- Hirdetés -

A bankszektor is kizöldülhet

|

A piac minden szereplője, így egy pénzintézet is tehet a fenntarthatóságért, jól mutatja ezt a most létrejövő MBH Bank példája. Szege György ESG- és fenntarthatósági vezetőt kérdeztük az MBH Bank céljairól, törekvéseiről és zöldhitel termékeiről.

- Az MHB az egyik legnagyobb szereplő lesz a piacon. Mennyire kap kiemelt szerepet a pénzintézet üzleti stratégiájában a fenntarthatóság?

- A gazdaság motorjaként és finanszírozóként a bankszektor releváns résztvevő a fenntarthatósági célok elérésének folyamatában, így a pénzintézetek szerepe is egyre jobban felértékelődött az elmúlt egy-két évben. Felelős nagyvállalatként fontos számunkra, hogy tegyünk a fenntarthatóságért, ezért tavaly nyáron jelentettük be az ESG-stratégiánkat, amely az ESG-törekvéseinket illetően önálló, de része az újonnan létrejövő nagybank stratégiájának is, hiszen mind a működésben, mind a hitelezésben a fenntarthatóságot, a zöldülést szeretnénk szem előtt tartani. Folyamatosan növelni kívánjuk a zöldfinanszírozást, ezáltal új zöldtermékeket hozunk létre a számlavezetési és a hitelezési oldalon, emellett minden hitelbírálat során elemezzük az adott ügylet és ügyfél környezeti kockázatait. Továbbá megkezdjük a három bank közös karbonlábnyomának mérését, és programot dolgozunk ki arra, hogy milyen ütemezéssel érjük el a nettó karbonsemlegességet – előbb a bankcsoportunk, majd az általunk finanszírozott portfólió.

- Milyen konkrét lépéseket tesztek házon belül annak érdekében, hogy a társaság minél fenntarthatóbban működjön?

- Meghatározó piaci szereplőként fontos számunkra, hogy munkavállalóinkat és ügyfeleinket is érzékenyítsük a fenntartható kérdésekben, ezért különböző képzéseket, programokat tervezünk számukra. A működés tekintetében a minél nagyobb energiahatékonyság elérése érdekében a bankcsoport energiamixébe egyre nagyobb arányban szeretnénk bevezetni a zöldenergiát, emellett felülvizsgáljuk az épületeink energiaszükségleteit. Az ESG-stratégiánk egyik fontos eleme a karbonsemlegesség elérése az előbb említett módon.

- A zöldirányt mennyire kell tudatosítani a dolgozók körében? Mennyire elsődleges az ő hozzáállásuk?

- A vállalatcsoport számára fontos, hogy a munkavállalókat is edukálja a fenntarthatósági kérdésekben, és hogy minél inkább bevonja őket az ilyen típusú kezdeményezésekbe, hiszen különösen nagy hatást lehet elérni ezzel a közel tízezer emberrel. Tavaly nyáron indítottunk útjára egy nagyköveti programot, amelyben húsz, változatos hátterű munkatárs vált fenntarthatósági nagykövetté – velük rendszeresen találkozunk és egyeztetünk. Az ősz során egy belső fenntarthatósági kampányt is futtattunk, ahol a nagykövetek videóban mesélték el, hogy mit tesznek a mindennapokban a bolygó védelméért, illetve négy székházunkban fenntartható tippeket és ötleteket osztottunk meg plakátok formájában. Folyamatosan dolgozunk olyan akciókon, kampányokon, amelyekbe be tudnak csatlakozni a munkatársaink – az idén a Föld napjára időzítve jótékonysági ruhagyűjtést és egy fenntarthatósággal kapcsolatos gyerekrajzpályázatot hirdettünk meg, ez utóbbit a kollégák gyermekei körében. De több idei tervünk is van, szinte hagyománynak számít nálunk, hogy nyaranta részt veszünk a PET Kupán, és közös erővel minél több szeméttől tisztítjuk meg a Tisza-tavat.

- Mitől zöld egy hiteltermék, mit takar a zöldfinanszírozás kifejezés?

- Ez olyan pénzügyi tevékenységek összessége, amelyek célja a fenntartható gazdasági növekedés előmozdítása, a környezeti károk minimalizálása és az éghajlatváltozás elleni küzdelem támogatása. Eszközei lehetnek hitelek, befektetési alapok, zöldkötvények és más pénzügyi termékek, amelyek a fenntartható projektek finanszírozására szolgálnak. Az egyének, a vállalkozások, valamint a kormányok egyaránt részt vehetnek benne, és az ilyen típusú pénzügyi megoldásokat egyre szélesebb körben alkalmazzák a világon. A zöldlakáshitel remek példa a fogyasztók számára elérhető zöldtermékekre, hiszen környezetbarát otthonok építését és felújítását támogatja. A zöldlakáshitelt felvevők általában kedvezőbb kamatozású kölcsönt kapnak, és/vagy kedvezményeket az energiatakarékos eszközök beszerzésére. A zöldbefektetési alapok a fenntartható vállalatokba és projektekbe fektetnek, amelyek kedvező hatással vannak a környezetre, illetve a társadalomra. A zöldkötvényekkel pedig a befektetők olyan projekteket finanszírozhatnak, amelyek hozzájárulnak a környezetvédelemhez és az éghajlatváltozás elleni küzdelemhez.

- Milyen értékek mentén kapcsolódhat be egy hitelintézet a zöldfinanszírozási rendszerbe?

- A zöldfinanszírozási rendszer részeként a banknak prioritásként kell kezelnie a környezeti fenntarthatóságot és a klímaváltozás elleni küzdelmet. Olyan hitel- és befektetési politikákat kell kidolgoznia, amelyek támogatják a környezetbarát projekteket és elkerülik a környezeti károkat okozó üzleti tevékenységeket, továbbá szükséges, hogy az általa finanszírozott projektek megfeleljenek a környezetvédelmi és klímaügyi előírásoknak. Emellett fontos a transzparens kommunikáció: a pénzintézeteknek nyíltan kell kommunikálniuk a zöldfinanszírozási rendszerbe való bekapcsolódásához fűződő tevékenységeikről, és átláthatónak kell lenniük a zöldprojektek finanszírozásában való részvétellel kapcsolatos döntéseik és politikáik tekintetében. A folyamatos előrehaladás érdekében a bankoknak keresniük kell az innovatív megoldásokat, amelyek előmozdítják a környezetvédelmi célokat és hozzájárulnak az éghajlatváltozás elleni küzdelemhez.

 

Tuza Dorottya

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...