- Hirdetés -

450 milliárd forint tűnt el a marketingágazatból

|

- Hirdetés -

A koronavírus-járvány a gazdaság egészére, így a marketing- és kreatívszektorra, az ezen a területen működő vállalkozásokra is hatással volt. A szektorban és a kiegészítő területein 2020-ban összesen több mint 13 ezer állás szűnt meg és 450 milliárd forinttal kevesebb volt az árbevétel, mint egy évvel korábban – derült ki a Positive Adamsky reklámügynökségi csoport és az Opten közös elemzéséből, a Marketing Indexből (MI).

Idén is a Marketing Summiton ismertette az Opten és a Positive Adamsky a tavaly bevezetett marketingiparági mérőszámnak, a Marketing Indexnek (MI) az alakulását. Az MI öt szakágból áll: ezek a piackutatás, reklámügynökség, PR, direkt marketing és médiareklám. A szakágazatokhoz meghatározott TEÁOR-számok tartoznak, ezek alapján sorolják be a cégeket az Opten adatbázisa alapján.

„Bár nagyon nehéz éven vagyunk túl, pozitívumként értékelhető, hogy minimálisan, 0,17 százalékkal növekedett az MI a 2019-es szinthez képest, így elérte a 15 101 pontot. A növekedés motorját egyértelműen a 2020-ban némileg gyengébben teljesítő, de így is a legmagasabb értéket elérő médiareklám, és direkt marketing területén tevékenykedő cégek jelentették, de növekedést ért el a piackutatás is” – mondta Hinora Bálint, a Positive Adamsky group managing directora.

Az MI összesített árbevétele és adófizetési kötelezettsége jócskán visszaesett a 2018-as és a 2019-es adatokhoz képest is. Az árbevétel például a 2019-es 820,9 milliárdról 737,8 milliárd forintra, míg az adófizetési kötelezettség 7,17 milliárdról 6,5 milliárd forintra mérséklődött. A 2019-es 19 ezerről 2020-ra 16 ezerre esett vissza a munkavállalók és foglalkoztattok száma, a személyi jellegű ráfordítások értéke pedig 94,808 milliárd forintra rúgott. „Bár csökkent a létszám a szakágazatokban, a létszámarányos bevétel nőtt, vagyis kevesebb ember dolgozott ugyanannyit vagy többet” – emelte ki Hinora Bálint.

A járvány ellenére is növekedést elkönyvelő területek közül kiemelkedik a direkt marketing, ugyanis 17,43 milliárd forintos nyereséget ért el, és a személyi jellegű ráfordítások is nőttek. Ebből az látszik, hogy tavaly egyértelműen a közvetlen kommunikáció felé fordultak a hirdetők. Annak ellenére, hogy az árbevétele 208,8 milliárd forintról 201,8 milliárdra esett vissza, továbbra is domináns a médiareklám, azaz a médiaügynökségek területe.

Jól vették az akadályokat a piackutató cégek is, az árbevétel 72 milliárd forintra rúgott, ami új csúcsnak számít az index bázisévéhez (2015) képest, annak ellenére, hogy a területen működő cégek és egyéni vállalkozások száma csökkent.

Megszenvedte a járványt az egyik legnagyobb hozzáadott értéket teremtő szakágazat: a reklámügynökségek produkálták ugyanis a leggyengébb teljesítményt 2020-ban. Tavaly a 2016-os teljesítménye alá esett a szakágazat, és súlya a 2016-oshoz képest (árbevétel alapon) közel 27 százalékot zuhant. Ennek oka az lehet, hogy a terület legnagyobb árbevételt generáló cégei viselték legrosszabbul a járványt: a fizetésképtelenségi mutatóik átlagosan 50 százalékot romlottak, de az 1 milliárd forint feletti árbevételű cégeké például már 72 százalékkal nőtt. A szakágazat éves árbevétele pedig összességében 277 milliárd forintra csökkent.

