Mi történne, ha holnaptól itthon is betiltanák a közösségi médiát? Egy megtörtént eset a szomszédból, amelyre a CANnual Report 2017. kiadványban találtunk.
Május 16-án Sasha Kievtseva az irodában volt, amikor napvilágot láttak az első hírek Facebookon. Az ukrán híroldalak posztjait olvasva azt hitte, hogy az egész csak valami vicc – egészen addig, amíg meg nem jelent a kormány honlapján a hivatalos tájékoztatás. A kommüniké bombaként robbant be a digitális ügynökség nyugodt kedd délelőttjébe: Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajnában nemzetbiztonsági okokból letiltják az ország legnagyobb közösségi média csatornáját, a Vkontaktét.
A Liquid7 digitális ügynökségnél dolgozó stratéga és kollégái, akiknek addig napi feladatai közé tartozott ügyfeleik Vkontante oldalainak menedzselése, elkezdték mohón falni a híreket. Kiderült, hogy az elnöki rendelet kibővítette a Krím-félsziget elcsatolásáért és a kelet-ukrajnai szeparatista erők támogatása miatt Oroszországra mért szankciókat, és ennek keretében három évre megtiltotta a hozzáférést az ország legnépszerűbb orosz tulajdonú webes szolgáltatásaihoz. A Yandex kereső, a Mail.ru email szolgáltatás, valamint a két legnépszerűbb social media platform, az Odnoklassniki és a Vkontakte letiltásával az orosz hibrid hadviselés visszaszorítása volt az ukrán kormány célja. Az internet- és mobilszolgáltatók 15 napot kaptak a blokkolás végrehajtására.
Egy fél ország állt tanácstalanul
Az orosz Mail.ru csoport tulajdonában álló Vkontakte magasan a legnépszerűbb közösségi médiás csatorna a szovjet utódállamokban – megelőzve ezeken a területeken a Facebookot és más nyugati közösségi oldalakat –, amelyet a blokkolás előtt az ukrán internet felhasználók 75-80 százaléka használt. Ezt a körülbelül 25 millió embert ugyanolyan váratlanul érte az oldal letiltásának híre, mint Sashát és munkatársait, és nagy részüknek fogalmuk sem volt, hogy mi fog történni a hosszú évek alatt felépített profiljukkal és ismerősi körükkel. Bár a Vkontakte a bejelentés másnapján segítségükre sietett egy részletes leírással, hogy hogyan tudják a továbbiakban is használni a platformot VPN-n keresztül, a VK userek döntő többségének felhasználói ismeretein túlmutatott a nem ukrán IP címmel való kapcsolódás. Sokan közülük nem akartak közösségi média nélkül maradni, így azonnal regisztráltak Facebookon. A Vkontaktéról meginduló exodus következtében két hét leforgása alatt másfél millióval nőtt a Facebook ukrán felhasználóinak száma.
Az oldal blokkolása felhasználók millióinak okozott fejfájást, de senki nem sínylette meg annyira, mint a márkák. Lesia Shchygol, a Lays digitális marketing munkatársa épp egy prágai workshopon vett részt, amikor hallotta a hírt. „Azonnal leállítottunk minden futó hirdetést az oldalon és minden tervezett aktivitást felfüggesztettünk” – meséli.
Hova tűntek az emberek?
„Az óriási felbolydulás után lassan lenyugodtak a kedélyek, és elkezdtünk gondolkodni: mihez kezdjenek most az ügyfeleinknek?” – emlékszik vissza Sasha. A Vkontakte ukrán képviseletét a kormány az oldal blokkolásával együtt bezáratta, így az ukrán cégek csak az orosz anyavállalattól tudtak volna hirdetést vásárolni. A rendelet értelmében azonban ukrán vállalkozások nem állhatnak üzleti kapcsolatban a szankcionált orosz vállalatokkal, így a márkák és ügynökségek számára a hirdetésvásárlás tekintetében minden ajtó bezárult. De a közösségi média csatorna üzemeltetésnek nem csak ez az aspektusa jelentett problémát.
Valentin Petrov, a Nemzetvédelmi és Biztonsági Tanács információs biztonságért felelős vezetője biztosította az ukrán lakosságot, hogy nem jár büntetés az orosz oldalak tilalmának megkerüléséért, így a felhasználók elvben továbbra is használhatják a Vkontaktét. Ugyanakkor az anonimitást lehetővé tevő VPN elérés relatív komplikáltságából adódóan 3 hónap alatt 61%-kal zuhant az oldal ukrán felhasználói bázisa. „Az elérés mértéke olyan iramban csökken, hogy a márkák számára egyszerűen okafogyottá vált a jelenlét ezen a platformon” – mondja German Sevalnev, a Liquid7 social media vezetője.
A brandek tehát egyik hétről a másikra búcsút intettek az évek alatt sok munkával és nem utolsó sorban sok pénzből felépített Vkontakte közösségeiknek. Egymás után posztolták ki, hogy az oldalukat a jövőben nem gondozzák tovább. Voltak olyan cégek, amelyeknek nulláról kellett kezdeniük a közösségépítést Facebookon, mások – köztük a Lays is – már korábban jelen voltak a nyugati platformon, így rajongóikat „áthívhatták” a másik social csatornájukra. Sok követőt azonban nem sikerült átcsábítani.
„Mostantól nem találsz meg minket se Odnoklassnikin, se Vkontaktén” – olvasható a Lays Ukraine búcsúüzenete VK-n, amely egyben meghívás volt az oldal követői számára, hogy lájkolják a márkát Facebookon. Az oldalnak körülbelül 73 000 követője volt.
Kíváncsi, hogy milyen megoldást találtak a felhasználók és a márkák az ország legnépszerűbb social media csatornájának pótlására? Érdekli, hogy kerülhet-e a szakma hasonló helyzetbe Közép-Kelet-Európa más országában is? További részleteket a CANnual Report oldalról letölthető CANnual Report 2017 kiadvány Network Buried Underground című cikk teljes, angol nyelvű verziójában olvashat.
- Hirdetés -
Az eltemetett hálózat
|
- Hirdetés -
A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI
Ilyen autóra elég a munkáshitel
A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...
A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány
Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...
Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén
Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...
Új tablettel erősít a Honor
December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...
Minden tizedik magyar állást keres
Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...
Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez
Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...
Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n
Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...
Átalakuló streamingvilág
A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...
Újabb díjat nyert a K&H
Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...
Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi
A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -