- Hirdetés -

Átalakulóban az autóipar

|

A koronavírus-járvány a legtöbb iparághoz hasonlóan az autóiparban is alaposan felülírta a korábbi előrejelzéseket. A pandémia hatására rendkívüli mértékű visszaesés következett be a globális autóértékesítésben tavaly, idén pedig alapvetően stagnálás várható az újautó-piacon. Céges oldalon ugyanakkor megnövekedett az autók iránti igény egyrészt az online vásárlások és házhozszállítások, másrészt a magánhasználatú vállalati autók előretörése miatt, a választásban pedig a környezettudatosság is egyre nagyobb szerepet játszik.

A flottakezelésben piacvezető LeasePlan Erdélyi Péterrel, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnökével és Várkonyi Gábor autópiaci szakértővel járja körbe, hogy milyen trendek határozzák meg az autóipar működését 2021-ben.

A pandémia hatásai az autópiacon

Az autóeladások száma 2019 óta világszerte csökkent, erre a folyamatra pedig nagymértékben ráerősített a Covid-járvány, ami kiszámíthatatlanná tette a piaci folyamatokat. Mivel az alkatrészgyárak leálltak és a chipgyártók átálltak az IT-ágazatba való termelésre, az autók szállítási határidői jelentősen kitolódtak, legtöbbször 8-12 hónapra. Az egyes márkák aktuálisan elérhető modellválasztéka így folyamatosan változik, és jellemzően már nem raktárra, hanem rendelésre történik a gyártás. Az iparágban a profitabilitás fontosabb lett, mint a tömeggyártás, ami öt éven belül várhatóan 20-30 százalékos kapacitáscsökkentéssel jár majd. Ezzel párhuzamosan több gyártó is kivonulhat a következő tíz évben az európai járműpiacról, ám egyúttal új szereplők – köztük például kínai villanyautó-gyártók – is megjelennek.

„Az elmúlt egy év másik hozománya, hogy a szigorodó emissziós és biztonsági szabályozások miatt 20-25 százalékkal emelkedtek az árak, ezáltal a kisautó mint megfizethető árkategória Magyarországon megszűnt, ami gyengíti a magánszektor vásárlóerejét. Ez egyrészt azt eredményezheti, hogy a magánszemélyek körében az autóvásárlás a felső-középosztály kiváltsága lesz, másrészt a pár éves, hazai előélettel rendelkező használtautók piaca erősen fellendülhet, aminek kiszolgálására jó példa a prémium, lízingből visszakerülő autókat értékesítő CarNext. A vállalati szektor járműszükséglete viszont nem fog csökkeni, sőt, esetükben növekedés is várható, legfőképpen a házhozszállítással, illetve szállítmányozással foglalkozó cégeknél” – mondta Várkonyi Gábor autópiaci szakértő.

Mi várható a hazai flottapiacon?

A járvánnyal járó kiszámíthatatlan iparági környezet és az autóárak emelkedése azonban nemcsak a magán-, hanem az üzleti szektor számára is problémát okoz, ezért a vállalatok rugalmas megoldásokat keresnek a céges autók terén. A jelenlegi helyzetben így még aktuálisabbá vált az operatív lízing finanszírozási forma, hiszen nem kell hozzá indulótőke, a havi díj összege kedvező, és tervezhetővé teszi a cégautós költségeket, a flottakezelő cég pedig ki tudja szolgálni az átmeneti igényeket.

„A vállalatok a járvány idején áttértek a home office-ra, a jövőben pedig várhatóan a hibrid munkavégzés lesz a legelterjedtebb, ezáltal a munkahelyi ingázás jelentősen csökkenhet, az autókat pedig sokkal inkább családi programok és hosszabb utazások során fogják használni az emberek. Ezért egyfelől a céges autó mint juttatási forma felértékelődik, másfelől az átalakuló használati szokások új elvárásokat támasztanak a járművekkel szemben. Ezek, valamint a megváltozott piaci feltételek és a modellválaszték ingadozása miatt az eddigiektől eltérő méretű, felszereltségű vagy akár futamidejű autóra lehet szüksége egy vállalatnak, a LeasePlannél továbbá lehetőség van a szerződési paraméterek módosítására időközben, hogy ne a futamidő végén érje meglepetés az ügyfelet a hirtelen megváltozott anyagi körülményekből vagy használói szokásokból adódóan. Ezzel párhuzamosan a sok helyen szükségessé váló új car policy-k kialakításában is szakértő segítséget nyújtunk” – hangsúlyozta Harmat Eszter, a LeasePlan kereskedelmi igazgatója.

A hosszú szállítási idők jól kiválthatók a FlexiPlan konstrukcióval, amellyel akár már egy hónapra is bérelhető autó, és amely a vállalati flottákra optimalizált alsó-közép- és középkategóriás autókból, elektromos autókból és 3,5 tonnánál kisebb kisteherautókból áll. A flottakezelőnek emellett saját raktárkészlete is van a legnépszerűbb cégautókból, így gyorsan tudja teljesíteni a különféle megrendeléseket. Ezenkívül a belvárosi kiszállítás és a közúti fuvarozás iránti megnövekedett igényekre reagálva is kínál járműveket és szolgáltatásokat az ilyen profilú vállalatok számára. A LeasePlan digitális megoldásaival is igyekszik megkönnyíteni az elfoglalt vállalkozók helyzetét, akik a piacon egyedülálló, kkv-k számára kialakított weboldalon teljesen online juthatnak autóhoz.

Zöld autók az utakon

A koronavírus-járvány hozadékaként nagymértékben nőtt az igény a környezettudatos közlekedési eszközök iránt mind a magánhasználatú, mind a kishaszongépjárművek esetében. Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke szerint bár Magyarországon többségében maradnak a belsőégésű motorral rendelkező autók 2021-ben, a zéró kibocsátású járművek forgalmazása idén is növekedni fog valamelyest, a dízelautók eladása pedig az elmúlt évek tendenciáját folytatva várhatóan tovább csökken. Az elektromobilitás térnyeréséhez a gyártói oldal az e-autó modellek egyre bővülő kínálatával és gyors technikai fejlesztésekkel igyekszik hozzájárulni mind a hatótáv, mind pedig a töltési idő területén. Ebben természetesen közrejátszik, hogy a gyártóknak meg kell felelniük a szigorodó károsanyag-kibocsátási előírásoknak. A keresleti oldalt pedig leginkább az igénybe vehető támogatások, állami ösztönzők, illetve a töltőinfrastruktúra fejlesztése tudja az e-autók pártjára állítani.

A céges autóflottáknak különösen nagy szerepük van a zöld autózás és ezáltal a villanyautók tömeges elterjedésében, hiszen az EY és az Eurelectric közös kutatása szerint a forgalomban lévő 63 millió flottaautó felel a teljes közúti károsanyag-kibocsátás feléért Európában. Igazán nagy áttörés azonban majd csak 2025 környékén várható az Euro 7 emissziós szabvány bevezetésével, mivel ennek a feltételeit kizárólag az elektromos autók tudják teljesíteni. A LeasePlan flottakezelőként a saját fenntarthatósági vállalásainak teljesítése és a piac edukációja mellett operatív szinten azzal segíti már a kezdetektől az elektromos flottákra nyitott ügyfeleket, hogy reális, kedvező maradványértéket számít az e-autókra, és átvállalja annak kockázatát a vállalatoktól.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...