- Hirdetés -

Átalakítja az online hírpiacot a járvány – interjú Bognár Bálinttal

|

Egyelőre inkább csak kísérleteznek a fizetőkapuval és a támogatói modellel, arra számítanak, hogy a következő években még a hirdetésekből jön a bevétel nagy része – mondta el az mmonline.hu-nak adott interjúban Bognár Bálint. A Central Médiacsoport digitális üzletágának vezetője beszélt a 24.hu megújulásáról, arról, hogyan hatott az online hírpiacra a koronavírus-járvány, mennyire vált be a robot podcast és szóba került a Telex sztorija is.

– Múlt héten jelentettétek be az arculatváltást a 24.hu-nál, miért pont most döntöttetek úgy, hogy élesítitek a változásokat?

– Eredetileg pár hónappal korábban szerettük volna meglépni ezt, mivel az év vége amúgy is igen sűrű időszak. Viszont nem akartunk kapkodni, a saját tempónkban haladtunk a fejlesztéssel és most végeztünk a munkával.

– Mióta tartott az előkészítés?

– Még 2016 vége, 2017 eleje körül döntöttünk úgy, hogy kicsit más irányba tereljük a 24.hu-t, akkor indult egy folyamat, aminek részeként sok új embert igazoltunk és változtattunk a szerkesztőségen. Úgy láttuk, hogy a 2010-ben indult oldal abban a formában nem volt alkalmas arra, hogy elérje azt a célt, amit kitűztünk, vagyis piacvezető legyen. Maga a fejlesztés nagyjából az elmúlt fél évben zajlott. Mostanra sikerült elérnünk a piaci elsőséget, amit megerősítettek a nem túl pozitív médiapiaci változások is.

– Mik a legfontosabb újítások?

– Alapvetően három területen vannak nagy változások. Az egyik az arculat, amire ráfért egy jelentős megújítás. Ehhez kapcsolódik, hogy az oldal használhatóságán is javítottunk, hogy a hozzánk érkező felhasználók komfortérzetét növeljük. A másik jelentős újítás a fizetős szolgáltatások elindítása. Egyrészt bevezettünk egy fizetőkaput, amivel a reklámblokkolót használóknak szeretnénk egy alternatívát kínálni, havi 500 forintért teljesen reklámmentesen böngészhetik az oldalunkat. Jelenleg az üzleti modellünk a hirdetésekre épül, a reklámblokkolót használók pedig kiesnek az elért közönségből, ezt a helyzetet kezelnünk kell, ezért döntöttünk úgy, hogy felkínálunk egy ilyen lehetőséget. Emellett elindítottunk egy támogatói programot. Az elmúlt két év tapasztalatai alapján úgy látjuk, hogy itthon a támogatói modell jobban beválik, mint a fizetőkapus konstrukció. A harmadik fontos változás pedig az, hogy elindítottunk egy regisztrációhoz kötött funkciófejlesztést, ami egyelőre a sötét módot és a cikkek elmentését foglalja magában. Eddig a technológiát építettük, de szeretnénk olyan funkciót is bevezetni, amivel a felhasználók jobban be tudnak szállni a tartalomgyártásba. A következő negyedévben egy olyan szolgáltatást indítanánk el, ahol az ő aktivitásukra is számítunk a tartalom elkészítésében. Várhatóan a tavasz elején élesedhet majd az ez új funkció.

– Egyre több hírportál alkalmaz fizetőfalat, vagy indít támogatói kampányt. Véleményed szerint mennyire életképes ez a modell, mennyiben tudja kiváltani a hirdetéseket?

