
Áprilisban a TV2 Csoport elnök-vezérigazgatójává nevezték ki Vaszily Miklóst, aki az elmúlt hat évben elnökként már kulcsszerepet játszott a csatorna stratégiai döntéseiben. A vele készült interjúban beszél a kinevezés körülményeiről, a vezetési struktúráról és arról, hogy milyen kihívások és lehetőségek várnak a médiacégre a következő időszakban. Szóba kerül az idei reklámpiac, az Indamedia, a Media Vivantis, sőt még Magyar Péter is.
- Annak idején az elnöki felkérés hogyan jött?
- Amikor 2019 elején elhunyt Andy Vajna, már fél éve igazgatósági tag voltam a TV2 Csoportnál, és jött egy megkeresés a tulajdonosi oldalról, hogy töltsem be az elnöki pozíciót. Ezt követően kérték fel vezérigazgatónak Pavel Stantchevet, aki most áprilisban távozott.
- Más jelölt is volt erre a posztra?
- Nem volt, hiszen hat éve követtem nyomon a TV2 működését elnökként, így a stratégiai döntések meghozatalán felül az operatív döntésekre is jelentős rálátásom volt. Adta magát ez a kinevezés, tehát nem volt szükség kiválasztási procedúrára.
- Pavel és közted volt valamilyen hierarchia?
- Az igazgatóság elnökeként én voltam a felettese.
- Tehát vita esetén a végső szó a tiéd volt?
- Ezt nem így kell elképzelni, van egy hattagú igazgatóság, itt születtek meg a döntések. Nem parlamenti módon vitáztunk egymással, hanem jellemzően konszenzusos döntések születtek a stratégiai kérdésekben.
- Ez a „kétfejű” vezetés mennyire volt ideális?
- Nem volt ez kétfejű, mert mindig is jól elkülönültek a szerepek. Az operatív irányítás teljeskörűen a vezérigazgató felelőssége, tehát előttem Pavel, korábban Dirk Gerkens volt az operatív vezető. A stratégiai kérdésekben pedig régebben Andy Vajna, a halála óta pedig az én vezetésemmel az igazgatóság döntött.
- De ez azért akkor most egy egyszerűbb felállás lesz?
- Bizonyos értelemben nyilván igen. Hogy mi következik ebből? Az igazgatóság tagjaira talán több feladat hárul. Ami pedig ennél is lényegesebb változás, hogy mostantól a vezérigazgató feladata lesz a stratégiai kérdések előterjesztése az operatív irányítás mellett. Ezt praktikusan úgy lehet megoldani, hogy a TV2 Csoport menedzsmentjének – tehát az igazgatói szintnek – a felelőssége nőni fog.
- Miben hoz még változást a kinevezésed?
- Változott a HR-vezető személye, illetve bizonyos feladatokat és hatásköröket átstrukturálunk a menedzsmenten belül az operatív és tartalmi irányítás területén.
- Milyen éve volt tavaly a TV2 Csoportnak?
- Nagyon jó, 2023 után 2024-ben is piacvezető lett a TV2 és a TV2 Csoport főműsoridőben és teljes napon. Az árbevétel 55 milliárd forintot tett ki, a profitunk több mint kétmilliárdot. A korábbi évhez képest tehát nőtt az árbevétel, a nyereség pedig nagyjából hasonlóan alakult. Azt fontos tudni, hogy viszonylag jelentős hitelállományunk van, de ezt minden évben nagymértékben csökkentjük.
- Milyennek ígérkezik az idei év?
- Nekünk is ugyanolyan nehezen tervezhető, mint mindenki másnak a hazai gazdaságban. A lassuló európai gazdaság a magyar piacot is érinti. A GDP stagnálása mellett a belső fogyasztás nem pörgött úgy fel, ahogy korábban várni lehetett. Márpedig ha a belső fogyasztás nem elég erős, akkor ez a tervezett reklámbevételeken is lecsapódhat. Ami reményt keltő, hogy az adatok alapján magas a hazai lakosság megtakarítási hányada, azaz ha a kilátások kicsit javulnának, akkor könnyen megugorhat a fogyasztás mértéke. Abban reménykedem, hogy a második fél évre e tekintetben kicsit kedvezőbb lesz a környezet, és ha élénkül a belső fogyasztás, akkor az a hirdetési piac növekedését is maga után vonja. Tehát összefoglalva, egy viszonylag jó évkezdés után egy leülő tavasz van a reklámbevételek terén, de szeptemberre erősödhet a piac, és jó utolsó negyedévre számítunk.
