- Hirdetés -

A befolyásos médiaelit

|

- Hirdetés -

A vezérigazgatójuk vezeti az idei Top 50-et, de összességében is erősödött az RTL Magyarország jelenléte a listán. A TV2 Csoport részéről is többen kerültek be, mint tavaly, és továbbra is meglepően sok telekommunikációs vezető kap helyet a legbefolyásosabbak között. Az élmezőnyben megnőtt az ügynökségi szakemberek száma, emellett váratlanul újra felbukkantak a főszerkesztők.

Az eddig megjelent 13 médiapiaci Top 50-ből 12 kiadványban egy RTL-es vezető nevét láthattuk a lista élén. Az egyetlen kivételt a 2018-as esztendő jelentette, amikor Andy Vajna, a TV2 Csoport, a Rádió 1 és a Lapcom akkori tulajdonosa szerepelt az összeállításunk első helyén. 2008 és 2014 között minden évben Dirk Gerkens RTL Klub-vezérigazgató volt a listavezető. Az RTL Magyarország jelenlegi vezére, Vidus Gabriella pedig a mostanival együtt már öt alkalommal bizonyult a médiaipar legbefolyásosabb szereplőjének. Ezen belül a 2015-ös év volt egy kicsit rendhagyó, miután márciusban Gerkenst elbocsátották az RTL-től, így nyitottá vált a listavezetői hely. Abban az évben Vidus még az RTL Klub kereskedelmi igazgatójaként és az R-Time ügyvezetőjeként vezette a Top 50-et. Ez volt az egyetlen esztendő, amikor nem egy első számú cégvezető vagy médiatulajdonos végzett az összeállítás élén. Persze az igazsághoz hozzátartozik, hogy akkortájt azért messze Vidus Gabriella tűnt a legesélyesebbnek a vállalat vezérigazgatói posztjára.

Egy évvel ezelőtt Liszkay Gábor, a Mediaworks Zrt. vezérigazgatója jelentette a legnagyobb veszélyt az RTL-vezér első helyére. Az időközben távozott Liszkaynál 2019-ben simán benne volt a pakliban, hogy a szavazásunk alapján első helyre fut be. Az idén pedig Vaszily Miklós, a TV2 Csoport igazgatósági elnöke állt ehhez a legközelebb. Pláne miután bevásárolta magát az IndaMedia Csoportba. Érdemes még megemlíteni Gulyás Jánost, a Wavemaker Hungary ügyvezetőjét is, aki 2016 óta minden évben ott van a top 10-ben, és tavaly, valamint az idén is a harmadik helyre futott be. Nála minden bizonnyal sokat nyomott a latban, hogy az ügynökség vezetése mellett a Magyar Reklámszövetség elnöki posztját is betölti.

Előrelépő ügynökségek

Az idén a lista első tíz helyére három új szereplő került. Pavel Stanchev, a TV2 Csoport vezérigazgatója, akinek a nevét most láthatjuk először a hazai befolyásos médiavezetők sorában, míg rajta kívül két ügynökségi vezető slisszolt be a top 10-be. Méghozzá Balásy Gyula, a Lounge Group ügyvezető-tulajdonosa, valamint Somlói Zsolt, a Mindshare ügyvezetője, akinek tulajdonrésze is van az általa vezetett cégben. Legalább egy ügynökségi vezető mindig képviseltette magát az élbolyban, azonban az elmúlt néhány évben azt láthattuk, hogy kicsit hátrébb szorultak.

Emiatt most jelentős változást jelent, hogy az élmezőny harmadát teszik ki.

A Top 50 2008-as indulásakor négy olyan nagy szektort láttunk, amely a listán szereplőknek a zömét adta. Az egyik nagy csoportnak a médiavállalatok vezetői és tulajdonosai számítottak, a másik nagy kört a média- és reklámügynökségek, a harmadikat a telekommunikációs cégek

jelentették. 2008 és 2012 között a negyedik nagy szegmenst képviselték a piackutató intézetek vezetői. A 2010-es Top 50 szereplőinek például a tíz százalékát adták a piackutatók, ám 2013-tól kezdődően teljesen kikoptak a listáról és azóta sem tértek vissza.