– Mi abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a piaci bevételből tudunk boldogulni és profitábilisan működni. A mi esetünkben inkább a kísérletezés és az elmélyültebb tartalomgyártás indokolja a felhasználók bevonását a finanszírozásba. Jövőre nem is tervezünk nagyobb bevétellel ebből a forrásból. Az egész piac 20-25 éve elkövette azt az eredendő bűnt, hogy abba az irányba indult el, hogy az interneten minden ingyenes. Azt gondolom, hogy a fizetőkapu vagy a támogatói finanszírozás a magyar piacon nem a közeljövőben lesz működő üzleti modell, de fontosnak tartom, hogy ezzel is próbálkozzunk. Jövőre folytatjuk a kísérletezést, megnézzük, hogy bizonyos prémium tartalmak hogyan működnek fizetőkapu mögött. De a következő két évben szerintem még a hirdetésalapú modell lesz a meghatározó, és talán hosszabb távon, 4-5 éves távlatban van nagyobb realitása a a hibrid működésnek.

– A 24.hu látogatószáma a Covid-járvány alatt folyamatosan nőtt, az Index régi szerkesztőségének távozásával piacvezető lett ebben a mutatóban. A hirdetésekben ez mennyire érződött?

– Az év első három hónapja kifejezetten jó időszak volt, nagyon jól indult az év. Április-májusban aztán jelentősen visszavettek az aktivitásból a hirdetők, ugyanakkor látogatottságban nagyon jó időszak volt, hiszen mindenki próbált tájékozódni a helyzetről és a legtöbben ezt online csatornákon keresztül próbálták megtenni. Azonban a nagyon jó eléréseket nem tudtuk hatékonyan monetizálni. Nyár közepétől viszont szépen lassan visszaállt a hirdetői piac arra a szintre, amivel eredetileg is számoltunk az idei év tervezésekor. Aztán jött július 24-e, amikor felállt az Index régi szerkesztősége, és látszott, hogy ott megmozdult a közönség is. Havi szinten 250-300 ezer, napi szinten pedig 150-200 ezer felhasználó döntött úgy, hogy más felületet keres, közülük pedig elég sokan nálunk landoltak és itt is maradtak. Ősszel, amikor újra felpörögtek az események a járvány kapcsán további látogatók jöttek és a hirdetési piaci is felélénkült, úgyhogy elmondhatom, hogy a 24.hu esetében jobb évet zárunk idén, mint tavaly. Azonban szeretném azt is megjegyezni, hogy nyilvánvaló, hogy az egész piacnak nem tesz túlzottan jót az Index körül kialakult helyzet.

– Milyen sűrűn nézitek a Telex elérési számait, mekkora kihívást jelenthet az ex-indexesek új portálja?

– Rendszeresen figyeljük az eredményeiket már csak azért is, mert nálunk is több olyan újságíró dolgozik, aki érintett volt lapmegszűnésekben, így van egy érzelmi oldala is a dolognak. Látszik, hogy nagyon jól indultak, egy teljesen új márkával naponta 300-400 ezer egyedi látogatót elérni szép teljesítmény, azonban azt is látni kell, hogy ez még nagyon más pálya, mint a mi milliós látogatottságunk. Ahhoz, hogy egy ilyen elérésű site-ot hozzanak létre több tényezőre is szükség van. Egyrészt kell egy erős márka és talán ehhez állnak most a legközelebb. Emellett szükség van egy olyan tartalmi stratégiára, ami lehetővé teszi a folyamatos növekedést. Ők az olvasóktól kaptak egy biankó csekket egy ígéretre, olyanoktól, akik a fejükben élő Indexet szeretnék viszont látni valamilyen formában. Ilyen elvárások mellett óriási kihívást jelent a növekedés. Egy másik tényező, hogy mivel teljesen új márkáról van szó, nincs akkora beágyazódottsága, mint régi piaci szereplőknek. Ebből adódóan hiányoznak azok az elérések, amelyek keresésekből, és azok eredményeként a régi cikkek megnyitásából jönnek. A Telex.hu most valahol a 444.hu mellett pozicionálható elérésben, és a látogatók összetételében jelentős átfedés van közöttük. Egy szinttel fölöttük van a hvg.hu, a napi.hu, a portfolio.hu, majd a piac tetején az origo.hu, index.hu, 24.hu trió. Mi drukkolunk a Telex csapatának, érdekes látni, hogy milyen modellel próbálkoznak, meglátjuk, milyen eredményt érnek el. Az gondolom, hogy ha egy piacon több szereplő van, akik versenyeznek egymással, azzal a teljesítmény javulni fog. Ez pedig a display hirdetési piac növekedését, de legalábbis stagnálását hozhatja magával. Ez pedig nekünk jó hír, mert mi ebből a piacból akarunk minél nagyobb részt kihasítani. Ha nincsenek új szereplők, zsugorodik az elérése a híroldalaknak, akkor bajban leszünk, mert a hirdetők is elfordulnak ettől a szegmenstől.

