Az idén várhatóan 10 százalékkal esik vissza a globális reklámpiac a múlt évhez képest és a szektor felépülése sem lesz gyors, a WARC elemzése szerint két évig is eltarthat. A közösségi médiás és online videóhirdetések esetében még ebben a helyzetben is bővülés jöhet.
Idén várhatóan 557,3 milliárd dolláros lehet a globális reklámpiac, ez 63,4 milliárd dolláros csökkenést jelent 2019-hez képest, vagyis 10,2 százalékos lesz a visszaesés mértéke – derül ki a WARC „Global Advertising Trends: State of The Industry 2020/21” jelentéséből. Az elemzés szerint jövőre már 6,7 százalékos bővülés jöhet, azonban ez nem lesz elegendő az idei veszteségek ellensúlyozására. A 2019-es, 620,6 milliárd dolláros csúcsot legközelebb 2022-ben közelítheti meg a globális hirdetési piac.
A jelentős visszaesés a koronavírus-járvány negatív gazdasági hatásainak tudható be, ami egyes iparágakban nagyon komoly csökkenést eredményez a hirdetési költésekben. Az utazási és turisztikai szegmens esetében 33 százalékos visszaeséssel számol idén a WARC, ami a korlátozások fényében még viszonylag konzervatív prognózisnak tűnik. Hatalmas, 21,2 százalékos zuhanás jön az autóipar hirdetési kiadásaiban is, de a kiskereskedelem is 16,2 százalékkal fogja vissza az ilyen jellegű költéseit.
Az egyes médiatípusokat vizsgálva több olyan platform is lesz, ahol több mint negyedével csökken majd a reklámköltés. A közterületi hirdetési piac esetében például 27,3, a hírlapoknál 25,5, míg a magazinoknál 25,4 százalékos visszaesés várható a WARC előrejelzése szerint. A mozis hirdetési piac közel fele tűnhet el idén, a lineáris tévézés esetében pedig 16,1 százalékos csökkenés várható. Bár ezek közül valamennyi szegmensben növekedés várható jövőre – a magazinoknál nagyjából ugyanakkor lehet a reklámköltés -, ez korántsem pótolja majd a veszteségeket. A tévés szegmensben például jövőre csak 1,1 százalékos bővülést jöhet.
Az online megoldások közül a keresőhirdetéseknél jöhet visszaesés, igaz minimális, 1,9 százalékos, amit a jövő évben várható 7 százalék fölötti növekedés bőven ellensúlyoz. Ez a szegmens egyébként 130 milliárd dollárnyi reklámbevételt hozhat össze jövőre, vagyis a teljes globális költés egyötöde itt csapódhat le. A közösségi médiás reklámbevétel idén tovább nő, 9,3 százalékkal, az online videók esetében pedig 7,9 százalékos növekedés várható.