- Hirdetés -

Átalakítja az online hírpiacot a járvány – interjú Bognár Bálinttal

|

- Hirdetés -

Egyelőre inkább csak kísérleteznek a fizetőkapuval és a támogatói modellel, arra számítanak, hogy a következő években még a hirdetésekből jön a bevétel nagy része – mondta el az mmonline.hu-nak adott interjúban Bognár Bálint. A Central Médiacsoport digitális üzletágának vezetője beszélt a 24.hu megújulásáról, arról, hogyan hatott az online hírpiacra a koronavírus-járvány, mennyire vált be a robot podcast és szóba került a Telex sztorija is.

– Múlt héten jelentettétek be az arculatváltást a 24.hu-nál, miért pont most döntöttetek úgy, hogy élesítitek a változásokat?

– Eredetileg pár hónappal korábban szerettük volna meglépni ezt, mivel az év vége amúgy is igen sűrű időszak. Viszont nem akartunk kapkodni, a saját tempónkban haladtunk a fejlesztéssel és most végeztünk a munkával.

– Mióta tartott az előkészítés?

– Még 2016 vége, 2017 eleje körül döntöttünk úgy, hogy kicsit más irányba tereljük a 24.hu-t, akkor indult egy folyamat, aminek részeként sok új embert igazoltunk és változtattunk a szerkesztőségen. Úgy láttuk, hogy a 2010-ben indult oldal abban a formában nem volt alkalmas arra, hogy elérje azt a célt, amit kitűztünk, vagyis piacvezető legyen. Maga a fejlesztés nagyjából az elmúlt fél évben zajlott. Mostanra sikerült elérnünk a piaci elsőséget, amit megerősítettek a nem túl pozitív médiapiaci változások is.

– Mik a legfontosabb újítások?

– Alapvetően három területen vannak nagy változások. Az egyik az arculat, amire ráfért egy jelentős megújítás. Ehhez kapcsolódik, hogy az oldal használhatóságán is javítottunk, hogy a hozzánk érkező felhasználók komfortérzetét növeljük. A másik jelentős újítás a fizetős szolgáltatások elindítása. Egyrészt bevezettünk egy fizetőkaput, amivel a reklámblokkolót használóknak szeretnénk egy alternatívát kínálni, havi 500 forintért teljesen reklámmentesen böngészhetik az oldalunkat. Jelenleg az üzleti modellünk a hirdetésekre épül, a reklámblokkolót használók pedig kiesnek az elért közönségből, ezt a helyzetet kezelnünk kell, ezért döntöttünk úgy, hogy felkínálunk egy ilyen lehetőséget. Emellett elindítottunk egy támogatói programot. Az elmúlt két év tapasztalatai alapján úgy látjuk, hogy itthon a támogatói modell jobban beválik, mint a fizetőkapus konstrukció. A harmadik fontos változás pedig az, hogy elindítottunk egy regisztrációhoz kötött funkciófejlesztést, ami egyelőre a sötét módot és a cikkek elmentését foglalja magában. Eddig a technológiát építettük, de szeretnénk olyan funkciót is bevezetni, amivel a felhasználók jobban be tudnak szállni a tartalomgyártásba. A következő negyedévben egy olyan szolgáltatást indítanánk el, ahol az ő aktivitásukra is számítunk a tartalom elkészítésében. Várhatóan a tavasz elején élesedhet majd az ez új funkció.

– Egyre több hírportál alkalmaz fizetőfalat, vagy indít támogatói kampányt. Véleményed szerint mennyire életképes ez a modell, mennyiben tudja kiváltani a hirdetéseket?