Kemény idők a PR-ben

A PR szakágazat számára sem alakult jól a 2020-as év: a rekordévet jelentő 2019 után 2020-ra 63 milliárdról 48 milliárdra esett vissza az árbevétel. Ennek ellenére az adózott eredmény szinte megegyezik a 2019-essel, az árbevétel arányos nyereség pedig közel a duplájára nőtt, aminek okai a kevesebb közvetített szolgáltatás –azaz az ügynökségek tisztán tanácsadói tevékenységének igénybevétele –, illetve a személyi jellegű ráfordítás csökkenése lehet. A foglalkoztatottak száma 27,15 százalékkal csökkent.

A Marketing Index része a Marketing Index Plusz (MI+), amely a rendezvény, hang-és képművészet, nyomda, média/sajtó és a digitális produkció tevékenységi körök és terültek teljesítményéből áll össze. Az MI+ szakágazatai 2015 óta folyamatos növekedést mutattak, a vírushelyzet azonban jelentős változást hozott a cégek életében. A mezőnyből magasan kiemelkedik a rendezvények területe, amely a 2019-es 16 934-es értékéről 2020-ban 9734-re esett vissza. A másik nagy pofont a Hang- és Képművészet (filmgyártás) kapta, amely 13 322-ről 8964-re csökkent, és ezzel sereghajtóvá vált. A Média/Sajtó és a Nyomda szakágazatok viszonylag alacsony visszaeséssel zárták az évet, viszont a Digitális Produkciók nem tudtak növekedést felmutatni.

Mélyrepülésben a rendezvények és a filmgyártás

A 2020 márciusi korlátozások első áldozata a rendezvénypiac volt. A szektor a kényszerleállásokig az MI+ vezető ágazata volt, 2020-ban azonban az árbevétele 56 százalékkal, az adózott eredmény 78 százalékkal csökkent, ezzel az eddig mért legalacsonyabb szintet érte el. Ennek ellenére a kutatásból az is látszik, hogy a rendezvényszervező cégek sok esetben az alkalmazottak megtartása mellett döntöttek, a leépítési arány ugyanis 22 százalékos volt. Ez a korábbi nyereséghez mért ráfordításhoz képest 56 százalékkal magasabb.

A filmgyártást a leggyengébb eredményt produkálta a gyártótevékenységek között. A szektor teljes árbevétele 395 milliárdról 239 milliárdra esett, ami közel 40 százalékos csökkenést jelent, míg az adózott eredmény 38,7 milliárdról 14,1 milliárdra mérséklődött, ez pedig már több mint 63 százalékos csökkenés. A rendezvényekkel ellentétben itt a zuhanó eredményekkel egyenesen arányos a személyi jellegű ráfordítások és a foglalkoztatottság visszaesése. 2015 óta a foglalkoztatottak száma stabilan 6000 fő körül mozgott, a személyi jellegű ráfordítások pedig lassú, de biztos emelkedést mutattak. 2019-hez képest 2020-ban a foglalkoztatottak száma 6259-ről 4075 főre esett vissza, a személyi jellegű ráfordítás pedig majdnem 50 százalékkal, 28 milliárdról 15 milliárd forintra csökkent.

A média és sajtó területén tevékenykedő cégek esetében az árbevétel és az adózott eredmény is csökkent, ahogy a foglalkoztattak száma és személyi jellegű ráfordítás rátája is. Az árbevétel 20 milliárd forinttal, a cégek száma pedig 8 százalékkal csökkent. A digitális produkciós szakágazatban az árbevétel szintén csökkent 2019-hez képest, az adózott eredmény viszont nőtt az adófizetési kötelezettség csökkenése miatt. A digitális gyártási ágazat a pandémia alatt kiemelt jelentőséget kapott, hiszen a hagyományosnak mondható kommunikációs platformok szerepe átértékelődött. A nyomda szakágazat pedig a több mint 12 ezer fős munkavállalói körével 2020-ban az előző évi 275 milliárdhoz képest 233 milliárd forintnyi árbevételt ért el.

