Új kifejezéseket kell megtanulniuk a balatoni rendezvényszervezőknek, marketingért felelős szakembereknek, ha azt akarják, hogy az "alfa" és a "z" generáció is érdeklődjön az olyan rendezvények iránt, amelyeket a régióba szerveznek. Aki nem ismeri ezeknek a generációknak a gondolatvilágát, az könnyen lemaradhat. Szerencsére a régióban vannak már olyan példaértékű események, amelyek az új igényeknek próbálnak megfelelni. Egyre több turista érkezik a Balatonhoz például Halloween idején. Ennek oka, hogy több olyan jelmezes rendezvényt is szerveznek a régióban, amelyek felkeltik a fiatalabbak érdeklődését.
„Az úgynevezett cosplay fesztiválok világszerte nagy népszerűségnek örvendenek, ez alól Magyarország sem kivétel. Ezeken az eseményeken a résztvevők kedvenc karaktereik jelmezébe bújhatnak és így fejezhetik ki személyiségük rejtett tulajdonságait. Az ilyen fesztiváloknak nagy hatásuk van a turizmusra. Erre az egyik legjobb példa a hamarosan kezdődő Borzongás fesztivál (október 26.). A balatonfűzfői rendezvényt hetedik éve szervezik meg, eredetileg csak a környék lakóinak szerettek volna kedveskedni, de ma már az egész országból jönnek vendégek a fesztiválra. Vannak, akik már hónapokkal az esemény előtt elkezdik tervezni és varrni jelmezüket, akadnak, akik külföldre utaznak, hogy beszerezzék azokat a jelmezeket, amelyekben a fűzfői eseményen fel szeretnének vonulni” – meséli Szanyi Szilvia, a település polgármestere.
Ne csodálkozzunk azon, ha ezen a rendezvényen csontváznak maszkírozott pincérek szolgálnak ki a város több éttermében, de attól sem kell megijedni, ha fekete zsemlében kapjuk a hamburgerünket. A településen még a színházi rendezvényeket is ehhez a tematikához igazítják. Lesz például Boszorkányképző stand up comedy, ahol szerelmi okosítás zajlik majd hölgyeknek és az érdeklődő uraknak. Ezzel párhuzamosan tűzzsonglőrök és szellemes zenészek lepik el az utcákat, még Dracula valamelyik rokonával is találkozhatunk az egyik utcasarkon.
A rendezvényen egyébként jutalmazzák is a legjobb jelmezeket, idén háromszázezer forintot is kaphat az, aki meggyőzi a zsűrit arról, hogy ő a legfélelmetesebb. Megválasztják a Borzongás fejedelmét is, aki a 2025. évi rendezvény minden eseményére ingyen belépőjegyeket kap, a szállását és az étkezését is a szervezők állják. Nem csak a fiataloknak, de a szülőknek is érdemes beöltözni. Ők ugyanis családi belépőt nyerhetnek Madam Tussauds budapesti kiállítására, ahol közös szelfit is készíthetnek Lugosi Bélával, a világ leghíresebb vámpírjával.
Lugosi nem véletlen került be a Halloween időszakot népszerűsítő akcióba. Sokan nem is tudják, hogy amikor vámpírnak öltöznek egy jelmezes, balatoni eseményen, akkor valójában az amerikai rendező, Tod Browning Dracula című filmjében szereplő karakter ikonikus arculatát öltik magukra. A film főszerepét 1931-ben Lugosi Béla játszotta, aki a hollywoodi horror őrület egyik legemblematikusabb alakjává vált. Azóta több mint száz vámpíros, televíziós és mozifilmet készítettek Hollywoodban. Ezekben többek között Gerard Butler, Niocolas Cage, Tom Cruise és Brad Pitt is játszik. Több filmkritikus véli úgy, hogy a legújabb alkotásokban is felfedezhetőek azok a színészi motívumok, amelyeket a magyar Lugosi Béla adott hozzá elsőként e karakterhez, akinek méltó emléket állítottak azzal, hogy viaszfigurát kapott a budapesti Madam Tussauds panoptikumban.
