- Hirdetés -

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

|

- Hirdetés -

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető

- Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz?

- Egy alapvetően felemás év az idei. Az év eleje jól indult, nem voltunk messze a 2020-as, sőt a 2019-es számoktól sem, ami nagy dolog, hiszen egy világjárvány kellős közepén vagyunk, miközben 2019 csúcsokat döntött, tehát várható volt már egy „korrekció”. És talán éppen ez okozta a problémát: 2021-re mindenki óvatosabban tervezett, így az autógyártók is, a kereslet viszont jóval nagyobb lett a vártnál. A gyártók a különböző beszállítókkal, így például a chipgyártókkal is jóval kevesebb mennyiségre szerződtek és a hirtelen jött kereslet egyszerűen kiütötte a beszállítókat, akik a meglévő kapacitásaikat más szektoroknak, így például a jobban fizető és a karantén miatt jól pörgő kütyüiparnak adták oda. Az év közepén voltak még eladható készletek, de a második félévre már rányomta bélyegét a chiphiány, a gyártók egyszerűen nem tudnak elegendő autót gyártani. Ez szeptembertől 20-30 százalékos visszaesést hoz minden hónapban és ez nem lesz másképp az év végéig. Jó, ha 2022 közepére ki tudnak mászni a gyártók és a beszállítók a gödörből. Én ilyen körülmények között 120.000 körüli személyautóra számítok az idei évre, ami tavalyhoz képest nem tűnik rossznak, de 2019-hez képest több mint 20 százalékos visszaesést jelent.

- Mi lesz így jövőre, mire számítasz, mennyi autó fog majd fogyni?

- Az biztos, hogy az első negyedév nagyon nehéz lesz mert a gyártási volumenek felfutása még nem látszik. Talán a második negyedévtől indulhat el valamiféle konszolidáció és az év második felében egy intenzívebb felfutás. Az biztos, hogy a jelenlegi helyzetnek lesz megoldása, hiszen a piac összes szereplője ezen dolgozik, csak a kilábalás üteme kérdéses. Én ettől függetlenül optimista vagyok és azt gondolom, hogy sikerül elérni, sőt némiképpen meghaladni a 2020-as szintet. 130.000 személyautó lenne a tippem 2022-re.

- Mennyit fogtok ti eladni?

- Ez alapvetően attól függ, hogy a gyártó mennyi autóval tud minket ellátni. A kereslettel nincs gond, hatalmas rendelésállományunk van, a jelenleginél jóval több Peugeotra lenne igény Magyarországon. Ha az általunk remélt ütemben tud bővülni a gyártás, akkor mindenképpen 3000 feletti személyautó a cél.

- Mindenhol sokat kell várni az új autókra. Nálatok is ez a helyzet, mennyit kell várni az új járművekre?

- Jelenleg 9-12 hónap a szállítási idő, ennél gyorsabban csak az elektromos és hibrid modellek készülnek, de a helyzet napról-napra változik, változhat, pozitív és negatív irányba egyaránt...

- A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete adatai szerint 3000 elektromos autót adtak el 2020-ban. Mekkora lesz ez a szám az idén és 2022-ben?

- A friss, november végi számok ismeretében úgy látom, hogy 3800 új elektromos autó forgalomba helyezésével számolhatunk idén. A 2022-es év nagyban függ az állami támogatás jövőjétől. Lesz-e támogatás, ha igen milyen kerettel és mikortól, milyen összeggel és milyen értékhatárokkal. A potenciál jóval nagyobb, mint az idei számok, sokan a pályázati rendszer kiszámíthatatlansága miatt inkább használt elektromos autót vásároltak vagy elhalasztották a döntést. Ha lesz egy jól kitalált és fenntartható pályázati rendszer, akkor 5000 vagy akár ennél több elektromos autó is gazdára találhat 2022-ben!

- Nálatok mennyire fogytak jól a PHEV és elektromos autók?

