- Hirdetés -

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

|

- Hirdetés -

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető

- Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz?

- Egy alapvetően felemás év az idei. Az év eleje jól indult, nem voltunk messze a 2020-as, sőt a 2019-es számoktól sem, ami nagy dolog, hiszen egy világjárvány kellős közepén vagyunk, miközben 2019 csúcsokat döntött, tehát várható volt már egy „korrekció”. És talán éppen ez okozta a problémát: 2021-re mindenki óvatosabban tervezett, így az autógyártók is, a kereslet viszont jóval nagyobb lett a vártnál. A gyártók a különböző beszállítókkal, így például a chipgyártókkal is jóval kevesebb mennyiségre szerződtek és a hirtelen jött kereslet egyszerűen kiütötte a beszállítókat, akik a meglévő kapacitásaikat más szektoroknak, így például a jobban fizető és a karantén miatt jól pörgő kütyüiparnak adták oda. Az év közepén voltak még eladható készletek, de a második félévre már rányomta bélyegét a chiphiány, a gyártók egyszerűen nem tudnak elegendő autót gyártani. Ez szeptembertől 20-30 százalékos visszaesést hoz minden hónapban és ez nem lesz másképp az év végéig. Jó, ha 2022 közepére ki tudnak mászni a gyártók és a beszállítók a gödörből. Én ilyen körülmények között 120.000 körüli személyautóra számítok az idei évre, ami tavalyhoz képest nem tűnik rossznak, de 2019-hez képest több mint 20 százalékos visszaesést jelent.

- Mi lesz így jövőre, mire számítasz, mennyi autó fog majd fogyni?

- Az biztos, hogy az első negyedév nagyon nehéz lesz mert a gyártási volumenek felfutása még nem látszik. Talán a második negyedévtől indulhat el valamiféle konszolidáció és az év második felében egy intenzívebb felfutás. Az biztos, hogy a jelenlegi helyzetnek lesz megoldása, hiszen a piac összes szereplője ezen dolgozik, csak a kilábalás üteme kérdéses. Én ettől függetlenül optimista vagyok és azt gondolom, hogy sikerül elérni, sőt némiképpen meghaladni a 2020-as szintet. 130.000 személyautó lenne a tippem 2022-re.

- Mennyit fogtok ti eladni?

- Ez alapvetően attól függ, hogy a gyártó mennyi autóval tud minket ellátni. A kereslettel nincs gond, hatalmas rendelésállományunk van, a jelenleginél jóval több Peugeotra lenne igény Magyarországon. Ha az általunk remélt ütemben tud bővülni a gyártás, akkor mindenképpen 3000 feletti személyautó a cél.

- Mindenhol sokat kell várni az új autókra. Nálatok is ez a helyzet, mennyit kell várni az új járművekre?

- Jelenleg 9-12 hónap a szállítási idő, ennél gyorsabban csak az elektromos és hibrid modellek készülnek, de a helyzet napról-napra változik, változhat, pozitív és negatív irányba egyaránt...

- A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete adatai szerint 3000 elektromos autót adtak el 2020-ban. Mekkora lesz ez a szám az idén és 2022-ben?

- A friss, november végi számok ismeretében úgy látom, hogy 3800 új elektromos autó forgalomba helyezésével számolhatunk idén. A 2022-es év nagyban függ az állami támogatás jövőjétől. Lesz-e támogatás, ha igen milyen kerettel és mikortól, milyen összeggel és milyen értékhatárokkal. A potenciál jóval nagyobb, mint az idei számok, sokan a pályázati rendszer kiszámíthatatlansága miatt inkább használt elektromos autót vásároltak vagy elhalasztották a döntést. Ha lesz egy jól kitalált és fenntartható pályázati rendszer, akkor 5000 vagy akár ennél több elektromos autó is gazdára találhat 2022-ben!

- Nálatok mennyire fogytak jól a PHEV és elektromos autók?

