- Hirdetés -

A befolyásos médiaelit

|

- Hirdetés -

A vezérigazgatójuk vezeti az idei Top 50-et, de összességében is erősödött az RTL Magyarország jelenléte a listán. A TV2 Csoport részéről is többen kerültek be, mint tavaly, és továbbra is meglepően sok telekommunikációs vezető kap helyet a legbefolyásosabbak között. Az élmezőnyben megnőtt az ügynökségi szakemberek száma, emellett váratlanul újra felbukkantak a főszerkesztők.

Az eddig megjelent 13 médiapiaci Top 50-ből 12 kiadványban egy RTL-es vezető nevét láthattuk a lista élén. Az egyetlen kivételt a 2018-as esztendő jelentette, amikor Andy Vajna, a TV2 Csoport, a Rádió 1 és a Lapcom akkori tulajdonosa szerepelt az összeállításunk első helyén. 2008 és 2014 között minden évben Dirk Gerkens RTL Klub-vezérigazgató volt a listavezető. Az RTL Magyarország jelenlegi vezére, Vidus Gabriella pedig a mostanival együtt már öt alkalommal bizonyult a médiaipar legbefolyásosabb szereplőjének. Ezen belül a 2015-ös év volt egy kicsit rendhagyó, miután márciusban Gerkenst elbocsátották az RTL-től, így nyitottá vált a listavezetői hely. Abban az évben Vidus még az RTL Klub kereskedelmi igazgatójaként és az R-Time ügyvezetőjeként vezette a Top 50-et. Ez volt az egyetlen esztendő, amikor nem egy első számú cégvezető vagy médiatulajdonos végzett az összeállítás élén. Persze az igazsághoz hozzátartozik, hogy akkortájt azért messze Vidus Gabriella tűnt a legesélyesebbnek a vállalat vezérigazgatói posztjára.

Egy évvel ezelőtt Liszkay Gábor, a Mediaworks Zrt. vezérigazgatója jelentette a legnagyobb veszélyt az RTL-vezér első helyére. Az időközben távozott Liszkaynál 2019-ben simán benne volt a pakliban, hogy a szavazásunk alapján első helyre fut be. Az idén pedig Vaszily Miklós, a TV2 Csoport igazgatósági elnöke állt ehhez a legközelebb. Pláne miután bevásárolta magát az IndaMedia Csoportba. Érdemes még megemlíteni Gulyás Jánost, a Wavemaker Hungary ügyvezetőjét is, aki 2016 óta minden évben ott van a top 10-ben, és tavaly, valamint az idén is a harmadik helyre futott be. Nála minden bizonnyal sokat nyomott a latban, hogy az ügynökség vezetése mellett a Magyar Reklámszövetség elnöki posztját is betölti.

Előrelépő ügynökségek

Az idén a lista első tíz helyére három új szereplő került. Pavel Stanchev, a TV2 Csoport vezérigazgatója, akinek a nevét most láthatjuk először a hazai befolyásos médiavezetők sorában, míg rajta kívül két ügynökségi vezető slisszolt be a top 10-be. Méghozzá Balásy Gyula, a Lounge Group ügyvezető-tulajdonosa, valamint Somlói Zsolt, a Mindshare ügyvezetője, akinek tulajdonrésze is van az általa vezetett cégben. Legalább egy ügynökségi vezető mindig képviseltette magát az élbolyban, azonban az elmúlt néhány évben azt láthattuk, hogy kicsit hátrébb szorultak.

Emiatt most jelentős változást jelent, hogy az élmezőny harmadát teszik ki.

A Top 50 2008-as indulásakor négy olyan nagy szektort láttunk, amely a listán szereplőknek a zömét adta. Az egyik nagy csoportnak a médiavállalatok vezetői és tulajdonosai számítottak, a másik nagy kört a média- és reklámügynökségek, a harmadikat a telekommunikációs cégek

jelentették. 2008 és 2012 között a negyedik nagy szegmenst képviselték a piackutató intézetek vezetői. A 2010-es Top 50 szereplőinek például a tíz százalékát adták a piackutatók, ám 2013-tól kezdődően teljesen kikoptak a listáról és azóta sem tértek vissza.

A legfrissebb összeállításunkban a rangsorban szereplők többségét, 42 százalékát a médiavállalatoknál dolgozó szakemberek adják. Ez teljes mértékben megegyezik a 2019-es részarányukkal. A korábbi évek trendje az volt, hogy a médiavállalati szereplők dominanciája lassan, de biztosan csökken. Jól mutatja ezt, hogy 2009-ben még a listán lévők 62 százalékát adták.

A média- és reklámügynökségi vezetők részaránya a 2020-as Top 50ben 24 százalékot tett ki. Egy éve ez 20, az azelőtti két évben 22 százalék volt. Jellemzően ezen a 20 százalék körüli szinten szoktak mozogni, csak három kiugró esztendő volt ebből a szempontból. 2009-ben és 2010-ben az ügynökségi vezetők aránya 16 százalékra csökkent, 2016-ban pedig felugrott 30-ra.