- Nemzetközi szinten a vártnál jobban fogynak az alternatív hajtású modelljeink. Egészen elképesztő, hogy Európában az eladott 208-ak 17 százaléka elektromos és a 3008-ak 30 százaléka tölthető hibrid. Irigykedve nézzük ezeket a számokat, de nincs okunk szégyenkezni. A magyar piac vásárlóereje jóval szerényebb, de így is elmondható, hogy a piaci részünk jóval magasabb az elektromos autók között, mint a belső égésűeknél, szóval a márka megvetette a lábát ebben a szegmensben is.

- Az összesített forgalmon belül milyen most az arány?

- Az elektromos és plug-in hibrid arány Magyarországon a 6 százalékot közelíti, ez kicsivel még alatta van a célkitűzésünknek, de folyamatosan javul.

- Mekkora potenciál van benne jövőre vagy mondjuk 2030-ig?

- Jövőre szeretnénk a 7 százalékot elérni. A márka európai szinten azzal számol, hogy a 100 százalékban elektromos és a tölthető hibridek aránya 2025-re elérheti a 30 százalékot, 2030 után pedig 50 százalék fölé mehet.

A tendencia egyértelmű, de az ütem nagyban függ a szabályozói környezettől, főleg a 2025 utáni időszakban, amikor már ismertek lesznek az EURO7 kibocsátási norma részletei. Minél jobban ellehetetlenítik a belső égésű motorokat 2030 után, annál gyorsabb lesz az elektromos hajtások felfutása. A változás üteme országonként is változó lesz, egyelőre úgy tűnik, hogy Magyarország ebből a szempontból nem lesz az élmezőnyben, bár az alternatív hajtások terjedése nálunk eddig némileg gyorsabb, mint néhány környező országban, viszont jelentősen elmarad néhány nyugat-európai országtól.

- Mikor lehet az az év, amikor például ti több plug-in hibridet és elektromos autót adtok majd el, mint hagyományosat?

- Hogy ez itt, Magyarországon mikor történhet meg, arra nehéz válaszolni. Sok múlik a támogatási rendszeren és a helyi klímapolitikán is. Jelenleg úgy látom, hogy nálunk 2030 előtt erre reálisan nem kerülhet sor.

- Egyre nagyobbak a hatótávok, de igaziból ez önmagában nem sokat ér, ha nem átjárható az ország az elektromos töltők tekintetében. Te nem érzed úgy hogy van mit bőven behozni a töltőhálózatban, hogy elég gyors és kellően kényelmes legyen az elektromos autózás?

- Egyértelmű, hogy a jelenleginél gyorsabb, átfogóbb és koordináltabb fejlesztésekre van szükség. Elfogadhatatlan, hogy komplett régiók hiányoznak a töltési térképről és hogy ilyen kevés a hosszabb távú utazást támogató DC villámtöltő. A szerteágazó díjszabási struktúráról és a töltéshez szükséges applikáció-erdőről jobb, ha nem is beszélünk. Én úgy látom, hogy egyelőre sok a technikai probléma is. Ha valahol, itt igazán szükség lenne az állam fokozott szerepvállalására, úgy mint szabályozó, ösztönző szereplő. Elő kell segíteni a töltőhálózatok telepítését, könnyíteni kell az engedélyeztetési és üzemeltetési szabályokon, cserébe viszont átláthatóbbá kell tenni a díjszabást és garanciákat kell kérni a rendelkezésre állással kapcsolatban.

- Gondolom nem kicsit befolyásolja a piacot a forint/euró árfolyam. Mire számítasz jövőre ezen a területen?

- Az árfolyam-változás már sok kellemetlen meglepetést okozott az importőröknek az elmúlt években. Sajnos amikor 9-12 hónapos szállítási időkről beszélünk, akkor az árfolyam változása hatalmas kockázatot jelent, hiszen egy kedvezőtlen mozgást utólag már nem lehet áthárítani az ügyfelekre. Én mindemellett bizakodó vagyok, azt remélem, hogy a forint a 360-370-es sávban maradhat jövőre is, hiszen a túlzott gyengülés senkinek sem érdeke a jelenlegi inflációs környezetben.

