- Hirdetés -

Átalakultak az online erőviszonyok

|

Rövid idő alatt jelentős változások történtek az online sales house-ok piacán. A szereplők egy része szerint ez egy folyamat kezdete, de van, aki úgy látja, hogy rövid távon nem várható további jelentős átrendeződés.

Januárban olyan sok változás történt az online sales houseok piacán, mint korábban évek alatt. Mondjuk eddig sem volt unalmas a piaci szereplők közötti verseny, a három éllovas – Central, CEMP, Origo-NWM – által elért látogatószám között annyira kicsi volt a különbség, hogy szinte havonta változott a sorrendjük. Az elmúlt pár hónapban viszont számos olyan megállapodás született, amelyek alapvetően rajzolják át az erőviszonyokat. A legnagyobb horderejű történés az volt, amikor tavaly szeptemberben a New Wave Media Group (NWM) felvásárolta az Evomedia sales house-t. Januártól az Evomedia értékesíti a korábbi Origo-NWM-portfóliót is, és ahogy várható volt, az év első hónapjában egyből piacvezetővé léptek elő.

Az Atmedia már régóta rebesgette, hogy a televíziós és a rádiós piac után az online területen is megveti a lábát, amit végül decemberben jelentettek be. Januártól a TV2 és MTVA webes felületeiből, valamint a Femcaféból, a IKO Digitalból és a Mandinerből álló portfólióval indultak. Nemrég pedig további terjeszkedést jelentettek be, miután megállapodtak a velük amúgy is tulajdonosi átfedésben lévő Printimus Kft.-vel, így a Mediaworks és az Inform Media digitális érdekeltségeivel bővültek. Az Atmedia januárban már úgy volt a hetedik legnagyobb sales house, hogy akkor még az utóbbi két társaság termékei nem tartoztak hozzájuk. Az Atmediánál úgy kalkulálnak, hogy ezzel a negyedik-ötödik legnagyobb szereplővé váltak.

Talán kevésbé kapott nagy visszhangot, de fontos – és némileg meglepő – lépés volt, hogy a Ringier Axel Springer (RAS) a digitális termékei értékesítését kiszervezte az Ads Interactive-hoz. Utóbbi végzi a RAS felületeinek ügynökségi képviseletét, a közvetlen ügyfelekkel pedig párhuzamosan foglalkoznak. A fentiek fényében a kisebb változások közé tartozott, hogy a CM Salestől visszakerült az értékesítési munka a Central Médiacsoporthoz. Januártól pedig a Schibsted érdekeltségébe tartozó Használtautó.hu értékesítése a Centralhoz került. Egyébként elég jelentős szájtról van szó, a havi 1,4-1,5 milliós látogatószámuk felér egy kisebb sales house teljesítményével.

Érdekes dilemma a jövőre nézve, hogy vajon ezzel be is fejeződött-e az online reklámértékesítési piac konszolidációja, vagy csak egy folyamat kezdetén vagyunk. A megkérdezett piaci szereplők egészen máshogy látják ezt a kérdést. Gazsó Gábor, az Evomedia kereskedelmi igazgatója szerint ennek a folyamatnak az eredetét a nemzetközi szereplők – Google, Facebook, YouTube, Instagram, Snapchat – térnyerésében kell keresni. A szakember úgy becsüli, hogy a digitális reklámtorta 55 százalékát elviszik a globális cégek és egyre növekszik a súlyuk. „Tehát az a hirdetésitorta-szelet, amiért a magyarországi tartalomszolgáltatók küzdenek, évről évre egyre kisebb. Viszont a weboldalak és a felületeiket értékesítő sales houseok száma az elmúlt hat-nyolc évben folyamatosan nőtt” – vázolja fel a folyamatokat Gazsó Gábor, aki szerint, mivel egyre kisebb bevételen osztozkodik egyre több szereplő, ezért természetes, hogy elindult a koncentráció. S az Evomedia kereskedelmi igazgatója szerint ennek a folyamatnak még messze nincs vége.

„A piaci koncentráció trendjének a kezdetén vagyunk, valószínűleg a java még ezután jön” – állítja gyakorlatilag ugyanezt Lengyel András, az Atmedia kereskedelmi igazgatója. Lengyel szerint a Facebooknál nemrég bejelentett változások, az árak folyamatos csökkenése, a display stagnálása mind ebbe az irányba hat. „A tisztulási folyamat során a hirdető számára a beazonosítható, jogtiszta, szakemberek által szerkesztett tartalmak és márkák maradnak értékesek” – teszi hozzá az Atmedia kereskedelmi igazgatója. Egyébként már csak az is a piaci koncentráció folytatódása felé hathat, hogy az Atmedia is terjeszkedést tervez, s nem csak elvi szinten.

Sopov István, az Adaptive Media ügyvezetője szerint most egymástól függetlenül több esemény sűrűsödött az év végén. Mindez pedig azt az érzést kelthette, hogy ez egy sorozat része. „A gyakorlatban az online világ annyira dinamikus, hogy mindig is voltak hasonló nagy átalakulások, csak a szereplők most ismertebbek és nagyobb fi gyelem övezi a médiapiac egészét” – teszi hozzá Sopov István, aki szerint az Atmedia piacra lépése tényleg mérföldkőnek számít. Varga Dániel, az Ads Interactive portfólióigazgatója úgy látja, hogy hatalmas változások már nem várhatók. „Előfordulhatnak még felvásárlások, de a hazai szereplők száma azért meglehetősen véges, ezért azt gondolom, hogy nagyon nagy volumenben már nem lesz nek változások. Rövid távon nyugvóponti állapotot értünk el” – vélekedik Varga Dániel.

Heszler Róbert

Az online sales house-okról szóló összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...