– Mi abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a piaci bevételből tudunk boldogulni és profitábilisan működni. A mi esetünkben inkább a kísérletezés és az elmélyültebb tartalomgyártás indokolja a felhasználók bevonását a finanszírozásba. Jövőre nem is tervezünk nagyobb bevétellel ebből a forrásból. Az egész piac 20-25 éve elkövette azt az eredendő bűnt, hogy abba az irányba indult el, hogy az interneten minden ingyenes. Azt gondolom, hogy a fizetőkapu vagy a támogatói finanszírozás a magyar piacon nem a közeljövőben lesz működő üzleti modell, de fontosnak tartom, hogy ezzel is próbálkozzunk. Jövőre folytatjuk a kísérletezést, megnézzük, hogy bizonyos prémium tartalmak hogyan működnek fizetőkapu mögött. De a következő két évben szerintem még a hirdetésalapú modell lesz a meghatározó, és talán hosszabb távon, 4-5 éves távlatban van nagyobb realitása a a hibrid működésnek.

– A 24.hu látogatószáma a Covid-járvány alatt folyamatosan nőtt, az Index régi szerkesztőségének távozásával piacvezető lett ebben a mutatóban. A hirdetésekben ez mennyire érződött?

– Az év első három hónapja kifejezetten jó időszak volt, nagyon jól indult az év. Április-májusban aztán jelentősen visszavettek az aktivitásból a hirdetők, ugyanakkor látogatottságban nagyon jó időszak volt, hiszen mindenki próbált tájékozódni a helyzetről és a legtöbben ezt online csatornákon keresztül próbálták megtenni. Azonban a nagyon jó eléréseket nem tudtuk hatékonyan monetizálni. Nyár közepétől viszont szépen lassan visszaállt a hirdetői piac arra a szintre, amivel eredetileg is számoltunk az idei év tervezésekor. Aztán jött július 24-e, amikor felállt az Index régi szerkesztősége, és látszott, hogy ott megmozdult a közönség is. Havi szinten 250-300 ezer, napi szinten pedig 150-200 ezer felhasználó döntött úgy, hogy más felületet keres, közülük pedig elég sokan nálunk landoltak és itt is maradtak. Ősszel, amikor újra felpörögtek az események a járvány kapcsán további látogatók jöttek és a hirdetési piaci is felélénkült, úgyhogy elmondhatom, hogy a 24.hu esetében jobb évet zárunk idén, mint tavaly. Azonban szeretném azt is megjegyezni, hogy nyilvánvaló, hogy az egész piacnak nem tesz túlzottan jót az Index körül kialakult helyzet.

– Milyen sűrűn nézitek a Telex elérési számait, mekkora kihívást jelenthet az ex-indexesek új portálja?

– Rendszeresen figyeljük az eredményeiket már csak azért is, mert nálunk is több olyan újságíró dolgozik, aki érintett volt lapmegszűnésekben, így van egy érzelmi oldala is a dolognak. Látszik, hogy nagyon jól indultak, egy teljesen új márkával naponta 300-400 ezer egyedi látogatót elérni szép teljesítmény, azonban azt is látni kell, hogy ez még nagyon más pálya, mint a mi milliós látogatottságunk. Ahhoz, hogy egy ilyen elérésű site-ot hozzanak létre több tényezőre is szükség van. Egyrészt kell egy erős márka és talán ehhez állnak most a legközelebb. Emellett szükség van egy olyan tartalmi stratégiára, ami lehetővé teszi a folyamatos növekedést. Ők az olvasóktól kaptak egy biankó csekket egy ígéretre, olyanoktól, akik a fejükben élő Indexet szeretnék viszont látni valamilyen formában. Ilyen elvárások mellett óriási kihívást jelent a növekedés. Egy másik tényező, hogy mivel teljesen új márkáról van szó, nincs akkora beágyazódottsága, mint régi piaci szereplőknek. Ebből adódóan hiányoznak azok az elérések, amelyek keresésekből, és azok eredményeként a régi cikkek megnyitásából jönnek. A Telex.hu most valahol a 444.hu mellett pozicionálható elérésben, és a látogatók összetételében jelentős átfedés van közöttük. Egy szinttel fölöttük van a hvg.hu, a napi.hu, a portfolio.hu, majd a piac tetején az origo.hu, index.hu, 24.hu trió. Mi drukkolunk a Telex csapatának, érdekes látni, hogy milyen modellel próbálkoznak, meglátjuk, milyen eredményt érnek el. Az gondolom, hogy ha egy piacon több szereplő van, akik versenyeznek egymással, azzal a teljesítmény javulni fog. Ez pedig a display hirdetési piac növekedését, de legalábbis stagnálását hozhatja magával. Ez pedig nekünk jó hír, mert mi ebből a piacból akarunk minél nagyobb részt kihasítani. Ha nincsenek új szereplők, zsugorodik az elérése a híroldalaknak, akkor bajban leszünk, mert a hirdetők is elfordulnak ettől a szegmenstől.