- Nemzetközi szinten a vártnál jobban fogynak az alternatív hajtású modelljeink. Egészen elképesztő, hogy Európában az eladott 208-ak 17 százaléka elektromos és a 3008-ak 30 százaléka tölthető hibrid. Irigykedve nézzük ezeket a számokat, de nincs okunk szégyenkezni. A magyar piac vásárlóereje jóval szerényebb, de így is elmondható, hogy a piaci részünk jóval magasabb az elektromos autók között, mint a belső égésűeknél, szóval a márka megvetette a lábát ebben a szegmensben is.

- Az összesített forgalmon belül milyen most az arány?

- Az elektromos és plug-in hibrid arány Magyarországon a 6 százalékot közelíti, ez kicsivel még alatta van a célkitűzésünknek, de folyamatosan javul.

- Mekkora potenciál van benne jövőre vagy mondjuk 2030-ig?

- Jövőre szeretnénk a 7 százalékot elérni. A márka európai szinten azzal számol, hogy a 100 százalékban elektromos és a tölthető hibridek aránya 2025-re elérheti a 30 százalékot, 2030 után pedig 50 százalék fölé mehet.

A tendencia egyértelmű, de az ütem nagyban függ a szabályozói környezettől, főleg a 2025 utáni időszakban, amikor már ismertek lesznek az EURO7 kibocsátási norma részletei. Minél jobban ellehetetlenítik a belső égésű motorokat 2030 után, annál gyorsabb lesz az elektromos hajtások felfutása. A változás üteme országonként is változó lesz, egyelőre úgy tűnik, hogy Magyarország ebből a szempontból nem lesz az élmezőnyben, bár az alternatív hajtások terjedése nálunk eddig némileg gyorsabb, mint néhány környező országban, viszont jelentősen elmarad néhány nyugat-európai országtól.

- Mikor lehet az az év, amikor például ti több plug-in hibridet és elektromos autót adtok majd el, mint hagyományosat?

- Hogy ez itt, Magyarországon mikor történhet meg, arra nehéz válaszolni. Sok múlik a támogatási rendszeren és a helyi klímapolitikán is. Jelenleg úgy látom, hogy nálunk 2030 előtt erre reálisan nem kerülhet sor.

- Egyre nagyobbak a hatótávok, de igaziból ez önmagában nem sokat ér, ha nem átjárható az ország az elektromos töltők tekintetében. Te nem érzed úgy hogy van mit bőven behozni a töltőhálózatban, hogy elég gyors és kellően kényelmes legyen az elektromos autózás?

- Egyértelmű, hogy a jelenleginél gyorsabb, átfogóbb és koordináltabb fejlesztésekre van szükség. Elfogadhatatlan, hogy komplett régiók hiányoznak a töltési térképről és hogy ilyen kevés a hosszabb távú utazást támogató DC villámtöltő. A szerteágazó díjszabási struktúráról és a töltéshez szükséges applikáció-erdőről jobb, ha nem is beszélünk. Én úgy látom, hogy egyelőre sok a technikai probléma is. Ha valahol, itt igazán szükség lenne az állam fokozott szerepvállalására, úgy mint szabályozó, ösztönző szereplő. Elő kell segíteni a töltőhálózatok telepítését, könnyíteni kell az engedélyeztetési és üzemeltetési szabályokon, cserébe viszont átláthatóbbá kell tenni a díjszabást és garanciákat kell kérni a rendelkezésre állással kapcsolatban.

- Gondolom nem kicsit befolyásolja a piacot a forint/euró árfolyam. Mire számítasz jövőre ezen a területen?

- Az árfolyam-változás már sok kellemetlen meglepetést okozott az importőröknek az elmúlt években. Sajnos amikor 9-12 hónapos szállítási időkről beszélünk, akkor az árfolyam változása hatalmas kockázatot jelent, hiszen egy kedvezőtlen mozgást utólag már nem lehet áthárítani az ügyfelekre. Én mindemellett bizakodó vagyok, azt remélem, hogy a forint a 360-370-es sávban maradhat jövőre is, hiszen a túlzott gyengülés senkinek sem érdeke a jelenlegi inflációs környezetben.

- És mi lesz az üzemanyagárakkal majd 2022-ben? Most épp maximalizált árak vannak, de ez nem marad örökre így. Jövőre merre fele mozdulhat majd el?