– Véleményed szerint átalakítja-e a hazai online hírpiacot a Covid-járvány?

– Egyértelműen igen. Ha kevesebb pénz van a piacon, kevesebb termék, vagy médiacég marad életben. A hírpiacnak van egy olyan adottsága, hogy a versenyhez stáb kell, hiszen ahhoz, hogy le tudj gyártani nagy mennyiségű cikket, melléjük pedig extraként videókat, riportokat, podcastokat készíts, hogy versenyben maradj, ehhez sok ember kell. Egy hírpiaci szereplő nyilván minden történést meg akar írni, ezt pedig 20 fő alatti csapattal nem lehet megcsinálni. Azt gondolom, hogy jövőre lesznek olyan kisebb piaci szereplők, akik kiszállnak majd.

– Az MRSZ előrejelzése szerint óriási összeg esik ki a hazai médiapiacról az elmaradó reklámköltések miatt. A Central digitális portfóliójában ez mennyire érezhető?

– Mi viszonylag jól jöttünk ki ebből a helyzetből, köszönhetően annak, hogy a független piaci szereplők között a legnagyobb elérésű portfólió rendelkezünk, olyan felületekkel, mint az nlc.hu, a Házipatika vagy a Nosalty. Ha valamennyire el is maradunk az év eleji tervtől, azért nem vagyunk messzire tőle, míg eredetileg pár százalékos növekedést vártunk, most úgy néz ki, hogy néhány százalékkal csökken a bevételünk. Pozitív oldala is van a helyzetnek, hiszen ahogyan minden válság, ez is katalizátorként hatott a változtatások kapcsán. Úgy döntöttünk, hogy elengedünk néhány terméket, mint a Cafeblog, vagy az Autómagazin, illetve pár kisebb, kevésbé jövedelmező termék esetében visszaveszünk, kevesebb erőforrást fordítunk rájuk. Amellett, hogy ezáltal költségmegtakarítást érünk el, a húzó termékekre is nagyobb figyelmet tudunk fordítani.

– A Startlap esetében terveztek-e valamilyen arculatfrissítést, új funkciókat a közeljövőben?

– A Startlapnál olyan drasztikus átalakulás, mint a 24.hu esetében nem lesz, de folyamatosan fejlesztjük ezt a felületet is, éppen idén nyáron a mobilos verzió új arculatot és bővebb funkcionalitást kapott. Egy 20 éves termékről van szó, amihez csak nagyon óvatosan nyúlhatunk a felhasználói elvárások miatt. Jövőre is nagy figyelmet fordítunk rá, a fő célkitűzés az lesz, hogy a felhasználók az eddiginél is jobban testre tudják szabni, hogy milyen tartalmak jelenjenek meg nekik. Mobilon egyébként már az idén nyári változtatásokkal elindultunk ebbe az irányba.

– Már több mint fél éve működik a robot podcastotok. Ezt mennyire tekintitek egyelőre kísérletnek, vagy mennyire kezelitek már termékként?