Hinora Bálint a fentiek ellenére bizakodó a szakma jövőbeli teljesítményét és szerepét illetően: „Az élet elkezdett visszatérni a szakágazatokba, de a Covid hozta változások a munkaszervezésben, stratégiai tervezésben, tanácsadásban, salesfolyamatokban, ellátási láncokban vagy éppen HR-kérdésekben teljesen új trendeket rajzolt fel. Ezek jó részét meg kell tartanunk és beépítenünk. Amelyik ügynökség képes a gyors megújulásra, az a következő években szárnyalni fog.”

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Díjat nyert az OPPO okosmobilja

Az OPPO okoseszköz gyártó két kategóriában is megkapta a Best Product elismerést a világ legrangosabb audiovizuális és mobilelektronikai szakmai médiumainak díjátadóján. Idén a márka csúcskategóriás zászlóshajója, az OPPO Find X5 Pro nyerte el a...

Így indítja az őszt a TV2

Szeptember 3-án indítja az őszi tévés főszezont a TV2, az idén 25 éves csatorna többek között születésnapi show-val, a Sztárban Sztár leszek! új évadával és egy párkereső reality-vel készült erre az időszakra. A TV2...

Kicsit drágábban mobilozhatunk

Elsősorban a legolcsóbb, többletszolgáltatást is tartalmazó díjcsomagok ára emelkedett a hazai mobilszolgáltatóknál – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elemzéséből.A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) rendszeresen vizsgálja a mobilpiac változásait....

Új marketing és PR vezetővel erősít az Erste

Augusztus közepétől Blaumann Debóra veszi át az Erste Bank marketing és pr területének irányítását. A szakember feladata a pénzintézet megújulásának megjelenítése, a kommunikációs eszköztár bővítése lesz.Új vezető irányítja augusztus közepétől az Erste Bank marketing...

Fejlesztésekkel tennék hatékonyabbá a távmunkát a cégek

A rövid távú innovációk kerültek fókuszba a magyar vállalkozások körében, míg a hosszabb távra szóló fejlesztések háttérbe szorultak. A járvány következtében bevezetett home office miatt a vállalatok legnagyobb része, 37 százaléka az elmúlt két...

Rengeteg élelmiszert dobnak ki a magyarok

A vágtázó élelmiszerárak egyik következménye, hogy a szemétbe dobott ételek értéke is jóval magasabb lehet az idén, mint amekkora néhány évvel ezelőtt volt. Egy négytagú család esetében évente akár közel 90.000 forint értékű élelmiszer...

Erős növekedés a Siemensnél

Erős harmadik negyedéves eredményekről számolt be a Siemens. A német technológiai vállalat április 1. és június 30. közötti árbevétele meghaladta a 17,8 milliárd eurót, mely 11 százalékkal magasabb, mint az egy évvel ezelőtti azonos...

Egyre vonzóbbá válhatnak az újlakások

Jókor jött az újlakás-piacon, hogy az 5 százalékos lakásáfa, valamint a legnépszerűbb lakástámogatások, a Babaváró és a CSOK meghosszabbítását július végén bejelentették. Így az elmúlt fél évben némileg óvatosabbá vált beruházók és vevők egyaránt...

Tovább korszerűsít a Penny

Az idei évben már 73 üzletben valósult meg a PENNY 2020 végén indult nagyszabású üzlethelyiség-megújítási és korszerűsítési projektje, természetesen összhangban az áruházlánc tavalyi rebrandingjével. A nyár folyamán közel 30 üzletet alakítanak át országszerte; augusztusban...

Így látják a nyugdíjat a magyarok

Kedvezőtlenebbé váltak a nyugdíjkilátások a K&H biztos jövő felmérése szerint, amely a 30-59 évesek körében nézte meg, mire számítanak időskorukban. A nyugdíjkorhatárt átlagosan 69 évre teszik, a küszöb a 70 éves szint a várakozásokat...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Új trend a futárpiacon

A kiszállítási piacon látványosan nő a nagyméretű termékek rendeléseinek száma, amelyek kézbesítése speciális logisztikai megoldást igényel. A vásárlói igényeknek megfelelően, az élelmiszerek, friss-és melegételek kiszállítása mellett tovább növeli e-kereskedelmi kézbesítési portfólióját az okoslogisztikai megoldásokat...

