Az idősebb generáció megfelelő technikai felkészültség hiányában egyre kiszolgáltatottabb, sokan leginkább családtagjaiktól kérnek segítséget – derül ki a Kaspersky új, Magyarországon végzett kutatásából. A fiatalabb generációk (17-54 évesek) 64,8 százaléka attól fél, hogy szüleik átverés áldozatává válnak, vagy újabb feladatokkal várják őket következő látogatásukon.
A modern technológia jelentősen átalakította mindennapjainkat. A Kaspersky friss kutatása alapján egyértelműen kimutathatók a generációs különbségek az idősebb, technológiához kevésbé értő és a fiatalabb, gyakorlott nemzedékek között. A felmérés magyarországi adataiból kiderül, hogy az 55 év felettiek majdnem fele ismeri el, nagyon keveset vagy semmit nem tud a technológiáról, problémát jelent neki egy-egy új elektronikus eszköz beüzemelése, ezen belül 52%-uk családtagjai segítsége nélkül nehezen tudná megoldani az új technikák miatti kihívásokat. A fiatalabb generáció közel kétharmada pedig attól tart, hogy amíg ők távol vannak, a szüleiktől pénzt csalnak ki bűnözők vagy más, internetes feladatok során akadnak el.
A technológia a mindennapi élet részévé vált, és ez nem csak a fiatal generációra vonatkozik. Mihelyst megtanuljuk, hogyan működik az egyik berendezés, máris új érkezik a helyébe a piacra. Remekül hangzik, hogy az egyes készülékek megkönnyítik életünket, persze csak akkor, ha be tudjuk üzemelni és rendszeresen használni azokat. A Kaspersky új globális kutatása, amelyhez Magyarországon is reprezentatív felmérést végeztek, megmutatja, hogy létezik generációs szakadék azok között „akik tudják és képesek” használni a technológiát, illetve az új elektronikus készülékeket otthon a mindennapok során, és azok között, akik úgy érzik, lemaradtak és kihívást jelent nekik minden egyes újabb feladat.
Az 55 év feletti magyar válaszadók majdnem háromnegyede (70,7%) a „felszabadító”, „lehetőségeket teremtő” kifejezésekkel jellemezné a modern technológiát, mégis közel felük állítja, hogy nagyon keveset vagy semmit sem tud a használatáról és működéséről. Segítségért leginkább családtagjaikhoz (70%) fordulnak és záporoznak a „Meg tudnád javítani a telefonom?” vagy a „Meg tudnád nézni és újraindítani a routert?” kérdések. Ez pedig odavezetett, hogy ma már a 17-54 éves korosztály 64,8%-a aggódik szüleiért. Utóbbiak közül 29,6% attól tart, e-maileken keresztül pénzt csalnak ki felmenőiktől, 18,5%-uk azért nyugtalankodik, hogy nem tudnak interneten banki ügyeket intézni nélküle, 15%-uk fél, hogy online védelmük nem megfelelő, míg 12%-uk aggódik, következő látogatásuk során újabb feladatok várnak rájuk.
„A technológia rohamos fejlődése az autóinkban, irodáinkban és szociális környezetünkben minden generáció számára kihívást jelent. Azok, akik már életük második felében járnak a változásokat nehezebben élik meg, gyakran félnek és érzik magukat kiszolgáltatottnak. A megfelelő oktatás eszközt jelenthet az ellenérzésekkel szemben és mindnyájan közelebb kerülhetünk belső Bill Gatesünkhöz” – mondja Kathleen Saxton, pszichoterapeuta.
A Kaspersky készített egy útmutatósorozatot is, ahol bárki, válaszokat találhat a „Meg tudnád…?” kérdésekre, technológiai problémákra. A megfelelő tudással felvértezve az idősebb generáció felkészültebb lesz a feladatokra és védettebb lesz a kibertámadásokkal szemben is.