- A jelenlegi magas ár egy átmeneti piaci turbulencia eredménye, melyet a hirtelen megjelent, váratlan kereslet okoz az energiahordozók piacán. Gyors változásra nem számítok, de előbb-utóbb konszolidálódik a piac és visszatérhetnek 450 forintos vagy akár az alatti szintek. Bízom benne, hogy nem lesz szükség hosszabb távon a 480 forintos hatósági ár fenntartására.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új trend a futárpiacon

A kiszállítási piacon látványosan nő a nagyméretű termékek rendeléseinek száma, amelyek kézbesítése speciális logisztikai megoldást igényel. A vásárlói igényeknek megfelelően, az élelmiszerek, friss-és melegételek kiszállítása mellett tovább növeli e-kereskedelmi kézbesítési portfólióját az okoslogisztikai megoldásokat...

Díjat nyert az OPPO okosmobilja

Az OPPO okoseszköz gyártó két kategóriában is megkapta a Best Product elismerést a világ legrangosabb audiovizuális és mobilelektronikai szakmai médiumainak díjátadóján. Idén a márka csúcskategóriás zászlóshajója, az OPPO Find X5 Pro nyerte el a...

Így indítja az őszt a TV2

Szeptember 3-án indítja az őszi tévés főszezont a TV2, az idén 25 éves csatorna többek között születésnapi show-val, a Sztárban Sztár leszek! új évadával és egy párkereső reality-vel készült erre az időszakra. A TV2...

Kicsit drágábban mobilozhatunk

Elsősorban a legolcsóbb, többletszolgáltatást is tartalmazó díjcsomagok ára emelkedett a hazai mobilszolgáltatóknál – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elemzéséből.A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) rendszeresen vizsgálja a mobilpiac változásait....

Új marketing és PR vezetővel erősít az Erste

Augusztus közepétől Blaumann Debóra veszi át az Erste Bank marketing és pr területének irányítását. A szakember feladata a pénzintézet megújulásának megjelenítése, a kommunikációs eszköztár bővítése lesz.Új vezető irányítja augusztus közepétől az Erste Bank marketing...

Fejlesztésekkel tennék hatékonyabbá a távmunkát a cégek

A rövid távú innovációk kerültek fókuszba a magyar vállalkozások körében, míg a hosszabb távra szóló fejlesztések háttérbe szorultak. A járvány következtében bevezetett home office miatt a vállalatok legnagyobb része, 37 százaléka az elmúlt két...

Rengeteg élelmiszert dobnak ki a magyarok

A vágtázó élelmiszerárak egyik következménye, hogy a szemétbe dobott ételek értéke is jóval magasabb lehet az idén, mint amekkora néhány évvel ezelőtt volt. Egy négytagú család esetében évente akár közel 90.000 forint értékű élelmiszer...

Erős növekedés a Siemensnél

Erős harmadik negyedéves eredményekről számolt be a Siemens. A német technológiai vállalat április 1. és június 30. közötti árbevétele meghaladta a 17,8 milliárd eurót, mely 11 százalékkal magasabb, mint az egy évvel ezelőtti azonos...

Egyre vonzóbbá válhatnak az újlakások

Jókor jött az újlakás-piacon, hogy az 5 százalékos lakásáfa, valamint a legnépszerűbb lakástámogatások, a Babaváró és a CSOK meghosszabbítását július végén bejelentették. Így az elmúlt fél évben némileg óvatosabbá vált beruházók és vevők egyaránt...

Tovább korszerűsít a Penny

Az idei évben már 73 üzletben valósult meg a PENNY 2020 végén indult nagyszabású üzlethelyiség-megújítási és korszerűsítési projektje, természetesen összhangban az áruházlánc tavalyi rebrandingjével. A nyár folyamán közel 30 üzletet alakítanak át országszerte; augusztusban...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Túl keveset isznak a magyarok

A fogyasztók többsége tisztában van az ajánlott napi folyadékmennyiség mértékével, ám jelentős hányaduk mégis a javasoltnál kevesebb folyadékot visz be a szervezetébe a Szentkirályi Magyarország megbízásából készült friss kutatás szerint. A Magyar Dietetikusok Országos...