Fekete Tamás, a Balatoni Turizmus Szövetség alelnöke mindezekhez hozzátette: „Ebben az időszakban számos más Halloween tematikájú eseményt is szerveznek a Balatonon, amelyeket ugyancsak érdemes meglátogatni. Ilyen például Siófokon a Hastegg Kalandpark Halloween napja (október 31.), ahol még az 1-3 éves gyerekeknek és szüleiknek is tartanak készségfejlesztő foglalkozást. Balatonföldváron tartják Lidérces Kelta Családi Napot (október 26.), itt denevérek vadászatára indulhatnak a családok. Zalakaroson pedig megszervezik a Tök jó nap elnevezésű fesztivált (október 26-31.), ami nem egy napig, hanem majdnem egy héten át fog tartani.
A jelmezes események komoly turisztikai üzletágnak számítanak
Éskovács Péter, a Balatoni Turizmus Szövetség tanácsadója a témával kapcsolatban elmondta: Tavaly jelent meg az a kutatás, amelyet Makaói Tudományos és Technológiai Egyetem Vendéglátás és Idegenforgalmi Menedzsment Kara végzett. Ebben felhívják a figyelmet arra, hogy rendkívül gyorsan növekszik cosplay-turisták szubkultúrája, ám ezzel a témával még nem túl sűrűn foglalkoznak a turisztikai ágazat szakmai szervezetei. Miközben becslések szerint ma 10 millió cosplayer van a világon, akik csak 2023-ban ~4,8 milliárd dollárt költöttek jelmezekre, különböző események meglátogatására, stb. A cosplay -effektus Japánban kezdődött az 1970-es években, amikor a manga- és animerajongók elkezdték egyes karakterek ruháit viselni, majd külön jelmezes eseményeket kezdtek el szervezni. Az 1980-as és 1990-es években már több ezren mentek el a Comic Market eseményeire, és a cosplay népszerű kultúraként kezdett meghonosodni. Napjainkban a cosplay eseményeket világszerte rendeznek. Vannak olyan Japán helyszínek, ahová ma már félmilliónál is több rajongó utazik. Ilyen jelmezes turisztikai eseményeket az USA-ban és Európában is tartanak. Ezek közül külön csoportot képeznek a "beöltözős" Halloween események. Ezek közül a legismertebb az 1692-es tragikus boszorkányperek helyszíne, Salem, ahol halloween-turizmus a város éves turisztikai bevételeinek mintegy 30%-át adja. Kiváló példa a Halloween rendezvényekre Segesvár is, hiszen minden vámpírtörténet alapja ide vezet vissza. Itt született a vámpírok vámpírja, Drakula, akit a történelmi feljegyzések Vlad Dracul, vagy Vlad Tepes néven említenek. Természetesen Budapesten is találunk jó példákat a Halloween eseményekre. Ilyen például a Madame Tussauds kiállítás október végi eseménye, amely külföldi és magyar fiatalokat is arra késztet, hogy öltözzenek jelmezbe, készítsenek egy szelfit Lugosi Bélával, a világhíres színésszel, aki több alkalomommal is magára öltötte a vámpírok fejedelmének szerepét. Éskovács szerint a budapesti esemény sok balatoni rendezvény szervezőjének is jó példa lehet, mert a Madame Tussauds kiállítás szervezői kimondottan jól beszélik azt a kommunikációs nyelvet, amelyet az "alfa" és a "z" generáció is ért. Ez a nyelvezet jóval személyre szabottabb interaktívabb, trendi és közösségi média orientált. Azáltal, hogy a kiállítás egyedi élményeket és tartalmakat kínál, képes megragadni a fiatalok figyelmét és elkötelezettségét” - mondta Éskovács.