Díjat nyert az OPPO okosmobilja

Az OPPO okoseszköz gyártó két kategóriában is megkapta a Best Product elismerést a világ legrangosabb audiovizuális és mobilelektronikai szakmai médiumainak díjátadóján. Idén a márka csúcskategóriás zászlóshajója, az OPPO Find X5 Pro nyerte el a...

Így indítja az őszt a TV2

Szeptember 3-án indítja az őszi tévés főszezont a TV2, az idén 25 éves csatorna többek között születésnapi show-val, a Sztárban Sztár leszek! új évadával és egy párkereső reality-vel készült erre az időszakra. A TV2...

Kicsit drágábban mobilozhatunk

Elsősorban a legolcsóbb, többletszolgáltatást is tartalmazó díjcsomagok ára emelkedett a hazai mobilszolgáltatóknál – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elemzéséből.A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) rendszeresen vizsgálja a mobilpiac változásait....

Új marketing és PR vezetővel erősít az Erste

Augusztus közepétől Blaumann Debóra veszi át az Erste Bank marketing és pr területének irányítását. A szakember feladata a pénzintézet megújulásának megjelenítése, a kommunikációs eszköztár bővítése lesz.Új vezető irányítja augusztus közepétől az Erste Bank marketing...
- Hirdetés -

Don't Miss

Jobban kell küzdenünk a fogyasztók figyelméért

Egymás gondolatainak meghallgatása, egymás munkáinak megtekintése mindig inspirációt nyújt és elősegíti a megújulásra való készséget, képességet – vallja Mérő Ádám, a Coca Cola Company Consumer & Shopper Connection Director-a. A szakember a szeptember 15-i...

A marketingvezetők jó esetben interdiszciplináris gondolkozók

Manapság a marketing az egyetlen omnipotens diszciplina, amely egy vállalat működésének teljességét képes átfogni – állítja Szabó Béla. A Magyar Telekom márkakommunikációs igazgatója a Marketing Summitot beharangozó interjúsorozatban az mmonline.hu-nak beszélt arról, hogy milyen...

Együtt erősebbek vagyunk

A marketing szakemberek, vezetők szerepe jelentősen megnövekedett a vállalaton belül és az üzleti értékteremtés folyamatában is – mutatott rá Bánhegyi Zsófia. A Szerencsejáték Zrt. marketing és kommunikációs igazgatója a szeptember 15-i Marketing Summitot felvezető...

Rekordok éve

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb hazai reklámügynökségek listáját a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan értékelik a múlt évet és mit várnak idén, Biró László, a Mediator...

További növekedés lehet

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb médiaügynökségek rangsorát a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan látják a múlt évet és mire számítanak idén, Novák Péter, a Dentsu Hungary...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Eszméletlenül nagy a weboldalak karbonlábnyoma

Egy átlagos internetfelhasználó éves szinten 414 kg károsanyag-kibocsátásért felelős. Egy közepes weboldal pedig 60 kg CO2e éves kibocsátással ugyanakkora környezeti lábnyommal jár, mint 4,3 millió SMS vagy napi 63 percnyi TikTok aktivitás. Bár a...

Újabb lépést tett a fenntarthatóság felé a Samsung

A Samsung jelentős előrelépést tett a mobilkommunikációs üzletág 2025-ös fenntarthatósági céljainak elérése felé. A legfontosabb kezdeményezések közé tartozik az újrahasznosított anyagok továbbfejlesztett használata és beépítése a termékekbe, a környezettudatosabb csomagolás kialakítása, valamint a régebbi...

Újabb környezetvédelmi rekord a Tiszán

Rekordmennyiségű, 2880 zsák hulladék összegyűjtésével zárult a X. Jubileumi Felső-Tiszai PET Kupa. A pillepalackokból épült hajók versenyében a legtöbb hulladékot a Siemens Energy vállalati önkéntesekből és gyerekeikből álló csapata nyerte, akik ezúttal az egy...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....