Új trend a futárpiacon

A kiszállítási piacon látványosan nő a nagyméretű termékek rendeléseinek száma, amelyek kézbesítése speciális logisztikai megoldást igényel. A vásárlói igényeknek megfelelően, az élelmiszerek, friss-és melegételek kiszállítása mellett tovább növeli e-kereskedelmi kézbesítési portfólióját az okoslogisztikai megoldásokat...

Díjat nyert az OPPO okosmobilja

Az OPPO okoseszköz gyártó két kategóriában is megkapta a Best Product elismerést a világ legrangosabb audiovizuális és mobilelektronikai szakmai médiumainak díjátadóján. Idén a márka csúcskategóriás zászlóshajója, az OPPO Find X5 Pro nyerte el a...

Így indítja az őszt a TV2

Szeptember 3-án indítja az őszi tévés főszezont a TV2, az idén 25 éves csatorna többek között születésnapi show-val, a Sztárban Sztár leszek! új évadával és egy párkereső reality-vel készült erre az időszakra. A TV2...

Kicsit drágábban mobilozhatunk

Elsősorban a legolcsóbb, többletszolgáltatást is tartalmazó díjcsomagok ára emelkedett a hazai mobilszolgáltatóknál – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elemzéséből.A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) rendszeresen vizsgálja a mobilpiac változásait....
- Hirdetés -

Don't Miss

Jobban kell küzdenünk a fogyasztók figyelméért

Egymás gondolatainak meghallgatása, egymás munkáinak megtekintése mindig inspirációt nyújt és elősegíti a megújulásra való készséget, képességet – vallja Mérő Ádám, a Coca Cola Company Consumer & Shopper Connection Director-a. A szakember a szeptember 15-i...

A marketingvezetők jó esetben interdiszciplináris gondolkozók

Manapság a marketing az egyetlen omnipotens diszciplina, amely egy vállalat működésének teljességét képes átfogni – állítja Szabó Béla. A Magyar Telekom márkakommunikációs igazgatója a Marketing Summitot beharangozó interjúsorozatban az mmonline.hu-nak beszélt arról, hogy milyen...

Együtt erősebbek vagyunk

A marketing szakemberek, vezetők szerepe jelentősen megnövekedett a vállalaton belül és az üzleti értékteremtés folyamatában is – mutatott rá Bánhegyi Zsófia. A Szerencsejáték Zrt. marketing és kommunikációs igazgatója a szeptember 15-i Marketing Summitot felvezető...

Rekordok éve

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb hazai reklámügynökségek listáját a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan értékelik a múlt évet és mit várnak idén, Biró László, a Mediator...

További növekedés lehet

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb médiaügynökségek rangsorát a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan látják a múlt évet és mire számítanak idén, Novák Péter, a Dentsu Hungary...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Eszméletlenül nagy a weboldalak karbonlábnyoma

Egy átlagos internetfelhasználó éves szinten 414 kg károsanyag-kibocsátásért felelős. Egy közepes weboldal pedig 60 kg CO2e éves kibocsátással ugyanakkora környezeti lábnyommal jár, mint 4,3 millió SMS vagy napi 63 percnyi TikTok aktivitás. Bár a...

Újabb lépést tett a fenntarthatóság felé a Samsung

A Samsung jelentős előrelépést tett a mobilkommunikációs üzletág 2025-ös fenntarthatósági céljainak elérése felé. A legfontosabb kezdeményezések közé tartozik az újrahasznosított anyagok továbbfejlesztett használata és beépítése a termékekbe, a környezettudatosabb csomagolás kialakítása, valamint a régebbi...

Újabb környezetvédelmi rekord a Tiszán

Rekordmennyiségű, 2880 zsák hulladék összegyűjtésével zárult a X. Jubileumi Felső-Tiszai PET Kupa. A pillepalackokból épült hajók versenyében a legtöbb hulladékot a Siemens Energy vállalati önkéntesekből és gyerekeikből álló csapata nyerte, akik ezúttal az egy...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....