- És mi lesz az üzemanyagárakkal majd 2022-ben? Most épp maximalizált árak vannak, de ez nem marad örökre így. Jövőre merre fele mozdulhat majd el?

- A jelenlegi magas ár egy átmeneti piaci turbulencia eredménye, melyet a hirtelen megjelent, váratlan kereslet okoz az energiahordozók piacán. Gyors változásra nem számítok, de előbb-utóbb konszolidálódik a piac és visszatérhetnek 450 forintos vagy akár az alatti szintek. Bízom benne, hogy nem lesz szükség hosszabb távon a 480 forintos hatósági ár fenntartására.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jótékony akcióban a Sláger FM és a Sláger TV

December 13-án az Ökumenikus Segélyszervezettel karöltve Luca-napi Adománygyűjtést szervez a két csatorna azonos időben, élő adásban. Egymásnak adják majd a kilincset hazánk előadói és a 95.8 Sláger FM, valamint a Sláger TV műsorvezetői a december 13-ai...

Hatalmas problémát okoz az árfolyamingadozás

Árfolyamingadozás, szakemberhiány, költségnövekedés, infláció és anyaghiány – mindezek a tényezők együttesen a kkv-k 53 százaléka szerint jobban sújtják a hazai vállalkozások működését, mint a koronavírus járvány – derül ki a K&H kkv-k körében végzett...

Az exportra gyúrnak a kisüzemi sörfőzdék

Januári leállással, a fejlesztésekre szánt tartalékok mozgósításával készülnek a magyar kisüzemi sörfőzdék a téli hónapokra, miközben, aki teheti, igyekszik bővíteni az exportot, hogy eurós bevételekre tegyen szert. Utóbbihoz komoly segítséget kapott a Kisüzemi Sörfőzdék...

Legendás autócsodák versenyeznek

A BMW Group Classic és a Grand Hotel Villa d’Este a 2023. május 19-21. közötti hétvégén gurítja ismét reflektorfénybe a legendás autócsodákat. A Villa Erba területén ismét megrendezik a Concorso d’Eleganza Villa d’Este tradicionális...

Tovább zöldült Budapest

Idén, a Föld napján nyitotta meg kapuit a Westend használtruha-gyűjtő helyisége, a ReStore, ahol amellett, hogy gyűjtik a feleslegessé vált textíliákat, különféle fenntarthatósággal kapcsolatos aktivitásoknak is helyet adnak. A leadott használt ruhák után hűségpontok...
Várkonyi Balázs TOP25

Lementettem magamnak egy utolsó képet

A pandémia alatt lemenedzselni az Extreme Digital és az eMAG fúzióját, majd egy gazdasági válsághelyzethez igazítani a lehetőségeinket alaposan próbára tette a vezetői képességeimet – mondta el Várkonyi Balázs. Az eMAG Magyarország igazgatótanácsának elnöke...

Az 5G a leggyorsabban terjedő mobilgeneráció

A világ számos részén jellemző gazdasági nehézségek ellenére valószínű, hogy az év végére eléri az egymilliárdot az 5G előfizetések száma a világban, vagyis jóval gyorsabban jut ehhez a mérföldkőhöz, mint a 4G – derül...

Jelentős változások a Jazzy rádiónál

Új névvel és arculattal folytatja a 90.9 Jazzy Rádió, a jövőben Jazzy-ként működik az adó. A station voice Peller Anna színművész lett, az új szignálpark zenéit pedig az ország egyik legkreatívabb, többszörös díjnyertes DJ-producer-zeneszerzője,...

Ügynökséget választott a Provident

Új vállalati kommunikációs stratégiájának kidolgozására és a márka építésére írt ki tendert a Provident Pénzügyi Zrt. A pályázati anyagok közül a NEST Communications koncepciója bizonyult legerősebbnek, így ősztől az ügynökség segíti a Providentet a...

