Új név, új menedzsment, új stratégia – izgalmas változásokat jelentett be az UFA Produkció. A cég ügyvezető igazgatóival, Ute Biernattal és Ács Emesével beszélgettünk.
(kiemelt fotón balra Ute Biernat, jobbra Ács Emese)
- Két hete számottevő változásokat jelentettetek be. Miért volt ez fontos és miért éppen most történt?
- Ute Biernat: Sokkal többről van szó, mint egyszerű névváltásról vagy rebrandingről. Gyakorlatilag a hazai kereskedelmi televíziózás indulásától jelen vagyunk műsorgyártóként. Az első projektünk a Barátok közt volt, a Grundy UFA név talán már emiatt is jó pár néző számára ismerős lehet. A televíziós piac folyamatosan változik, ehhez természetesen mi is alkalmazkodunk. Igazodunk a trendekhez, a partnerek és a tulajdonosaink elvárásához is.
- Ács Emese: Az elmúlt évek tapasztalatai alapján úgy látjuk, hogy a magyar piacon éppen túl vagyunk a fikciós sorozatok iránti kereslet csúcsán. A műsorszolgáltatók elvárása, hogy rugalmasabb formátumötleteket biztosítsunk számukra. Ilyen például a non-fiction műfaj, melynek rövidebb a gyártási ideje, jobban skálázható és tervezhető, mint egy fikciós sorozat. Ezért döntöttünk úgy, hogy ilyen értelemben reagálunk a műsorszolgáltatói igényekre. A fő hangsúlyt tehát a szórakoztató műsorok gyártására helyezzük. Ugyanakkor törekszünk arra, hogy a kreatív feladatokra, saját fejlesztésű non-fiction formátumokra is nagyobb kapacitással koncentrálhassunk. Így például egyes műsorok esetében létrehozunk magyarországi gyártóbázist, egy úgynevezett hubot, hogy külföldi cégeknek, akár cégcsoporton belül is képesek legyünk gyártási munkát biztosítani. A névváltással szeretnénk ezt az oldalunkat is megerősíteni a kommunikációnkban.
- A menedzsment is átalakult, ez miért volt fontos? Hogyan oszlanak meg ezentúl a feladatok, ki, mivel foglalkozik majd és milyen hatása lesz ennek a cég működésére?
- Ute Biernat: Korábban elsősorban a fikciós tartalmú műsorok készítése volt a fókuszunk, 2015. május 1-jén alakult meg a non-fiction műsor részlegünk, amely már alapvetően szórakoztató műsorok gyártására épült. A névváltással ezeket a részlegeket gyúrtuk egybe és most már inkább egy nagy tartalomgyártóként funkcionálunk, amely minden partneri elvárást le tud fedni a kisebb, saját fejlesztésű projektektől kezdve a nagy licensz műsorok gyártásáig. Az UFA Magyarországnak két ügyvezetője van, Emese Magyarországról, míg én a német anyacég részéről, emellett továbbra is ellátom az UFA Show & Factual vezetői feladatait is. A jövőbeni feladataink között szerepel az UFA Produkció belső átszervezése, ami az első lépésünk lesz a jövőbeni piaci céljaink megvalósításához.
- Új stratégiát alakítottatok ki, mit reméltek ettől, illetve milyen célokat fogalmaztatok meg?
- Ute Biernat: Az üzleti terveink elérése érdekében szeretnénk megerősíteni a magyar vezetést.
- Ács Emese: A saját formátumokat később a nemzetközi piacokon is értékesíteni szeretnénk. Hiszünk és készülünk a streaming további előretörésére is, ezért azt tervezzük, hogy erre a piacra is belépünk a jövőben.
- Bővül-e a szolgáltatás portfóliótok, ha igen, milyen új tevékenységekkel?
- Ács Emese: Az, hogy az UFA és a Fremantle cégcsoport magyar leányvállalata vagyunk, lehetővé teszi, hogy első kézből juthassunk hozzá nemcsak az európai, hanem a világtrendekhez kapcsolódó kutatásokhoz, tapasztalatokhoz. A cégcsoport folyamatosan kutatja, hogy melyek azok a piaci szegmensek és területek, ahova tartalmat lehet gyártani, mert a televíziók mellett más platformok is igénylik az ötletet, formátumot. A Fremantle 25 országban aktív a kreatív és a gyártás terén, így nagyon nagy a merítés az új tartalmi ötletek kapcsán. Ahogy korábban már említettem, a jövőben tartalomgyártóként definiáljuk magunkat, akik akár kis, akár nagy képernyőre is színvonalas anyagokat képesek előállítani. Követjük a Fremantle fejlesztési irányait, ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a magyarországi gyártóbázis mellett a külföldön készült úgynevezett hub produkciókra is nagyobb figyelmet fordítunk. Ennek lényege, hogy az egyes műsorok finanszírozását optimalizálni tudjuk ezzel a megoldással a cégcsoporton belül. Ezek nemcsak tervek, ugyanis előrehaladott tárgyalásokat folytatunk a témában a Fremantle-vel és egy nagy hazai országos tévécsatornával, így hamarosan már egy teljesen új gyártási módszerrel készülhet el egy-egy újabb produkció a hazai piacra is.
