- Hirdetés -

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

|

- Hirdetés -

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető

- Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz?

- Egy alapvetően felemás év az idei. Az év eleje jól indult, nem voltunk messze a 2020-as, sőt a 2019-es számoktól sem, ami nagy dolog, hiszen egy világjárvány kellős közepén vagyunk, miközben 2019 csúcsokat döntött, tehát várható volt már egy „korrekció”. És talán éppen ez okozta a problémát: 2021-re mindenki óvatosabban tervezett, így az autógyártók is, a kereslet viszont jóval nagyobb lett a vártnál. A gyártók a különböző beszállítókkal, így például a chipgyártókkal is jóval kevesebb mennyiségre szerződtek és a hirtelen jött kereslet egyszerűen kiütötte a beszállítókat, akik a meglévő kapacitásaikat más szektoroknak, így például a jobban fizető és a karantén miatt jól pörgő kütyüiparnak adták oda. Az év közepén voltak még eladható készletek, de a második félévre már rányomta bélyegét a chiphiány, a gyártók egyszerűen nem tudnak elegendő autót gyártani. Ez szeptembertől 20-30 százalékos visszaesést hoz minden hónapban és ez nem lesz másképp az év végéig. Jó, ha 2022 közepére ki tudnak mászni a gyártók és a beszállítók a gödörből. Én ilyen körülmények között 120.000 körüli személyautóra számítok az idei évre, ami tavalyhoz képest nem tűnik rossznak, de 2019-hez képest több mint 20 százalékos visszaesést jelent.

- Mi lesz így jövőre, mire számítasz, mennyi autó fog majd fogyni?

- Az biztos, hogy az első negyedév nagyon nehéz lesz mert a gyártási volumenek felfutása még nem látszik. Talán a második negyedévtől indulhat el valamiféle konszolidáció és az év második felében egy intenzívebb felfutás. Az biztos, hogy a jelenlegi helyzetnek lesz megoldása, hiszen a piac összes szereplője ezen dolgozik, csak a kilábalás üteme kérdéses. Én ettől függetlenül optimista vagyok és azt gondolom, hogy sikerül elérni, sőt némiképpen meghaladni a 2020-as szintet. 130.000 személyautó lenne a tippem 2022-re.

- Mennyit fogtok ti eladni?

- Ez alapvetően attól függ, hogy a gyártó mennyi autóval tud minket ellátni. A kereslettel nincs gond, hatalmas rendelésállományunk van, a jelenleginél jóval több Peugeotra lenne igény Magyarországon. Ha az általunk remélt ütemben tud bővülni a gyártás, akkor mindenképpen 3000 feletti személyautó a cél.

- Mindenhol sokat kell várni az új autókra. Nálatok is ez a helyzet, mennyit kell várni az új járművekre?

- Jelenleg 9-12 hónap a szállítási idő, ennél gyorsabban csak az elektromos és hibrid modellek készülnek, de a helyzet napról-napra változik, változhat, pozitív és negatív irányba egyaránt...

- A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete adatai szerint 3000 elektromos autót adtak el 2020-ban. Mekkora lesz ez a szám az idén és 2022-ben?

- A friss, november végi számok ismeretében úgy látom, hogy 3800 új elektromos autó forgalomba helyezésével számolhatunk idén. A 2022-es év nagyban függ az állami támogatás jövőjétől. Lesz-e támogatás, ha igen milyen kerettel és mikortól, milyen összeggel és milyen értékhatárokkal. A potenciál jóval nagyobb, mint az idei számok, sokan a pályázati rendszer kiszámíthatatlansága miatt inkább használt elektromos autót vásároltak vagy elhalasztották a döntést. Ha lesz egy jól kitalált és fenntartható pályázati rendszer, akkor 5000 vagy akár ennél több elektromos autó is gazdára találhat 2022-ben!

- Nálatok mennyire fogytak jól a PHEV és elektromos autók?

