A rádió értelméről, jelenéről és jövőjéről folyt a diskurzus a Business Lounge december 19-ei adásának első felében, méghozzá a MiértRádió iparági összefogás vezetője, Nagy Marcell segítségével. Majd pedig Guzsaly Péter, a Skool partnerkapcsolati vezetője mesélt arról, hogy miért fontos az IT-szektornak, hogy lányok, nők dolgozzanak benne.
(kiemelt fotón balra Nagy Marcell, jobbra Guzsaly Péter)
„Sokan gondoljuk úgy, hogy a rádiónak komolyabb szerepet kellene elfoglalnia a reklámtortában”, meséli Nagy Marcell, ezért is jött létre 2022-ben a MiértRádió iparági összefogás, mely hirdetési döntéshozókat célozza meg. Szeretnék ugyanis felhívni a figyelmüket a rádiós hirdetésekben rejlő lehetőségekre, ötletekre, erősíteni a rádiók iránti bizalmat.
A hallgatók és a hirdetők fejében is sok tévhit él a rádióval kapcsolatban, például az is, hogy „a vizuális tartalmak alkalmasabbak a reklámokra”, hiszen a „rádió a fantáziát indítja be”. Így akár ahhoz is hasonlíthatjuk, mint amikor a gyermekünknek olvasunk mesét. Megfigyelhető továbbá egy olyan tendencia is, hogy „az emberek multiplatformosan kezdik el használni a rádiót”, vagyis jelentős hányaduk online streameli, ez főleg az utóbbi években lett jellemző. Utóbbi egyébként a fiatalok elérése miatt is fontos, nem véletlenül készülnek kifejezetten őket is célzó kampányok, melyek „megmutatják, hogy nem szükséges egy külön készülék a rádióhallgatáshoz”.
Mi a rádió jövője, beleszól-e majd a mesterséges intelligencia? A szakember szerint ezen a területen is szinte kötelező hasznosítani az MI adta lehetőségeket, akár a szpotgyártásban is. Végül pedig az a tanács is elhangzott, hogy aki komolyan gondolja és stratégiai szempontból építi fel rádióját, annak „érdemes mindenhol ott lennie”, már ami a közösségi platformokat illeti.
A második vendég Guzsaly Péter volt, a 2014-ben indult Skool partnerkapcsolati vezetője. „Szombatonként menő technológiai cégek irodáiban programozást mutatunk és tanítunk meg lányoknak nyolcéves kortól” – mesélte a projektről. Guzsaly szerint ez azért jó a cégeknek, mert a pro bono munkával jobbá teszik a világot, másrészt pedig a bővülésben is segítségükre lesz, hogy megismernek egy csomó tehetséges fiatalt. A szakma telítettsége azonban akadályozó tényező, és hozzá kell tenni, hogy „ma Magyarországon az átlagos IT-cégeknél 87-13 százalék a férfiak-nők aránya”.
De miért van ilyen kevés nő ebben a szakmában? A szakember szerint a sztereotípiákban kell keresni a választ, valamikor a hatvanas években a PC-játékok a fiúknak szóló polcokra kerültek a boltokban, és ez azóta is így van, a gamer-világ kommunikációja, marketingje nem sokat változott. Továbbá azért sem érdeklődnek a nők az informatikai pálya iránt, mert nincs előttük megfelelő példakép.
A Skool iskolákba is ellátogat, van egy saját fejlesztésű játékuk, melynek végére a gyerekek átlátják a programozói, algoritmikus gondolkodást. „Ugyanolyan ügyesek benne a mélyszegénységben élő fiatalok Szabolcsban, mint a második kerületi, állami iskolába járó gyerekek”.
Hogyan hatnak ránk a rádióban hallott különböző hangok és dallamok és vajon csak vezetés közben rádiózunk? Hogy tudják majd hasznosítani a Skoolnál szerzett tudást a fiatalok? A december 19-ei teljes adás ide kattintva hallgatható meg.