– Véleményed szerint átalakítja-e a hazai online hírpiacot a Covid-járvány?

– Egyértelműen igen. Ha kevesebb pénz van a piacon, kevesebb termék, vagy médiacég marad életben. A hírpiacnak van egy olyan adottsága, hogy a versenyhez stáb kell, hiszen ahhoz, hogy le tudj gyártani nagy mennyiségű cikket, melléjük pedig extraként videókat, riportokat, podcastokat készíts, hogy versenyben maradj, ehhez sok ember kell. Egy hírpiaci szereplő nyilván minden történést meg akar írni, ezt pedig 20 fő alatti csapattal nem lehet megcsinálni. Azt gondolom, hogy jövőre lesznek olyan kisebb piaci szereplők, akik kiszállnak majd.

– Az MRSZ előrejelzése szerint óriási összeg esik ki a hazai médiapiacról az elmaradó reklámköltések miatt. A Central digitális portfóliójában ez mennyire érezhető?

– Mi viszonylag jól jöttünk ki ebből a helyzetből, köszönhetően annak, hogy a független piaci szereplők között a legnagyobb elérésű portfólió rendelkezünk, olyan felületekkel, mint az nlc.hu, a Házipatika vagy a Nosalty. Ha valamennyire el is maradunk az év eleji tervtől, azért nem vagyunk messzire tőle, míg eredetileg pár százalékos növekedést vártunk, most úgy néz ki, hogy néhány százalékkal csökken a bevételünk. Pozitív oldala is van a helyzetnek, hiszen ahogyan minden válság, ez is katalizátorként hatott a változtatások kapcsán. Úgy döntöttünk, hogy elengedünk néhány terméket, mint a Cafeblog, vagy az Autómagazin, illetve pár kisebb, kevésbé jövedelmező termék esetében visszaveszünk, kevesebb erőforrást fordítunk rájuk. Amellett, hogy ezáltal költségmegtakarítást érünk el, a húzó termékekre is nagyobb figyelmet tudunk fordítani.

– A Startlap esetében terveztek-e valamilyen arculatfrissítést, új funkciókat a közeljövőben?

– A Startlapnál olyan drasztikus átalakulás, mint a 24.hu esetében nem lesz, de folyamatosan fejlesztjük ezt a felületet is, éppen idén nyáron a mobilos verzió új arculatot és bővebb funkcionalitást kapott. Egy 20 éves termékről van szó, amihez csak nagyon óvatosan nyúlhatunk a felhasználói elvárások miatt. Jövőre is nagy figyelmet fordítunk rá, a fő célkitűzés az lesz, hogy a felhasználók az eddiginél is jobban testre tudják szabni, hogy milyen tartalmak jelenjenek meg nekik. Mobilon egyébként már az idén nyári változtatásokkal elindultunk ebbe az irányba.

– Már több mint fél éve működik a robot podcastotok. Ezt mennyire tekintitek egyelőre kísérletnek, vagy mennyire kezelitek már termékként?

