Saját vállalkozást indítani nagy kaland: egy izgalmas, kihívásokkal teli vállalás. Ha vállalkozást indítasz, megtapasztalhatod a tervezés, megvalósítás és döntés szabadságát, rugalmasabban és szabadabban kezelheted az idődet és végre azt érezheted, hogy rajtad múlik a siker. Önállóan, vagy másokkal együttműködve vállalkozást indítani számtalan kihívással is jár, hiszen folyamatosan alkalmazkodni kell újabb és újabb váratlan helyzetekhez. Ha vállalkozni szeretnél, akkor a sikert csakis megfontolt előre tervezéssel és felkészültséggel várhatod. (x)
Ebben a cikkben összeszedtük neked, mik azok a lépések, amelyek nem maradhatnak el egy induló vállalkozás életéből. Bemutatjuk a legnépszerűbb vállalkozási formákat is, és kiderül mi az, amit semmiképpen sem szabad elfejtened, ha az első pillanattól kezdve át szeretnéd látni a vállalkozásod pénzügyeit.
Milyen vállalkozástípusok népszerűek ma?
Startup
A legtrendibb vállalkozási forma a startup. Sokan mégis összekeverik a startup fogalmát az induló vállalkozással, pedig egy startup egészen más, például abban, hogy hatalmas növekedési potenciált hordoz magában egy átlagos vállalkozáshoz képest. A startup alapja egy olyan áttörő ötlet, vagy technológia, amely messze kitűnik a piacon versenyképességében, nemcsak hazai, hanem akár világviszonylatban is. Ezért szinte mindenki egy startup-vállalkozásra vágyik, hiszen a valóban kiemelkedő potenciált néhány befektető is szívesen megtámogatja. Sőt évekkel később, ha sikerre viszed a vállalkozásod, nagy összegekért el is adhatod azt.
Mindezért keményen meg kell dolgozni. Jobb, ha ismered a tényeket: az induló startupok csak 5-10 százaléka viszi sikerre, 30-40 százalék marad egyenletesen növekedő, viszont stabil vállalat. Plusz igen, a többi (40-50 százalék) véglegesen lemarad, és nem éri meg a két évet sem.
Freelancer, mint egyéni vállalkozó
Az elmúlt 10-20 évben elterjedtek a multik, amelyek mammutszervezetekké alakultak és egy igen szabályozott szervezeti felépítést, szigorú szabályokat és folyamatokat állítottak fel. Pontosan az e szervezetek által okozott negatív munkavállalói élmények hatására kezdtek el egyre többen szabadságot, önállóságot és önmegvalósítást keresni, azaz freelancerként, szabadúszóként piacra lépni. A Covid is ezt a folyamatot erősítette, hiszen az egyéni szükségletek és a boldogság alap pilléreivé vált a rugalmas munkaidő, a munkavégzés munkavállaló által megválasztott helye, illetve módja is.
7 lépés, ami nem maradhat ki egy induló vállalkozás életéből
Üzleti tervezés
A legelső lépés az üzleti terv elkészítése. Az üzleti tervben kell bemutatnod az ötletet vagy tevékenységet, technológiát, amelyen a vállalkozás alapszik. Ide tartozik az összes szükséges forrás megjelölése, a betervezett bevételek és költségek megtervezése. Nincsen rá biztos recept, de ha befektetőket szeretnél bevonzani a tervvel, akkor érdemes azt körüljárnod, mi az, ami miatt érdemes a pénzüket befektetniük a vállalkozásodba.
Jogi teendők
A vállalkozás indításának több törvényi feltétele is van. Ha eldöntöttük, hogy milyen formában szeretnénk vállalkozni (Kft., Rt., Kkt., Bt., EC stb.) a vállalkozásunkat kötelező bejegyeztetnünk a cégbíróságon a legfőbb adatainkkal, a cégbíróságnál indított bejegyzési eljárás során az induló vállalkozásunknak adószámot – amennyiben szükséges közösségi adószámot – kell igényelnünk. A megalapítás után 15 napon belül a KSH felé is szükséges adatot szolgáltatnunk, valamint további bejelentési kötelezettségeink is lesznek (IPA, Kamara, NAV). Kereskedelmi és vendéglátóipari tevékenységekhez pedig működési engedélyre is szükségünk lesz.
