- Hirdetés -

A dolgozók harmada vándorolt el a cégektől tavaly

|

Ez kismértékű emelkedés az egy évvel korábbi fluktuációs adatokhoz képest. A szellemi dolgozók elvándorlása történelmi szintre emelkedett, 19 százalék volt. Egyedül a kereskedelem területén csökkent a fluktuáció, a szolgáltatás és termelés területén egyaránt nőtt – derül ki a HR-Evolution Kft. országos fluktuációkutatásából. A szakértő szerint a romló fluktuációs adatok fő oka, hogy évről évre csökken a potenciális munkaerő-tartalék, egyre nehezebben találnak munkaerőt a cégek.

A gazdasági nehézségek ellenére sem mérséklődött a fluktuáció a vállalatoknál, 33 százalék volt az elvándorlás átlagos mértéke tavaly, egy százalékponttal magasabb, mint egy évvel korábban. Az ötödik alkalommal elvégzett országos kutatásban 190, összesen 167 ezer főt foglalkoztató vállalat vett részt.

„Ellentmondásos helyzet alakult ki a munkaerőpiacon. A gazdasági nehézségek, az árak, az infláció, az energiaárak emelkedése egyszerre fékezik és fokozzák a fluktuációt. Gyengült a munkavállalók váltási szándéka, mert féltik a munkájukat, az egyik oldalról nem tudják, mi lesz. A másik oldalról ugyanakkor a megélhetés feszítő problémája vagy a küzdés az életszínvonal fenntartásáért sokakat nyitottá tett a munkahelyváltásra a magasabb jövedelem reményében” – magyarázza Csikós-Nagy Katalin fluktuációkezelés-szakértő, a HR-Evolution Kft. ügyvezetője.

Történelmi csúcson a szellemi dolgozók fluktuációja

Míg a fizikai dolgozók fluktuációja nem változott, 40 százalék volt tavaly, a szellemi dolgozók körében minden eddiginél magasabb szintre, 19 százalékra emelkedett a fluktuáció. Ez a múlt évhez képest két százalékpontos emelkedés, a pandémia előtti adatoknál pedig öt százalékponttal magasabb.

A HR-Evolution szakértője szerint a fluktuációs adatok emelkedésének számos oka közül a legjelentősebb, hogy egyre nehezebb munkaerőt találni. Az elmúlt években számos nagyberuházás valósult meg Magyarországon, 2022-ben csúcson volt a foglalkoztatottak száma, miközben egyre csökken az aktív korú népesség, évről évre csökken a potenciális munkaerő-tartalék.[1] Ebben a helyzetben egyre nehezebb és egyre költségesebb a felmondó munkavállalók pótlása.

A szellemi munkakörökben az emelkedő fluktuáció legfőbb okai a túlterheltség, a visszajelzés és a fejlődés hiánya. Ugyancsak általánosan jellemző felmondási ok Csikós-Nagy Katalin szerint, hogy sok vállalat szeretne visszaállni a pandémia előtti home office nélküli munkarendre, de már nem lehet visszagyömöszölni a szellemet a palackba. A home office szellemi munka esetén ma már alapelvárás, és konkrét felmondási ok lehet, ha egy cég nem biztosítja ezt a lehetőséget dolgozóinak, ha egyébként megtehetné.

Egyedül a kereskedelem megtartóereje nőtt

A kereskedelemben jelentősen, 5 százalékponttal, 28 százalékról 23 százalékra csökkent a fluktuáció mértéke. A szolgáltatások területén stagnált, 31 százalék, a termelésben 2 százalékpontot emelkedett, így 36 százalékos a fluktuáció.

„Az elmúlt években a kereskedelem látványos fejlődésen ment keresztül. A pandémia alatt megnőtt a kereskedelem presztízse, számos, válságba került szakma művelői számára jelentett kiutat, akik közül sokan nem is tértek vissza a korábbi hivatásukhoz. Mára versenyképes munkakörülményeket és versenyképes béreket kínál a szektor, ami nagyban hozzájárul a fluktuáció csökkenéséhez” – világítja meg Csikós-Nagy Katalin.

Bérek és juttatások

A megkérdezett vállalatok a gazdasági nehézségek munkavállalókra gyakorolt hatásainak csökkentése érdekében számos intézkedést tettek 2022-ben.

A cégek fele (51%) a szokásosnál nagyobb mértékű béremelést hajtott végre. 37 százalék növelte a munkába járás költségtérítését. A válaszadók 22 százaléka adott egyszeri, 15 százaléka pedig rendszeres rezsitámogatást. A béren kívüli juttatások mértékét a kutatásban részt vevő cégek 6 százaléka emelte.

A béremelés átlagos mértéke 11 százalék volt 2022-ben. Mindössze a vizsgált vállalatok 10 százalékánál volt leépítés, a korábbi évvel megegyező mértékben, valamint a cégek 12 százaléka szándékosan nem pótolta a fluktuáció miatt kieső munkavállalókat.

Közel sincs itt a vége, várhatóan tovább nő a fluktuáció

„Becsléseink szerint a gazdasági bizonytalanság 10 százalékot javított a fluktuációs adatokon. A nehézségek enyhülésével a fluktuáció várhatóan tovább fog erősödni. Ugyancsak erősíti az elvándorlást a dolgozói lojalitás csökkenésének globális tendenciája, ami egyre erősebben jelen van hazánkban is, különösen a fiatalabb generációk esetében” – véli Csikós-Nagy Katalin.

Megváltoztak a körülmények, és megváltozott a munkavállalók elvárása is, amihez alkalmazkodni kell a cégeknek. Gondoskodni kell a dolgozóik jóllétéről, mert csak azok a munkatársak tudnak elköteleződni, akik jól vannak. Ehhez pedig jó munkakörülmények, jó csapat, legalább átlagos bér, világos jövőkép és fejlődési lehetőség a minimum. A kereskedelem a példa, hogy igenis meg lehet csinálni. Azonban e feltételek nélkül a legjobb HR-program is csak sebtapasz.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...

Black Friday: a bankoknál is nagyot lehet szakítani

A bankok is beleálltak a Black Friday akciódömpingbe: az áruhiteleknél jönnek a 0%-os THM-es ajánlatok, a személyi kölcsönöknél akciókkal és kamatcsökkentésekkel keresik az új ügyfelek kegyét a bankok Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...