- Hirdetés -

A múltból élő márkák

|

Világszerte számos brand épít a nosztalgiára, hiszen a cégek tisztában vannak azzal, hogy az érzelmek azonnali cselekvésre késztetik a vásárlót. De a régi vagy éppen újjáéledt márkáknak is haladniuk kell a korral és a fogyasztói igényekkel, mert új köntös nélkül nincs siker.

 

Valószínűleg mindenkivel megtörtént már, hogy nosztalgiázva gondolt vissza fiatalabb kora valamelyik letűnt márkájára, a Nokia nevét hallva például biztosan vagyunk ezzel így egy páran. Amikor még uralta a világpiacot és gyakorlatilag kora iPhone-ja volt, elképzelhetetlen lett volna, hogy hamarosan eltűnik a süllyesztőben. Pedig lassan, de biztosan megásta a maga sírját azzal, hogy nem vette komolyan az új fogyasztói igényeket, inkább dacosan ellenállt a mobilforradalomnak.

Akik nosztalgiáznak a Nokia név hallatán, azoknak jó hír lehet, hogy a brand feltámadni látszik. A Nokia márkanevet használó, kínai központú HMD Global még csak kétéves vállalat, de tavaly nyolcvan országban mintegy hetvenmillió mobiltelefont adott el. Ez még igen távol áll a hajdani Nokia számaitól, ugyanakkor figyelemre méltó, hogy tudtak maguknak egy új réspiacot teremteni – a butatelefonokét –, amit ezzel a lendülettel el is foglaltak.

 

Újjászületők
A klasszikus, régi márkáknak általában előnyükre válnak múltban gyökerező értékeik, illetve az, hogy nem egyszerűen csak történetük, hanem immár történelmük is van. „Fontos, hogy egy tradicionális márka a kommunikációjában kiemelje, hogy mióta létezik. A Stella Artois logójában például büszkén hirdeti, hogy anno 1366. Pedig akkor még csak a sörfőzde létezett, ahol magát a sört főzték, és ezzel együtt a márkanév sem stimmel, mivel akkor Den Hoornnak hívták a Stellát. Ezek a trükkök azért fontosak, mert így egyből a márka múltjára, régiségére, asszociálunk és ezzel együtt az eredetiségére is” – mutat rá az emblémákban gyakran feltűnő „since” szó mágikus erejére Papp-Váry Árpád, a Budapesti Metropolitan Egyetem Turisztikai és Gazdasági Kar dékánja. Szintén a tradíciókra építi marketingjét az 1886-ban alapított Coca-Cola, az üdítőmárka reklámjaiban azt szoktuk látni-hallani, hogy a Coca-Cola az igazi, az eredeti, minden más csak utánzat.

Persze nem feltétlenül minden régi márkának jönnek be egyből a számításai. Gondoljunk a Volkswagen Beetle-re, amelyből 1938 és 2002 között 21 és fél millió darabot értékesítettek, és ezzel a világ harmadik legnagyobb példányszámban eladott autómodellje lett. A VW úgy gondolta, erre a múltra főnyeremény építkezni, ezért 2011-ben teljesen új Bogár-generációval állt elő, amelynek formája erősen emlékeztetett elődjére, azonban technikája 21. századivá alakult. A New Beetle viszont messze nem lett akkora siker, az autógyártó retrolufija kipukkadni látszott, az értékesítési adatok elmaradtak a várakozásoktól. De a nosztalgiára építkező márka nem adja fel: a hírek szerint hamarosan jön a harmadik generáció, méghozzá elektromos változatban. Vagyis szép és jó a régi, de a tradicionális márkáknak is szükségük van az új köntösre, amely nélkül ma már sokszor elképzelhetetlen lenne a siker.

 

Minden időben
Klasszikus példának számít a Túró Rudi is, amelynek ősével egy szovjet tanulmányút során ismerkedtek megy magyar tejipari szakemberek. A hazai gyártás a 60-as években kezdődött el, majd a piaci igényekre reagálva a 80-as, 90-es évektől kezdve többféle ízesített változatot dobtak piacra. A 2000-es évektől komoly marketingstratégiát dolgozott ki a márka, amelynek kommunikációjában rendszeresen felbukkannak a tradícióra utaló reklámok.

De nem csak régi FMCG-termékek térhetnek vissza, itthon az egyik legsikeresebb megújulással a Tisza cipő büszkélkedhet. A brand a 2000-es évek elején éledt újra hamvaiból úgy, hogy a márkatulajdonos állítólag piackutatást sem végeztetett, hanem egyszerűen az érzéseire hagyatkozott. Abban bízott, hogy él még a fejekben a „Minden időben Tisza cipőben”, és az emberek továbbra is kellemes emlékként gondolnak a márkára. Azóta az idő igazolta, hogy a márka feltámasztása valóban jó ötlet volt, hiszen míg annak idején a nagy nyugati cipőmárkák árnyékában inkább ciki volt Tiszát húzni, addig ma dívik a retró, aki pedig ezt a cipőt hordja, az kicsit különlegesnek, egyedinek érezheti magát. Persze ez a Tisza már nem az a Tisza, nem annyira sportcipő, sokkal inkább a jelenkori igényeknek megfelelő korszerű és kényelmes kultlábbeli. Ezzel együtt újrapozicionálták a terméket és újradefiniálták a célcsoportot is. „Hagyományokat követnek, de megújulva, az újulást viszont kommunikálni és indokolni kell, ezt tette a Pécsi Kesztyű márka is” – tette hozzá Papp-Váry Árpád.

Kuti Noémi

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...