Ha rajta múlna, tovább erősítené a cég hazai jelenlétét és belépne a magyar médiapiacra Palocsay Géza, a Schibsted Classified Media Hungary Kft. ügyvezető igazgatója, aki szerint a jelenlegi környezet kedvező ahhoz, hogy új üzleti modellel sikeres sajtótermékek induljanak itthon. A legnagyobb hazai apróhirdetési oldalt, a Jófogást működtető társaság növelné elérését, ezért módosította marketingstratégiáját.
– Az idén nyáron folytatódott a magyar médiapiac átalakulása, a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó médiumok vagy megszűntek, vagy új tulajdonoshoz kerültek. Mi a véleményed a változásokról?
– Sajnálom a Heti Választ, magánemberként nagyon szerettem azt a sajtóterméket, és nemcsak az elmúlt három évben, hanem a G-nap előtt is. Azt gondolom, hogy azok a műsorok és sajtótermékek, amelyek valóban érdemesek a piaci jelenlétre, meg kell, hogy találják az útjukat. Lehet keseregni azon, hogy az állam így vagy úgy lép, de a változásokra csak változtatásokkal lehet érdemben reagálni. Úgy látom, most általánosságban több a pénze az embereknek, elég csak megnézni azt, hogyan néznek ki a szállodák foglaltságai a hosszú hétvégéken vagy mennyire vannak tele a budapesti éttermek. Ha valaki valóban olyan tartalmat állít elő, ami az olvasónak, vásárlónak hasznos, akkor azért fognak fizetni. Most több kiadó és médiapiaci szereplő került hasonló helyzetbe, mint azok a gyerekek vagy tinik, akik hirtelen elvesztik a szüleiket, és azonnal „fel kell nőniük”, mert megszűnt a korábban megszokott támogatás, és kezd kiürülni a hűtő, amit valahogy fel kell tölteni. Azonban úgy vélem, ma minden korábbinál több lehetőség van a megfelelő árbevételi csatornák, a túléléshez szükséges irányok megtalálására például a közösségi finanszírozás vagy a már több helyen bizonyított paywallok beépítésével. Az emberek fizetnek a Spotifynak, hogy zenét hallgassanak, a Netflixnek, hogy olyan filmeket, sorozatokat nézhessenek, amihez éppen kedvük van, a sajtótermékekért is hajlandók lesznek fizetni, ha számukra valóban vonzó, értékes tartalmat kínálnak. A klasszikus formákat, vagyis hogy kizárólag hirdetésből él meg egy médium, el kell felejteni, változtatni kell és fel kell nőni. Ha sikerül, az szuper lesz, ha nem, a mostani lehetőségek mellett akkor is gyenge kifogásnak gondolnám kizárólag a megváltozott körülményeket felelőssé tenni a kudarcért.
– Az irodátok várakozóhelyiségében van egy felirat, ami arra utal, hogy a Schibsted médiavállalatként gondol magára, és a média jövőjét akarja meghatározni. Úgy tudom, az anyaországban, Norvégiában a cég komoly szereplője a helyi médiapiacnak. Magyarországon terveztek megjelenést ebben a szegmensben?
– Ha nálam lenne a kassza kulcsa, tovább terjeszkednénk, és belépnénk a magyar médiapiacra, hiszen a két fő termékünk így is vezető elérésű vállalattá tesz minket, ráadásul a mi oldalaink 10-15 percre is megtartják a látogatókat, ellentétben a klasszikus híroldalak 1-1,5 perces idejével. Specializált tartalmi oldalakkal kiegészítve a mostani portfóliónkat pedig úgy gondolom, még jobban ki tudnánk szolgálni a hirdetői igényeket. A 18–49 évesek körében a hazai oldalak között júliusban a blog.hu után a második, összességében pedig a negyedik volt a Jófogás, a Használtautó pedig benne van a top 15-ben a havi összelérést tekintve. A két szájt elérése és a csapatunk tervezett fejlesztése elért arra a szintre, amikor a hirdetési felületeink értékesítését saját kézbe tudjuk venni. Így 2019-től mind az account, mind a key account jellegű kiszolgálást házon belül végezzük a Magyarfalvi Évi által vezetett értékesítési csapatunkkal. Ez a lépés jelentősen átrendezi majd a sales house-ok sorrendjét, és rögtön az élbolyban jelenít meg minket. Sok nagy tervünk van ezen a területen, ez csak az első lépés.
– Eltelt az idei év több mint fele, eddig mennyire sikerült megfelelni a várakozásoknak?
