- Hirdetés -

A Balatonnál is beindult a cosplay-turizmus

|

Új kifejezéseket kell megtanulniuk a balatoni rendezvényszervezőknek, marketingért felelős szakembereknek, ha azt akarják, hogy az "alfa" és a "z" generáció is érdeklődjön az olyan rendezvények iránt, amelyeket a régióba szerveznek. Aki nem ismeri ezeknek a generációknak a gondolatvilágát, az könnyen lemaradhat. Szerencsére a régióban vannak már olyan példaértékű események, amelyek az új igényeknek próbálnak megfelelni. Egyre több turista érkezik a Balatonhoz például Halloween idején. Ennek oka, hogy több olyan jelmezes rendezvényt is szerveznek a régióban, amelyek felkeltik a fiatalabbak érdeklődését.

„Az úgynevezett cosplay fesztiválok világszerte nagy népszerűségnek örvendenek, ez alól Magyarország sem kivétel. Ezeken az eseményeken a résztvevők kedvenc karaktereik jelmezébe bújhatnak és így fejezhetik ki személyiségük rejtett tulajdonságait. Az ilyen fesztiváloknak nagy hatásuk van a turizmusra. Erre az egyik legjobb példa a hamarosan kezdődő Borzongás fesztivál (október 26.). A balatonfűzfői rendezvényt hetedik éve szervezik meg, eredetileg csak a környék lakóinak szerettek volna kedveskedni, de ma már az egész országból jönnek vendégek a fesztiválra. Vannak, akik már hónapokkal az esemény előtt elkezdik tervezni és varrni jelmezüket, akadnak, akik külföldre utaznak, hogy beszerezzék azokat a jelmezeket, amelyekben a fűzfői eseményen fel szeretnének vonulni” – meséli Szanyi Szilvia, a település polgármestere.

Ne csodálkozzunk azon, ha ezen a rendezvényen csontváznak maszkírozott pincérek szolgálnak ki a város több éttermében, de attól sem kell megijedni, ha fekete zsemlében kapjuk a hamburgerünket. A településen még a színházi rendezvényeket is ehhez a tematikához igazítják. Lesz például Boszorkányképző stand up comedy, ahol szerelmi okosítás zajlik majd hölgyeknek és az érdeklődő uraknak. Ezzel párhuzamosan tűzzsonglőrök és szellemes zenészek lepik el az utcákat, még Dracula valamelyik rokonával is találkozhatunk az egyik utcasarkon.

A rendezvényen egyébként jutalmazzák is a legjobb jelmezeket, idén háromszázezer forintot is kaphat az, aki meggyőzi a zsűrit arról, hogy ő a legfélelmetesebb. Megválasztják a Borzongás fejedelmét is, aki a 2025. évi rendezvény minden eseményére ingyen belépőjegyeket kap, a szállását és az étkezését is a szervezők állják. Nem csak a fiataloknak, de a szülőknek is érdemes beöltözni. Ők ugyanis családi belépőt nyerhetnek Madam Tussauds budapesti kiállítására, ahol közös szelfit is készíthetnek Lugosi Bélával, a világ leghíresebb vámpírjával.

Lugosi nem véletlen került be a Halloween időszakot népszerűsítő akcióba. Sokan nem is tudják, hogy amikor vámpírnak öltöznek egy jelmezes, balatoni eseményen, akkor valójában az amerikai rendező, Tod Browning Dracula című filmjében szereplő karakter ikonikus arculatát öltik magukra. A film főszerepét 1931-ben Lugosi Béla játszotta, aki a hollywoodi horror őrület egyik legemblematikusabb alakjává vált. Azóta több mint száz vámpíros, televíziós és mozifilmet készítettek Hollywoodban. Ezekben többek között Gerard Butler, Niocolas Cage, Tom Cruise és Brad Pitt is játszik. Több filmkritikus véli úgy, hogy a legújabb alkotásokban is felfedezhetőek azok a színészi motívumok, amelyeket a magyar Lugosi Béla adott hozzá elsőként e karakterhez, akinek méltó emléket állítottak azzal, hogy viaszfigurát kapott a budapesti Madam Tussauds panoptikumban.

