A hazai és régiós BNPL szektorban terjeszkedne a magyar fintech startup

Két magyar fintech-műhely egyesítette erejét, hogy kulcsszereplővé váljon a régióban – így jött létre a milpay, az új hazai lakossági BNPL szolgáltató. A startup MNB-engedéllyel, másfél millió eurós tőkével, validált technológiával, nemzetközileg elismert szakmai háttérrel és ambiciózus célokkal lép a gyorsan növekvő halasztott fizetési piacra.

A milpaynek van egy fontos versenyelőnye: az egyetlen olyan magyar lakossági BNPL szolgáltató, aminél nem a webáruház kockázata, hogy megfizetik-e a vevők a részleteket, hanem a milpay finanszírozza számukra a tranzakciót. Ez azt jelenti, hogy a kereskedő a vásárlás pillanatában megkapja a teljes összeget, a fizetési kockázatot pedig a milpay vállalja.

Ennek köszönhetően a halasztott fizetés lehetősége szélesebb körben válik elérhetővé, akár a kisebb vagy kevésbé tőkeerős webshopok számára is, amelyek eddig nem akartak saját márkás BNPL rendszert alkalmazni.

A piac világszerte gyorsan növekszik: a globális e-kereskedelmi bevételek 5 százalékát már a BNPL megoldások adják. A forgalom egyetlen év alatt 18 százalékkal nőtt. De miért is olyan népszerű a BNPL? A vásárlók fizetés nélkül, azonnal megkapják a terméket, de az árát részletekben vagy késleltetve tudják kifizetni. Ez sokkal egyszerűbb, gyorsabb és olcsóbb megoldás, mint a hagyományos áruhitel.

A hitelbírálat valós időben, néhány adat megadását követően, teljesen online zajlik. A milpay újdonsága, hogy a rendszer túlköltekezés elleni védelmet és fizetőképességi vizsgálatot is alkalmaz – szemben több nemzetközi piacvezető BNPL szolgáltatóval, amelyek jelenleg még nem helyeznek erre kellő hangsúlyt.

Nemzetközi szintű fintech-műhely Magyarországon

A startup két magyar fintech csapat összefonódásából jött létre: az egyik oldalon az InstaCash a white label BNPL rendszerének fejlesztői által alapított ServicePay Kft., a másik oldalon pedig az IzzyPay Zrt., amelyet Gauder Milán, a Mastercard korábbi globális alelnöke képvisel. A két cég kereszt-tulajdonlással egyesítette erőforrásait, ezzel gyakorlatilag összegyúrták, amijük volt: engedély, pénz, szoftver, tapasztalat. Így született meg a milpay.

„A Buy Now Pay Later legsikeresebb koncepciója végre megérkezett Magyarországra – két magyar cég összeállt, és a piac első reakciói igazolták, hogy óriási igény van rá” – emelte ki Gauder Milán.

A ServicePay az InstaCashnél már bizonyított BNPL technológiát, valamint egy tapasztalt, sikeres operatív menedzsmentet hozott a közös vállalatba, míg az IzzyPay oldaláról a Magyar Nemzeti Bank engedélye és jelentős tőke járult hozzá az induláshoz. A tranzakciót követően két ütemben friss tőkebevonás történt.

A vállalat vezérigazgatója a 15 év kereskedelmi banki tapasztalattal rendelkező startupper Bruzsa Géza, aki az InstaCash egyik alapítójaként már bizonyított a BNPL szektorban is. Az igazgatóság elnöke Gauder Milán. A szakmai befektetők között van Vinnai Balázs, az IND Group alapítója, a hazai startup-ökoszisztéma egyik legelismertebb szereplője.

„Láttuk, hogy a piacon igény van egy olyan lakosság számára elérhető részletfizetési megoldásra, ahol nem a kereskedőknek kell előfinanszírozni a vásárlást, hanem azonnal megkapja a pénzét. Akkor döntöttük el, hogy létrehozunk egy saját, lakossági BNPL márkát. Éppen ebben az időszakban, a legjobbkor jött be a képbe Gauder Milán, akinek a cége már rendelkezett az ehhez szükséges MNB-engedéllyel, és hasonló ambíciói voltak” - mondta Bruzsa Géza.

A szabályozói engedély, a kipróbált technológia, a komoly tőkeháttér és a nemzetközi szinten is jegyzett szakmai tudás olyan kombinációt jelent, amellyel a milpay valós eséllyel léphet be a régiós BNPL piacra.

Regionális ambíciók, ígéretes kezdet

„A milpay egy olyan BNPL szolgáltatás, ami a régió vállalatainak kínál személyre szabott megoldást, bármilyen helyi devizában. A növekvő részletfizetési piacon lokalizált, kkv-knak is könnyen elérhető szolgáltatással Közép-Európába is jelentős növekedési lehetőségeink vannak”– foglalta össze a jövőbeli terveket Vinnai Balázs, a cégcsoport befektetője.

A következő hónapok feladata a szolgáltatás hazai bevezetése, valamint a nemzetközi terjeszkedés előkészítése. A startup olyan e-kereskedőket szeretne megszólítani, akik eddig nem tudtak részletfizetési konstrukciót kínálni vásárlóiknak – például forráshiány vagy technológiai korlátok miatt. A milpay előnye, hogy üzletileg is jól skálázható modellt kínál: gyors integráció, alacsony belépési küszöb, valamint kockázatmentes működés a kereskedő számára. Ezek különösen vonzóvá teszik a kisebb, kkv-szereplők számára is, akik eddig kimaradtak a BNPL piacból.

A 100–400 ezer forintos kosárérték esetén elérhető konstrukció négy kamatmentes részletet és néhány perces digitális ügyintézést kínál – papírmunka nélkül, legfeljebb hét kérdésre válaszolva. Az igénylés teljesen digitális és nincs szükség munkáltatói igazolásra vagy papíralapú dokumentumokra.

Biztató, hogy a milpay elsőként a hazai e-kereskedelmi toplista 11. helyén szereplő iPon.hu webáruházban vált elérhetővé és az eredmény néhány hét után meghaladja a nemzetközi benchmarkot: a vásárlók közel hét százaléka ezt a fizetési lehetőséget választotta. Ez pedig azt üzeni: van kereslet a szolgáltatásra.