A legfrissebb összeállításunkban a rangsorban szereplők többségét, 42 százalékát a médiavállalatoknál dolgozó szakemberek adják. Ez teljes mértékben megegyezik a 2019-es részarányukkal. A korábbi évek trendje az volt, hogy a médiavállalati szereplők dominanciája lassan, de biztosan csökken. Jól mutatja ezt, hogy 2009-ben még a listán lévők 62 százalékát adták.

A média- és reklámügynökségi vezetők részaránya a 2020-as Top 50ben 24 százalékot tett ki. Egy éve ez 20, az azelőtti két évben 22 százalék volt. Jellemzően ezen a 20 százalék körüli szinten szoktak mozogni, csak három kiugró esztendő volt ebből a szempontból. 2009-ben és 2010-ben az ügynökségi vezetők aránya 16 százalékra csökkent, 2016-ban pedig felugrott 30-ra.

 

 

Előkerült főszerkesztők

Az idén látni egy visszaerősödő kört a Top 50-ben, méghozzá a főszerkesztőkét. Egy időben egész sokan sorakoztak közülük a listán, majd néhány év alatt teljesen eltűntek. Ráadásul az utolsó időszakban volt olyan szereplő, aki nem is annyira a főszerkesztői mivolta miatt kapott szerepet az 50-ben. Konkrétan a néhány évvel ezelőtt visszavonult Pallagi Ferencről van szó, akinek sokáig szinte bérelt helye volt a listán. Ezt azonban nem annyira a Bors főszerkesztői pozíciójának, inkább annak köszönhette, hogy a Lapcom Zrt. vezérigazgatói posztját is betöltötte.

Az idén viszont két teljesen új szereplővel, Dull Szabolccsal és Pető Péterrel, az Index és a 24.hu főszerkesztőjével bővült az öszszeállítás. Ráadásul visszatért az 50-be Uj Péter, aki a 444 szerkesztőségét vezeti. Rajtuk kívül van egy tartalmi területen dolgozó szakember a Top 50-ben, méghozzá Kotroczó Róbert, az RTL Magyarország hírigazgatója. Jellemző azért az átalakuló médiapiaci erőviszonyokra, hogy a legelső Top 50-ben még szerepelt Ómolnár Miklós, a Story akkori főszerkesztője, illetve egy időben a Blikk aktuális főszerkesztője is mindig a listánkon volt. Most viszont már csak online területről kerültek be főszerkesztők, a printlapos kollégáiknak nem is nagyon volt esélyük arra, hogy ott legyenek a legbefolyásosabbak között.

RTL-es bővülés

Néhány céget és cégcsoportot több szakember is képvisel az 50-es listán. Ebből a szempontból az RTL Magyarország teljesített a legjobban, hiszen tőlük hatan jutottak be a Top 50-be. Egy éve öten voltak, az idén viszont Herman Péter drámai és szórakoztató műsorokért felelős igazgató is bekerült a csatornától. Utánuk négy szereplővel következnek a GroupM csoporthoz tartozó ügynökségek.

Három olyan vállalat van, ahonnan hárman jutottak be az 50-be, a Magyar Telekom, a TV2 Csoport és a Telenor – az utóbbi előretörése egyébként meglepő volt. Mindezeken felül egynél több szereplő képviseli az Atmediát, az OMG-t, a Central Médiacsoportot és az Indexet. A lista készítésének első éveiben még egész jól el lehetett különíteni egymástól a médiavállalatokat profil szerint. Most már nem mindig olyan egyszerű, hiszen több társaság is párhuzamosan több területet igyekszik lefedni, a digitális média irányába pedig mindenki növesztgeti a csápjait. Az RTL Magyarországot még csak be tudjuk sorolni „tévés cégnek”, de például a Central Médiacsoportot printlapos, vagy online médiavállalatnak tekintjük? Hiszen mindkét területen erősek a pozícióik.

Ettől függetlenül ha minden céget olykor kicsit önkényesen besorolunk valahová, akkor a Top 50-ben szereplők által képviselt médiavállalatok többsége inkább tévés fókuszú társaságnál dolgozik, és ez 13 főt jelent. Hatan inkább online területen erős vállalatnál tevékenykednek, és pusztán ketten vannak azok, akik olyan céget képviselnek, ahol a fő profi lt még mindig a nyomtatott média jelenti. Ami érdekes, hogy mostanra a rádiós, valamint a közterületi cégek képviselői teljesen kikoptak a listáról.

