- Hirdetés -

Adathalász toplistán a közösségi média

|

A Check Point Research által kiadott, harmadik negyedévre vonatkozó adathalászatot vizsgáló jelentés bemutatja, a hackerek mely brandeket utánozva kísérelték meg rávenni az embereket személyes adataik kiadására.

A Check Point Research (CPR) kiadta legújabb, 2021 harmadik negyedévére vonatkozó ’Brand Phising Report’ anyagát. A jelentés bemutatja az idei év július-augusztus-szeptemberi időszakában a bűnözők által leggyakrabban használt brandeket, melyeket utánozva személyes információkat vagy fizetési jogosultságokra vonatkozó adatokat kíséreltek meg kicsalni az emberekből.

A Microsoft a harmadik negyedévben is megmaradt a cyber-bűnözök által leggyakrabban megcélzott brandnek, bár kisebb mértékben. Valamennyi, brand utánzásán alapuló adathalász kísérlet 29%-a kapcsolódott a technológiai óriáshoz, ami csökkenést jelent az év második negyedévének 45%-ához képest. A fenyegetést indítók továbbra is kihasználjak a COVID-19 pandémia miatt sérülékennyé vált munkaerőt. Az Amazon átvette a DHL második helyét, az előző negyedév 11%-ához képest valamennyi adathalász kísérlet 13%-a használta a nevét, ahogy a bűnözők elkezdték kihasználni az ünnepek kapcsán növekvő online vásárlási forgalmat.
A jelentés szerint az év során első alkalommal került be a közösségi média az adathalász kísérletek által három leginkább érintett szektor közé: a WhatsApp, a LinkedIn és a Facebook is felkerült a top tízes listára.

„A fenyegetéseket indítók a vezető brandek megszemélyesítésével folyamatosan próbálják megújítani az emberek személyes adatainak eltulajdonítását célzó kísérleteiket. Az évben első alkalommal lett a közösségi csatornák szektora a cyber-bűnözők által leginkább kedvelt három közül az egyik, egyértelműen ennek az oka, hogy kihasználják, az emberek a világjárvány feléledése miatt egyre nagyobb számban dolgoznak és kommunikálnak távolról,” mondta Omer Dembonsky, a Check Point Software Data Research csoportvezetője. „Sajnos az érintett brandek nem sokat tehetnek az adathalász-kísérletek elleni harcban. Leggyakrabban az emberi tényező játszik közre, amikor nem vesz az ember észre egy rosszul írt domain nevet, egy hibás dátumot, vagy más, gyanús részletet a szöveges üzenetben vagy e-mail-ben. Mint mindig, arra buzdítjuk a felhasználókat, legyenek óvatosak, amikor kiadják adataikat, és kétszer gondolják meg, kinyitnak-e egy e-mail csatolmányt vagy linket, különösen olyan levelek esetében, melyek azt állítják, olyan vállalatoktól származnak, mint az Amazon, a Microsoft vagy a DHL, tekintve, hogy ezek a leggyakrabban előfordulók. A harmadik negyedéves adatok alapján azt is javasoljuk, hogy a felhasználók legyenek éberek akkor is, ha látszólag olyan közösségi médiumoktól kapnak emailt vagy másmilyen kommunikációs csatornán keresztül üzenetet, mint a Facebook vagy a WhatsApp.”

Brand használatán alapuló adathalász támadáskor a bűnözők egy jól-ismert márka hivatalos weboldalát próbálják utánozni egy hasonló domain vagy URL és web-oldal design segítségével. A hamis weboldalra vezető linket e-mail-ben vagy szöveges üzenetben el lehet küldeni a kiszemelt egyéneknek, vagy böngészés közben lehet a felhasználót oda terelni, de akár egy csaló mobilalkalmazás is lehet a forrás. A hamis weboldal gyakran egy olyan kérdőívet tartalmaz, mely a felhasználók jogosultságait, fizetési adatait vagy más személyes információit hivatott ellopni.

2021 harmadik negyedévében az adathalászatnak leginkább kitett brandek

(A felsorolás alapja az adott brand teljes megjelenése az adathalász támadásokban.)

Microsoft (világszerte valamennyi adathalász támadás 29%-ában jelent meg)
Amazon (13%)
DHL (9%)
Bestbuy (8%)
Google (6%)
WhatsApp (3%)
Netflix (2,6%)
LinkdIn (2,5%)
Paypal (2,3%)
Facebook (2,2%)

Példa: Microsoft adathalász email

A negyedév során a Check Point kutatói olyan kártékony adathalász e-mailt találtak, mely Google felhasználói fiókok adatait kísérelte meg kicsalni. A levél egy Google címről (no-reply@accounts[.]google[.]com) érkezett a következő tárgy megjelöléssel: „Help strengthen the security of your Google Account” A következő csaló e-mailben az tűnt fel, hogy nem változott az évszám („2020 Google”). A támadó egy kártékony linkre (http://router-ac1182f5-3c35-4648-99ab-275a82a80541[.]eastus[.]cloudapp[.]azure[.]com) való klikkelésre próbálja rávenni áldoztatát, mely egy Google login felületnek tűnő, hamis, kártékony login oldalra irányítja a felhasználót. A kártékony linken a felhasználónak meg kellett adnia Google felhasználói fiókjának adatait.

LinkedIn adathalász e-mail

Ez az adathalász e-mail a LinkedIn felhasználói fiókkal kapcsolatos információkat kíséreli meg ellopni. A LinkedIn címről (linkedin@connect[.]com) érkezett levél tárgyában a következők szerepeltek: „You have a new Linkedln business invitation from *****”. A támadó megpróbálja rávenni áldozatát, hogy klikkeljen rá a kártékony linkre, mely egy hamis LinkedIn login felületre vezet. A kártékony linken (https://www[.]coversforlife[.]com/wp-admin/oc/nb/LinkedinAUT/login[.]php) a felhasználónak meg kell adnia felhasználó nevét és jelszavát. A hamis weboldalon látható, hogy nem változott az évszám („2020 LinkedIn”).

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...