– Mindenképpen termékként kezeljük, de egyben kísérletezés is, amelynek két fő iránya van. Az már látszik egy ideje, hogy a podcastok szerepe felértékelődik, az év végi, a következő esztendőre vonatkozó előrejelzésekben folyamatosan feltűnik olyan megoldásként, ami nagy felfutás előtt áll. Ehhez alkalmazkodva a portfóliónkon belül több podcastot is indítottunk már. A másik irány pedig az, hogyan lehet automata módon tartalmakat létrehozni, mondhatom úgy is, hogy a robotújságírással kísérletezünk. A robot podcast tavasz végén indult, már a pandémia ideje alatt fejlesztettük. Ezzel bővült a podcast kínálatunk, másrészt úgy hozunk létre új tartalmat, hogy ehhez nem kell emberi erőforrást alkalmaznunk. Most már egymilliós összesített meghallgatásnál tartunk, és ami szintén nagyon fontos, hogy majdnem 90 százalékos a végighallgatás, tehát nem csak arról van szó, hogy sokan csak kipróbálják, hanem a legtöbben végig is hallgatják ezeket a tartalmakat. Ez egyrészt azt mutatja, hogy érdemes tovább bővíteni a tartalmi kínálatot, másrészt azt is jelzi, hogy a már meglévő technológiánkat érdemes lesz más termékeknél is kipróbálni.

– Mi jelentette a legnagyobb kihívást idén a Central digitális portfóliójában?

– Azt gondolom, hogy a munka újraszervezése, illetve a munka-magánélet egyensúly megtartása volt a legnagyobb kihívást. Nagyon gyorsan reagáltunk a járványra, március elejétől több szerkesztőség először próbaként, aztán élesben is távmunkára ment. Ezt követően 2-3 hónapig nem is nagyon jártunk be az irodákba, egyszerre legfeljebb a csapat 10 százaléka lehetett bent. Ehhez persze az kellett, hogy újraszervezzük a munkát, illetve ami nagyon fontos volt, hogy kezeljük azt a helyzetet, hogy megváltozott a napi ritmus. Hiszen már nem volt az, hogy 9-től délután 5-ig vagy 6-ig bent vannak az irodában, így előfordult, hogy elvesztették a fonalat a munkatársak, sok egyedi problémát okozott a munkaidő és a magánélet egyensúlyának felborulása. Kiemelt figyelmet fordítottunk ennek a helyzetnek a kezelésére, rengeteg belső kommunikációval, sok beszélgetéssel a munkatársakkal.

– A 24.hu arculatváltása mellett milyen fejlesztéseket hajtottatok végre?

– Megújult a Nosalty felülete is, illetve elindítottuk a Nőklapja.hu-t, ahol az első kísérletünk volt fizetőkapu bevezetésére. Átszabtuk a női portfóliót és hangsúlyosabban foglalkozunk a glossy márkák digitális vetületeivel.

– Érkezik-e új termék jövőre a Central digitális portfóliójába, milyen fejlesztési elképzeléseitek vannak?

– A fejlesztések esetében a kulcstermékeinkre fogunk fókuszálni és tovább kísérletezünk a felhasználói fizetős modellekkel. Új terméket inkább úgy tudnék elképzelni, hogy valamelyik meglévő kiadványunk mellé érkezik, esetleg annak a fizetős változata.

– Mit vársz 2021-től?

– Idén megléptük a szükséges szervezeti változásokat és elvégeztük a profiltisztítást, így megvannak a fókuszok, amelyekre koncentrálunk, és ehhez a stábunk is adott. Felkészültek vagyunk, jövőre nem kell nagyon változtatunk. Azt gondolom, hogy 2021 még nem lesz jó év, de sok függ attól, hogy a vakcina mikor érkezik, meddig tart a járványhelyzet, és mikor tud beindulni a gazdaság. Jöhet nehéz év – mi felkészültek vagyunk!

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A digitális piac nagyágyúi trendekről és feladatokról – 1. rész

Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyeiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.   Az...

Elindult a Budapest Airport munkáltatói márka kampánya

A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először...

Megvannak a legjobb mobilfotók

Több mint 650 ezer nevezés közül választotta ki a zsűri a legjobb műveket a HUAWEI XMAGE Awards nemzetközi mobilfotós pályázatán. Az idei nyertes alkotások között olyan képek szerepelnek, amelyek a hétköznapi élet szépségét új,...