Heszler Róbert

Az ide TOP 50-es lista részletes elemzését a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el, ami már elérhető a Digitalstand.hu-n.

 

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A médiaipart is elérik a kiberbiztonsági fenyegetések

A kiberbiztonsági vállalat új jelentése szerint a médiatartalom előállítását és terjesztését támogató, kulcsfontosságú szolgáltatók közel harmadát fenyegetik biztonsági kockázatok a nyilvánosan hozzáférhető felületeik sebezhetősége miatt.A médiaipar ökoszisztémája az egyik legösszetettebb, ami komoly kihívást jelent...

Megvan, mikor indul a TV2 legújabb realityje

Már csak néhány nap, és kezdetét veszi 8 vakmerő sztárpáros életének talán egyik legnagyobb közös kalandja, a Párharc! Küzdelem az idővel és a többi párral, óriási felismerések a saját határaikat illetően, olyan szituációk, amelyek...

Új korszakba lépett az e-kereskedelem

A Publicis Groupe Hungary CEO-ja, Sásdi Helga által társvezetett, a cseh, magyar és lengyel szakértői központokat egyesítő, 600 fős regionális Publicis Le Pont lengyelországi központja nemrégiben egyedülálló iparági vitát rendezett az e-kereskedelem jövőjéről. Az...

Magyar PR-szakember az ICCO felsővezetésében

A Magyar PR Szövetség 2016 óta tagja a Kommunikációs Tanácsadók Nemzetközi Szövetségének (ICCO), amely szeptember végén jelentette be tisztújítását. Az operatív bizottság (Executive Committee) tagjai közé először került magyar PR-szakember. Az ICCO tagság révén...

Indul a harc a budapesti albérletpiacon

Rekordmértékű 26 százalékra nyílt az árolló szeptemberben a keresleti és kínálati bérleti díjak között a budapesti albérletpiacon – derül ki a Rentingo.com legfrissebb albérletpiaci elemzéséből. Míg a bérbeadók átlagosan 4,5 százalékkal emelték a bérleti...

Még egészségesebbek lesznek a Lidl termékei

A Lidl Magyarország felelős vállalatként elkötelezett az egészséges táplálkozás előmozdítása iránt, ezt mutatja 2019-ben tett vállalása is, mely szerint saját márkás termékeiben 2025-ig átlagosan 20 százalékkal csökkenti a hozzáadott só- és cukortartalmat. Az optimalizálási...

Pénztárcabarát választékkal újított a Kifli.hu

A webáruház új, egységesített menüpontot hozott létre azoknak a termékeknek, amik segíthetnek a spórolásban.Klekner Péter hírlevélben tájékoztatta a webáruház vásárlóit: "Örömmel jelentem be, hogy figyelembe véve a vásárlóinktól kapott visszajelzéseket, a piac és a...

A helyzetünk stabil

A csődmegállapodásban foglalt kötelezettségeinek több mint a felét már kifizette, tavaly a második félévben már 200 millió forintos forgalmat realizált az új tulajdonosi kör által működtetett, megújult Bónusz Brigád – mondta el Banga Györgyi....

Rengeteg programot kínál a Múzeumok Őszi Fesztiválja

A múzeumi fenntarthatóságot állítja a középpontba a 17. Múzeumok Őszi Fesztiválja, amely keddtől csaknem 40 fővárosi és 80 vidéki múzeum részvételével mintegy másfél hónapon át országszerte több mint 500 programot kínál a látogatóknak. A fesztivál...

Mégis összejöhet a nagy Twitter üzlet

Elon Musk mégis megvásárolná a Twitter közösségi médiavállalatot, az eredeti 44 milliárd doláros vételáron, ha az eladó eltekint a peres eljárástól. Az üzletember javaslatában feltételül szabta, hogy az üzlethez kapjon adósságfinanszírozást, valamint, hogy a...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Online játékkal nyert díjat a Néprajzi Múzeum

A Keep calm! Türelemüvegek elnevezésű online játék a 20. Országos Múzeumpedagógiai Évnyitón különdíjban részesült. Az ICOM Magyarország Múzeumpedagógiai Különdíj a múzeumi szakma rangos kitüntetése. Az online játékban a felhasználó megismerkedhet a Néprajzi Múzeum gyűjteményében...