 

 

Előkerült főszerkesztők

Az idén látni egy visszaerősödő kört a Top 50-ben, méghozzá a főszerkesztőkét. Egy időben egész sokan sorakoztak közülük a listán, majd néhány év alatt teljesen eltűntek. Ráadásul az utolsó időszakban volt olyan szereplő, aki nem is annyira a főszerkesztői mivolta miatt kapott szerepet az 50-ben. Konkrétan a néhány évvel ezelőtt visszavonult Pallagi Ferencről van szó, akinek sokáig szinte bérelt helye volt a listán. Ezt azonban nem annyira a Bors főszerkesztői pozíciójának, inkább annak köszönhette, hogy a Lapcom Zrt. vezérigazgatói posztját is betöltötte.

Az idén viszont két teljesen új szereplővel, Dull Szabolccsal és Pető Péterrel, az Index és a 24.hu főszerkesztőjével bővült az öszszeállítás. Ráadásul visszatért az 50-be Uj Péter, aki a 444 szerkesztőségét vezeti. Rajtuk kívül van egy tartalmi területen dolgozó szakember a Top 50-ben, méghozzá Kotroczó Róbert, az RTL Magyarország hírigazgatója. Jellemző azért az átalakuló médiapiaci erőviszonyokra, hogy a legelső Top 50-ben még szerepelt Ómolnár Miklós, a Story akkori főszerkesztője, illetve egy időben a Blikk aktuális főszerkesztője is mindig a listánkon volt. Most viszont már csak online területről kerültek be főszerkesztők, a printlapos kollégáiknak nem is nagyon volt esélyük arra, hogy ott legyenek a legbefolyásosabbak között.

RTL-es bővülés

Néhány céget és cégcsoportot több szakember is képvisel az 50-es listán. Ebből a szempontból az RTL Magyarország teljesített a legjobban, hiszen tőlük hatan jutottak be a Top 50-be. Egy éve öten voltak, az idén viszont Herman Péter drámai és szórakoztató műsorokért felelős igazgató is bekerült a csatornától. Utánuk négy szereplővel következnek a GroupM csoporthoz tartozó ügynökségek.

Három olyan vállalat van, ahonnan hárman jutottak be az 50-be, a Magyar Telekom, a TV2 Csoport és a Telenor – az utóbbi előretörése egyébként meglepő volt. Mindezeken felül egynél több szereplő képviseli az Atmediát, az OMG-t, a Central Médiacsoportot és az Indexet. A lista készítésének első éveiben még egész jól el lehetett különíteni egymástól a médiavállalatokat profil szerint. Most már nem mindig olyan egyszerű, hiszen több társaság is párhuzamosan több területet igyekszik lefedni, a digitális média irányába pedig mindenki növesztgeti a csápjait. Az RTL Magyarországot még csak be tudjuk sorolni „tévés cégnek”, de például a Central Médiacsoportot printlapos, vagy online médiavállalatnak tekintjük? Hiszen mindkét területen erősek a pozícióik.

Ettől függetlenül ha minden céget olykor kicsit önkényesen besorolunk valahová, akkor a Top 50-ben szereplők által képviselt médiavállalatok többsége inkább tévés fókuszú társaságnál dolgozik, és ez 13 főt jelent. Hatan inkább online területen erős vállalatnál tevékenykednek, és pusztán ketten vannak azok, akik olyan céget képviselnek, ahol a fő profi lt még mindig a nyomtatott média jelenti. Ami érdekes, hogy mostanra a rádiós, valamint a közterületi cégek képviselői teljesen kikoptak a listáról.

Heszler Róbert

Az ide TOP 50-es lista részletes elemzését a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el, ami már elérhető a Digitalstand.hu-n.

 

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kétszázezer csomagot kézbesített a Sameday

A Black Friday kampány idén is hatalmas sikereket hozott az e-kereskedelem piaci szereplői számára. A magyar vásárlók rekord mennyiségű online rendelés leadásával használták ki a kampány miatti leárazások előnyeit, amit a Sameday csomagküldő szolgálat...

Listázzák a cégek a koronavírusos dolgozókat

A COVID-19 miatti technológiai átállás kapcsán egyre több kibertámadás éri a vállalatokat, miközben az IT-biztonság mellett az adatvédelem és a munkavállalók egészségi állapotának nyomon követése is kiemelt jelentőségű területté vált. Mára a cégek több...

Kiváló fogyasztói márka lett a Dressa

Évek óta az látszik, hogy a magyar fogyasztók egyre szívesebben vásárolnak hazai termékeket. Ezt a tendenciát hivatott erősíteni a MagyarBrands program is, amely díj idei kitüntetettjei között immár a száz százalékban magyar tulajdonú Dressa...

Az eMAGról beszéltek legtöbben a neten

Novemberben több mint 27 ezer bejegyzés született a magyar internetezők körében a Black Friday-ről, ezek az online tartalmak 48 milliós elérést generáltak az akciós időszak alatt. A SentiOne november 1-30-ig vizsgálta meg a hazai...