- A most bejelentett változások mennyire érintik majd a csapatot?
- Ács Emese: Jelenleg 50 munkavállalónk van. A rövid-, közép- és hosszú távú terveink megvalósításához pedig szinte biztos, hogy inkább létszámot kell növelni és még több szakembert magunkhoz csábítani.
- Mennyire nehéz megfelelő szakembereket találni?
- Ute Biernat: A fiatal szakemberek bevonzása minden iparágban világszerte kihívásokat jelent, még a legtöbb Fremantle vállalatunk számára is. Fel kell kutatni a fiatal munkavállalók igényeit, és olyan munkakörnyezetet kell teremteni számukra, amely megfelel az igényeiknek és elvárásaiknak.
- Ács Emese: Kifejezetten nagy hangsúlyt fektetünk az utánpótlásnevelésre, hogy minél több fiatalt tudjunk a műsor-, illetve tartalomgyártás világába csábítani. Hiszünk a tartalomgyártás világának varázsában, és ezt a szenvedélyt szeretnénk továbbadni a jövő generációinak. És ezt csak úgy lehet, ha olyan munkahelyi és karrier lehetőséget kínálunk, ami megszólítja őket. Ma már muszáj perspektívát mutatni, hogy ha valaki elhívatott és tanulni, fejlődni szeretne, az nálunk megtalálja a számítását. És persze az is fontos, hogy aki általunk tanulta meg a szakmát, maradjon is nálunk. Erre már van jó pár konkrét példánk is, hiszen vannak olyan kollégáink, akik pár éve még pályakezdő fiatal gyakornokként kezdtek nálunk és a jövőben már a legfontosabb műsorainkban kapnak majd magas pozíciót. Ezek a történetek nekünk is optimizmusra adnak okot, hogy a csapatunkhoz érdemes tartozni. A jövő mindig a fiataloké, mi pedig szeretnénk, ha ezt a jövőt nálunk kezdenék el építeni.
- Mi jelenti most a legnagyobb kihívást a műsorgyártásban?
- Ute Biernat: A műsorgyártásban mindig voltak és lesznek is kihívások. Az egyik legnagyobb a költséghatékonyság és az, hogy olyan formátumötleteket hozzunk létre a Fremantle csoporton belül, amelyek a nemzetközi piacra is eljuthatnak. Ezen felül folyamatosan új üzleti modelleket, valamint új platformokat keresünk a tartalmaink számára. Éppen ezért szeretnénk több lábra állni, hogy egy kiszámítható, tervezhető pályán tudjunk működni.
- Tavaly 4,4 milliárd forintos árbevételt ért el a cég. Idén milyen eredményekre számítotok?
- Ács Emese: Cégvezetőként nem lehet más a cél, mint hogy mindig nagyobb bevételre és nagyobb nyereségre tehessünk szert. Ezt az évet mérföldkőnek tekintjük, mivel ez volt az első év, amikor három országos televíziós csatornának, az RTL-nek, a TV2-nek és a Viasat3-ra is készítettünk műsorokat. Szeretnénk ezeket a jó kapcsolatot megtartani a csatornákkal, hogy a jövőben is egymás partnerei lehessünk.
- Ha egy év múlva beszélünk, mikor lennétek elégedettek, ha milyen helyzetben lenne a cég szakmailag, üzletileg?
- Ács Emese: A küldetésünk nemcsak a pénzről szól, éppen ezért a leginkább akkor lennék elégedett, ha még több fiatal és tehetséges szakember választaná rajtunk keresztül a tartalomgyártást, mint szakmát, hogy hosszú távra biztosíthassuk a színvonalas szórakoztatást, legyen szó bármilyen formátumról. Az pedig csak hab lenne a tortán, ha a saját fejlesztésű projektjeink nemcsak Magyarországon, hanem Európa vagy akár világszerte is minél több helyen jelenhetnének meg. Szeretnék továbbá jövőre legalább egy olyan formátumot, aminek a gyártóbázisa Magyarországon van, és a külföldi cégek hozzánk jönnek leforgatni a saját verziójukat.
- Ute Biernat: Hatalmas célok, nagy kihívások. Szórakoztató műsorokat szeretnénk készíteni valódi emberekkel, valós helyszíneken, igazi nézőközönség számára. Ez a szenvedélyünk, és ez az, amit képviselünk a jövőben is.
Kalocsai Magdolna