A női termék nem mindig rózsaszín és kicsi

Van-e jövője a csak nőket célzó marketingnek, vagy inkább kontraproduktív és egyáltalán miért fontosak ők, mint célcsoport? A férfi miért a feleségétől kérdezi a zokniméretét? Ezekről is szó volt a Business Lounge január 17-i adásában, melynek Pálfi Éva, a B2W (business to woman) alapítója, a Metropolitan Egyetem oktatója volt a vendége.

Nem mondunk újat azzal, hogy a nők és a férfiak másképp vásárolnak, ebből kifolyólag másképp is kell beszélni hozzájuk, ha marketingről van szó. A legnagyobb különbség köztük talán az, hogy a nők nemcsak maguknak vásárolnak, hanem sokszor az egész családnak, barátoknak is, és „másképp is élnek meg egy-egy vásárlást”. Míg a férfiak legtöbbször feladatmegoldásként tekintenek rá, a nőknél jellemző, hogy „oxitocin, dopamin szabadul fel közben, hiszen örömet szerez, ha jól bánnak velünk a vásárlás során”.

„Nem minden helyzetben szükséges, hogy megértsd a párod, a női kollégáid vagy a vevőid, elég, ha odafigyelsz és szereted őket” – mondja Pálfi Éva. A női célcsoport egyáltalán nem homogén, „ezerfélék vagyunk”, teszi hozzá, ezért nem szabad sztereotípiákban gondolkozni, ha nőknek akarunk bármit eladni. Nem kötelező az sem, hogy az adott termék „rózsaszín és kicsi” legyen. A női termékkollekciók egyébként is mindig sokszínűbbek, mint a férfiaknak szántak, viszont az jellemző, hogy ugyanazon termék női kiadása magasabb áron kerül a polcokra.

„Átlagosan 85%-ban nők döntenek a vásárlásról és ez szerintem néha akár 100% is lehet, ha a befolyásolókat is nézzük”. Emiatt aztán férfi termékeknél is igen érdemes megvizsgálni, hogy azt valójában ki is fogja megvenni a családból – zoknit, borotvát, tisztálkodószereket például sokszor a feleség. A nagy értékű termékeknél – többek között az autó vagy az ingatlan - alacsonyabb a női vásárlók aránya, de itt is fontos megnézni a vásárlási igényeket és magatartást.

A koronavírus-járványban mindenki elfáradt, teszi hozzá Pálfi, és a női vásárlóknál is tapasztalható, hogy „már nem elsősorban a szépség és a trendiség dominál, hanem inkább a biztonság, az egészség és a boldogság”. Trendek jönnek és mennek a szépségiparban is, viszont Pálfi szerint egy olyan trend van, ami mindig is örök lesz: „az igazság és a valóság”.

Mely kulcsszavakkal érdemes megszólítani a hölgyeket, ma mennyi idő telik el egy trend kirobbanása és csúcsra érése között, és milyen felelőssége van utóbbiakban a kommunikációs cégeknek? A teljes adás itt hallgatható meg.