- Nemzetközi szinten a vártnál jobban fogynak az alternatív hajtású modelljeink. Egészen elképesztő, hogy Európában az eladott 208-ak 17 százaléka elektromos és a 3008-ak 30 százaléka tölthető hibrid. Irigykedve nézzük ezeket a számokat, de nincs okunk szégyenkezni. A magyar piac vásárlóereje jóval szerényebb, de így is elmondható, hogy a piaci részünk jóval magasabb az elektromos autók között, mint a belső égésűeknél, szóval a márka megvetette a lábát ebben a szegmensben is.

- Az összesített forgalmon belül milyen most az arány?

- Az elektromos és plug-in hibrid arány Magyarországon a 6 százalékot közelíti, ez kicsivel még alatta van a célkitűzésünknek, de folyamatosan javul.

- Mekkora potenciál van benne jövőre vagy mondjuk 2030-ig?

- Jövőre szeretnénk a 7 százalékot elérni. A márka európai szinten azzal számol, hogy a 100 százalékban elektromos és a tölthető hibridek aránya 2025-re elérheti a 30 százalékot, 2030 után pedig 50 százalék fölé mehet.

A tendencia egyértelmű, de az ütem nagyban függ a szabályozói környezettől, főleg a 2025 utáni időszakban, amikor már ismertek lesznek az EURO7 kibocsátási norma részletei. Minél jobban ellehetetlenítik a belső égésű motorokat 2030 után, annál gyorsabb lesz az elektromos hajtások felfutása. A változás üteme országonként is változó lesz, egyelőre úgy tűnik, hogy Magyarország ebből a szempontból nem lesz az élmezőnyben, bár az alternatív hajtások terjedése nálunk eddig némileg gyorsabb, mint néhány környező országban, viszont jelentősen elmarad néhány nyugat-európai országtól.

- Mikor lehet az az év, amikor például ti több plug-in hibridet és elektromos autót adtok majd el, mint hagyományosat?

- Hogy ez itt, Magyarországon mikor történhet meg, arra nehéz válaszolni. Sok múlik a támogatási rendszeren és a helyi klímapolitikán is. Jelenleg úgy látom, hogy nálunk 2030 előtt erre reálisan nem kerülhet sor.

- Egyre nagyobbak a hatótávok, de igaziból ez önmagában nem sokat ér, ha nem átjárható az ország az elektromos töltők tekintetében. Te nem érzed úgy hogy van mit bőven behozni a töltőhálózatban, hogy elég gyors és kellően kényelmes legyen az elektromos autózás?

- Egyértelmű, hogy a jelenleginél gyorsabb, átfogóbb és koordináltabb fejlesztésekre van szükség. Elfogadhatatlan, hogy komplett régiók hiányoznak a töltési térképről és hogy ilyen kevés a hosszabb távú utazást támogató DC villámtöltő. A szerteágazó díjszabási struktúráról és a töltéshez szükséges applikáció-erdőről jobb, ha nem is beszélünk. Én úgy látom, hogy egyelőre sok a technikai probléma is. Ha valahol, itt igazán szükség lenne az állam fokozott szerepvállalására, úgy mint szabályozó, ösztönző szereplő. Elő kell segíteni a töltőhálózatok telepítését, könnyíteni kell az engedélyeztetési és üzemeltetési szabályokon, cserébe viszont átláthatóbbá kell tenni a díjszabást és garanciákat kell kérni a rendelkezésre állással kapcsolatban.

- Gondolom nem kicsit befolyásolja a piacot a forint/euró árfolyam. Mire számítasz jövőre ezen a területen?

- Az árfolyam-változás már sok kellemetlen meglepetést okozott az importőröknek az elmúlt években. Sajnos amikor 9-12 hónapos szállítási időkről beszélünk, akkor az árfolyam változása hatalmas kockázatot jelent, hiszen egy kedvezőtlen mozgást utólag már nem lehet áthárítani az ügyfelekre. Én mindemellett bizakodó vagyok, azt remélem, hogy a forint a 360-370-es sávban maradhat jövőre is, hiszen a túlzott gyengülés senkinek sem érdeke a jelenlegi inflációs környezetben.