A médiaipart is elérik a kiberbiztonsági fenyegetések

A kiberbiztonsági vállalat új jelentése szerint a médiatartalom előállítását és terjesztését támogató, kulcsfontosságú szolgáltatók közel harmadát fenyegetik biztonsági kockázatok a nyilvánosan hozzáférhető felületeik sebezhetősége miatt.A médiaipar ökoszisztémája az egyik legösszetettebb, ami komoly kihívást jelent...

Megvan, mikor indul a TV2 legújabb realityje

Már csak néhány nap, és kezdetét veszi 8 vakmerő sztárpáros életének talán egyik legnagyobb közös kalandja, a Párharc! Küzdelem az idővel és a többi párral, óriási felismerések a saját határaikat illetően, olyan szituációk, amelyek...

Új korszakba lépett az e-kereskedelem

A Publicis Groupe Hungary CEO-ja, Sásdi Helga által társvezetett, a cseh, magyar és lengyel szakértői központokat egyesítő, 600 fős regionális Publicis Le Pont lengyelországi központja nemrégiben egyedülálló iparági vitát rendezett az e-kereskedelem jövőjéről. Az...

Magyar PR-szakember az ICCO felsővezetésében

A Magyar PR Szövetség 2016 óta tagja a Kommunikációs Tanácsadók Nemzetközi Szövetségének (ICCO), amely szeptember végén jelentette be tisztújítását. Az operatív bizottság (Executive Committee) tagjai közé először került magyar PR-szakember. Az ICCO tagság révén...
- Hirdetés -

Don't Miss

A helyzetünk stabil

A csődmegállapodásban foglalt kötelezettségeinek több mint a felét már kifizette, tavaly a második félévben már 200 millió forintos forgalmat realizált az új tulajdonosi kör által működtetett, megújult Bónusz Brigád – mondta el Banga Györgyi....

Kevesebb a mentalitásában stabil munkavállaló

Csökken a fluktuáció mértéke a munkaszervezetekben. Mielőtt azonban a HR osztályokon pukkanna a pezsgő, fontos látnunk az okokat, mert bár furcsán hangozhat, ez a csökkenés káros is lehet, ennek hátterében pedig a kevéssé őszinte...

Felveszik a versenyt a helyi rádióadók

Mennyien hallgatják a helyi rádiókat, milyen lehetőségeik vannak a reklámpiacon ezeknek az adóknak – többek között erről is beszélt Ürge Dezső, a Helyi Rádiók Országos Egyesületének (Heroe) elnöke. - Jelenleg a teljes napi rádiós elérésnek...

Nem szabad leírni a rádiózást

A rádió népszerűsége töretlen és a reklámbevételei is folyamatosan növekedtek. Persze nem olyan ütemben, ahogy a teljes piac nőtt, ezért a teljes piaci share összességében csökkent, de a rádió messze nem a haláltusáját vívja...

Ha szabad a kezünk, vásárolunk

Most már sehol nem húzzák fel a szemöldöküket a boltosok, ha a telefonomat, netalántán az órámat érintem oda a fizetésnél a terminálhoz – mondta el Mondovics Péter az mmonline.hu-nak adott interjúban. A Mastercard marketing...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Tovább zöldített az IKEA

Az IKEA Magyarország ma bejelentette, hogy 60,1 százalékkal csökkentette a termelésből származó élelmiszer-pazarlást, amivel 353 311 étkezésnek megfelelő ételmennyiséget spórolt meg és 607 tonna szén-dioxid kibocsátást került el az elmúlt négy évben.A világszerte megtermelt...

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Díjat nyert a Danone Műanyag Kisokosa

A bolygónk jövője egyre égetőbb kérdés mindennapjainknak. A zöldebb megoldások kapcsán azonban nem csak a különböző szervezetekre kell számítanunk, hanem önmagunkra is, hiszen immár elengedhetetlen, hogy háztartásonként is lépéseket tegyünk a fenntarthatóságért. A Danone...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....