A piac minden szereplője, így egy pénzintézet is tehet a fenntarthatóságért, jól mutatja ezt a most létrejövő MBH Bank példája. Szege György ESG- és fenntarthatósági vezetőt kérdeztük az MBH Bank céljairól, törekvéseiről és zöldhitel termékeiről.
- Az MHB az egyik legnagyobb szereplő lesz a piacon. Mennyire kap kiemelt szerepet a pénzintézet üzleti stratégiájában a fenntarthatóság?
- A gazdaság motorjaként és finanszírozóként a bankszektor releváns résztvevő a fenntarthatósági célok elérésének folyamatában, így a pénzintézetek szerepe is egyre jobban felértékelődött az elmúlt egy-két évben. Felelős nagyvállalatként fontos számunkra, hogy tegyünk a fenntarthatóságért, ezért tavaly nyáron jelentettük be az ESG-stratégiánkat, amely az ESG-törekvéseinket illetően önálló, de része az újonnan létrejövő nagybank stratégiájának is, hiszen mind a működésben, mind a hitelezésben a fenntarthatóságot, a zöldülést szeretnénk szem előtt tartani. Folyamatosan növelni kívánjuk a zöldfinanszírozást, ezáltal új zöldtermékeket hozunk létre a számlavezetési és a hitelezési oldalon, emellett minden hitelbírálat során elemezzük az adott ügylet és ügyfél környezeti kockázatait. Továbbá megkezdjük a három bank közös karbonlábnyomának mérését, és programot dolgozunk ki arra, hogy milyen ütemezéssel érjük el a nettó karbonsemlegességet – előbb a bankcsoportunk, majd az általunk finanszírozott portfólió.
- Milyen konkrét lépéseket tesztek házon belül annak érdekében, hogy a társaság minél fenntarthatóbban működjön?
- Meghatározó piaci szereplőként fontos számunkra, hogy munkavállalóinkat és ügyfeleinket is érzékenyítsük a fenntartható kérdésekben, ezért különböző képzéseket, programokat tervezünk számukra. A működés tekintetében a minél nagyobb energiahatékonyság elérése érdekében a bankcsoport energiamixébe egyre nagyobb arányban szeretnénk bevezetni a zöldenergiát, emellett felülvizsgáljuk az épületeink energiaszükségleteit. Az ESG-stratégiánk egyik fontos eleme a karbonsemlegesség elérése az előbb említett módon.
- A zöldirányt mennyire kell tudatosítani a dolgozók körében? Mennyire elsődleges az ő hozzáállásuk?
- A vállalatcsoport számára fontos, hogy a munkavállalókat is edukálja a fenntarthatósági kérdésekben, és hogy minél inkább bevonja őket az ilyen típusú kezdeményezésekbe, hiszen különösen nagy hatást lehet elérni ezzel a közel tízezer emberrel. Tavaly nyáron indítottunk útjára egy nagyköveti programot, amelyben húsz, változatos hátterű munkatárs vált fenntarthatósági nagykövetté – velük rendszeresen találkozunk és egyeztetünk. Az ősz során egy belső fenntarthatósági kampányt is futtattunk, ahol a nagykövetek videóban mesélték el, hogy mit tesznek a mindennapokban a bolygó védelméért, illetve négy székházunkban fenntartható tippeket és ötleteket osztottunk meg plakátok formájában. Folyamatosan dolgozunk olyan akciókon, kampányokon, amelyekbe be tudnak csatlakozni a munkatársaink – az idén a Föld napjára időzítve jótékonysági ruhagyűjtést és egy fenntarthatósággal kapcsolatos gyerekrajzpályázatot hirdettünk meg, ez utóbbit a kollégák gyermekei körében. De több idei tervünk is van, szinte hagyománynak számít nálunk, hogy nyaranta részt veszünk a PET Kupán, és közös erővel minél több szeméttől tisztítjuk meg a Tisza-tavat.
- Mitől zöld egy hiteltermék, mit takar a zöldfinanszírozás kifejezés?
- Ez olyan pénzügyi tevékenységek összessége, amelyek célja a fenntartható gazdasági növekedés előmozdítása, a környezeti károk minimalizálása és az éghajlatváltozás elleni küzdelem támogatása. Eszközei lehetnek hitelek, befektetési alapok, zöldkötvények és más pénzügyi termékek, amelyek a fenntartható projektek finanszírozására szolgálnak. Az egyének, a vállalkozások, valamint a kormányok egyaránt részt vehetnek benne, és az ilyen típusú pénzügyi megoldásokat egyre szélesebb körben alkalmazzák a világon. A zöldlakáshitel remek példa a fogyasztók számára elérhető zöldtermékekre, hiszen környezetbarát otthonok építését és felújítását támogatja. A zöldlakáshitelt felvevők általában kedvezőbb kamatozású kölcsönt kapnak, és/vagy kedvezményeket az energiatakarékos eszközök beszerzésére. A zöldbefektetési alapok a fenntartható vállalatokba és projektekbe fektetnek, amelyek kedvező hatással vannak a környezetre, illetve a társadalomra. A zöldkötvényekkel pedig a befektetők olyan projekteket finanszírozhatnak, amelyek hozzájárulnak a környezetvédelemhez és az éghajlatváltozás elleni küzdelemhez.
- Milyen értékek mentén kapcsolódhat be egy hitelintézet a zöldfinanszírozási rendszerbe?
- A zöldfinanszírozási rendszer részeként a banknak prioritásként kell kezelnie a környezeti fenntarthatóságot és a klímaváltozás elleni küzdelmet. Olyan hitel- és befektetési politikákat kell kidolgoznia, amelyek támogatják a környezetbarát projekteket és elkerülik a környezeti károkat okozó üzleti tevékenységeket, továbbá szükséges, hogy az általa finanszírozott projektek megfeleljenek a környezetvédelmi és klímaügyi előírásoknak. Emellett fontos a transzparens kommunikáció: a pénzintézeteknek nyíltan kell kommunikálniuk a zöldfinanszírozási rendszerbe való bekapcsolódásához fűződő tevékenységeikről, és átláthatónak kell lenniük a zöldprojektek finanszírozásában való részvétellel kapcsolatos döntéseik és politikáik tekintetében. A folyamatos előrehaladás érdekében a bankoknak keresniük kell az innovatív megoldásokat, amelyek előmozdítják a környezetvédelmi célokat és hozzájárulnak az éghajlatváltozás elleni küzdelemhez.
Tuza Dorottya