Minden országban van jó pár olyan közlekedési jogszabály, amelynek célja elsősorban a közúti biztonság növelése, valamint mások tiszteletben tartása. Egyes jogszabályok azonban mind a helyi, mind az országba látogató sofőrök számára furcsának tűnhetnek. Az autóadatokkal foglalkozó carVertical cég szakértői összegyűjtötték, melyek a járművezetésre vonatkozó legszokatlanabb szabályok a nagyvilágban.
Lassú áthaladás a pocsolyákon
Minden bizonnyal sok gyalogos tapasztalta már azt a kellemetlenséget, amikor egy esőben száguldó autó lefröcsköli. Ha az Egyesült Királyságban egy ilyen felelőtlen sofőrt a hatóságok rajta kapnak, a körülményektől függően 100–5000 font közötti pénzbírságot, valamint büntetőpontokat is szabhatnak ki rá.
Zéró tolerancia a zajjal szemben
A svájciak különösen fontosnak tartják az éjszakai nyugalmat, így a zajkeltést számos jogszabállyal korlátozzák. 22:00 és 7:00 óra között például tilos hangosan becsapni a járművek ajtaját, a motorháztetőt vagy a csomagtartó fedelét.
A gépkocsivezetők hirtelen gyorsítással sem zavarhatják meg a lakott területek nyugalmát. Piros lámpánál várakozás közben a motort le is kell állítani.
A legfurcsább szabályokat az USA-ban hozták
Az autókkal kapcsolatos legszokatlanabb jogszabályokat az Egyesült Államokban alkalmazzák. Az ohiói Youngstownban az autókból például nem fogyhat ki a benzin. A város vezetése arra kötelezi a járművezetőket, hogy tartsanak elegendő üzemanyagot a tartályban, hogy az elakadt járművek ne akadályozzák a forgalmat a kereszteződésekben, és ne veszélyeztessék a többi közlekedőt.
New Jersey-ben szigorúan ellenőrzik a személyre szabott rendszámok kiadását. Ha egy sofőrt elkapnak, mert ittasan vagy felelőtlenül vezetett, a büntetés részeként 10 évre eltiltják attól is, hogy egyedi rendszámtáblát kaphasson.
A Delaware állambeli Fenwick Islanden tilos járműben aludni, átöltözni vagy főzni.
Vezetéskor minden zavaró tényezőt ki kell zárni
Vezetés közben a zavaró körülmények akadályozhatják a jármű megfelelő irányítását, ezért egyes országokban a jogalkotók igyekeznek saját maguktól is megóvni a járművezetőket. Cipruson például tilos vezetés közben enni vagy inni.
Ablakon kinyújtott kéz
Ausztráliában tilos a járművezetőknek úgy vezetni, hogy a testük bármely része kilóg az ablakon. A szabályozás célja, hogy megelőzze a különféle baleseteket, amikor egy autó más járművek mellett halad el. Az egyetlen kivétel az lehet, amikor az autó irányjelzői nem működnek, és a vezetőnek jeleznie kell a tervezett manővert a többi közlekedőnek.
A fedélzeti kamera használata nem mindenhol engedélyezett
Svájcban tilos a forgalmat folyamatosan filmezni – a kamerát kizárólag kiemelt közúti események rögzítésekor lehet bekapcsolni. A filmre felvett személyeket tájékoztatni is kell arról, hogy rögzítik őket. Hogy ez a gyakorlatban hogyan valósul meg, az még a svájciak számára is fogós kérdés lehet.
„Míg egyes országokban engedélyezik a járművezetők számára, hogy a közlekedési események körülményeinek bizonyítására menetrögzítő kamerákat használjanak, más országokban ezeknek a használata szigorúan ellenőrzött vagy teljes mértékben tilos" – árulja el Matas Buzelis, a carVertical járműpiaci szakértője.
Ebben a tekintetben alighanem a portugál jogszabályok a legszigorúbbak – az ország területén tilos a közlekedés többi résztvevőjéről felvételt készíteni, és magát a kamerát sem szabad az autóban tartani. Luxemburgban szintén tiltják a fedélzeti kamerák használatát, de itt nem szabályellenes, ha a készülék az autóban van.
Németországban és Belgiumban engedélyezettek a műszerfali kamerák, de a felvételek felhasználására egyértelmű szabályok vonatkoznak a felvett személyek jogainak védelmében.
Autóban nincs helye a beszélgetésnek
Rengeteg közlekedési balesetet okoz, hogy a sofőrök figyelmét elvonja valami. A balesetek számának csökkentése érdekében 2015-ben bevezettek egy jogszabályt Franciaországban, amely vezetés közben tiltja a fej- és fülhallgató használatát.
A szabályzat szerint a telefonon beszélő sofőr még kihangosító berendezéssel sem tud teljes mértékben a vezetésre koncentrálni, mert így is fennáll a veszély, hogy balesetet okoz. Ez a tilalom más járművezetőkre, köztük a kerékpárosokra is vonatkozik.
Úthasználat csak bizonyos napokon
Az óriási forgalom mérséklésére Manilában, a Fülöp-szigetek fővárosában megszabják, hogy bizonyos utakat mely napokon lehet használni. Ha például egy autó rendszáma 1-re vagy 2-re végződik, hétfőnként 7 és 19 óra között nem közlekedhet bizonyos utakon. Egyes sofőrök azonban a törvényt kijátszva két autót használnak, és mindig az aznap engedélyezett kocsival kelnek útra.
Az ázsiai országokban másként próbálják korlátozni az autók mozgását. Az indonéziai Jakartában például bizonyos utcákat és utakat csak olyan autók használhatnak, amelyekben legalább 3 személy utazik.
Előírás a tiszta autó
A Romániába utazó sofőröknek rendszeresen gondoskodniuk kell autójuk tisztaságáról. Ha a rendőrök azt látják, hogy a jármű ablakai koszosak és akadályozzák a sofőrt a kilátásban, pénzbírságot szabhatnak ki.
A jogszabály nem határozza meg, hogy milyen mértékű szennyezettséget kell koszosnak ítélniük a rendészeknek, ezért a közlekedési hatóságok minden esetet egyedileg bírálnak el.
Jégen közlekedve nem kell biztonsági övet használni
Észtországban télen speciális jégutakat alakítanak ki bizonyos helyeken, hogy a járművezetők átkelhessenek a tavakon vagy folyókon, és gyorsabban elérjék az úticéljukat. A jégen való vezetésre azonban szigorú szabályozás vonatkozik, ezért a járművezetőknek különösen elővigyázatosnak kell lenniük.
A jégtakarón haladva tilos más járműveket megelőzni, és az utazás során nem szabad bekapcsolni a biztonsági övet. A jégutakat csak a nappali órákban lehet igénybe venni, és a látótávolságnak legalább 300 méternek kell lennie. Ködös napokon, amikor ennél rövidebb távolságra lehet csak ellátni, tilos a jeges utakon közlekedni.
„Bár furcsának tűnhet az a szabály, hogy a jégen nem szabad bekötni a biztonsági övet, de kétségtelen, hogy így könnyebb kijutni a járműből baleset esetén, ha az autó alatt beszakad a jég" – mondja Buzelis.
Cikkünk csak tájékoztató jellegű, és nem minősül jogi iránymutatásnak. Előfordulhat, hogy a fent leírtak nem felelnek meg mindenben a legújabb jogszabályoknak.