– Mindenképpen termékként kezeljük, de egyben kísérletezés is, amelynek két fő iránya van. Az már látszik egy ideje, hogy a podcastok szerepe felértékelődik, az év végi, a következő esztendőre vonatkozó előrejelzésekben folyamatosan feltűnik olyan megoldásként, ami nagy felfutás előtt áll. Ehhez alkalmazkodva a portfóliónkon belül több podcastot is indítottunk már. A másik irány pedig az, hogyan lehet automata módon tartalmakat létrehozni, mondhatom úgy is, hogy a robotújságírással kísérletezünk. A robot podcast tavasz végén indult, már a pandémia ideje alatt fejlesztettük. Ezzel bővült a podcast kínálatunk, másrészt úgy hozunk létre új tartalmat, hogy ehhez nem kell emberi erőforrást alkalmaznunk. Most már egymilliós összesített meghallgatásnál tartunk, és ami szintén nagyon fontos, hogy majdnem 90 százalékos a végighallgatás, tehát nem csak arról van szó, hogy sokan csak kipróbálják, hanem a legtöbben végig is hallgatják ezeket a tartalmakat. Ez egyrészt azt mutatja, hogy érdemes tovább bővíteni a tartalmi kínálatot, másrészt azt is jelzi, hogy a már meglévő technológiánkat érdemes lesz más termékeknél is kipróbálni.

– Mi jelentette a legnagyobb kihívást idén a Central digitális portfóliójában?

– Azt gondolom, hogy a munka újraszervezése, illetve a munka-magánélet egyensúly megtartása volt a legnagyobb kihívást. Nagyon gyorsan reagáltunk a járványra, március elejétől több szerkesztőség először próbaként, aztán élesben is távmunkára ment. Ezt követően 2-3 hónapig nem is nagyon jártunk be az irodákba, egyszerre legfeljebb a csapat 10 százaléka lehetett bent. Ehhez persze az kellett, hogy újraszervezzük a munkát, illetve ami nagyon fontos volt, hogy kezeljük azt a helyzetet, hogy megváltozott a napi ritmus. Hiszen már nem volt az, hogy 9-től délután 5-ig vagy 6-ig bent vannak az irodában, így előfordult, hogy elvesztették a fonalat a munkatársak, sok egyedi problémát okozott a munkaidő és a magánélet egyensúlyának felborulása. Kiemelt figyelmet fordítottunk ennek a helyzetnek a kezelésére, rengeteg belső kommunikációval, sok beszélgetéssel a munkatársakkal.

– A 24.hu arculatváltása mellett milyen fejlesztéseket hajtottatok végre?

– Megújult a Nosalty felülete is, illetve elindítottuk a Nőklapja.hu-t, ahol az első kísérletünk volt fizetőkapu bevezetésére. Átszabtuk a női portfóliót és hangsúlyosabban foglalkozunk a glossy márkák digitális vetületeivel.

– Érkezik-e új termék jövőre a Central digitális portfóliójába, milyen fejlesztési elképzeléseitek vannak?

– A fejlesztések esetében a kulcstermékeinkre fogunk fókuszálni és tovább kísérletezünk a felhasználói fizetős modellekkel. Új terméket inkább úgy tudnék elképzelni, hogy valamelyik meglévő kiadványunk mellé érkezik, esetleg annak a fizetős változata.

– Mit vársz 2021-től?

– Idén megléptük a szükséges szervezeti változásokat és elvégeztük a profiltisztítást, így megvannak a fókuszok, amelyekre koncentrálunk, és ehhez a stábunk is adott. Felkészültek vagyunk, jövőre nem kell nagyon változtatunk. Azt gondolom, hogy 2021 még nem lesz jó év, de sok függ attól, hogy a vakcina mikor érkezik, meddig tart a járványhelyzet, és mikor tud beindulni a gazdaság. Jöhet nehéz év – mi felkészültek vagyunk!

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Így használd okosan a mobilod

Elfogyott a mobilnetünk, lemerült a készülék vagy éppen a vízállósági teszten bukott el a mobilunk? Az okostelefonok korában már nem kérdés, hogy a mobilunk egyszerre az utazási irodánk, a beszállókártyánk, a fényképezőgépünk, a térképünk...