Értékesítés tervezés
Az értékesítés nemcsak a vállalkozás életben tartása szempontjából kulcsfontosságú, hanem alapvetően befolyásolja az induló vállalkozás lehetőségeit. Az alacsony eladási számok csökkentik a vállalkozás piacon maradási esélyeit és eltaszíthatják a befektetőket. Ezért fontos, hogy jól megtervezett értékesítési stratégiánk legyen, amivel egyértelmű fókuszt adunk a csapatunknak. Ha sikeresek vagyunk az értékesítésben, akkor azzal megfelelően növekedhetünk a piacon. Egy jó értékesítési stratégia amellett, hogy meghatározza a megfelelő utat és jövőképet, azokat az adatokat és számokat is tartalmazza, amelyek biztosítják a céljaink és a finanszírozási feltételeink teljesülését.
Marketingstratégia
A jó ötlet önmagában kevés, a mai piaci versenyben csakis egy profi marketingstratégiával tudsz elindulni, élmezőnybe lépni és sikerre vinni a vállalkozásodat. Nincsen marketingterv piackutatás, piacelemzés, marketingstratégia és ütős akciótervek nélkül.
Weboldalkészítés
A mai piacon akármilyen vállalkozásod is van, a vállalkozásod/márkád arca a weboldalad. Ez az az oldal, amit legelőször néz meg az ügyfeled vagy az, aki érdeklődik irántad. Ne is gondolkozz: erre biztosan első körben költened kell, mert ezen áll vagy bukik, hogy mennyi bizalmat adnak a cégednek. Fontos, hogy milyen a weboldalad minősége, átláthatósága, az, hogy hogyan és milyen hatékonyan kommunikálsz az oldalon és mutatod be a termékeidet/szolgáltatásaidat.
Közösségi média profilok
2022-ben a marketingkommunikációnak annyira természetes része a közösségi média, mint ahogy a levegőt veszed nap mint nap. Szinte nincs is olyan vállalkozás, aminek nincsen közösségi média profilja – akinek pedig nincs, annak a létezését is megkérdőjelezi az ügyfél. Ha indulsz, akkor az elsők között legyen a közösségi média oldalaid elindítása is. Terméktől, szolgáltatástól és célcsoporttól függ, melyik közösségi média platformon érdemes kísérletezned.
Online bankszámlanyitás
A vállalkozás sikerességének egyik alapköve a megfelelő pénzügyi terv és az átlátható pénzügyek. Ehhez pedig elengedhetetlen az online bankszámlanyitás, ami egy egyszerű és kényelmes megoldás. A vállalkozói számlád már megnyithatod online kezdeményezéssel is, ami több szempontból is hasznos. Ha nem vállalkozóként, hanem magánemberként nyitnál számlát, akkor is rengeteg előnye van, például egyszerűbb, gyorsabb és kényelmesebb is. Gondolj csak bele: azt az időt, amit a bankban várakozással töltenél, a vállalkozásod beindítására is fordíthatod!
Miért vannak ma nehéz helyzetben az induló vállalkozások?
Az induló vállalkozások nehéz helyzetben vannak, mert általában alacsony kezdeti költségvetésből kell kiemelkedő teljesítményt nyújtani, hogy azzal versenyképessé válhasson a cég a saját piacán. Ehhez mindenképpen szükség van kitartásra, megfelelő tervezésre, kiemelkedő szakmai tudásra és jó kapcsolatteremtő készségekre. Induló vállalkozóként sok olyan feladattal szembesülhetsz, amivel korábban nem találkoztál és ezeket saját magad kell megoldanod, megtanulnod, ráadásul gyorsan és hatékonyan.
Tippjeinkkel reméljük, hogy megkönnyítjük induló vállalkozásod első lépéseit és neked is sikerül elindítanod álmaid vállalkozását!
Jelen marketingközlemény nem minősül ajánlattételnek, a tájékoztatás nem teljes körű, ezért a további részletekről kérjük, tájékozódjon K&H Bank személyes ügyfélpontjain és a honlapján (www.kh.hu) elérhető, adott termékhez kapcsolódó üzletszabályzatból, általános szerződési feltételekből és hirdetményekből. (x)