai trendek is ennek a szektornak a növekedését vetítik előre.

Az év első hét hónapjában a legnagyobb visszaesést az italos szektornál mérték, az előző év hasonló időszakához viszonyítva 35 százalékkal estek vissza a költéseik. Igen jelentős, közel harmincszázalékos a csökkenés a pénzintézet, biztosító szegmensnél. Majdnem ugyanekkora mértékű büdzsévágást mutatnak az adatok a közlekedési eszközök szektornál, ami döntő részben az autós hirdetőket takarja.

Alaposan beletaposott a fékbe az élelmiszerszektor és a távközlés is, náluk közel 20 százalékkal zuhant a reklámköltés január és július között. Két hirdetői szektornál kisebb, egy számjegyű csökkenést mutatnak az adatok. Az egyik a kevesebb mint öt százalékot bukó kereskedelmi szektor, a másik a 3,35 százalékot eső szépségápolás.

Júliusi remények

A héthavi összesített adatoknál jelenleg talán érdekesebb, hogy mit mutat a nyár első két hónapja.A várakozás az volt, hogy a kijárási korlátozások végével szépen elindul a gazdaság, és vele együtt a reklámköltés is valamennyire kezd magára találni. A júniusi adatsorokat még nagyon hunyorogva és messziről kell nézni, hogy bármi javulást lássunk. A top 10 hirdetői szektor közül nyolcnál csökkent a reklámköltés, némelyiknél nagyobb mértékben, mint májusban. Ami nőtt, az a szolgáltatás szektor, náluk gyakorlatilag duplázódott a költés, de ez a már említett állami szerepvállalást takarja.

A másik a gyógyszeripari volt, esetükben 12 százalékkal bővültek a büdzsék. Júniusban hatalmas, 66 százalékos csökkenést mértek az élelmiszerszektornál, közel ekkorát az autós és az italos hirdetőknél. A pénzintézet, biztosító szegmens költése gyakorlatilag feleződött tavaly júniushoz képest, de a távközlés is 16 százalékos mínuszban volt.

Azért jöjjön egy jó hír, ugyanis júliusban trendfordulót lehet sejteni a költési adatok alapján. A tíz legjelentősebb szektorból már hétnél növekedést mért a Kantar Media, ráadásul a három csökkenő szegmens közül a szépségápolásnál ez kevesebb mint egy százalékot tett ki, azaz inkább stagnáltak. A két, júliusban is komolyabban mínuszos kategóriának az élelmiszerszektor számított 42 százalékos zuhanással, a másik az italszegmens volt, 24 százalékos eséssel.

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...