- És mi lesz az üzemanyagárakkal majd 2022-ben? Most épp maximalizált árak vannak, de ez nem marad örökre így. Jövőre merre fele mozdulhat majd el?

- A jelenlegi magas ár egy átmeneti piaci turbulencia eredménye, melyet a hirtelen megjelent, váratlan kereslet okoz az energiahordozók piacán. Gyors változásra nem számítok, de előbb-utóbb konszolidálódik a piac és visszatérhetnek 450 forintos vagy akár az alatti szintek. Bízom benne, hogy nem lesz szükség hosszabb távon a 480 forintos hatósági ár fenntartására.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Mesterséges intelligenciával növekszik a lengyel webshop

A lengyel alapítású eobuwie.pl Közép- és Kelet-Európa egyik vezető cipő-, táska- és kiegészítő kereskedője, Magyarországon ecipo.hu márkanéven ismert. Ahogy a vállalat új piacokra terjeszkedik, úgy válik egyre összetettebbé árukészlete és választéka. A tervezési folyamatok...

Egyre többen aggódnak a digitális lábnyomuk miatt

Az európaiak 82 százalék-a szeretne véglegesen törölni valamit a 2021-es közösségi médiás posztjai közül – derül ki a Kaspersky felméréséből. A legnagyobb arányban a Z-generációs fogyasztók szeretnének levenni valamit a 2021-es posztjaik közül (86%),...

Újabb magyar városokban terjeszkedik az IKEA

A 2021-es pénzügyi év számos kihívást tartogatott a Covid–19 világjárvány miatt, az IKEA 109 milliárd forint teljes kiskereskedelmi forgalommal zárta az időszakot. Ez a megelőző évhez képest majdnem 12%-os növekedést jelent. Az online kereskedelem...

Csúcsot döntött a használtautópiac

Az előzetes adatok szerint a hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, közel 819 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2021-ben. Ez az érték 3,4 százalékkal haladja meg az előző évi szintet: 2020-ban 791 ezer volt a belföldi...

Mobiljukat fizetési terminálként használhatják az UniCredit ügyfelei

A SoftPOS a dinamikusan bővülő európai piacokon és a technológiailag fejlett országokban aktív paytech vállalat, a Nexi által kifejlesztett alkalmazás, amely már az UniCredit Bank üzleti ügyfelei számára is elérhető. Az alkalmazás segítségével a...

Erősíti karitatív sorsjegyértékesítő hálózatát a Szerencsejáték Zrt.

Többéves előkészítő munkát követően biztonságosabbá, gyorsabbá és hatékonyabbá tette sorsjegyértékesítő rendszerét karitatív hálózatában a nemzeti lottótársaság. Digitális eszköz biztosításával a Szerencsejáték Zrt. Európában másodikként biztosította a hálózatban dolgozók részére, hogy online kezeljék készleteiket és...

Munkáltatói díjat nyert a Lidl

A Lidl Magyarország első alkalommal került be a Top Employer minősítéssel rendelkező vállalatok közé. A díjjal a független "Top Employers Institute" azokat a munkáltatókat ismeri el világszerte, akik kiemelkedő munkavállalói körülményeket biztosítanak.Idén a Lidl...

Fékezett a Netflix, lassan jönnek az új előfizetők

A múlt évben 18,2 millióval tudta növelni előfizetői számát a Netflix, ami nem csak 2020-as évben felmutatott bővüléshez képest komoly visszaesés, de a pandémia előtti időszakkal összevetve is. Üzleti szempontból egyébként nem volt rossz...

