Az elérésünk, a bevételeink és a jövedelmezőségünk növelésére kell koncentrálnunk, hogy megőrizzük a függetlenségünket – véli Petr Bednar. A Central Médiacsoport digitális és üzletfejlesztési igazgatója a lapunknak adott interjúban beszélt a cseh és a magyar piac közötti különbségekről, a kiadó jelentős szervezeti átalakulásáról, valamint elárulta azt is, hogy mi volt a legkellemesebb meglepetése a cégnél.
- Július elején érkeztél a Central Médiacsoporthoz, az azóta eltelt közel öt hónapban mi volt a legmeghatározóbb élményed, milyennek találod a kiadót?
- Nos, a legkellemesebb meglepetés számomra az volt, hogy a vállalat közép- és felső vezetői szintjén milyen könnyen átálltak az angolra miattam. A prezentációk, a jelentések, a megbeszélések angolul zajlanak, sőt a belső kommunikáció nagy része is kétnyelvű, az e-maileket magyarul és angolul is írják. Ez azért fontos, mert egyre több nemzetközi tudást szeretnénk behozni a vállalathoz. Nem számítottam arra, hogy ez ilyen gyorsan és zökkenőmentesen megy majd. A Central egyértelműen nemzetközi céggé válik.
- Az érkezésed bejelentésekor is hangsúlyoztátok, hogy a digitalizációban előrébb tartó cseh piacon szerzett tapasztalataid jól jönnek majd Magyarországon. Véleményed szerint mik a legfontosabb különbségek a cseh és a magyar digitális piac között, miben tartanak jóval előrébb Csehországban?
- Nem akarom azt mondani, hogy a magyar piac kevésbé fejlett, inkább úgy fogalmaznék, hogy másképp fejlődött. Ahogyan én látom, a fő különbség abban van, hogy Magyarországon sokkal nagyobb a Facebooktól való függőség. Ez abban a pillanatban vált problémává, amikor a közösségi oldal csökkentette a forgalomterelést a kiadók oldalai felé. További jelentős eltérés, hogy a cseh piacot torzítja a Seznam.cz óriási szerepe, amely egyszerre media house, értékesítési hálózat és forgalmi szolgáltató az egész piac számára. Az is fontos tényező, hogy Magyarországon a digitális hirdetési piacon jelentősen nagyobb a hagyományos értékesítési kapcsolatok – közvetlen ügyfelekkel és médiaügynökségekkel való együttműködések – részesedése, ami stabilitást biztosít az itteni piac számára. Érdemes ugyanakkor azt is megjegyezni, hogy a cseh piacon a programmatic hirdetések szegmens lényegesen fejlettebb, és egy ilyen környezetben a forgalmi és hirdetési technológiák egyre fontosabbá válnak. Mi most azon dolgozunk, hogy ezt a tudást a Centralnál is bevezessük. Összességében azt lehet mondani, hogy a cseh piac sokkal inkább forgalomorientált mind technológiai, mind tartalmi szempontból.
- A teljes print- és online tartalomgyártást, valamint a termékfejlesztést is felügyeled a Central Médiacsoportnál. Hogyan látod, mik az erősségeitek és miben kell még sokat fejlődni?
- Cégünk domináns hazai piaci pozíciója olyan gazdasági stabilitást tesz lehetővé, amelynek a bázisán a kiadó el tud indulni a növekedés irányába. Nagyszerű printüzletággal büszkélkedhetünk, ami nagyon nyereséges, és amire fényes jövő vár rá az elkövetkező években. Erős márkáink, hűséges olvasóink és jó értékesítési kapcsolataink vannak, ezen már nem nagyon van mit javítani. A digitális területen a hír- és a női szegmensben számottevő a jelenlétünk. Három fő területen kezdtük el a fejlesztéseket: a forgalom növelése, a hirdetési lehetőségek monetizációja, valamint az előfizetéses üzleti modell bevezetése. A jövőben is bővítjük a digitális elérésünket, építve a printmárkáinkra, emellett továbbra is a minőségi és hiteles tartalom előállítására összpontosítunk.
- November elején komoly átszervezést jelentettetek be, három új divízió jött létre. Miért volt lényeges ez a lépés, és mit vártok tőle?
- Először is fontos kiemelni, hogy minden szervezeti változtatás, amelyet végrehajtottunk, a Financial Times Strategies csapatával való együttműködésen alapult. A világ kiadóinak legjobb gyakorlatait követjük, miközben a helyi igényekhez igazítjuk azokat. A hosszú távú cél olyan új üzleti modellek bevezetése, amelyek nem csak a hagyományos hirdetési bevételeken alapulnak. Ez a stratégiai gondolkodás vezetett ahhoz, hogy nagyobb hangsúlyt fektettünk a tartalomgyártással foglalkozó kreatív ügynökségünkre, a Central Contentre, a nemzetközi tudásmegosztásra vagy például a 24 Extra elindítására. A kiadó erőfeszítéseinek köszönhetően a vállalat ma már az összes V4-országban is jelen van. A Central Médiacsoport részesedést szerzett a lengyel Gremi Mediában, tulajdonrésze van a szlovák Refresher magazinban, ami jelen van Csehországban is – és amelyet szintén sikeresen bevezetett a magyar piacra –, emellett több ismert magyar márka regionális debütálásáról folytatunk tárgyalásokat. Az új struktúrától közvetlenebb tudás- és információcserét, valamint a termékek hatékonyabb támogatását várjuk az elemzői, a termék-, a mesterségesintelligencia- és a SEO-csapat által.
- Milyen lehetőségeket kínál ez az átalakítás üzleti szempontból? Felgyorsul, esetleg hatékonyabb lesz az új szolgáltatások, termékek bevezetése?
- A szervezetfejlesztés jelenlegi szakasza az egységek elkülönülésének felszámolását jelenti, elősegítve a rugalmasabb és hatékonyabb együttműködést a részlegek között. Most nem tervezzük új termékek bevezetését, kivéve az egy hónapja indult 24 Extrát. A technológiák és a tartalom fejlesztésére összpontosítunk, ami a forgalom emelkedéséhez vezet. Annak a titkát már korábban megfejtettük, hogy miként lehet a növekvő elérésünket pénzre váltani, a mostani lépéseinktől pedig az üzletmenet javulását várjuk.
- Az online reklámpiacból a nagy globális szereplők itthon is egyre nagyobb szeletet hasítanak ki. Hogyan lehet velük felvenni a versenyt?
- Nem harcolni kell ellenük, hanem felhasználni, amit tudunk. Arra kell törekedni, hogy relevánsabbak legyünk a helyi felhasználók és ügyfelek számára, ugyanis ez az, amiben a globális szereplők nem jók.
- A jelenlegi magyarországi médiahelyzetben mire érdemes fókuszálnia a Central Médiacsoportnak?
- Növelni a forgalmunkat, a bevételeket és a jövedelmezőséget, hogy megőrizzük a függetlenségünket. Hosszú távon a magyar digitális piac első számú szereplőjévé kívánunk válni. Emellett folytatjuk terjeszkedésünket más piacokon is, hogy regionális szinten is jelentős szereplővé váljunk.
- Ha egy év múlva beszélgetünk, milyen eredményekkel lennél elégedett?
- Akkor leszek elégedett, ha azt hallom a nagyszerű csapattól, amellyel itt, a Centralban dolgozunk, hogy „nehéz volt, de sikerült új dolgokat tanulnunk, fejlődtünk, sikerrel jártunk”.
Kalocsai Zoltán