Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott.
„Mindenki hozzá tud járulni valamivel egy reménnyel telibb társadalom építéséhez. Ahogyan azt a Csendes éj története is jó mutatja, még az apró gesztusnak is lehet óriási eredménye” – mondta Nina Pentek, az Erste Csoport csoportszintű brandmenedzsment és kommunikációs vezetője. „A karácsonyi reklámfilmmel évről évre arra bátorítjuk az embereket, hogy higgyenek önmagukban. Idén ezt egy, a karácsonyhoz különösen illő történet elmesélésével tesszük” – tette hozzá.
A Csendes éj reklámfilm megtekinthető az Erste Csoport weboldalán, valamint a YouTube-on, a Facebookon, az Instagramon, a TikTokon és a LinkedInen is.
Egy egyszerű dal, ami reményt ébreszt
A háromperces reklámfilm az ausztriai Salzburg közelében fekvő Oberndorfba repít minket. Történetünk idején, 1818 karácsonyán a falucska minden volt, csak otthonos nem. A napóleoni háborúk után járunk, a térségben lakókat szegénység és éhezés sújtja. Joseph Mohr, a falu lelkésze reményt szeretett volna adni az embereknek azokban a nehéz időkben, ezért elhatározta, hogy a szentestén papírra vetett versét olvassa fel nekik az istentisztelet alatt. Még aznap zenei kíséret is készült a vershez, mégpedig a helyi zenetanár, Franz Xaver Gruver segítségével. A karácsonyi misén ők ketten énekelték el a Csendes éjt, méghozzá gitárkíséret mellett, ami abban az időben elképzelhetetlennek számított egy templomban. Ez az egyszerű gesztus reményt adott a falubelieknek az év legsötétebb időszakában.
A videóban megismerhetjük a Csendes éj történetének több fontos állomását is: egy tiroli énekegyüttes 1822-ben, I. Ferenc osztrák császárnak adta elő. 1906-ban, az első amerikai rádiós szórakoztató műsorban Reginald Fessenden hegedűn játszotta el. 1914-ben, az első világháborúban a dal rövid, ám hatásos tűzszünetet eredményezett. A nyugati fronton angol és német katonák együtt énekelték, így szinte összekötve az ellenséges lövészárkokat. A Csendes éj még a világűrbe is eljutott: 1973-ban a Skylab 4 űrállomás legénysége hallhatta a Földről sugározva.
A különböző nyelveken megszólaló lágy dallamokkal az Erste Csoport Csendes éj reklámszpotja olyan pillanatokat mutat be, amikor ez az egyszerű ének reményt hozott. A történet üzenete: te is lehetsz a szikra, ami képes beragyogni a világot. #higgymagadban
Karácsonyi sikertörténetek Ausztriából
A Henry, a süni (2018), a Hanna, a méhecske (2019), az Edgar, a zeneszerző (2020), a Jakub, a leendő apuka (2021), a #believeinchristmas szpot (2022), és Rodeó Rudolph (2023) után a Csendes éj immár a hetedik nemzetközi karácsonyi reklámfilm az Erste Csoporttól. Ugyanakkor az előző hat karácsonyi film magasra tette a mércét: már több mint 300 millió alkalommal tekintették meg ezeket, és összesen 28 szakmai díjat nyertek el.
A korábbi reklámokhoz hasonlóan ismét a Jung von Matt DONAU ügynökség felelt a kreatív tartalomért, ezúttal a Daniel & Szymon rendezőpárossal együttműködve. „A karácsony lett a reklámipar európai Super Bowl-ja. Egy olyan környezetben, ahol egyre több márka harcol a közönség figyelméért, csakis olyan történetekkel tudjuk megszólítani az embereket, amelyek meg is érintik őket. És mi lehetne ehhez kézenfekvőbb, mint a leghíresebb karácsonyi ének eredettörténete?” — teszi fel a kérdést Mike Nagy, a Jung von Matt DONAU kreatív igazgatója és partnere.
Az új karácsonyi reklámfilm létrehozásában közreműködött a Csendes éj Társaság: a jótékonysági szervezet értékes információkkal szolgált az ének eredetével kapcsolatban.