Keveset tesznek a fenntarthatóságért a magyar vállalatvezetők

A magyar vállalatvezetők zöme fontosnak tartja a környezeti fenntarthatóság követelményét – de csak kevesen tesznek is érte eleget. Általában akkor foglalkoznak a környezeti problémák megoldásával, ha az közvetlen működési haszonnal is jár. A legnagyobb...

Elstartolt a műanyagmentes július

Ebben az évben is megrendezik a Műanyagmentes Júliust (PlasticFree July), amelynek célja, hogy a felhasználók legalább egy hónapon át mellőzzék az életükből az egyszerhasználatos műanyagokat. „Egyes műanyag fajták lebomlásához több száz évre van szükség....

Ünnepel a Mozi+

Július 11-én hatodik születésnapját ünnepli a Mozi+, a TV2 Csoport első filmcsatornája. A közkedvelt kábelcsatorna, amely a nap 24 órájában garantál felhőtlen szórakozást az egész család számára, már indulása első hetén is sokakat vonzott...

Tippek a zöld fesztiválozáshoz

Itt a nyár, dübörögnek a partik, élvezzük az életet - és persze fogyasztunk. A fesztiválok sajnálatos velejárója a zöldterületek amortizációja, a növényzet károsítása, a sok műanyag és a temérdek szemét. Összeszedtük, hogy lehet egy...

Megéreztük az inflációt: ezen spórolnak a magyarok

Magyarországot is magába foglaló régiós felmérés készült a Publicis Groupe megbízásából arról, hogyan változnak az emberek fogyasztási szokásai az erősödő inflációs környezet hatására az egyik leggyakrabban vásárolt kategóriában, a fogyasztói csomagolt áruk (CPG) kategóriájában....

Hosszabbít a Hypewriter, még várják a sorozatötleteket

Július 20-ig meghosszabbítja a jelentkezési időszakot a Hypewriter – nemzetközi sorozatötlet pályázat. Az immár negyedik alkalommal megvalósuló verseny célja, hogy felkutassa a legeredetibb, vadonatúj tévésorozat-ötleteket és tehetséges alkotóikat. A nyertes díjazása 10000 euró, valamint...

Kevesebb innovációt terveznek a hazai vállalkozások

Csökkent az új terméket vagy szolgáltatást tervező magyar cégek aránya, mindössze 27 százalék rukkolna elő ezzel a következő egy évben. A tervezett innovációk közül viszont több az új vagy jelentős mértékben továbbfejlesztett háttérfolyamatban gondolkozó...

Egyre több tölcséres és pálcikás jégkrémet vesznek a budapestiek

Az online élelmiszer vásárlás népszerűségének növekedése a szezonális termékeket sem kerüli el. Különösen igaz ez a kánikulai időszakban, amikor a hőségben már a fagyizóig is megterhelő lenne elmenni, vagy esetleg amikor a munka nem...

Kemény döntést hozott az HBO Max tulajdonosa

Beszünteti a helyi tartalmak készítését Európa jelentős részén az HBO Max. A streaming szolgáltató tulajdonosa, a Warner Bros. Discovery (WBD) egy nagyobb átszervezés részeként döntött így, és ennek az intézkedéscsomagnak tudható be az is,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Tovább nőtt az informatikusok bére

Továbbra is tarolnak a fizetések az informatikai szektorban hazánkban és nemzetközi szinten egyaránt. A COVID-19 hatása az IT munkaerőpiacot is elérte, munkaerőhiány és bérnövekedések figyelhetők meg világszerte. A Bluebird piaci körképe.Az elmúlt két év...

Így használd okosan a mobilod

Elfogyott a mobilnetünk, lemerült a készülék vagy éppen a vízállósági teszten bukott el a mobilunk? Az okostelefonok korában már nem kérdés, hogy a mobilunk egyszerre az utazási irodánk, a beszállókártyánk, a fényképezőgépünk, a térképünk...