Németországban terjeszkedik a Gloster

Új lendületet ad a hazai gazdaságban köztudottan óriási szerepet játszó német autóipari együttműködésnek a Gloster: a magyar IT cég többségi tulajdonrészt szerzett a németországi székhelyű G-plus Consulting GmbH-ban, aminek köszönhetően közvetlen informatikai beszállítója lett...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Mesés projektben Pokorny Lia

A színésznőnek köszönhetően gyerekmesék tucatjai elevenednek meg szeretetteljes előadásában. Rendkívüli élményben lehet része a mesék kedvelőinek, akiket mostantól nemcsak a történetek színes világa ragadhat magával, hanem Pokorny Lia fantasztikus előadása is. A színésznő - örömmel...

Jótékony akcióban a Sláger FM és a Sláger TV

December 13-án az Ökumenikus Segélyszervezettel karöltve Luca-napi Adománygyűjtést szervez a két csatorna azonos időben, élő adásban. Egymásnak adják majd a kilincset hazánk előadói és a 95.8 Sláger FM, valamint a Sláger TV műsorvezetői a december 13-ai...

Hatalmas problémát okoz az árfolyamingadozás

Árfolyamingadozás, szakemberhiány, költségnövekedés, infláció és anyaghiány – mindezek a tényezők együttesen a kkv-k 53 százaléka szerint jobban sújtják a hazai vállalkozások működését, mint a koronavírus járvány – derül ki a K&H kkv-k körében végzett...

Az exportra gyúrnak a kisüzemi sörfőzdék

Januári leállással, a fejlesztésekre szánt tartalékok mozgósításával készülnek a magyar kisüzemi sörfőzdék a téli hónapokra, miközben, aki teheti, igyekszik bővíteni az exportot, hogy eurós bevételekre tegyen szert. Utóbbihoz komoly segítséget kapott a Kisüzemi Sörfőzdék...

Legendás autócsodák versenyeznek

A BMW Group Classic és a Grand Hotel Villa d’Este a 2023. május 19-21. közötti hétvégén gurítja ismét reflektorfénybe a legendás autócsodákat. A Villa Erba területén ismét megrendezik a Concorso d’Eleganza Villa d’Este tradicionális...
- Hirdetés -

Don't Miss

Várkonyi Balázs TOP25

Lementettem magamnak egy utolsó képet

A pandémia alatt lemenedzselni az Extreme Digital és az eMAG fúzióját, majd egy gazdasági válsághelyzethez igazítani a lehetőségeinket alaposan próbára tette a vezetői képességeimet – mondta el Várkonyi Balázs. Az eMAG Magyarország igazgatótanácsának elnöke...

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...

Kiszámíthatóbb működés

Jelenleg is új műsorokon dolgozik a Partizán csapata, amitől jövőre letisztultabb és kiszámíthatóbb működést várnak – mondta el Gulyás Márton. A Partizán alapító-főszerkesztője elárulta azt is, hogy zajlik a gasztroműsoruk forgatása, amit jövő év...

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Előre aláírtam volna

Nem csak az újságnak kell felkészülnie mindenre, a Telex üzleti modelljét is a gazdasági helyzethez kell alakítani – mondta el Dull Szabolcs. A lap főszerkesztője beszélt arról is, hogy milyen kihívásokat tartogatott a szerkesztőség...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Tovább zöldült Budapest

Idén, a Föld napján nyitotta meg kapuit a Westend használtruha-gyűjtő helyisége, a ReStore, ahol amellett, hogy gyűjtik a feleslegessé vált textíliákat, különféle fenntarthatósággal kapcsolatos aktivitásoknak is helyet adnak. A leadott használt ruhák után hűségpontok...

Magyar techcég famentő megoldásait díjazták Szingapúrban

Szingapúr környezetvédelmi és fenntarthatósági miniszterétől vett át rangos környezetvédelmi elismerést a magyar hátterű greehill vezetése a városi növényzet digitális eszközökkel történő tervezésében használt úttörő megoldásaiért. A magyar gyökerű, az intelligens városi megoldások globális piacán...

Zöldebbek lehetnek a médiakampányok

A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a gyártási láncolatban és az értékláncban is nagy figyelmet kap már, de a médiakampányok tervezésekor még kisebb szerepet szánnak ennek a szempontnak a médiaipar és a megrendelői oldal szereplői. Pedig Magyarországon...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....