A vállalkozásokban bízunk leginkább, a médiában a legkevésbé

Már jobban bíznak az emberek a vállalkozásokban, mint a civil szervezetekben (NGO), a kormányok a pandémia első hónapjaiban sokat veszítettek hitelükből, a média pedig a bizalmi rangsor végén van – többek között ez derült ki a 2021-es Edelman „Trust Barometer” elemzésből.

A 28 országban 33 ezer ember megkérdezésével készült felmérés alapján a vállalkozásokban a válaszadók 61 százaléka bízik meg. Ha pedig a saját munkaadójukról van szó, akkor még hitelesebbnek tartják a cégeket az emberek, ebben az esetben 76 százalékos a bizalmi arány. Az Edelman elemzése ezzel kapcsolatban arra is felhívja a figyelmet, hogy ez egyben megnövekedett felelősséggel is jár, hiszen a leginkább hiteles információforrásként fokozott figyelmet kell fordítaniuk a közléseikre.

Amióta az Edelman elkészíti a jelentést első alkalommal fordul elő, hogy a szervezetek között a vállalkozások megelőzték az NGO-kat. A civil szervezetekben a megkérdezettek 57 százaléka bízik. A kormányokat a válaszadók mindössze 53 százaléka tartja hitelesnek, míg a média még alacsonyabb, 51 százalékos eredményt ért el.

„A legerősebb államok a világon elveszítették bizalmi tőkéjüket. Kína iránt szinte mindenki bizalmatlan a világon, az Egyesült Államokban az emberek 40 százaléka bízik a kormányban, ami az eddigi legalacsonyabb érték. Eközben az Egyesült Királyság és Németország kormányai 53, illetve 61 százalékos eredményt értek el. Hasonló mintát lehet megfigyelni a cégek körében is, amelyeknek ezekben az országokban van a központjuk” – mondta el a felmérés kapcsán Richard Edelman, a kutatást végző PR-cég vezérigazgatója.

A globális koronavírus-járvány csak tovább növelte az aggodalmakat az állások megőrzése és a klímaváltozás kapcsán, illetve tovább rontotta a társadalom vezetőibe vetett hitet. A tudósokat leszámítva (73 százalék) csak a helyi közösségükhöz tartozó vezetőkben, illetve a munkaadó vállalatuk vezetőjében bíznak meg viszonylag sokan.

Az Edelman jelentéséből az is kiderül, hogy az információforrások kapcsán is nagyon elbizonytalanodtak az emberek. A keresésekre adott találatok szerepelnek az első helyen, 56 százalékos értékkel, de ez 9 százalékponttal alacsonyabb, mint két évvel ezelőtt. A hagyományos médiát az emberek 53 százaléka tekinti megbízható információforrásnak, ami 12 százalékpontos visszaesést jelent, míg a közösségi média történeti mélyponton van a maga 35 százalékos eredményével.