Keveset tesznek a fenntarthatóságért a magyar vállalatvezetők

A magyar vállalatvezetők zöme fontosnak tartja a környezeti fenntarthatóság követelményét – de csak kevesen tesznek is érte eleget. Általában akkor foglalkoznak a környezeti problémák megoldásával, ha az közvetlen működési haszonnal is jár. A legnagyobb...

Elstartolt a műanyagmentes július

Ebben az évben is megrendezik a Műanyagmentes Júliust (PlasticFree July), amelynek célja, hogy a felhasználók legalább egy hónapon át mellőzzék az életükből az egyszerhasználatos műanyagokat. „Egyes műanyag fajták lebomlásához több száz évre van szükség....

Ünnepel a Mozi+

Július 11-én hatodik születésnapját ünnepli a Mozi+, a TV2 Csoport első filmcsatornája. A közkedvelt kábelcsatorna, amely a nap 24 órájában garantál felhőtlen szórakozást az egész család számára, már indulása első hetén is sokakat vonzott...
- Hirdetés -

Don't Miss

Van keresnivalónk a nemzetközi porondon is

A nemzetközi terjeszkedés támogatására fordítja a DayOne Capital kockázati tőkealaptól, valamint több, szakmai magánbefektetőtől kapott 3 millió eurós befektetést a Webshippy – mondta el az mmonline.hu-nak Perényi András. A kiszervezett logisztikai szolgáltatásokat nyújtó cég...

Kisfiam, hozzál valami másik lapot!

25 éves voltam. Félve sétáltam be a Világgazdaság szerkesztőségébe. A főszerkesztő, Bánki András fogadott. Újságíró-gyakornoknak jelentkeztem. András keresett valakit, aki a 2000-es sydney-i olimpia kapcsán sportbizniszcikkeket ír majd a VG-nek. Meglátott bennem valamit. Azt nem, hogy...

Nemzetközi piacon elért magyar sikertörténet

„A Paprika Studios története nemzetközi piacon elért magyar sikertörténet. Rendkívül büszke vagyok arra, hogy részese és alakítója lehetek ennek. A vállalat nevében köszönettel tartozom az alapítónak, Marschall Péternek, akinek a hite és a víziója...

A vendéglátás is a szórakoztatóipar része

Kereszty Gábor 2002 és 2007 között a hazai médiapiac egyik meghatározó szereplője volt a TV2 vezérigazgatójaként. Azonban az első TOP50 megjelenésekor már távozott a csatornától, így egyetlen összeállításunkban szerepelt, még 2011-ben. Egy évvel azelőtt...

A kereskedés dinamikája és intenzitása is más

Lengyel András hosszú éveken át az Axel Springer, majd a Ringier Axel Springer hirdetési és marketingigazgatójaként dolgozott. A kiadótól – 14 év után – 2016-ban távozott. Ezt követően az Atmedia kereskedelmi és portfólióigazgatója volt,...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Elstartolt a műanyagmentes július

Ebben az évben is megrendezik a Műanyagmentes Júliust (PlasticFree July), amelynek célja, hogy a felhasználók legalább egy hónapon át mellőzzék az életükből az egyszerhasználatos műanyagokat. „Egyes műanyag fajták lebomlásához több száz évre van szükség....

Tippek a zöld fesztiválozáshoz

Itt a nyár, dübörögnek a partik, élvezzük az életet - és persze fogyasztunk. A fesztiválok sajnálatos velejárója a zöldterületek amortizációja, a növényzet károsítása, a sok műanyag és a temérdek szemét. Összeszedtük, hogy lehet egy...

Egyre több vállalat keres fenntarthatósági szakértőt

Egyre nagyobb hangsúlyt kap a fenntarthatóság vállalati szinten is, ami már a munkaerőpiacon is mutatkozik. Itthon is keresnek fenntarthatósági szakértőket és tanácsadókat, a jövőben pedig még több ilyen állás várható. Ez két kihívást is...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....