Így tennék biztonságosabbá az online világot

A jogellenes online termékek, szolgáltatások és tartalmak jobb kiszűrése, az óriásplatformok, például a legnagyobb közösségi felületekre vonatkozó szigorúbb szabályok, valamint a kiskorúak védelmét szolgáló előírások is szerepelnek abban az új rendeletjavaslatban, amit tegnap fogadott...

Új lehetőségeket hoz a Visa felhőalapú platformja

A Visa nemrégiben bejelentette új felhőalapú fizetéselfogadási platformját, a Visa Acceptance Cloudot (VAC), amely forradalmasítani fogja a vállalkozások számára az ügyfelektől érkező fizetések elfogadási módját. A Visa népszerű - okostelefonokat és tableteket fizetési terminállá...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Legendákkal jön a téli olimpia közvetítése

Az Eurosport platformjai lesznek a 2022 évi téli olimpiai játékok közvetítésének otthona, amelynek 107 fős szakértői gárdája több mint 80 olimpiai érmet és 26 aranyérmet számlál. A csapat páratlan betekintést és szakértelmet kínál sportrajongók...

Mesterséges intelligenciával növekszik a lengyel webshop

A lengyel alapítású eobuwie.pl Közép- és Kelet-Európa egyik vezető cipő-, táska- és kiegészítő kereskedője, Magyarországon ecipo.hu márkanéven ismert. Ahogy a vállalat új piacokra terjeszkedik, úgy válik egyre összetettebbé árukészlete és választéka. A tervezési folyamatok...

Egyre többen aggódnak a digitális lábnyomuk miatt

Az európaiak 82 százalék-a szeretne véglegesen törölni valamit a 2021-es közösségi médiás posztjai közül – derül ki a Kaspersky felméréséből. A legnagyobb arányban a Z-generációs fogyasztók szeretnének levenni valamit a 2021-es posztjaik közül (86%),...

Újabb magyar városokban terjeszkedik az IKEA

A 2021-es pénzügyi év számos kihívást tartogatott a Covid–19 világjárvány miatt, az IKEA 109 milliárd forint teljes kiskereskedelmi forgalommal zárta az időszakot. Ez a megelőző évhez képest majdnem 12%-os növekedést jelent. Az online kereskedelem...

Csúcsot döntött a használtautópiac

Az előzetes adatok szerint a hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, közel 819 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2021-ben. Ez az érték 3,4 százalékkal haladja meg az előző évi szintet: 2020-ban 791 ezer volt a belföldi...
- Hirdetés -

CMO

Sokat számít a 30 éves jelenlétünk

Hársfalvi János, marketingvezető, Magyar Suzuki Zrt. - Nagyon nehéz év volt a tavalyi, a hazai piac csökkent is, közel 5 százalékkal. De a kis Suzuki elég nagyot ment. Elégedett vagy, vagy ennél is jobbra...

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A legfenntarthatóbbak között a Schneider Electric

Ismét bekerült a legjobbak közé a Schneider Electric a Corporate Knights által évente összeállított, a legfenntarthatóbb módon működő vállalatokat felsoroló Global 100-as listán.A kanadai média- és kutatócég minden évben több mint 6900 vállalatot vizsgál...

Mesterséges intelligenciával segíti a vízgazdálkodást a Microsoft

A szennyvízkezelés során egy új Microsoft fejlesztés révén előre jelezhető a víz mennyiségének és ezzel a minőségének hirtelen megváltozása. A Microsoft mesterséges intelligenciát alkalmazó megoldását a hazai központú, biológiai víztisztító rendszereket fejlesztő Organica Water...

Fenntartható projektben az Airbus

Az Airbus szándéknyilatkozatot írt alá Csengtu városával és a Tarmac Aerosave vállalattal Kína első fenntartható, „életciklus” szolgáltatási központjának létrehozására. A megállapodás részeként a cégek a repülőgépek parkoltatása és tárolása mellett karbantartási, felújítási, átalakítási, szétbontási...

DATA