- A terjesztési bevételek terén is hasonló a helyzet?
- Az a reklámbevételeknél sokkal jobban tervezhető, hiszen két- és hároméves szerződéseket kötöttünk tavaly mindkét nagy szereplővel, a One-nal és a Telekommal is.
- Az érdekeltségedbe tartozó Media Vivantis két csatornájának, a Life TV-nek és az Ozone Tv-nek a felvásárlása nem lenne logikus lépés?
- Nem, hiszen mind a kettő szuperül megy, jó látni az eredményes működésüket. Egyébként a Media Vivantisban nem töltök be operatív pozíciót, még igazgatósági tag sem vagyok, csak tulajdonos.
- Miben vagytok jobbak, mint az RTL és mi a gyenge pontotok?
- Az utóbbi időben sikerült a TV2 tartalmi és kreatív csapatának – az IKO-val való szoros együttműködésben – nagyon jó show-műsorokat és vetélkedőket készítenie. Szerintem ezen a téren jóval sikeresebbek vagyunk a konkurenciánál. Az RTLnél pedig születnek időnként olyan sorozatok, amelyek jobban működnek, mint a mieink, talán ebben ők erősebbek. Ehhez a témához kapcsolódik, és fontos megemlíteni, hogy nálunk az IKO eddig is stratégiai gyártópartner volt, de ez a vezetésem alatt még tovább fog erősödni.
- Számos egyéb megbízatásod is van a TV2 Csoport vezérigazgatói pozíciója mellett. (IKO Holding Kft., ügyvezető; BIF Nyrt., igazgatótanácsi tag; MBH Bank Nyrt., felügyelőbizottság elnöke; Indamedia Network Zrt., társtulajdonos; Progress Media Kft., tulajdonos; Magyar Golf Szövetség, elnök; MEME, alelnök – szerk.) Lesz olyan, amit a mostani kinevezés miatt feladsz?
- Igen, lesz ilyen. Ami most a fő feladat, hogy meg kell erősíteni a TV2 Csoport menedzsmentszintjén a döntési és felelősségi köröket. Tehát több lesz a delegálás és kevesebb a mikromenedzsment. Azt gondolom, hogy a hatékony és sikeres munkához ez a kulcs, ahogy ez a többi cégemnél is működik. Inkább a stratégiai irányításra szeretnék fókuszálni. Amit viszont tervezek, hogy ezeknél a cégeknél erősítsem a szinergialehetőségeket.
- Magyar Péter ott van a facebookos ismerőseid között. Honnan ismered?
- Éveken át közösen voltunk felügyelőbizottsági tagok az MBH Bankban. Innen ered az ismeretségünk.
- Azóta is tartod vele a kapcsolatot?
- Szerinted? Annyi kapcsolat van, hogy Magyar Péter rendszeresen kommentál az Index Facebook-posztjai alá.
- Visszatekintve az eddigi pályafutásodra, melyik időszakról őrzöd a legtöbb jó emléket?
- Mindig a régi emlékek szépülnek meg.
- Tehát a Portfolio indulása?
- Igen, a Portfoliónál és az Indexnél a 2000-es évek eleje egy nagyon jó időszak volt. Akkor még nem tűntek veszélyesnek a globális piaci szereplők. Hatalmas lelkesedéssel dolgoztunk, sok izgalmas projektünk volt. Elindítottuk a Blog.hu-t, az IndaVideót, ezekben nagyon hittünk, azt gondoltuk, hogy hatalmas növekedési lehetőség előtt állunk a nemzetközi szereplők mellett is. Azóta persze kiderült, hogy a globálisok tarolása beszűkítette a helyi szereplők mozgásterét. Ma már jóval reálisabban látjuk az üzleti lehetőségeket.
Heszler Róbert – Simon Krisztián
Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.