Fekete Tamás, a Balatoni Turizmus Szövetség alelnöke mindezekhez hozzátette: „Ebben az időszakban számos más Halloween tematikájú eseményt is szerveznek a Balatonon, amelyeket ugyancsak érdemes meglátogatni. Ilyen például Siófokon a Hastegg Kalandpark Halloween napja (október 31.), ahol még az 1-3 éves gyerekeknek és szüleiknek is tartanak készségfejlesztő foglalkozást. Balatonföldváron tartják Lidérces Kelta Családi Napot (október 26.), itt denevérek vadászatára indulhatnak a családok. Zalakaroson pedig megszervezik a Tök jó nap elnevezésű fesztivált (október 26-31.), ami nem egy napig, hanem majdnem egy héten át fog tartani.

A jelmezes események komoly turisztikai üzletágnak számítanak

Éskovács Péter, a Balatoni Turizmus Szövetség tanácsadója a témával kapcsolatban elmondta: Tavaly jelent meg az a kutatás, amelyet Makaói Tudományos és Technológiai Egyetem Vendéglátás és Idegenforgalmi Menedzsment Kara végzett. Ebben felhívják a figyelmet arra, hogy rendkívül gyorsan növekszik cosplay-turisták szubkultúrája, ám ezzel a témával még nem túl sűrűn foglalkoznak a turisztikai ágazat szakmai szervezetei. Miközben becslések szerint ma 10 millió cosplayer van a világon, akik csak 2023-ban ~4,8 milliárd dollárt költöttek jelmezekre, különböző események meglátogatására, stb. A cosplay -effektus Japánban kezdődött az 1970-es években, amikor a manga- és animerajongók elkezdték egyes karakterek ruháit viselni, majd külön jelmezes eseményeket kezdtek el szervezni. Az 1980-as és 1990-es években már több ezren mentek el a Comic Market eseményeire, és a cosplay népszerű kultúraként kezdett meghonosodni. Napjainkban a cosplay eseményeket világszerte rendeznek. Vannak olyan Japán helyszínek, ahová ma már félmilliónál is több rajongó utazik. Ilyen jelmezes turisztikai eseményeket az USA-ban és Európában is tartanak. Ezek közül külön csoportot képeznek a "beöltözős" Halloween események. Ezek közül a legismertebb az 1692-es tragikus boszorkányperek helyszíne, Salem, ahol halloween-turizmus a város éves turisztikai bevételeinek mintegy 30%-át adja. Kiváló példa a Halloween rendezvényekre Segesvár is, hiszen minden vámpírtörténet alapja ide vezet vissza. Itt született a vámpírok vámpírja, Drakula, akit a történelmi feljegyzések Vlad Dracul, vagy Vlad Tepes néven említenek. Természetesen Budapesten is találunk jó példákat a Halloween eseményekre. Ilyen például a Madame Tussauds kiállítás október végi eseménye, amely külföldi és magyar fiatalokat is arra késztet, hogy öltözzenek jelmezbe, készítsenek egy szelfit Lugosi Bélával, a világhíres színésszel, aki több alkalomommal is magára öltötte a vámpírok fejedelmének szerepét. Éskovács szerint a budapesti esemény sok balatoni rendezvény szervezőjének is jó példa lehet, mert a Madame Tussauds kiállítás szervezői kimondottan jól beszélik azt a kommunikációs nyelvet, amelyet az "alfa" és a "z" generáció is ért. Ez a nyelvezet jóval személyre szabottabb interaktívabb, trendi és közösségi média orientált. Azáltal, hogy a kiállítás egyedi élményeket és tartalmakat kínál, képes megragadni a fiatalok figyelmét és elkötelezettségét” - mondta Éskovács.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...