Ügynökséget választott a KÖKI Bevásárlóközpont

A hazai gyakorlatban nem túl gyakori, hogy egy ügyfél visszatér a korábbi ügynökségéhez. Márpedig a KÖKI Bevásárlóközpont esetében pontosan ez történt: 2020 és 2022 között az Insomnia egyszer már ellátta a KÖKI full service...

Keveset tesznek a cégek a globális felmelegedés lassításáért

A vállalatok még mindig nem fordítanak elegendő figyelmet a Párizsi Megállapodás kulcsfontosságú céljainak teljesítésére, amivel 1,5 Celsius-fok alatt maradhatna a globális felmelegedés mértéke – derül ki az EY nemzetközi klímaaktivitási barométeréből. Tízből csupán négy...

Változás az IKEA-nál

Az IKEA új fejezetet nyit a régióban: 2024. december 1-jétől Rostislav Čítek veszi át a marketing vezetői pozíciót Csehországban, Magyarországon és Szlovákiában, hogy tovább erősítse a márka jelenlétét és irányvonalát.Rostislav Čítek 2020 óta tagja...

Új vezetőkkel erősít a Telekom

Szerződése lejártával távozik a Magyar Telekomtól Daria Dodonova gazdasági vezérigazgató-helyettes és Igazgatósági tag. Lubor Zatko műszaki vezérigazgató-helyettes pedig a Deutsche Telekom Csoporton belül más pozícióban folytatja karrierjét. A gazdasági vezérigazgató-helyettesi pozícióra a Deutsche Telekomtól...

A mozikat is meghódítja az OMODA

Közösen indul el egy mágikus utazásra Óz csodálatos birodalmába a Universal Pictures látványos új filmje, a Wicked és az OMODA&JAECOO. A két márka közötti együttműködés nem csupán az OMODA&JAECOO innovatív, személyre szabott élmények és...

Keveset költenek digitalizációra a hazai kkv-k

Visszafogottság jellemzi a magyar kkv szektort, ha a digitalizációról van szó. A jelenlegi turbulens gazdasági környezetben sokan inkább a kivárásra játszanak, hátha javulnak a gazdasági mutatók. Noha a K&H kkv bizalmi index harmadik negyedéves...

Már a mozikban a magyar Eufória

Két fiatal szerhasználó felépülésének első 1,5 évét követi nyomon a hazai mozikban december 5-től látható új magyar dokumentumfilm, a Nemzeti Filmintézet támogatásával elkészült Mélypont érzés. Miklós Ádám rendező és Száki Adrián producer úgy nyúltak...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jön a Marsra magyar! karácsonyi különkiadása

December 22-én karácsonyi különkiadással jelentkezik a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! sorozat. A speciális epizód kiemelt nézettségű műsorsávba került az RTL-en, és az RTL+-on is elérhető lesz. A Marsra...

A digitális piac nagyágyúi trendekről és feladatokról – 1. rész

Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyeiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.   Az...

Elindult a Budapest Airport munkáltatói márka kampánya

A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először...

Megvannak a legjobb mobilfotók

Több mint 650 ezer nevezés közül választotta ki a zsűri a legjobb műveket a HUAWEI XMAGE Awards nemzetközi mobilfotós pályázatán. Az idei nyertes alkotások között olyan képek szerepelnek, amelyek a hétköznapi élet szépségét új,...

Ügynökséget választott a KÖKI Bevásárlóközpont

A hazai gyakorlatban nem túl gyakori, hogy egy ügyfél visszatér a korábbi ügynökségéhez. Márpedig a KÖKI Bevásárlóközpont esetében pontosan ez történt: 2020 és 2022 között az Insomnia egyszer már ellátta a KÖKI full service...

Don't Miss

Nemzetközi ügynökségi hálózat tagja lett a Positive Adamsky

A Positive Adamsky csatlakozott a MISSION HUBS független nemzetközi ügynökségi hálózathoz. Ez az együttműködés a cégcsoport régóta tervezett külpiaci stratégiájának kiemelt lépése, amely a nemzetközi jelenlét erősítését és a globális partnerkapcsolatok bővítését célozza.A londoni...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...