Rácáfolt a chiphiányra a Black Friday

Nem éreztette hatását az elektronikai eszközökhöz nélkülözhetetlen félvezető alkatrészek hiánya a MediaMarkt Black November akciósorozatának eredményein. 2021 akciós időszakának forgalma több mint 10 százalékkal múlta fölül az előző évit. Az idei slágertermék a nagyértékű...

Folyamatosan támadják a vállalkozásokat

A mikro-, kis- és középvállalkozások felét érte már támadás az interneten. Leginkább adathalász levelekkel bombázták őket, de nagyjából minden nyolcadik cégnek törték már fel weboldalát, közösségi média felületét vagy próbálkoztak meg ezzel. Legnagyobb veszélyben...

Harminc milliárd fölött költ tartalomra a Disney

Jövőre jelentősen megnöveli a tartalomra szánt költségvetését a Disney, a társaság majdnem kétszer annyit költ majd, mint legnagyobb riválisa, a Netflix. A vállalat célja, hogy erősítse pozícióját a streaming piacon, és az előrejelzések szerint...

Változásokat jelentett be az LG

Az LG Electronics (LG) bejelentette, hogy William Cho stratégiai igazgatói posztja mellett december 1-jétől a vezérigazgatói teendőket is átveszi. Cho 2019 óta a vállalat legfőbb stratégája, korábban az LG North America elnökeként hat évig...

Díjazták a K&H információbiztonsági csapatát

A digitális forradalom közepette a korábbinál is nagyobb hangsúlyt kap a biztonságos bankolás, amit a K&H információbiztonsági csapata által működtetett robosztus informatikai rendszer biztosít az ügyfeleknek. A K&H most kiemelkedő elismerésben részesült, elnyerte ugyanis...

Kódolatlan csatornával készül az ünnepre a Telekom

A TV2 Séf csatorna decemberben kódolatlanul érhető el a Magyar Telekom kínálatában Telekom TV, IPTV és SAT TV előfizetők számára, így a karácsony előtti időszakban érdemes lesz a 7. csatornahelyre kapcsolni. A december a...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Az európaiak fele aggódik csak a kiberbiztonság miatt

Az európai uniós állampolgárok mindössze 56 százaléka jelezte az Eurobarométer felmérésében, hogy aggódik a kibertámadások és kiberbűnözés miatt. A megkérdezettek 80 százaléka szerint a digitális eszközök használata ugyanannyi előnnyel jár, mint hátránnyal. Az Európai Unió...

Kétszázezer csomagot kézbesített a Sameday

A Black Friday kampány idén is hatalmas sikereket hozott az e-kereskedelem piaci szereplői számára. A magyar vásárlók rekord mennyiségű online rendelés leadásával használták ki a kampány miatti leárazások előnyeit, amit a Sameday csomagküldő szolgálat...

Listázzák a cégek a koronavírusos dolgozókat

A COVID-19 miatti technológiai átállás kapcsán egyre több kibertámadás éri a vállalatokat, miközben az IT-biztonság mellett az adatvédelem és a munkavállalók egészségi állapotának nyomon követése is kiemelt jelentőségű területté vált. Mára a cégek több...

Kiváló fogyasztói márka lett a Dressa

Évek óta az látszik, hogy a magyar fogyasztók egyre szívesebben vásárolnak hazai termékeket. Ezt a tendenciát hivatott erősíteni a MagyarBrands program is, amely díj idei kitüntetettjei között immár a száz százalékban magyar tulajdonú Dressa...

Az eMAGról beszéltek legtöbben a neten

Novemberben több mint 27 ezer bejegyzés született a magyar internetezők körében a Black Friday-ről, ezek az online tartalmak 48 milliós elérést generáltak az akciós időszak alatt. A SentiOne november 1-30-ig vizsgálta meg a hazai...
- Hirdetés -

CMO

Már létező folyamatokat erősített fel a COVID

Hunyady Beatrix Euronics, marketingigazgató Az év vége kiemelt időszak a kereskedelemben, milyen kampánnyal készül az Euronics? A november-december értékesítés szempontjából az év 2 legfontosabb hónapja a műszaki kereskedelemben, a tavalyi évben a teljes céges árbevételünk közel 30...

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Zöld Bank Díjat nyert az MKB

A Magyar Bankholding csoport tagja, az MKB Bank kapta az MNB 2021-es Zöld Bank Díját. A jegybank a Zöld Pénzügyek Díjakat az ökológiai lábnyom csökkentéséért legtöbbet tevő hitelintézeti, befektetési és biztosítási intézményeknek osztja ki...

Elismerték a Coop energiatudatosságát

A 2018-2019-2020-as évek után idén ismét Energiatudatos Vállalat védjeggyel ismerték el a Coop Gazdasági Csoport fejlesztéseit. A kitüntető címet a köztársasági elnök által fővédnökölt, az Országgyűlés Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanácsa által védnökölt, a Magyar...

Zöld díjat söpört be az Erste

Az Erste Alapkezelő Zrt. nyerte el 2021-ben a Zöld Befektetési Alapkezelő elismerést a Magyar Nemzeti Banktól. A jegybank két éve hirdette meg először a Zöld Pénzügyek Díjat, amelyben a legzöldebben működő pénzügyi intézményeket ismeri...

DATA