– A tulajdonosi elvárásokat teljesítjük, és továbbra is két számjegyű az egyes hónapjainkban realizált árbevételi növekedés. A nagy kihívásunk az, hogy hogyan tudjuk a Jófogás látogatottsági számait további növelni. Ennek érdekében több termékfejlesztés is fut, és módosítottunk a marketingstratégiánkon, hogy növeljük az elérésünket.
– A marketingstratégia-váltás jelenti-e a büdzsé növelését?
– Inkább átcsoportosítást jelent. Más platformokon fogjuk elkölteni a rendelkezésre álló összeget, mint eddig. Tévében, rádióban is megjelenünk és lesz outdoor kampány is. Az idén minden eddiginél komolyabban foglalkozunk a B2B-kommunikációval a Használtautó és a Jófogás esetében is. Saját szakmai napokat szervezünk, élményalapú ügyfélrendezvényeink voltak és lesznek, emellett a BrandFestival egyik főtámogatói vagyunk, mert ez az a konferencia, ahol valóban aktuális témák és minőségi program van, már évek óta. A múlt év végén véglegesítettük az autópiaci trendek termékünket a Használtautó partnereinek, amit az idén az első fél évben oktatásokon keresztül mutattunk be a célközönségnek, vagyis az autókereskedéseknek és az -importőröknek. A népszerűsítés megfelelő ütemben halad, azonban ez nem egy gyors folyamat, eltart egy ideig, mire napi rutinná válik a megoldásunk használata. Hasonló információs terméket dolgoztunk ki az ingatlanpiac számára is, néhány nagy ingatlanhálózatnak már be is mutattuk, és biztosítjuk is ezt.
– Milyen egyéb újításaitok voltak az idén?
– Az első fél évben fejlesztettünk egy szolgáltatást az új építésű ingatlanokra, ami teljesen új modellben kínál szolgáltatásokat az ilyen ingatlanokkal foglalkozók számára. Nyáron megújítottuk a marketplace termékeink szűrőit és kategóriáit, hogy a felhasználóink még gyorsabban megtalálhassák, amit keresnek. A közeljövőben elindul a „boltok” funkció, amely a kisebb és közepes üzletek számára teszi még könnyebbé a megjelenést és az értékesítést, egy egyedi felületen keresztül.
– Júliusban érkezett a hír, hogy a Jófogás 29. helyet szerzett az AIM csoport apróhirdetési oldalakat rangsoroló globális, top 100-as listáján. Mennyire volt váratlan ez az eredmény?
– Mi is meglepődtünk rajta, ez egy teljesen új lista, eddig nem volt ilyen. Természetesen nagyon örültünk a jó helyezésnek, hiszen olyan országok vezető apróhirdetési oldalait sikerült megelőzni, amelyek a magyarnál jelentősen nagyobb piacnak számítanak. Bár a lista összeállításakor jellemzően a látogatottságból indultak ki, az jól látszik a rangsorból, hogy azok a szájtok végeztek előrébb, amelyeknek nagyobb a szolgáltatási portfóliója. Minél több szolgáltatást képes nyújtani valaki egy adott piacon, annál nagyobb elérést tudhat magáénak, és mi szerintem főleg ennek köszönhettük, hogy a finneket vagy épp a mexikóiakat is megelőztük.
– A Schibsted többi oldalához képest hogyan szerepeltetek?
– A schibstedes oldalak között a top 10-ben benne vagyunk. Az előttünk lévő összes ország, például a franciák, a brazilok, az olaszok, a spanyolok, a norvégok, az osztrákok piaca meszsze a magyar előtt jár. Ausztriában például a Willhabenen 4,5 millió termék található, nálunk 1,8 millió. A vertikális kategóriákban ugyanakkor már erősebb a Jófogás, az állás, az ingatlan vagy az autós szegmensben több a hirdetés, de a marketplace-ben több mint kétszer anynyi van az osztrák szájton.
– A Schibsteden belül milyen a megítélése a magyar érdekeltségnek?
– A piac méretének megfelelő fi gyelmet kapunk. Ennek a hátrányát csak akkor érzem, amikor akvizícióról van szó. Annak ellenére, hogy látunk felvásárlási opciókat, ezeket nem tudjuk olyan formában meglovagolni, mint a magyarnál nagyobb piacok esetében.
– Milyen irányban terjeszkednétek?
– Az Autónavigátor fejlődését látva – augusztusban 550 ezer valós felhasználót ért el kicsi, de elhivatott szerkesztőség segítségével – azt mondhatom, hogy már jó kiegészítő terméke lett a Használtautónak. Felvásárlás kapcsán specializált hírszájtban, vagy termékkategóriával foglalkozó hirdetési oldalban is gondolkodnék, de egy kisebb területre fókuszáló tranzakciós oldal is izgalmas lehet.
Kalocsai Zoltán
Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.